Gå til innhold

Dersom man velger fengsel fremfor bot ...

Fremhevede innlegg

Skrevet

For bøter kommer ikke på rullebladet, ja? Altså fartsbøter for eksempel? Man får jo valget mellom forenklet forelegg og for eksempel tre dager i fengsel. Men kommer da fengselsoppholdet på rullebladet? Og dersom ja, hvorfor, dersom boten ikke gjør det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For bøter kommer ikke på rullebladet, ja? Altså fartsbøter for eksempel? Man får jo valget mellom forenklet forelegg og for eksempel tre dager i fengsel. Men kommer da fengselsoppholdet på rullebladet? Og dersom ja, hvorfor, dersom boten ikke gjør det?

Når du vedtar forelegget står det tydelig:

"Det er ikke anledning til å velge den subsidiære fengselsstraffen".

Dette er derfor ikke noe å lure på.

Fengselsstraffen er nok kun aktuell dersom forelegget må tvangsinndrives, eller du nekter å vedta det, slik at saken kommer opp for en domstol.

Anonymous poster hash: e5a9f...dc2

• Liker 2
Skrevet

Ah, oki? For naboen fikk fartsbot og fikk da spørsmål fra politimannen om hun ville ha fengsel eller bot. Så derfor trodde jeg det var mulig.

Skrevet

Ah, oki? For naboen fikk fartsbot og fikk da spørsmål fra politimannen om hun ville ha fengsel eller bot. Så derfor trodde jeg det var mulig.

Da tror jeg ikke den politimannen kjenner prosedyren godt nok.

Anonymous poster hash: e5a9f...dc2

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er sikkert noe sånt.

Skrevet

Det letteste valget for veldig mange må da være tre dager i fengsel, så jeg skjønner hvorfor de ikke kan gi alle det valget.

Anonymous poster hash: 50ff6...93c

Skrevet

Det letteste valget for veldig mange må da være tre dager i fengsel, så jeg skjønner hvorfor de ikke kan gi alle det valget.

Anonymous poster hash: 50ff6...93c

Kanskje fordi det koster samfunnet mye penger å ha folk i fengsel? Og fengselskøene er vel ikke korte fra før av..

• Liker 1
Skrevet

Kanskje fordi det koster samfunnet mye penger å ha folk i fengsel? Og fengselskøene er vel ikke korte fra før av..

jeg tror du muligens glemte å lese et par ord fra det innlegget du siterte.

Det som er veldig ironisk, det er at om man velger fengselstraff i stedenfor boten, så får man faktisk dagpenger (opp til 56 kr pr dag i følge nettavisen). Så enten så godtar man boten og betaler penger til staten eller så setter man seg selv i fengsel samtidig som man bruker statens penger, både for oppholdet og for de pengene man fysisk får...

Skrevet

Ingen kan seriøst ønske en kort fengselsstraff fremfor bot, hva pokker skal man si til arbeidsgiver, venner og øvrige man omgås om man blir borte noen dager for soning...

Å betale tusenlappene og bli ferdig med saken er eneste alternativ...

Skrevet

Dersom det ikke hadde kommet på rullebladet OG jeg hadde hatt lappen og kunne fått en bot i utgangspunktet, hadde jeg glatt valgt fengsel. Bare fordi at. Dessuten hadde det vært skikkelig husmorferie. Dessuten er det jo ikke noe flauere å velge et alternativ for en bot som et annet. Dersom det hadde vært et reellt valg.

Skrevet

Ei jeg kjenner ble tatt i å kjøre for fort. Hun fikk beskjed om at hun kunne velge mellom fengsel og bot. Da sa hun at "da tar jeg fengsel", men fikk beskjed om at "nei, det kan du ikke velge". "Men du sa jeg kunne velge mellom fengsel og bot!" "Ja" "Men da tar jeg fengsel" "Nei, men det kan du ikke". De diskuterte lenge, men hun måtte til slutt velge bot.

Det er greit nok at man må betale bot, men da kan de jo ikke si at man kan velge mellom fengsel og bot!

• Liker 2
Skrevet

Det er greit å få med seg at fengsel ikke kvalifiserer som noe gyldig fravær fra arbeid.

Dersom du ikke har resterende ferie igjen, arbeidsgiver ikke vil/kan gi deg ferie akkurat da eller at du ikke får fri uten lønn - vil arbeidsgiver kunne si deg opp pga at du ikke stiller på jobb.

Anonymous poster hash: 06604...f13
Skrevet

Dette fungerer slik:

Forenklet forelegg kommer ikke på rullebladet hvis det betales. Er man ubemidlet, må den subsidiære straffen sones og da kommer det på rullebladet.

Subsidiær fengselsstraff er ikke noe man kan velge. Den er et alternativ for dem som ikke har omsettelige verdier som kan dekke forelegges pålydende.

• Liker 2
Skrevet

Det er jo litt teit at for samme forbrytelsen kommer kun ene straffen på rullebladet. Det blir jo nesten som at boten er en bestikkelse.

• Liker 4
Skrevet

Det er jo litt teit at for samme forbrytelsen kommer kun ene straffen på rullebladet. Det blir jo nesten som at boten er en bestikkelse.

Tja, men lovgiver ønsker å belønne den som bidrar til forenklet behandling i forseelsessaker. Fengsel er ressurskrevende for fellesskapet og heller ikke egnet for bagatellmessige forhold. Hvis man mener seg uskyldig, vedtar man ikke forelegget og da blir saken rutinemessig oversendt retten for hovedforhandling.

Skrevet

Nei, alt det er jo forståelig. Men likevel.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og personangrep.

Alice i Eventyrland, mod

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...