Gå til innhold

Problemer med matlyst (brødmat spesielt)


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg får ikke til å spise om morgenen. Før så tvang jeg i meg mat i stedet, og det endte med at jeg brakk meg. Jeg antar at det at jeg brakk meg er grunnen til at jeg nå ikke takler mat i det hele tatt om morgenen.

Det er vel spesielt brødmat som er problemet, men har prøvd å laget supper og diverse annet til frokost også uten hell.

Men jeg MÅ spise frokost, for om jeg ikke gjør det blir jeg veldig kvalm og blodsukkeret mitt blir helt surrete.

Jeg har vel slitt med dette i 1-2 år nå, men nå er det virkelig ille.Det eneste måltidet som går greit er middag.

Noen som kan hjelpe? :)



Anonymous poster hash: 023a1...ec3
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

MÅ du spise brød? Jeg forstår godt at du må presse i deg det...



Anonymous poster hash: 9d880...dac
Skrevet

Jeg er heller ikke så glad i brød.... Spiser hvis det ikke er annet. Hva med yoghurt og frukt? Frokostblanding? Det er ikke noe poeng i å tvinge seg til å spise om morgenen bare fordi alle avisene skriver at man må... :) Så lenge du føler at det går greit å vente til du er sulten ser jeg ikke problemet med det.

Hvis du liker varm mat, hva med ostesmørbrød?



Anonymous poster hash: f91b0...394
Skrevet

MÅ du spise brød? Jeg forstår godt at du må presse i deg det...

Anonymous poster hash: 9d880...dac

Som sagt så er annen mat også et problem. Har egentlig prøvd alt, og det funker ikke. Sånn ellers (etter trening f.eks) så synes jeg brød er kjempegodt

Anonymous poster hash: 023a1...ec3

  • Liker 1
Skrevet

Jeg er heller ikke så glad i brød.... Spiser hvis det ikke er annet. Hva med yoghurt og frukt? Frokostblanding? Det er ikke noe poeng i å tvinge seg til å spise om morgenen bare fordi alle avisene skriver at man må... :) Så lenge du føler at det går greit å vente til du er sulten ser jeg ikke problemet med det.

Hvis du liker varm mat, hva med ostesmørbrød?

Anonymous poster hash: f91b0...394

Yoghurt funker ikke. Melkeintoleranse. Samme med frokostblanding. Og det er ekkelt med soyamelk o.l.

Frukt er ikke så bra for blodsukkeret for min del, og banan blir jeg kvalm av om morgenen..

Jeg er skrubbsulten hver morgen selv om jeg ikke har matlyst..

Ostesmørbrød er kanskje en ide! Takk:)

Anonymous poster hash: 023a1...ec3

  • Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Kan du ikkje berre drikke noko i staden? Eit glas biola, appelsinjuice, ein smoothie eller noko slikt? Og så ta ein tidleg lunch?

Skrevet

Kan du ikkje berre drikke noko i staden? Eit glas biola, appelsinjuice, ein smoothie eller noko slikt? Og så ta ein tidleg lunch?

smoothie blir jeg kvalm av også :(

Og biola da selvsagt siden jeg har melkeintoleranse. Jeg kan tåle et glass biola, men har fått beskjed av legen at det kan bli verre om jeg kødder med intoleransen..

Jeg får ikke spist lunch før klokken 11:45 fordi jeg går på skole dessverre..

Anonymous poster hash: 023a1...ec3

Gjest Funky Punk
Skrevet

Middagsrester? Eller om du lager opp store porsjoner av varm mat som du kan fryse ned og ta opp porsjonsvis om kvelden.

Man MÅ ikke spise kald mat til frokost ;)

Skrevet

Middagsrester? Eller om du lager opp store porsjoner av varm mat som du kan fryse ned og ta opp porsjonsvis om kvelden.

Man MÅ ikke spise kald mat til frokost ;)

Jeg vet. Som sagt i åpningsinnlegget så har jeg også prøvd supper osv, men brekker meg av det også. Jeg føler meg så umulig.

-TS

Anonymous poster hash: 023a1...ec3

Skrevet

må du spise frokost tidlig på morgenen da? kan du ikke heller vente til du er sulten?

jeg hadde det iallefall slik før, klarte rett og slett ikke å spise frokost i 7-8 tiden på morgenen, eller i det hele tatt rett etter jeg hadde stått opp.



