Gå til innhold

Hvorfor advarer de ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så på et uskyldig program på TV om mat, plutselig ut av det blå kom det klipp av noen som stakk en sprøyte inn i armen på noen.

Jeg har sårøyteskrekk og fikk nesten panikk. Sa høyt "neei,nei", før jeg rakl å snu meg vekk.

Skal det tas hensyn til folk som er redde formsånt, burde de advare? De advarer ofte om nakenhet eller vold, hvorfor ikke advare om sprøyter? Er det verre for pripne folk å se en tiss enn det er for folk med sprøyterobi å se en sprøyte stikkes inn i huden til noen? Sprøyteskrekk er ganske utbredt.

Anonymous poster hash: 36887...e55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, det kan du sagtens spørre om. Videre kan man jo spørre om det kanskje burde vært advart mot grafiske fremstillinger av operasjoner og slikt også, det dukker opp overalt. Evt andre ting folk har fobi mot, edderkopper, slanger, insekter, etc? Utfordringen blir jo da at man stadig må avbryte programmet for å kjøre advarsel, eller at programleder må si "de som ikke liker [sett inn ting] bes snu seg vekk nå".

Hvordan burde det best løses i praksis? En advarsel før programmet starter?



Anonymous poster hash: ae651...481
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de skal advare mot alle ting man kan være redd for blir det jo ikke så veldig mye TV-tid igjen...

Jeg skjønner veldig godt fobier. Selv hadde jeg emetofobi og taklet ikke høre/se/lukte oppkast. Jeg lot være å se på TV(eller forhørte meg med andre om det var trygt, og så i repriser) istedenfor.

Men det ble for dumt om tv-bransjen og filmbransjen skulle føye seg etter min fobi.

Grunnen til at de advarer mot sex, banning og nakenhet kommer ikke av at folk har fobier mot det. Det er fordi det finnes lover om det.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde blitt latterlig mange advarsler om man skulle tatt hensyn til de største fobiene, for ikke å snakke om alle fobier (det skal da være rettferdig, sant?). "Og nå skal vi vise en høyde og en åpen plass, så vil årvåkne seere få et glimt av en slange og en edderkopp", "Vi advarer alle med sosial angst vi skal følge Solberg i det hun sosialisere, og så må de med sceneskrekk se vekk da skal hun etterpå skal holde tale", "Nå ber vi dere som har helseangst, fobi mot blod, blodprøver og/eller sprøyter og/eller hypokondri om å skifte kanal", "Vi vil nå vise en fødsel og senere en hund og et lyntog"... Det måtte vært 300 advarsler før hver eneste episode, film, nyhetssending, reklamesnutt osv.



Anonymous poster hash: 90e95...464
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*"Vi advarer alle med sosial angst da vi skal følge Solberg i det hun skal sosialisere, og så må de med sceneskrekk se vekk da hun etterpå skal holde tale"



Anonymous poster hash: 90e95...464
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke verre enn å skrive det i programomtalen.

Anonymous poster hash: b5459...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget med at det kan bli mange advarsler, men det var bare noe jeg tenkte på siden jeg får veldig sterkt ubehag av å se det.

Men det skal visst være en risiko å se på TV :)

Anonymous poster hash: 36887...e55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det skal visst være en risiko å se på TV :)Anonymous poster hash: 36887...e55

?

man risikerer å få sterk angst. Men sånn er det vel når man har fått en fobi.

Anonymous poster hash: 36887...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man risikerer å få sterk angst. Men sånn er det vel når man har fått en fobi.

Anonymous poster hash: 36887...e55

Sånn må det nok desverre bare være ja. Noen risikerer alltid å få sterk angst av å se på tv, men det gjelder alt annet også. Ikke bare tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde blitt latterlig mange advarsler om man skulle tatt hensyn til de største fobiene, for ikke å snakke om alle fobier (det skal da være rettferdig, sant?). "Og nå skal vi vise en høyde og en åpen plass, så vil årvåkne seere få et glimt av en slange og en edderkopp", "Vi advarer alle med sosial angst vi skal følge Solberg i det hun sosialisere, og så må de med sceneskrekk se vekk da skal hun etterpå skal holde tale", "Nå ber vi dere som har helseangst, fobi mot blod, blodprøver og/eller sprøyter og/eller hypokondri om å skifte kanal", "Vi vil nå vise en fødsel og senere en hund og et lyntog"... Det måtte vært 300 advarsler før hver eneste episode, film, nyhetssending, reklamesnutt osv.

