Gjest Yoni Skrevet 25. april 2004 #1 Del Skrevet 25. april 2004 På mandag fant jeg noen små gule ormer i pelsen på det lille marsvinet mitt og tok det øyeblikkelig med til dyrlegen. Han fikk ikke tak i noen av dem men mente han så en i pelsen og fastslo at det måtte være lus. Han gnidde en blank væske på huden i nakken på marsvinet og sa dette ville fjerne utøyet. Jeg glemte å spørre hvor lang tid det ville ta før lusa forsvant, for i dag, seks dager etter, så jeg fortsatt en parasitt i pelsen hennes. Jeg lurer også på om det kan være pelsmidd da oppdretteren jeg fikk henne fra plages med det for tiden, men de små hvetefargede ormene er nok lus, mente dyrlegen. Bør jeg kjøpe lusesjampo for hunder og prøve den på marsvinet for å se om det løser problemet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 25. april 2004 #2 Del Skrevet 25. april 2004 Lus ser ikke ut som gule ormer :klø: Marsvinet mitt hadde midd eller noe i pelsen. De kunne ikke sees med det blotte øye, men i mikroskop. Han klødde masse og røytet forferdelig. Tror han fikk en sprøyte med noe for å ta knekken på dem. Jeg er usikker på det med badingen. Det kan være farlig å bruke luseshampo på et lite marsvin tror jeg. Men det skader ikke å bade han. De liker det ikke, men det går an. Hold han under springen eller dusjen. Ikke mist han! Bruk fingrene i pelsen. Dette vil nok frembringe de forferdeligste skrik, for de liker ikke denne behandlingen. Husk å tørke godt etterpå !! Må ikke være våte og fryse. Synes det er rart de mener markene er lus jeg ...lus ser ut som små gråsvarte prikker - noen større og mørke andre små. Litt avlange. De kryper ikke rundt i pelsen men sitter i ro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yoni Skrevet 25. april 2004 #3 Del Skrevet 25. april 2004 Lus ser ikke ut som gule ormer :klø: Marsvinet mitt hadde midd eller noe i pelsen. De kunne ikke sees med det blotte øye, men i mikroskop. Han klødde masse og røytet forferdelig. Tror han fikk en sprøyte med noe for å ta knekken på dem. Jeg er usikker på det med badingen. Det kan være farlig å bruke luseshampo på et lite marsvin tror jeg. Men det skader ikke å bade han. De liker det ikke, men det går an. Hold han under springen eller dusjen. Ikke mist han! Bruk fingrene i pelsen. Dette vil nok frembringe de forferdeligste skrik, for de liker ikke denne behandlingen. Husk å tørke godt etterpå !! Må ikke være våte og fryse. Synes det er rart de mener markene er lus jeg ...lus ser ut som små gråsvarte prikker - noen større og mørke andre små. Litt avlange. De kryper ikke rundt i pelsen men sitter i ro. Ifølge Funny Farm marsvinoppdrett: "LUS: De er små. 1-2mm. Lyse flisfargede "ormer", og de er vanskelig å oppdage." Hvor lang tid tok det før marsvinet ditt ble bra etter behandlinga? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 25. april 2004 #4 Del Skrevet 25. april 2004 Jeg husker sannelig ikke hvor lang tid det tok. Det er 4 år siden nå. (Hjelp er han såå gammel allerede!) Da er sikkert marsvin lus noe annet enn lus hos hund Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 25. april 2004 #5 Del Skrevet 25. april 2004 Foresten !! IKKE bad det!! For da vasker du vekk det stoffet som skal ta knekken på lusene!!! På hund så må man ta to slike kurer med 3 ukers mellomrom for å få drept eggene også. Det tok et par månder før min hund var fri for de. Ta en tlf til dyrlegen og hør du - det tar nok litt tid. Eggene tas ikke av det middelet, så de må klekkes ut før de kan rammes av giften. Plukk vekk og drep de du får tak i. Knekk de mot noe hardt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yoni Skrevet 25. april 2004 #6 Del Skrevet 25. april 2004 Foresten !! IKKE bad det!! For da vasker du vekk det stoffet som skal ta knekken på lusene!!! På hund så må man ta to slike kurer med 3 ukers mellomrom for å få drept eggene også. Det tok et par månder før min hund var fri for de. Ta en tlf til dyrlegen og hør du - det tar nok litt tid. Eggene tas ikke av det middelet, så de må klekkes ut før de kan rammes av giften. Plukk vekk og drep de du får tak i. Knekk de mot noe hardt. Takk for rådet, det er nyttig å få vite hvor lang tid dette vil ta Hadde tenkt å kontakte dyrlegen i moren uansett, men så er jeg så utålmodig. Det er vel unødvendig å kjøpe ekstra spray mot utøy eller noe i tillegg? Kanskje jeg bør spørre dyrlegen om det også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 26. april 2004 #7 Del Skrevet 26. april 2004 Spør han - han /hun bør ha peiling. Det er fort for oss å gi råd som viser seg å ikke være så gode likevel selv om det er godt ment. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå