Gå til innhold

Blodprosent på under 3?:O


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 18 år.. Jeg var hos legen i dag og fått svar på blodprøver.. Blodprosenten var på 2 ( Denne blodprøven var tatt for 3 uker siden, og jeg har hatt mensen etter dette. Kan den ha synket enda lavere nå ? er det farlig å ha en blodprosent på 2.. fått utdelt jerntabletter, men er svært dårlig form.. Svimmel, trøtt, vondt i magen og kvalm, Sliter med å puste ordentlig ut og har vondt i brystet. når jeg skulle gå ned trappen i stad, holdt jeg på å svime av.. Jeg kan legge ved at jeg har cerebral parese.. noe som fører til nedsatt gange og muskelkontroll, men syntes gangvanskene har blitt verre den siste tiden.

Kan si at jeg var svært redd for at jeg hadde blitt smittet av kjønsykdommer , og da spesielt hepatitt.. i og med at jeg slet mye med kvalme og magesmerte.. Dette ble bagatelisert bort og jeg fikk diagnosen angst og deprisjon. Alat prøver og hepatitt prøvene var negative.. det jeg lurer på nå ?

er en blodprosent på 2 livstruende ? vert hjemme fra skolen i dag og følt meg svært slapp i flere uker.. jeg er i tillegg langt nede og mistet mye livsgnist.



Anonymous poster hash: cbcb4...320
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hørt om noen med så lav Hb..... Er du sikker på at du har forstått dette riktig??

  • Liker 2
Skrevet

Nå brukes ikke blodprosent lengere, men hb. Hb under 6/7 regnes som så alvorlig at man bør ha blodovervføring.

2 har jeg aldri hørt om, det er rart du er oppegående om det virkelig er sånn at du har 2 og ikke har misforstått.



Anonymous poster hash: a51be...812
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Du har misforstått GROVT, evt burde legen din miste lisensen. Regner strengt tatt med at det er det første..

Hvis du føler at du har blitt dårligere, kan du alltids ta en tur på legevakten, så kan de ta en sjekk på deg. Hvis ikke bør du ringe legen din i morgen og spør hva Hb-en er, dersom det faktisk er så lavt, trenger du blodoverføring - IKKE jerntabletter.

Kan dog ikke skjønne at den er så lav når du er halvveis fungerende, det ville virkelig være ekstremt.

(PS. mente ikke at det er din feil at du har misforstått grovt, bare at det trolig er en stor misforståelse ;) )

Endret av isbjørnungen
Skrevet

Dette må du dobbeltsjekke med en gang legekontoret åpner mandag morgen. Sannsynligvis tar du feil, jeg har ikke hatt så lav blodprosent som deg, men måtte likevel dra direkte på sykehus og bli innlagt den gangen jeg hadde veldig lavt jerninnhold i blodet.

Viktig: Hvis du føler tilstanden din endrer seg i helga, eller du bare er bekymret, bør du ta kontakt med legevakta med en gang.

Ta det ellers helt med ro, vær hjemme og ta jerntablettene dine, spis appelsiner eller noe annet med c-vitamin i sånn at du lettere tar opp jernet i blodet, spis godt og sunt i tillegg, så håper jeg du snart er bedre :)

Skrevet

Forresten, TS. Hva slags smerter har du i brystet? Er det kun ved aktivitet, eller hele tiden, evt mer ved aktivitet?

Skrevet

Det er sikkert 12. Man kan ikke ha på 2 og være levende.

Skrevet

Man er ikke levende med hb på 2, så du har nok misforstått. :) ring legen på mandag og spør hva den var på.

Tviler på at det var 12, for man får ikke slike symptomer da. 12 er en helt ok hb. Da jeg hadde hb på 9, 5 så hadde jeg slike symptomer som ts beskriver bare litt mildere.

  • Liker 1
Skrevet

Har hatt hb på 8 uten og merke noe til det . Men skjønner ikke hvordan TS kan ha 2 og fortsatt leve

Anonymous poster hash: af687...972

  • Liker 2
Skrevet

Kan det være det er ferritin/jernlager du har fått høre er under 2?

Jeg har tomme jernlagre, men fortsatt hb på mellom 6 og 8, ved fødsel hadde jeg hb på under 5 og fikk blodoverføring.

