Gå til innhold

Studentboliger - priser


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest lekebøll ii

Hei.

Jeg har hørt at prisen på studentboliger ligger på fra 2000 - 4000 kroner.

Hva må man regne med å betale?

Er det "normalt" for studenter å betale 4000 kroner i bo-leie?

Lurer på dette - har lyst til å få meg bolig utenom studenthyblene, men vet ikke hvor realistisk det er med prisene som er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på hvor du bor, altså i hvilken by. I Oslo koster de fleste studenthybler rundt 2000 kroner, litt dyrere om det er nye hybler hvor det er færre som deler bad/kjøkken. Det er svært billig å leie privat i Oslo for tiden, du kan helt fint få en ettromsleilighet til under 4000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo varierer SiOs priser med størrelse på hybel/leilighet og litt beliggenhet. Det vil si at det er billigst på små hybler (=10/12 kvadrat + bad, kjøkken og gang) hvor du deler bad og kjøkken med flere. Skal du ha eget bad, må du betale mer, og enda mer hvis du vil ha leilighet. Og det sier seg selv at det er dyrere på Grünerløkka enn på Kringsjå... For de billigste hyblene er vel prisen på 2200, kan jeg tenke meg. Selv har jeg og sambo leilighet på 43 kvadrat til 6000, inkludert strøm, telefon og internett. Det fine med SiO er blant annet vaktmestertjenesten; noen fikser gratis det som går i stykker ...

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll ii

Sorry! Jeg glemte å si at det er i Oslo.

Jeg vil helst ha eget kjøkken og bad - ihvertfall eget kjøkken.

Størrelsen på selve rommet er ikke så nøye, men jeg liker ikke så godt å bo på et kott heller.

Ganske kravstor, derfor jeg vil forhøre meg litt...

En av dere sier at det går fint å få noe under 4000 - men er det vanlig for studenter å leie for opptil 4000?

Jeg har jobbet hittil, og aner derfor ikke hva som er realistisk.

Jeg kan godt bo litt utenfor sentrum/byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll ii
Selv har jeg og sambo leilighet på 43 kvadrat til 6000, inkludert strøm, telefon og internett. Det fine med SiO er blant annet vaktmestertjenesten; noen fikser gratis det som går i stykker ...

Amarone

Ok - høres bra ut.

Bare så synd jeg ikke har samboer, da. :wink:

Kan jeg leie en slik leilighet sammen med en venn også?

Eller er det spesielt for "familier"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer litt an på hvilket område i byen du vil bo i, ta en titt på f.eks. FINN. Jeg kjenner et par stykker som leier ettromsleiligheter (ca 30 kvm) privat på Kjelsås/Sogn til ca 3700 kr mnd. Det er leiers marked for tiden, så det kan du dra nytte av. Studentboliger kan koste like mye som en privatbolig, og det er få av dem hvor du har eget bad og kjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert leie med en venn, vi ble ihvertfall ikke spurt om vi hadde et forhold! :ler: Men det er sikkert enklere om dere prøver å få en dublett sammen med stort kjøkken på Fjellbirkeland. De er også på 43 kvadrat, og omtrent samme pris. Vår er for ordens skyld på Ullevål. I tillegg har de ettroms flere steder. Prislisten ligger på nettsidene til SiO, så vidt jeg husker.

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du har en god venn å dele med så kan dere kanskje leie vær deres duett? og dele kjøkken og bad sammen...

Se på www.hybel.no også. Det dukker opp mye fint der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Da jeg studerte leide jeg studenthybel med eget bad og kjøkken (18 m2)i sentrum for 3800. Etterpå har jeg bodd med 3 andre, da betalte jeg omtrent det samme, med eget rom, stort kjøkken og stue.

Forøvrig er jo leiemarkedet bra nå, så det kan godt hende du finner noe til en bra pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll
Du kan sikkert leie med en venn, vi ble ihvertfall ikke spurt om vi hadde et forhold!  :ler:

:ler: Jeg tenkte på om "familier" ble favorisert - fremfor enkeltpersoner.

Takk for tips, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen studentbyer favoriserer de par med barn, men det er er ikke alle steder. Trooor det gjelder Enerhaugen, Sogn og Kringsjå. Men i ettromsleilighetene tror jeg ikke de favoriserer par.

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - det er veldig vanlig at studenter betaler 4000 kr i leie i måneden - og strøm kommer ofte i tillegg.

For dette får du gjerne en liten hybel i en kjelleretasje, eller deler en leilighet med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...