Gå til innhold

Flere dyr og folk kommenterer det. Slitsomt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei Ts :)

Vet du, jeg leste den første posten din og fikk noen tanker, så leste jeg de neste og tror jeg kan forestille meg noen av tankene til de du har rundt deg nå. Kjærlighet og god gammel tradisjon.

Alle familier snakker forskjellig sammen. Og selv om det er av kjærlighet, så er det ikke alltid at vi forstår hverandre. Jeg tror familien din er bekymret for at du ikke har det bra når du ikke er så sosial med andre mennesker som de ønsker og tror -at du ønsker å være. Sånn egentlig.

Og da blir de bekymret, fordi de vil deg vel, og fordi det å være sosial med andre mennesker for dem både er naturlig og nødvendig. Kjæledyr blir familie, det skjønner jeg så godt -men de ser ei jente som "stenger seg inne" Med et aktivt kjæledyr kommer også du deg i aktivitet, turer, valpekurs og utstillinger, så du ser jo folk!

Jeg prøver å se deg for meg, for jeg tror du virkelig stortrives sånn som du har det nå. Men familien din tenker nok ulike tanker. Noen tenker sikkert at de burde og ønsker å hjelpe deg, du sliter jo med sosial-angst, hundene dine tar veldig mye tid og enda en valp vil jo oppta livet ditt fullstendig en periode. Når skal de få tid og lov til å hjelpe deg? Vil du bli mer sosial med andre mennesker som ikke har hun som interesse?

Du liker livet ditt med hundene, men at du er mye alene og "kommer deg ikke ut" (blant folk som ikke driver med hund). Familien ønsker nok at du skal få sjansen til å oppleve mer, eller "være som alle andre". De ikke ser din verden på samme måte som deg når de kommenterer, de tror du trenger å få flere perspektiver, løsne litt, og ikke være redd for å møte verden med et smil. I bunn og grunn så tror jeg de ønsker deg alt godt, selv om ikke alle kommentarer kommer ut på riktig måte for at den skal bli forstått slik den var ment.

Om det er noen av de eldre som kommenterer så tenker jeg på at de er vokst opp med noe helt annet. Å finne en partner og en familie; sent eller tidlig, eller i det hele tatt, hadde en helt annen betydning i samfunnet. Nå er det vanligere å være singel i voksen alder, og det er fortelle om tidligere "bagasje", sosial-angst, sjenerthet og homofili er det også større åpenhet om. Folk vil alltid ha sine tanker, men jeg tror det er lettere om du bare er ærlig og forklarer din sak, iallefall til familien, og kanskje prøve litt ekstra noen ganger for deres skyld. Å være en som liker å være mye alene burde ikke ha noe stigma. Men jeg tror forskjellen ligger i angsten, for jeg kjenner iallefall angst som frykt, og det å frykte å møte mennesker uten at det egentlig er noe å være redd for, sett fra andres side, er en helt forferdelig følelse. Men så hjelper det å øve, og det hjelper å fortelle. Og det hjelper å bli oppslukt i noe, så lenge man husker at det går an å bruke det som opptar en til å bli kvitt gamle spøkelser.

På bygda i dag hører jeg fortsatt "gammal ungkar", "enstøing", "gammel tante", "hun med alle kattene" og det er flere stigmaer for begge kjønn som henger igjen om en er alene i voksen alder. Jeg fikk inntrykk av at du bodde i et lokalmiljø, kanskje i distriktet? Om det er gamle tradisjoner og fordommer så må du bare tenke på at det er mange av oss i byene som fortsatt er "gamle ungkarskvinner" også. Det er bare litt flere av oss på samme sted. :wink:

Jeg synes ikke du skal høre så mye på dem jeg, men jeg tror dette har med at de vil at du skal bli "frisk" fra sosialangsten og leve livet slik de liker å leve det. Iallefall litt mer. Jeg tror det kan være godt å ta et steg tilbake noen ganger og tenke litt over hvordan man lever. Hva er ønskene dine for fremtiden da?