Anonymous poster hash: 90e95...464

Haha, dette var egentlig en artig idé til en sketsj, kan jeg låne den? :)

Fra spøk til alvor, jeg forstår veldig godt de som sliter med å se enkelte ting på TV, selv har jeg speilingssynestesi, en nevrologisk tilstand som på generelt plan gjør TV- og film-titting vanskelig. Det innebærer at jeg fysisk kjenner på kroppen all berøring jeg ser, så om jeg feks ser noen få en sprøyte vil jeg kjenne stikket i armen (evt den kroppsdelen injeksjonen settes i), ser jeg noen bli slått i ansiktet vil jeg få vondt der hvor de blir slått, ser jeg noen kysse vil jeg få en fysisk følelse av å bli kysset selv, etc. Så da kan man jo tenke seg hvordan jeg opplever å se noen få en arm avsagd, brekke et bein, en operasjon, se noen bli påkjørt eller skutt, osv. Hjernen min kan ikke skille mellom film og virkelighet, og det hjelper ikke at jeg vet at det er skuespillere, stuntmenn, dukker, ketchup og CGI - ser jeg det, kjenner jeg det.

MEN, TV/film-bransjen kan faktisk ikke innrette seg etter meg (og de rundt 2% av befolkningen som har denne formen for synestesi) - jeg må nesten ta det ansvaret selv. Jeg styrer bevisst unna alle programmer hvor jeg vet det kan forekomme ting jeg ikke takler å se, og jeg leser kjapt gjennom den siden på IMDB som beskriver hva slags voldsscener som er i en film jeg vil se, etc. Slik er jeg i det minste forberedt, og jeg kan velge selv om jeg synes det er verdt det, eller om jeg evt føler at jeg rekker å snu meg vekk i tide. Uheldigvis gjør jo det også at jeg får ca alle filmer med aldersgrense over 15 år spoilet på forhånd, men sånn er nå engang livet. Vi har forskjellige ting vi plages med.

De kunne imidlertid godt spart meg for nærbildene av edderkopper på reklamene på Animal Planet, men jeg har blitt god på å studere tærne mine når det er reklamepause der ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at litt får du tåle! Folk har jo fobier mot alt.

Agorafobi: "Vi advarer mot sterke scener i denne sendingen da vi nå viser bilder fra den himmelske fredsplass" :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise: Da må de jo advare mot alt. Ser for meg et matprogram der de først advarer:

"Vi advarer mot plutselige bilder av edderkopper, sprøytespisser og andre støtende bilder som kan utløse frykt.

Vi anbefaler ikke at barn under 16 ser på.

Ikke prøv dette hjemme uten helsepersonell til stede" :laugh:

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra spøk til alvor, jeg forstår veldig godt de som sliter med å se enkelte ting på TV, selv har jeg speilingssynestesi, en nevrologisk tilstand som på generelt plan gjør TV- og film-titting vanskelig. Det innebærer at jeg fysisk kjenner på kroppen all berøring jeg ser, så om jeg feks ser noen få en sprøyte vil jeg kjenne stikket i armen (evt den kroppsdelen injeksjonen settes i), ser jeg noen bli slått i ansiktet vil jeg få vondt der hvor de blir slått, ser jeg noen kysse vil jeg få en fysisk følelse av å bli kysset selv, etc. Så da kan man jo tenke seg hvordan jeg opplever å se noen få en arm avsagd, brekke et bein, en operasjon, se noen bli påkjørt eller skutt, osv. Hjernen min kan ikke skille mellom film og virkelighet, og det hjelper ikke at jeg vet at det er skuespillere, stuntmenn, dukker, ketchup og CGI - ser jeg det, kjenner jeg det.

WOW! Kan vi starte en egen tråd om dette? :hakeslepp:

PS sorry offtopic.

Endret av Cho Kon It
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det blir for mye å advare om alt som kan relateres til folks fobier, men jeg skjønner poenget ditt. Vold og sex er jo regulert ved lov og aldersgrenser, ofte står det i hvert fall på utenlandske tvstasjoners nettsider at programmet inneholder vold, nakeneht eller grov språkbruk (akkurat det siste er ikke så aktuelt i Norge, da). Jeg synes grensen mellom vold og diverse helseopplysningsstoff som innebærer sprøytestikk og bruk av skalpell er nokså flytende. Det samme gjelder for eksempel å vise mammografi eller en gynekologstol som jeg synes er mer påtrengende enn et nakent par som kysser for eksempel. Jeg får fnatt av sånt og skulle virkelig ønske det var en knapp som fjernet dette på helt vanlige nettsider som NRK, Dagbladet, VG osv. Det er jo smurt ut på forsiden, jo.



Anonymous poster hash: ece4d...b02
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som lager appen som automatisk fjerner alle bilder av valgte dyr, sprøytestikk og gynekologstoler kommer til å bli milliardær! Tenk så genialt, man laster ned en app og krysser av på listen over hva man ønsker at appen skal sladde, velger om det bare skal gjelde bilder eller også film man ser på PC/nettbrett! Det er genialt!

Anonymous poster hash: b5459...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så lei jeg er av alle som skal ha samfunnet til å innrette seg etter alle deres små nykker. I-landsproblemer ass ...

"Go to Africa, go follow some bushman around. He's being chased by a lion. That's stress." - Ellen DeGeneres

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir svært vanskelig å ta hensyn til alles fobier. Enn hvor ille det er for enkeltpersonen. Jeg føler med deg. Selv har jeg vannskrekk, og jeg kjenner det knyter seg en smule i magen når jeg ser folk hoppe i vannet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...