Gå til innhold

Trassalder- gode råd?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei. Min datter på 2 og et halvt har nok kommet i trass alderen..

Oftere og oftere får hun raserianfall utløst av småting. I går fikkhun to raserianfall. Den ene gangen da vi var hos moren min , og hun skulle ut en liten tur. Hun ble helt hysterisk fordi hun ikke fikk være med. Hun hylte og skreik i ca 20 min. Jeg prøvde å ha henne på fanget og trøste henne, men hun var helt hysterisk. Jeg fikk ikke ta i henne en gang!

I går kveld skjedde det samme da hun etter min mening var ferdig med å bade. Jeg hadde flere ganger sagt fra at nå var hun snart ferdig med å bade. Da jeg tok henne opp ble hun hysterisk igjen. Hun hylte, slo med armer og ben og nektet å ta på seg klær. etter 40 min fikk jeg lagt henen på sofaen med et teppe slik at hun ikek skulle fryse.

Dette er bare to eksempler på situasjoner som har skjedd i det siste. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og jeg blir så fortvilet. Jeg vet at det lønner seg å være konsekvent slik at hun ikke lærer seg at hun får viljen sin bare ved å skrike. Men det er så slitsomt med skriking og kjefting. Jeg vet at trassarlder er veldig vanlig, så det er sikkert mange som har gode råd å komme med her.

Forresten: det hender at jenta mi har mareritt om nettene. da skriker hun på samme måten. Jeg får ikke ta i henne da heller. detet kan skje hver natt i fire- fem dager, og det kan gå uker mellom hver gang. Kan dette ha noen sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg igjen i det du sier. Min sønn var veldig trassig i 3 års alderen. jeg var konsekvent med han, og det ble mye kjefting. Men det mååå til! Verdt det i etterkant!

Du belønner INGEN ved å la være å være konsekvent.. VÆR KONSEKVENT.. Ja, det blir mye kjefting og grining, men slik er det bare. Barn forsøker å bryte grenser og teste dem i denne alderen. Hvis de får holde på som de vil, kommer det til å vedvare, for da vet de at de får viljen sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er en ting som gjelder og det er å være konsekvent.La hun skrike fra seg uten at du gjør noe nummer av det.

Gi i allefall ikke etter for trassen. Det oppdager de fort og vet og utnytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enige med de over!

Det at man er konsekvent er alfa omega. Vår sønn er trass på en litt annen måte, han tester grenser ved å si ja, nei, vil ha, vil ikke ha etc. Mye skriking også, om enn ikke så rabbiat som din datter....

Det vi gjør hvis han gjør ting han ikke får lov til og skriker og hojer for å få vilja si er time out, hvor han får gå i et annet rom og være der til han har roet seg ned. Hjerteskjærende for mor, men effektivt til tusen!

Det merkelige er vel at han blir der til han får komme ut, selv om døren står oppe, og hvis den er lukket så klarer han å åpne den. Men han er vel så veloppdragen da :wink:

Jeg tror det bare er ting man må gjennom!

Har venner som sier at 2 årstrassen er ille, men 5 årstrassen er 10 ganger verre, så vi har vel noe å glede oss til :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har venner som sier at 2 årstrassen er ille, men 5 årstrassen er 10 ganger verre, så vi har vel noe å glede oss til :ler:

Å hjelpe meg...gruer meg allerede.

Fint at dere er enige med meg, med å være konsekvent. Det er det jeg tror på også. Men må innrømme det er vanskelig når hun hylgriner og jeg ikke får ta i henne. Heldigvis gjør hun ikke noe annet galt, som å kaste ting, knuse ting, slå osv

Det med time out skal jeg forresten prøve.

Da må jeg bare fortsette å overbevise pappan, svigers og mine foreldre om at man skal være konsekvent og heller la henne skrike. De har nemlig en tendens til å dulle med henne, med resulatet at hun får viljen sin og jeg blir den store stygge ulven..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Har venner som sier at 2 årstrassen er ille, men 5 årstrassen er 10 ganger verre, så vi har vel noe å glede oss til :ler:

For å skremme deg enda mer og siden det er en jente du har så kan jeg bare fortelle deg at 5 års trassen er ingenting i mot det du får å hanskes med når hun kommer i puberteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja, 5 års trassen er vel den lille pubertet eller no???

Jeg gleder meg i hvertfall til all kranglingen de neste 15-20 årene :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på tre... og her trasses det.

Men time out fungerer dårlig her.

For sønnen min blir nemlig sint når han ikke får vilja si, og da skal han i alle fall ikke flyttes til et rom som JEG bestemmer at han skal være på.

Det er jo det som er problemet i utgangspunktet.... at JEG bestemmer at han ikke får lov til ting. (leke med brødkniven for eksempel)

Jeg sier tydelig nei, og hvorfor. Og så overser jeg ham mens han hyler som værst. Og avleder ham når han er lei av å hyle. Funger om han er rimelig uthvilt og mett. Men det er jo ikke da de værste trassbygene kommer. Hos oss kommer de når man er sliten av dagen og rett før middag.

Fordi sønnen min er rimelig lite transportabel når han er rasende bruker jeg også å heller gå ut av rommet selv. Sier at når han er så sinna så er det slitsomt å høre på for oss andre, og at det er greit at han er sinna men da venter jeg heller på stua til han er ferdig å være sint.

Har ikke sett de store resultatene enda... men det kommer vel en dag. Han er jo verdens snilleste og skjønneste også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at det er bra at barn er trassige også!! Det viser jo at de har egen vilje, at de ikke lar seg "gjete" og at de er i ferd med å finne ut av seg selv.

Jeg har to barn som virkelig har "trasset", men nå er de fire og seks og det er ikke mye trass igjen ( - men de har sterke meninger og vi er selvølgelig masse uenige, men det synes jeg er noe annet enn trass).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også barn i trassalder. Eneste som hjelper er som nevnt å være konsekvent. Samtidig så tror jeg det er viktig å prøve å beholde roen og ikke kjeft og smelle :frustrert: , selv om dette kan være vanskelig, huske på at det er du som er den voksne og bør heve deg over barnet psykisk. Også er det veldig viktig og ta seg tid til å forklare hvorfor ting er som de er osv.

Utover det så er det vel bare å trøste seg med at det går over... :rosasmil: Jeg prøver også å overøse ungen med ros når det gjør noe riktig og er flink, en belønning vanker også innimellom, slik at barnet skal forstå at det faktisk lønner seg å høre på mamma..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min får også slike "hyle og grine anfall" som du beskriver. For at ikke det skal vare så lenge og for at hodet mitt ikke skal koke helt over så går jeg i et annet rom en kort stund. Når jeg kommer tilbake til han da så prater jeg rolig til han, spør om han vil ha en kos osv.. og da slutter han med en gang - da vil han ha trøst. Begynner jeg å heve stemmen og kjefte på han så gjør det alt bare mye verre og ungen ser helt skremt ut. Å kjefte sånn fungerer ikke for oss hvertfall. Vi fikk en bok i bok klubbens barn som heter Trass - den er veldig fin og anbefales.

"Barn er mest trassen og vanskelig mot dem de er mest glad i" - det hjelper å tenke på det når barnet er som verst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lest Trass, var grei nok den. Men nå har jeg kommet over en bok som heter "Ditt kompetente barn", som jeg er utrolig glad for at jeg kjøpte. Synes at den setter ting og tang i ett fint perspektiv, har funnet mange løsninger på ting som jeg har sett på som vanskelig. Kan anbefale den på det varmeste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...