Og jeg vet ikke om du har lyst til å bli satt på tanken -men med din interesse for hunder, og organisering, så kunne du sikkert vært med å trene opp hunder for blinde og uføre, eller noe lignende. Eller hva med utstillingene, eller å bli valpetrener selv? Med kunnskap og lidenskap når du langt.

Jeg skjønner at hovedinteressen ligger hjemme hos dine egne, men det finnes flere måter å bruke interessen din til å nå ut av skallet ditt -dersom det er det du ønsker.

Anonymous poster hash: 24bd5...0d9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner at du får mye ut av å drive med dyr og ser ikke noe galt i å ha flere dyr så lenge alle får det stellet, den oppfølgingen og mosjonen de trenger.

Men. Har du ikke som mål å komme ut i jobb igjen en gang? Da blir det ikke nødvendigvis like enkelt å ta vare på en haug dyr (jeg sier ikke at det ikke går, men det kan bli vanskelig, kanskje særlig med tanke på hundene som jeg regner med ikke er vant til å være alene).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker øyeblikkelig animal hoarders, noen som har sett det programmet? De som er med er jo overbevist om at dyrene de har det helt fantastisk. Uten at det nødvendigvis er slik.

Du erstatter menneskelig kontakt med dyr, da er det jo overhodet ikke rart at du ikke kommer deg framover med tanke på å jobbe med angsten din.

Hadde sosialangst selv jeg! Lenge! Og vet nøyaktig hvor slitsomt det er, men å stenge seg inne med dyr er virkelig ikke veien å gå!

Anonymous poster hash: 9d63f...e68
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ts :)

Vet du, jeg leste den første posten din og fikk noen tanker, så leste jeg de neste og tror jeg kan forestille meg noen av tankene til de du har rundt deg nå. Kjærlighet og god gammel tradisjon.........

Dette syns jeg var ett veldig flott, objektivt og reflektert innlegg! :)

Men. Har du ikke som mål å komme ut i jobb igjen en gang?

Hvis ikke jeg leste feil så er TS ufør, så da er ikke jobb første prioritet i nermeste fremtid. :)

Jeg tenker øyeblikkelig animal hoarders, noen som har sett det programmet?

Jeg har sett det programmet, og de menneskene lider jo av samlemani, ikke sosial angst. Det er jo to vidt forskjellige diagnoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett det programmet, og de menneskene lider jo av samlemani, ikke sosial angst. Det er jo to vidt forskjellige diagnoser.

Ene utelukker ikke det andre.

Er ikke sånn at man ENTEN har sosialangst ELLER samlemani, man kan ha begge deler.

Anonymous poster hash: 9d63f...e68

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart. Men jeg syns det er veldig galt å begynne å sette slike diagnoser på folk ut i det blå. Man kan også komme seg ut av samlemani. Det er bare ett tema som er veldig hysj hysj så folk har for lite innsikt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At sosial angst kan variere i styrke kan jeg forstå, siden jeg har det, men TS går ut av huset flere ganger om dagen, drar til byen osv. så det kan ikke være noe så alvorlig at hun ikke kan bli frisk og komme seg tilbake i arbeid eller studier. Men det hjelper dårlig når man omringer seg selv om forpliktelser til kjæledyr. Det TS trenger å høre er sannheten - gi deg selv tid til å bli frisk, bruk pengene på psykolog eller terapi, eller rett og slett å være ute i det offentlige og utfordre angsten.

De med sosial angst trenger hjelp til å komme seg tilbake i samfunnet, ikke å sitte hjemme alene på trygda siden det forverrer angsten inn i det blå. Ond sirkel. Jeg skjønner ikke at dere kan oppfordre noen til å forverre sin egen psyke ved å skaffe seg enda flere dyr. Ikke har TS råd til det heller og så bør TS bruke mer tid på fremtiden. Hvordan skal man komme seg tilbake i arbeid med 100 dyr ? Det er uansvarlig.

