Gå til innhold

Jeg har "verdens beste" psykolog


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Tenkte jeg skulle dele noen erfaringer med det å begynne hos en psykolog eller ta tak i psykisk helse. Jeg ble henvist fra fastlegen min til Akutt Ambulant Team i min kommune. Derfra ble jeg satt i kontakt med en psykolog på poliklinikken på min DPS.

Etter første time var jeg overbevist at det var psykologen min som trengte en psykolog, ikke jeg. Hun var akkurat som jeg hadde sett henne for meg. Kort krøllete hår som stod til alle kanter, en mild men bestemt stemme og notatblokk på fanget. Jeg hadde på forhånd lovet meg selv å gå dit fem ganger før jeg avskrev hele opplegget.

Lenge gikk jeg uten noen "wow-følelse". Hun var helt grei å prate med, forstod meg og lyttet til det jeg hadde å si. Vi hadde våre stille stunder uten noe å snakke om, men det var jeg som tok initiativ til videre samtale. Jeg seg i dag at det absolutt hadde noe for seg, selvom jeg på det tidspunktet var hellig overbevist om at hun var både dum og treig i oppfattelsen.

I dag, et år etter, har dette blitt min viktigste samtalepartner. Hun er blitt en grunnpilar i min hverdag og en jeg er "avhengig" av. Hun har flere ganger bevist at hun har bein i nesa, foten plassert på både bremsen og gassen, og ikke minst: hun har lært meg å kjenne.

Hva jeg ønsker med dette? Vet ikke!! Jeg er ufattelig glad for at jeg valgte å gi henne en ordentlig mulighet til å vise hva hun er god på. For meg er hun uvurderlig. Tenk om jeg hadde gitt henne opp etter førsteinntrykket?

Ta kontakt med fastlegen, få en henvisning til DPS. Og ikke minst; gå dit med et åpent sinn og prøv å fokusere på mulighetene, ikke begrensningene. :-)

  • Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du har opplevd er flott. Det å gå til en samtalepartner innebærer å delta i en prosess. Man kan ikke gå til en psykolog og håpe at alt ordner seg i første sving. Idag ser du dette med et helt annet perspektiv enn da du startet. Da er du på god vei mot noe godt!

  • Liker 2
Skrevet

Det føles bra, selvom veien fram er lang enda. Jeg har forstått at dette ikke er en "quick-fix" men noe som trenger tid til å modnes underveis.

Jeg unner alle som sliter en samtalepartner og behandler som min. Hun har snudd min verden fra dyster, mørk og tung, til noe som er bedre. Selvom jeg kanskje ikke vet akkurat hva jeg er på vei mot, så føles det bedre.

Det har vært en lang vei å gå, men vi kjenner hverandre nå så godt at hun skjønner at når jeg sier ja, så mener jeg nei.

Jeg ønsker alle andre en opplevelse som min sammen med en psykolog. :-)

Skrevet

Jeg hadde en lignende opplevelse. :)



Anonymous poster hash: bc330...35d
Skrevet

Høres flott ut. Er noe slikt jeg ønsker meg også, men hadde nok ikke kunne hatt hennes "type". Jeg er innadvendt og trenger en mer dominant psykolog som kan dra ting ut av meg.

Favorittfilmen min er Ordinary People og psykologen han er hos der hadde vært perfekt for meg.



Anonymous poster hash: 804e8...75a
Skrevet

Vel, hva sier du til dette TS:

Jeg har slitt med angst og panikk så lenge jeg kan huske.

Fikk endelig henvisning til DPS. Hilser på psykologen første timen og han lurer på hvorfor jeg egentlig er der. Jeg sier som sant er, at jeg sliter med panikk. Han sier da "Det er det mange som gjør, men okey, da setter vi av 5 timer til dette". Senere i samtalen, når vi snakket om nedstemthet og jeg prøver å forklare at det blir mye tunge følelser - sier han "Du ser jo ganske blid ut".

Dette er en som er overlege. (??!)

Siden har jeg ikke vært der, for å si det sånn.



Anonymous poster hash: 66dc5...6a2
Skrevet

Høres flott ut. Er noe slikt jeg ønsker meg også, men hadde nok ikke kunne hatt hennes "type". Jeg er innadvendt og trenger en mer dominant psykolog som kan dra ting ut av meg.

Favorittfilmen min er Ordinary People og psykologen han er hos der hadde vært perfekt for meg.

Anonymous poster hash: 804e8...75a

Jeg trodde jeg måtte ha en som satte klare linjer, dro ting ut av meg som du sier.