Anonymous poster hash: 403d9...1cc
Skrevet

ser nå at du skrev at du er skrubbsulten på morgenen, så da funker det vell ikke å vente til du er sulten alikevel:P

men va med middagsrester som en over her foreslo? trenger ikke å være suppe. Hva med lasagne eller gryterett? jeg pleier som regel å steke opp masse kjøttdeig og fryse det i porsjoner, for så å lage meg makaroni og kjøttdeig på morgenen.



Anonymous poster hash: 403d9...1cc
Skrevet

ser nå at du skrev at du er skrubbsulten på morgenen, så da funker det vell ikke å vente til du er sulten alikevel:P

men va med middagsrester som en over her foreslo? trenger ikke å være suppe. Hva med lasagne eller gryterett? jeg pleier som regel å steke opp masse kjøttdeig og fryse det i porsjoner, for så å lage meg makaroni og kjøttdeig på morgenen.

Anonymous poster hash: 403d9...1cc

Jeg kan teste ut lasagne da og se om det funker :)

-TS

Anonymous poster hash: 023a1...ec3

Skrevet

Kanskje du kan prøve å spise mer kveldsmat sånn at du ikke er så skrubbsulten på morgenen? Selv blir jeg ofte veldig kvalm og får ikke lyst på noe om jeg er alt for sulten.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg vet. Som sagt i åpningsinnlegget så har jeg også prøvd supper osv, men brekker meg av det også. Jeg føler meg så umulig.

-TS

Anonymous poster hash: 023a1...ec3

Tenkte kanskje noe mer enn suppe. Som gryteretter eller lignende.

Har du forsøkt wrap forresten?

Skrevet

Man skal ikke være kvalm og brekke seg om morgenen, så du burde få sjekket ut om det er noe mer i kosten din du ikke tåler. Det er ikke normalt å ha det sånn som du, så jeg håper du får hjelp :)

Skrevet

Jeg har samme problem! Når jeg våkner rumler maven, men jeg brekker bare jeg lukter mat.

Jeg spiser mye kveldsmat. Står opp halv seks, spiser når jeg er kommet på skolen/jobben to og en halv time etter.

Anonymous poster hash: 7e286...694

Skrevet

Hatt det sånn selv. Men hvis det bare er laktoseintoleranse du har fins det jo vanlig laktosefri melk og fløte og yoghurt i butikkene nå. Prøv det? Ellers, prøv å lage frokostmuffins. Hvis du vil ha søtt men ikke vil påvirke blodsukkeret ditt så prøv cocosa kokossukker, smaker ingen forskjell i bakst eller matlaging og samme mengde som brukes. Knekkebrød/laktosefri yoghurt/muslibar kan jo spises i friminutt og.

Skrevet

Yoghurt funker ikke. Melkeintoleranse. Samme med frokostblanding. Og det er ekkelt med soyamelk o.l.

Frukt er ikke så bra for blodsukkeret for min del, og banan blir jeg kvalm av om morgenen..

Jeg er skrubbsulten hver morgen selv om jeg ikke har matlyst..

Ostesmørbrød er kanskje en ide! Takk:)

Anonymous poster hash: 023a1...ec3

Du burde få sjekka deg for fruktose, samme type belastningstest som for laktose.

Banan er veldig høyt fruktoseinnhold, så det blir jeg også skikkelig kvalm av. Især på morran når det er mye gass i tarmene, når ting har gjæra hele natta.

Når jeg fant ut hva jeg ikke tålte ble jeg kvitt kvalmen på morran også (hadde det i årevis) og kan sprette rett opp og spise frokost! :biggrin:

Anonymous poster hash: 4ded7...4bd

  • Liker 1
Skrevet

Eller - det kjentes egentlig ikke som kvalme på morran. Men mat bød meg skikkelig imot, uansett hva det var, selv om jeg var sulten.



Anonymous poster hash: 4ded7...4bd
  • Liker 1
Skrevet

Man skal ikke være kvalm og brekke seg om morgenen, så du burde få sjekket ut om det er noe mer i kosten din du ikke tåler. Det er ikke normalt å ha det sånn som du, så jeg håper du får hjelp :)

Jeg brekker meg om jeg tvinger i meg maten, og jeg blir kvalm om jeg ikke spiser. Jeg blir også kvalm av melkeprodukter, men det er ganske logisk igrunn..

Anonymous poster hash: 023a1...ec3

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...