Gjest Badebuksa
Skrevet

Blodprosenten skal vel normalt være på mellom elleve og femten eller noe? Bodprosent på 2 er vel ikke akkurat sunt for å si det mildt. Er det tilfelle, burde du bli lagt inn på sykehus og få en blodoverføring.

  • Liker 1
Skrevet

Kan hende er det jernlageret du har fått målt?

Jeg fikk målt tomme jernlagre, og blodprosent/hb på 6 komma noe. Ble satt på sterke jerntabletter. Hadde egentlig ingen spesielle symptomer, bortsett fra trøtthet, som jo kan skyldes så mangt.

Kvalme og magesmerter er vanlig når man bruker sterke jerntabletter! Spis før du tar tablettene, så merker du mindre til det.

Skrevet

takk for svar alle sammen.. smertene er der hele tiden , det sto på brevet jeg fikk fra legen perritin 3. er i elendig form, disse prøvene ble tatt for 3 uker siden og hatt kraftig mensen siden den tid.



Anonymous poster hash: cbcb4...320
Skrevet

takk for svar alle sammen.. smertene er der hele tiden , det sto på brevet jeg fikk fra legen perritin 3. er i elendig form, disse prøvene ble tatt for 3 uker siden og hatt kraftig mensen siden den tid.

Anonymous poster hash: cbcb4...320

Mener du ferritin? Det er altså jernlageret i leveren, ikke HB. :)

  • Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg er ei jente på 18 år.. Jeg var hos legen i dag og fått svar på blodprøver.. Blodprosenten var på 2 ( Denne blodprøven var tatt for 3 uker siden, og jeg har hatt mensen etter dette. Kan den ha synket enda lavere nå ? er det farlig å ha en blodprosent på 2.. fått utdelt jerntabletter, men er svært dårlig form.. Svimmel, trøtt, vondt i magen og kvalm, Sliter med å puste ordentlig ut og har vondt i brystet. når jeg skulle gå ned trappen i stad, holdt jeg på å svime av.. Jeg kan legge ved at jeg har cerebral parese.. noe som fører til nedsatt gange og muskelkontroll, men syntes gangvanskene har blitt verre den siste tiden.

Kan si at jeg var svært redd for at jeg hadde blitt smittet av kjønsykdommer , og da spesielt hepatitt.. i og med at jeg slet mye med kvalme og magesmerte.. Dette ble bagatelisert bort og jeg fikk diagnosen angst og deprisjon. Alat prøver og hepatitt prøvene var negative.. det jeg lurer på nå ?

er en blodprosent på 2 livstruende ? vert hjemme fra skolen i dag og følt meg svært slapp i flere uker.. jeg er i tillegg langt nede og mistet mye livsgnist.

Anonymous poster hash: cbcb4...320

2 nei er du sikker på at det var så lavt? jobber på sykehus og om noen har hb på rundt 7 er det jo dritlavt og de får jo blodtransfusjon. Hadde du hatt to hadde ikke legen sendt deg hjem. Nei det der må være en feil ts. Du hadde ikke fungert da. Regner med du hadde vært døden nær, om ikke død allerede

Skrevet

Ferritin er jernlageret, ja. Ikke noe farlig det, er mange som har ikke målbart. Så tror den dårlige formen din må skyldes noe annet.

Skrevet

Normalområdet for ferritin for kvinner 25-200, så under 3 er lavt og du burde absolutt få det opp. Men det er ikke , men fryktelig ubehagelig. Det pleier å være enkelt å få det opp med 100 mg jern om dagen.



Anonymous poster hash: a51be...812
Gjest BettyBoop
Skrevet

Ferritin er jernlageret, ja. Ikke noe farlig det, er mange som har ikke målbart. Så tror den dårlige formen din må skyldes noe annet.

aha jernlageret ja. Det høres mer rett ut

  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er jern og ikke blodprosent. Jeg hadde ingen jernlager når jeg målte det hos legen. Men det gikk opp etter noen måneder med jerntabletter og har vært stabilt siden!

Anonymous poster hash: b2db2...1fb

Skrevet

Normalområdet for ferritin for kvinner 25-200, så under 3 er lavt og du burde absolutt få det opp. Men det er ikke , men fryktelig ubehagelig. Det pleier å være enkelt å få det opp med 100 mg jern om dagen.

Anonymous poster hash: a51be...812

Hvorfor er det fryktelig ubehagelig?

Har selv hatt jernlagre under referanseverdien, men likevel Hb på 13 og absolutt ingen plager relatert til lav ferritin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...