Gå til innhold

Reisetips- Serbia

Fremhevede innlegg

Gjest SweetSunshine
Skrevet

Jeg reiser til Beograd om ikke så alt for lenge til. Har noen her noen gode tips?

Hva man kan se, gjøre, spise, osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært i Beograd flere ganger og er veldig glad i byen, men det kommer jo litt an på hva du er interessert i. Om det er en typisk storbyferie med shopping, severdigheter og god mat som gjelder så kan jeg kanskje hjelpe deg, men er du ut etter naturopplevelser eller ekstremsport så er jeg feil person.

Gjest SweetSunshine
Skrevet

Vi har bare et par dager til rådighet dessverre. Så denne gangen blir det bare å være en skikkelig turist;) Setter stor pris på om du vil dele tipsene du sitter inne med! :D

Skrevet

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men av museer likte jeg godt det etnografiske museet som ligger ved Studentski Trg og nasjonalmuseet som ligger ved Trg Republike. Sist jeg var der var sistnevnte under renovering og bare et fåtall av utstillingene var åpne, men det er noen år siden, så det er sikkert ikke noe problem lenger.

Tito-mausoleet er også morsomt å ha sett, men da må du litt ut av sentrum, trådbuss nummer 40 eller 41 til Banjica, billetter fås kjøpt i kioskene som ligger litt overalt i byen og må stemples på bussen. Bussen stopper på alle holdeplasser av seg selv, der du skal av ser du en stor betongkloss oppe i en liten bakke. Tito ligger ikke på utstilling, det du får se er en marmorblokk med en frisk rød rose på. Det er små utstillinger ved siden av og i et eget bygg kan du se alle gale gaver han fikk fra andre statsledere i sin tid.

Ellers synes jeg du bør se St. Sava Templet (Hram Svetog Save), som er verdens 3. største ortodokse kirke, den største på Balkan. De har hatt et stort oppussingsprosjekt gående de siste årene og sist jeg var der hold de på med noe oppe i kuppelen så store deler av kirkerommet var avsperret, men de burde begynne å nærme seg mål nå. Å kjøpe lys og tenne hjelper kirken i deres arbeid med fattige, så det synes jeg er en fin ting å gjøre, spesielt når det ikke koster noe å komme inn.

Prinsesse Ljubicas residens er også ganske interessant, huset er originalt, men møblene har de hentet inn fra ulike steder i landet. Jeg synes man får et veldig godt inntrykk av den blandingen av osmansk og vestlig stil som var vanlig lenge i Serbia.

Og selvsagt må du i det minste gå en runde på Kalemegdan, den store festningen øverst i gågaten. Du må se det eksakte punktet der Sava renner ut i Donau, du må se over til Novi Beograd og så kan du eventuelt gå innom et eller flere museer og gallerier som ligger der oppe. Dyreparken ligger også på kalemegdan om du er interessert i det.

Om du får tid vil jeg anbefale å dra ut til Zemun, dette var tidligere en egen landsby, men har i nyere tid vokst sammen med Beograd. Det er så å reise inn i en helt annen by, arkitekturen er annerledes og man får mer småbyfølelse. Her ligger også mange koselige butikker og gode restauranter. Det regnes for å være en litt eksklusiv bydel, så prisene er gjerne litt høyere, men Beograd er så billig at det gjør ikke noe.

Shopping synes jeg er best i og rundt gågaten i Stari Grad og i Terazije finnes også en del bra. Man kan ikke krysse Terazije ved å gå over veien, man har underganger og i undergangene ligger det en del litt artige, små butikker, så man bør ta en titt så man ikke går glipp av noe. I Novi Beograd finnes flere store kjøpesentre, noen mer eksklusive enn andre, men jeg har aldri tatt meg bryet med å reise dit ut for se, siden det stort sett dreier seg om internasjonale kjedebutikker.

Om du ikke har bestilt hotell så vil jeg egentlig anbefale deg å bo i Stari Grad eller i Zemun, i Stari Grad får du det ekte Beograd og de fleste severdigheter rett utenfor døren, mens Zemun er veldig koselig. De fleste luksuhoteller og internasjonale kjedehoteller finner du i Novi Beograd, men ellers består denne bydelen stort sett av boligblokker, kjøpesentre, Beogradska Arena og enkelte eksklusive villaområder. Men, skal du bo i Novi Beograd så er kollektivtrafikken god og bussene går over til Stari Grad hele døgnet.

Vær forresten litt bevisste om du skal ta taxi, sjåførene har det med å kreve høyere priser av vestlige turister. Krev gjerne fast pris eller få en restaurant eller hotellet til å bestille for deg. Tar du taxi fra flyplassen kan det lønne seg å gå til avgangsområdet og finne en taxi der, taxiene fra ankomstområdet kan finne på å ta dobbel pris om de finner ut at du er vestlig. Om du snakker tysk er det en stor fordel, siden mange mestrer dette språket.

Ellers er de fleste skilt overalt skrevet på kyrillisk, så det kan lønne seg å ha en fuskelapp om man ikke kan alfabetet.

Restauranter og kafeer burde du ikke ha noe problem med å finne, de er overalt. Mange kafeer selger kun drikke, så for lunsj bør man gå på ordentlig restaurant og se på lunsjmenyen. Det finnes mange koselige spisesteder i Skadarlija-området og Zemun, eller du kan spise på en av de flytende restaurantene, båter på elvene som ligger fortøyd. Der får man fin utsikt ute, men selskap av mange mygg, siden man sitter så nære vannet. Ruski Car (betyr "den russiske tsaren") ligger midt i sentrum, like ved hestestatuen på Trg Republike og har både fantastiske kaker og gode lunsjrettet. Ved Studentski Trg ligger en ganske liten italiensk restaurant, som jeg faktisk ikke aner hva heter, der kan du få veldig god pasta billig.

Det er noen år siden jeg var der sist, så det kan jo hende enkelte ting har endret seg siden den gang, bare så du er klar over det. Om det er noe mer du lurer på som jeg ikke har nevnt her, så er det selvsagt bare å spørre.

• Liker 2
Gjest SweetSunshine
Skrevet

Tusen takk for svar! Dette skal jeg teste ut:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...