Det som løsnet for meg var at jeg satte opp en liste over grunner til at jeg søkte hjelp i første omgang. Jeg gav fra meg listen, også begynte vi på toppen. Jeg har villet gjøre det for min del, ikke for å blidgjøre psykologen.

Ikke gi opp, men vær åpen med psykologen om det. Du er garantert ikke den første (ei heller den siste) vedkommende møter med tilsvarende problemstilling.

Lykke til!

Skrevet

Vel, hva sier du til dette TS:

Jeg har slitt med angst og panikk så lenge jeg kan huske.

Fikk endelig henvisning til DPS. Hilser på psykologen første timen og han lurer på hvorfor jeg egentlig er der. Jeg sier som sant er, at jeg sliter med panikk. Han sier da "Det er det mange som gjør, men okey, da setter vi av 5 timer til dette". Senere i samtalen, når vi snakket om nedstemthet og jeg prøver å forklare at det blir mye tunge følelser - sier han "Du ser jo ganske blid ut".

Dette er en som er overlege. (??!)

Siden har jeg ikke vært der, for å si det sånn.

Anonymous poster hash: 66dc5...6a2

Det hørtes ikke ut som en god start nei. Jeg har vel kanskje vært "heldig" med mine kontakter, men tror ingen jobber i helsetjenesten som ikke vil pasientenes beste.

Får sikkert mange sure kommentarer nå, men jeg er enda "ung" og naiv i forhold til psykiatrisk behandling. (Selv etter et år, over 20 innleggelser og tre timer ukentlig poliklinisk fordelt på en psykologspesialist og en psykomotorisk fysioterapaut).

Skrevet

Vel, fikk følelsen av at han heller skulle sittet foran tv'n hjemme.. makan til oppførsel. Men det gleder meg å høre at du TS hadde og har en positiv opplevelse med dps. Jeg blir bare fortalt at jeg er altfor blid og ressurssterk til å slite psykisk.



Anonymous poster hash: 66dc5...6a2
Skrevet

Var først hos en overlege i DPS som var av typen "det er folk som har det verre en deg", når jeg sa jeg slet med angst.

Ble da henvist til en kvinnelig psykolog, som var helt grei i starten, var streng, tok litt tak. Men når jeg ikke gjorde som hun sa ble hun sur og sint på meg??
Hun sa det er sikker såååå mange som misunner meg...

Uff nei! DPS har ikke vært noe for meg.



Anonymous poster hash: 62613...9c2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Ønsker å dra opp denne igjen som en motivasjon for dere som ikke føler dere blir hørt og sett. Det er mulig!!!

  • Liker 1
Skrevet

Jeg har både gode og dårlige erfaringer med psykologer. Måtte prøve noen før jeg endeligfikk hjelp, men får samme gode hjelp som TS beskriver i dag. Så det er gode hjelpere der ut, men av og til må man lete litt. Ikke gi opp! :)

Anonymous poster hash: dfe79...5a1

Skrevet

Har møtt en del troll, men også en del som var skikkelig gode.. Så ja, slike finnes, de som faktisk hjelper (og mere til)! :)

Skrevet

Er dette en liste over psykologer i Oslo, - som har refusjonsordning fra det offentlige? Jeg har ikke råd til privat psykolog... :(

http://www.helse-sorost.no/pasient/avtale/avtalespesialister/Documents/Psykologer%20Oslo%20%20telefonliste.pdf

Har fått henvisning av legen, men må finne psykolog selv... (ikke akkurat noe jeg har lett for å gjøre, men jeg MÅ ha hjelp NÅ)

Da jeg gikk til psykolog tidligere var det en øvre grense på 2700,- i året (eller noe) før man fikk frikort. Er det det fortsatt? Har virkelig dårlig råd.



Anonymous poster hash: 00a83...7e5
Skrevet

Er dette en liste over psykologer i Oslo, - som har refusjonsordning fra det offentlige? Jeg har ikke råd til privat psykolog... :(

http://www.helse-sorost.no/pasient/avtale/avtalespesialister/Documents/Psykologer%20Oslo%20%20telefonliste.pdf

Har fått henvisning av legen, men må finne psykolog selv... (ikke akkurat noe jeg har lett for å gjøre, men jeg MÅ ha hjelp NÅ)

Da jeg gikk til psykolog tidligere var det en øvre grense på 2700,- i året (eller noe) før man fikk frikort. Er det det fortsatt? Har virkelig dårlig råd.

Anonymous poster hash: 00a83...7e5

For meg er det hvertfall umulig å vite hvor du har funnet den listen. Den åpner seg kun som en liste med navn og adresse osv.

Uansett så er godkjente psykologer under helsetjenester som dekkes av frikortordningen ja. Husker ikke akkurat hva grensen er på nå, men det er fort gjort å finne ut.