Anonymous poster hash: 5185e...b5b
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Er venninnen din rapportert til mattilsynet? Det høres ikke ut som om dyrene bor under verdige forhold!

Problemet er at de får det minimale de trenger av stell, det er på grensa.

Og til de som sier at TS bare kan ta seg en jobb. Det er ikke det tråden handler om, hun spør om hvordan hun skal takle familien sin. Hold dere til trådens tema. De som spør om trygd og dyrehold går sammen,det gjør så absolutt det. Bare å handle inn stort, gå på salg og prioritere, prioritere og slik jeg nå leser hvordan ts beskriver livet sitt, så har hun fint råd til det. Andre bruker trygda si på røyk og festing, klær etc, etc. Alt handler om prioritering.

TS:

Slik du beskriver dyrestellet ditt, så ser det ut til at dyra har det godt hos deg. Men jeg syns fortsatt at du skal ta en prat med familen din. De er kanskje bekymret for deg, og som en annen skrev over her, de ser kanskje en jente som isolerer seg, de ser kanskje ikke den jenta som er med på utstillinger og kurs. Hva med å ta med noen av familien din på utstillingene du et på, eller at de kan bli med deg på tur, så de får litt mer innblikk, og kanskje de roer seg litt ned? Da jeg var yngre ble foreldrene mine veldig bekymret pga noen venner jeg fikk, og da presenterte jeg dem for foreldrene mine, inviterte dem på med på aktiviteter sammen med dem,og nå hører jeg ikke et pipp fra dem. Kommunikasjon er en fin ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr skal ikke ha det minimalt, de skal ha det bra!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Hvordan er kino og cafébesøk verre enn valpekurs og hundeutstillinger angstmessig sett?

Aner ikke.. Men noen syns vel det er mer givende å gå på hundeutstilling enn å gå på kafe. Og så er man kanskje i en setting man føler seg trygg i, her er det andre likesinnede og man vet hva man kan prate om hvis ting går i stå. Har og perioder med angst, og føler meg mest trygg i kjente omgivelser. Og en hund er et finfint middel til å roe ned et angstanfall under emning. Vet ikke om jeg har rett i det, bare mine tanker rundt det. Og hvis jeg skulle tenke som et menneske som kvir seg for å gå på kafe pga angst, så ville det kanskje vært at det er større sjanse for at ubehagelige situasjoner/nærkontskt med fremmede enn på en hundeutstilling, som ville vært personens "hjemmearena"

Endret av pærecider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Dyr skal ikke ha det minimalt, de skal ha det bra!

Er enig med deg der. Men det er ikke bare å gå til mattilsynet, de gjør ikke noe med mindre det er alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og til de som sier at TS bare kan ta seg en jobb. Det er ikke det tråden handler om, hun spør om hvordan hun skal takle familien sin. Hold dere til trådens tema. De som spør om trygd og dyrehold går sammen,det gjør så absolutt det. Bare å handle inn stort, gå på salg og prioritere, prioritere og slik jeg nå leser hvordan ts beskriver livet sitt, så har hun fint råd til det. Andre bruker trygda si på røyk og festing, klær etc, etc. Alt handler om prioritering.

Godt innlegg! :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry men det er en skam at du ikke jobber eller tar utdannelse når du kan holde på slik. Har sosial angst selv og det du har, det er latskap.

Du er ute å handler, både til deg selv og dyra.

Du går på turer ute.

Du går på valpekurs og treff.

Du drar på hundeutstilling.

Handler mat, klær og på apoteket.
Du kan ta buss og tog.

Du drar til dyrlegen.

Er egentlig sjokkert over at du får støtte i det hele tatt.

