Gå til innhold

Rare 'fobier'


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg ganske rare angster eller noe sånt.

1. Jeg er redd for hva personer tenker om meg om jeg går med en litt ødelagt praraply.

2. Jeg er redd for å gå med paraply om det bare regner litt ute og ikke sånn voldsomt.

3. Jeg er redd for å ha mat rundt munnen selv om jeg vet at jeg ikke har det, så jeg skjekket om jeg virkelig ikke har sånn hver 20. Sekund.

4. Jeg er redd for å gå med øreklokker i tilfelle jeg puster tungt. Jeg er redd for å puste tungt uten å høre det selv.

5. Jeg er redd for å høre på musikk i øreklokker når det er folk rundt i tilfelle de hører musikken og syns den er stygg.

Dette er vel ganske rart? :-/ Noe jeg kan gjøre for å bli kvitt det?

Anonymous poster hash: 8e8d1...e60

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kalles tvangstanker. Kontakt lege.



Anonymous poster hash: 49479...6fd
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tror jeg ganske rare angster eller noe sånt.

1. Jeg er redd for hva personer tenker om meg om jeg går med en litt ødelagt praraply.

2. Jeg er redd for å gå med paraply om det bare regner litt ute og ikke sånn voldsomt.

3. Jeg er redd for å ha mat rundt munnen selv om jeg vet at jeg ikke har det, så jeg skjekket om jeg virkelig ikke har sånn hver 20. Sekund.

4. Jeg er redd for å gå med øreklokker i tilfelle jeg puster tungt. Jeg er redd for å puste tungt uten å høre det selv.

5. Jeg er redd for å høre på musikk i øreklokker når det er folk rundt i tilfelle de hører musikken og syns den er stygg.

Dette er vel ganske rart? :-/ Noe jeg kan gjøre for å bli kvitt det?

Anonymous poster hash: 8e8d1...e60

Haha høres ut som meg. Sosial angst.

Anonymous poster hash: 60bcd...8df

Skrevet

Dette kalles tvangstanker. Kontakt lege.

Anonymous poster hash: 49479...6fd

Synes ikke det høres ut som noen tvangslidelse i den forstand.

Tror ikke de tankene er så uvanlige, hvertfall ikke de med musikk og hodetelefoner. Høy musikk fra hodetlf kan jo faktisk være irriterende til tider. Spørs på musikksmaken din :P

Spørsmålet er hvor mye dette plager deg? Jeg kan tenke meg at du generelt sett er opptatt av hvordan folk oppfatter deg?

Du kan jo forsøke benytte prinsipp fra eksponeringsterapi. Gjør tingene du er redd for og se at det ikke er "farlig.

  • Liker 3
Skrevet

Synes ikke det høres ut som noen tvangslidelse i den forstand.

Tror ikke de tankene er så uvanlige, hvertfall ikke de med musikk og hodetelefoner. Høy musikk fra hodetlf kan jo faktisk være irriterende til tider. Spørs på musikksmaken din :P

Å tenke slik TS gjør er tvangstanker.

Anonymous poster hash: 49479...6fd

  • Liker 1
Skrevet

Definitivt tvangstanker. Og å åpne seg til en psykolog er en god start ja.



Anonymous poster hash: f42a0...f6d
  • Liker 1
Skrevet

Å tenke slik TS gjør er tvangstanker.

Anonymous poster hash: 49479...6fd

Nei.

TS er redd for hvordan verden ser han/hun.

H*n bryr seg for mye om hvordan andre ser han/henne.

  • Liker 1
Skrevet

Nei.

TS er redd for hvordan verden ser han/hun.

H*n bryr seg for mye om hvordan andre ser han/henne.

Tvangstanker, slik TS beskriver det.

Anonymous poster hash: 49479...6fd

Skrevet

Tvangstanker er noe man MÅ gjøre. Ts sier bare at hun er redd for ting.



Anonymous poster hash: 84604...984
  • Liker 1
Skrevet

Tvangstanker er noe man MÅ gjøre. Ts sier bare at hun er redd for ting.

Anonymous poster hash: 84604...984

Nei, finnes både tvangstanker og tvangshandlinger. Men TS har begge, å konstant sjekke om man har mat rundt munnen er en tvangshandling. Resten er tvangstanker.

Anonymous poster hash: 49479...6fd

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Tvangstanker er noe man MÅ gjøre. Ts sier bare at hun er redd for ting.

Anonymous poster hash: 84604...984

Så og si riktig. Jeg har tvangslidelse og vet godt forskjellen på angst og tvangstanker.

Nummer tre er en tvangstanke ja, men ikke resten...

Endret av Lilac
Skrevet

Så og si riktig. Jeg har tvangslidelse og vet godt forskjellen på angst og tvangstanker.

Selv om man er psykisk syk er man ikke psykolog.

Anonymous poster hash: 49479...6fd

Skrevet

Selv om man er psykisk syk er man ikke psykolog.

Anonymous poster hash: 49479...6fd

Haha, openbart nok.

Men hvordan vet du om jeg ikke vet noe om psykologi?

Skrevet

Haha, openbart nok.

Men hvordan vet du om jeg ikke vet noe om psykologi?

Jeg sa ikke at du ikke vet noe om psykologi. Jeg skrev kun at du åpenbart ikke er utdannet i faget.

Anonymous poster hash: 49479...6fd

Skrevet

Jeg sa ikke at du ikke vet noe om psykologi. Jeg skrev kun at du åpenbart ikke er utdannet i faget.

Anonymous poster hash: 49479...6fd

Sa jeg at du sa at du hadde sagt det? Openbart ikke du heller.

Skrevet

Sa jeg at du sa at du hadde sagt det? Openbart ikke du heller.

Slapp av nå da.

Anonymous poster hash: 49479...6fd

Skrevet

Altså.. Dere begge to..

Det går ikke an å hjelpe noen som ikke innser at det er et problem.

At det stemmer, det som blir fortalt. Og da nytter det ikke.



Anonymous poster hash: f42a0...f6d
  • Liker 1
Skrevet

Slapp av nå da.

Anonymous poster hash: 49479...6fd

Nei.

Men uansett, jeg mener at det meste av det TS beskriver her ikke er tvangstanker. Selvom hun godt kan ha det, så syns jeg ikke noen her kan si hun har det ut ifra det hun skriver her når det meste av det hun beskriver faktisk handler om angst og ikke tvangstanker.

Jeg kan ikke si noe med sikkerhet såklart. Jeg er ingen psykolog som du sa.

Derfor syns jeg TS kansje burde snakke med en lege eller psykolog om dette hvis hun føler det er nødvendig. Men tråden var vel mer for å vite om noen andre en henne var redd for "rare" ting som hun selv.

Skrevet

Nei.

Men uansett, jeg mener at det meste av det TS beskriver her ikke er tvangstanker.

Joda.

Anonymous poster hash: 49479...6fd

Skrevet

Altså.. Dere begge to..

Det går ikke an å hjelpe noen som ikke innser at det er et problem.

At det stemmer, det som blir fortalt. Og da nytter det ikke.

Anonymous poster hash: f42a0...f6d

Hæ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...