Gå til innhold

Møteplikt utenfor arb.tid - hjelp!


Montezuma

Anbefalte innlegg

Hei!

I hvilken utstrekning kan arb.giver pålegge møteplikt på avdelingsmøter?

et gjelder møte utenom arbeidstiden.

Jeg har trappet ned, jobber annenhver uke, for å bruke denne uken til barna og det som har med dem å gjøre. Legger alle foreldresamtaler, møter, og stiller opp på aktiviteter disse ukene. Dette lar seg nemlig ikke gjøre i jobbeuker pga ugunstig arb.tid. Dessuten har jeg oxo en annen jobb disse ukene (kort arb.tid på dagtid).

Kan alikevel sjefen ved å innkalle med møteplikt, dirigere fritiden min, slik at det går utover foreldresamtaler, annen jobb mm.?

Veldig glad for svar , gjerne litt fort.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GreenSky

Står det at arb.giver har mulighet til å gjøre dette i kontraketen din?

Jeg synes det er helt hårreisende at en sjef kan forvente noe slikt. Dersom jeg ikke kunne møte, ville jeg sagt fra om dette, og hvis det ble noe spørsmål ville jeg henvist arb.giver videre tillitsvalgt/fagforening. (du er vel organisert, håper jeg? :fy:)

Hadde jeg kunnet delta på møtet, ville jeg stillt opp, men da krevd overtid, eller betalt fri m.lønn for de timene jeg satt i møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har spesifisert arbeidstid i din kontrakt (annenhver uke), vil sjefen kunne gjøre dette, ja.

Jobber du mer enn 37,5 (eller 40) timer ei uke, kan du kreve overtidsbetaling. Ellers skal du ha vanlig betalt evt. fri med lønn om arbeidsgiveren heller vil gi deg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg jobber turnus. Er vaktlisten "spesifisert arbeidstid" nok?

Vi får vanlig lønn for møtene, men poenget er oa t jeg rett og slett ikke har anledning til å være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vaktliste... *tenke*

Nei, det kan jeg ikke svare på. Spør din fagforening - de kan svare på sånt på stående fot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber turnus.

En turnus går (som oftest) over flere uker, og gjennomsnitts arb.tid pr uke. Den kan variere fra 0 til 48 (event. 54!) timer.

Når man går i deltidsstilling kan man pålegges merarbeid inntil 100% stilling (da er det ikke overtid). Man skal ha god grunn for å kunne nekte merarbeid (også overtid). Dette gjelder i vertfall for kommunalt ansatte.

Så etter dette er jeg redd du ligger "tynt an", men det kommer nok an på hvordan du arbeider/hvilke avtaler dere har!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...