Anonymous poster hash: e13a3...102
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry men det er en skam at du ikke jobber eller tar utdannelse når du kan holde på slik. Har sosial angst selv og det du har, det er latskap.

Du er ute å handler, både til deg selv og dyra.

Du går på turer ute.

Du går på valpekurs og treff.

Du drar på hundeutstilling.

Handler mat, klær og på apoteket.

Du kan ta buss og tog.

Du drar til dyrlegen.

Er egentlig sjokkert over at du får støtte i det hele tatt.

Det der var bare totalt usympatisk skrevet! Som jeg har skrevet tidligere, sosial angst har ikke bare ett ansikt! Bare fordi at du opplever din sosial angst på den måten du gjør så betyr ikke det at det er slik for alle andre. Å si til en annen med sosial angst at det bare er latskap er som om jeg skulle ha sagt til deg at din angst er ikke ille som min, så det du har er bare suttre-tryne. Akkurat like lite sant det.

Sosial angst trenger ikke å være "bare" angsten for å gå ut å treffe folk, det kan gå mye dypere på relasjonen til folk!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest pærecider

Sorry men det er en skam at du ikke jobber eller tar utdannelse når du kan holde på slik. Har sosial angst selv og det du har, det er latskap. Du er ute å handler, både til deg selv og dyra.Du går på turer ute.Du går på valpekurs og treff.Du drar på hundeutstilling.Handler mat, klær og på apoteket.Du kan ta buss og tog.Du drar til dyrlegen. Er egentlig sjokkert over at du får støtte i det hele tatt. Anonymous poster hash: e13a3...102

Det der er så urimelig og fordømmende at jeg blir helt kvalm. TS trenger ikke å forsvare trygda si og valgene hun tar overfor deg eller andre på KG. Regner med at den kampen har hun vært gjennom før, med lege, nav, attføringstiltak og fanden og hans oldemor. Uføretrygd blir innvilget KUN når det ikke er reelt håp for jobb i framtida, samt at liten eller ingen arbeidsevne er påvist. Og NAV tar alle omstendigheter rundt ens liv i betraktning. Noen kan f.eks ikk flytte på seg for å få jobb, grunnet sosialt nettverk hjemme eller familie, og selv om TS sikker ville blitt en fantastisk hundetrener eller fint kunne ha jobbet i en hundeklubb, så er det få slike jobber å få. Jeeezes, noen er virkelig trange i nøtta, svar nå heller på det TS spør om, enn å dra inn trygdedebatten her. Vi kjenner ikke TS, og kan heller ikke dømme henne. Uføre har og rett på et bra liv, de også. Skal de bare sitte inne og råtne foran TV'n da?

Endret av pærecider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi at du opplever din sosial angst på den måten du gjør så betyr ikke det at det er slik for alle andre

Selvfølgelig ikke, men ut i fra det hun skriver kan jeg ikke forstå at hun ikke kan gå med aviser eller ta en vaskejobb. Hun kunne også blitt hundetrener, bare å utdanne seg som hundetrener via NKK det, ingen jeg vet av har søkt på hundetrener jobb selv, de har startet opp kurs med en annen selv.

Siden jeg sliter med sterk sosial angst så tør jeg ikke å gå på kino eller ute på fest og bruker ikke penger på alkohol ute og jeg klarer ikke å gå på treningstudio pga. angsten min.

Hun tør ikke gå på kino eller treningsstudio, men hundeutstilling som har massevis av nye mennesker er helt ok? Sliter litt med å forstå dette, da tror jeg heller det er viljen det går på.

Hadde skjønt det om hun var alene med dyrene, og måtte ha noen andre til å gå på kurs/sosialisering med dem, eller måtte ha noen andre til å ringe dyrlegen og ta dem med dit. Det er jo ikke tilfellet her. Hun kan gå tur med hundene flere ganger om dagen, da er det vanskelig for meg å forstå hvorfor ikke hun kan gå med f.eks avis eller reklame når hun gjør det, og heller stå opp noen timer tidligere.