Du kan ta kontakt på nærmeste DPS for hjelp til å finne en psykolog.

Skrevet (endret)

Er dette en liste over psykologer i Oslo, - som har refusjonsordning fra det offentlige? Jeg har ikke råd til privat psykolog... :(

http://www.helse-sorost.no/pasient/avtale/avtalespesialister/Documents/Psykologer%20Oslo%20%20telefonliste.pdf

Har fått henvisning av legen, men må finne psykolog selv... (ikke akkurat noe jeg har lett for å gjøre, men jeg MÅ ha hjelp NÅ)

Da jeg gikk til psykolog tidligere var det en øvre grense på 2700,- i året (eller noe) før man fikk frikort. Er det det fortsatt? Har virkelig dårlig råd.

Anonymous poster hash: 00a83...7e5

Ja, det er de psykologene du kan velge mellom som gjør at du "bare" betaler egenandel fram til du får frikort (ca 2000 kr). Edit: Psykologer på DPS kan du også gå til for samme pris.

Legen skal kunne finne en psykolog med ledig kapasitet for deg, men du kan også gjøre det selv hvis du ønsker det.

Du kunne utforske andre alternativ enn psykolog hvis du har veldig dårlig råd. Studentene ved Psykologisk Institutt tar inn "prøvekaniner" hvert semester, som får ca 15 timer. Husk at dette er uerfarne folk, men de kan være flinke og engasjerte. Ellers har kommunene en psykisk helse-tjeneste med psykiatrisk sykepleier, som er gratis, evt vernepleier el.l fra hjemmetjenesten; eller du kan prøve å finne en sosionom eller prest som har tid til å prate med deg på jevnlig basis. Noen av disse kan også muligens komme hjem til deg om du sliter med å komme deg ut.

Endret av Pringle
Skrevet

Ønsker å dra opp denne igjen som en motivasjon for dere som ikke føler dere blir hørt og sett. Det er mulig!!!

Hvordan da? :/

Anonymous poster hash: 5eb2b...b7d

Skrevet

Hvordan da? :/

Anonymous poster hash: 5eb2b...b7d

Ved at noen som har gode erfaringer forteller om de!! Det er jo ingenting man hører om så mye som de som ikke får hjelp, ikke blir hørt eller ikke "fortjener" hjelp.

Jeg synes de gode tingene ved helsetjenestene også skal få komme frem. Og ja, kanskje er jeg "heldig" som er "syk nok" eller traff de rette menneskene. MEN, det kan komme flere som meg. Selv hadde jeg ikke noe tro på at jeg ville få hjelp eller bli trodd/hørt! Og det er mye pga forum, blandt annet som det her...

Hvis dette kan få en eneste person til å ta kontakt med legen sin og komme seg til en psykolog så er det verdt det!!!

Skrevet

For meg er det hvertfall umulig å vite hvor du har funnet den listen. Den åpner seg kun som en liste med navn og adresse osv.

Uansett så er godkjente psykologer under helsetjenester som dekkes av frikortordningen ja. Husker ikke akkurat hva grensen er på nå, men det er fort gjort å finne ut.

Du kan ta kontakt på nærmeste DPS for hjelp til å finne en psykolog.

http://www.psykol.no/Fag-og-profesjon/For-pasienter-og-paaroerende/Finn-en-psykolog

jeg googlet "psykolog oslo refundering".

Jeg bor i Oslo og klikket meg videre til "Helse sør øst".

Hva er DPS? *googler*

:)

Anonymous poster hash: 00a83...7e5

Skrevet

Ved at noen som har gode erfaringer forteller om de!! Det er jo ingenting man hører om så mye som de som ikke får hjelp, ikke blir hørt eller ikke "fortjener" hjelp.

Jeg synes de gode tingene ved helsetjenestene også skal få komme frem. Og ja, kanskje er jeg "heldig" som er "syk nok" eller traff de rette menneskene. MEN, det kan komme flere som meg. Selv hadde jeg ikke noe tro på at jeg ville få hjelp eller bli trodd/hørt! Og det er mye pga forum, blandt annet som det her...

Hvis dette kan få en eneste person til å ta kontakt med legen sin og komme seg til en psykolog så er det verdt det!!!

Mitt problem er at jeg ikke får hjelp. Jeg blir bare verre og verre, og får ikke den hjelpen jeg trenger. Du er heldig som har fått passende behandling, skulle ønske det gjaldt meg også.

Hva er DPS? *googler*

DPS er forkortelse for distriktspsykiatrisk senter.

Anonymous poster hash: 5eb2b...b7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...