Ts skriver

I en menneskesamling så får jeg full angst, mens sammen med dyr får jeg det bedre med meg selv og da får jeg noe annet å tenke på og å bruke livet mitt på.

Bortsett fra at hun kan dra på treff, kurs, utstillinger og andre ting uten å få full angst. Da lyver TS i en av sine poster, eller har litt selektiv angst der hun velger å gjøre det hun liker.

Uføre har og rett på et bra liv, de også. Skal de bare sitte inne og råtne foran TV'n da?

Selvfølgelig, men dersom hun har sosial angst er de fleste av tingene hun sier hun gjør svært uvanlig for noen med sosial angst.

Godt mulig folk synes jeg er krass og urimelig, men jeg har IKKE vært gjennom systemet selv, nettopp fordi slike som TS gjør det helt umulig for oss med virkelige problemer - snyltere som fint kunne ha vært i arbeid får det de vil og litt til, fordi de er friske nok til å ta opp kampen.

Jeg har angst, ordentlig angst ikke sånn tulleangst som TS har som gjør at hun kan leve et helt normalt liv minus å gidde å dra på jobb, og til og med jeg greier å gå med avisen på natten, og vaske noen lokaler før åpningstid.

Jada, men dersom hun kan gå ut for å treffe folk, gå på kurs, ringe dyrlege, handle og alt det der, hvorfor kan hun da ikke jobbe?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke, men ut i fra det hun skriver kan jeg ikke forstå at hun ikke kan gå med aviser eller ta en vaskejobb. Hun kunne også blitt hundetrener, bare å utdanne seg som hundetrener via NKK det, ingen jeg vet av har søkt på hundetrener jobb selv, de har startet opp kurs med en annen selv.

Hun tør ikke gå på kino eller treningsstudio, men hundeutstilling som har massevis av nye mennesker er helt ok? Sliter litt med å forstå dette, da tror jeg heller det er viljen det går på.

Hadde skjønt det om hun var alene med dyrene, og måtte ha noen andre til å gå på kurs/sosialisering med dem, eller måtte ha noen andre til å ringe dyrlegen og ta dem med dit. Det er jo ikke tilfellet her. Hun kan gå tur med hundene flere ganger om dagen, da er det vanskelig for meg å forstå hvorfor ikke hun kan gå med f.eks avis eller reklame når hun gjør det, og heller stå opp noen timer tidligere.

Ts skriver

Bortsett fra at hun kan dra på treff, kurs, utstillinger og andre ting uten å få full angst. Da lyver TS i en av sine poster, eller har litt selektiv angst der hun velger å gjøre det hun liker.

Selvfølgelig, men dersom hun har sosial angst er de fleste av tingene hun sier hun gjør svært uvanlig for noen med sosial angst.

Godt mulig folk synes jeg er krass og urimelig, men jeg har IKKE vært gjennom systemet selv, nettopp fordi slike som TS gjør det helt umulig for oss med virkelige problemer - snyltere som fint kunne ha vært i arbeid får det de vil og litt til, fordi de er friske nok til å ta opp kampen.

Jeg har angst, ordentlig angst ikke sånn tulleangst som TS har som gjør at hun kan leve et helt normalt liv minus å gidde å dra på jobb, og til og med jeg greier å gå med avisen på natten, og vaske noen lokaler før åpningstid.

Jada, men dersom hun kan gå ut for å treffe folk, gå på kurs, ringe dyrlege, handle og alt det der, hvorfor kan hun da ikke jobbe?

Her er du ekstremt fordømmende, kverulerende og ser ting kun fra ditt eget perspektiv! Dette er ikke ett en tråd for å sette spørsmålstegn ved TS sin arbeids evne. Helt ærlig så oppleves du som veldig sjalu på TS når du angriper henne på den måten du gjør her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...