Gå til innhold

Har jeg fått HIV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og en forkjølelse to uker etter samleiet er ofte det første symptomet på HIV ;)

Eventuelt kalles det en forkjølesle :P Folk får jo noia for ingenting...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og en forkjølelse to uker etter samleiet er ofte det første symptomet på HIV ;)

Min forkjølelse kom riktig nok etter et par dager. Får bare se om jeg får nok en forkjølelse etter dette... -TS

Anonymous poster hash: ca512...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkjølelse er ikke noe sikkert tegn som kan si noe som helst om du har fått HIV. Det eneste som kan det er en blodprøve.

Mange som får HIV får ikke noen forkjølelse eller legger merke til den i noen stor grad, men de kan likevel være smittet. I den andre enden kan man bli forkjølet uten å være smittet.

Skal du ha sex med andre og du mistenker at du kan være smittet er den eneste riktige tingen å gjøre å dra til fastlegen for å ta en blodprøve. Du får svar iløpet av noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ubeskyttet sex for 1,5 uke siden. Et par dager etter sexen ble jeg forkjølet(litt feber en dag, hoste og sår hals) og fikk en sprekk i munnviken. Jeg hoster fremdeles, men er absolutt på bedringens vei.

Jeg har nå lest om dette, og ser at man kan få symptomer etter 2-4 uker. Er det ikke da litt tidlig å få symptomer etter et par dager? Kvelden etter gikk jeg hjem fra et sted med ganske lite klær, og det var veldig kaldt ute(varmt om dagen, derfor lite klær). Derfor tenker jeg at dette også kan være årsaken..

Jeg har tatt det opp med han, at jeg er redd for smitte. Han sier han nylig testet seg for alt, og at jeg ikke har noe å være redd for. Bør jeg stole på dette? Han har hatt veldig mange sexpartnere, og det er derfor jeg er bekymret. Jeg har veldig lite lyst til å ta en test hos fastlegen min, finnes det andre steder jeg kan gjøre dette uten at det er dyrt?

Anonymous poster hash: ca512...42d

Har ikke lest gjennom hele tråden, så mulig noen har påpekt dette alt - men dersom du er jente og dette er snakk om vaginalt samleie er sjansen for smitte ørliten.

(dersom partneren skulle være HIV-smittet)

Endret av iGirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest gjennom hele tråden, så mulig noen har påpekt dette alt - men dersom du er jente og dette er snakk om vaginalt samleie er sjansen for smitte ørliten.

(dersom partneren skulle være HIV-smittet)

Om man er mann og har vaginalt samleie er sjansen ørliten. Om man er kvinne er den større...

Anonymous poster hash: 46304...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ubeskyttet sex for 1,5 uke siden. Et par dager etter sexen ble jeg forkjølet(litt feber en dag, hoste og sår hals) og fikk en sprekk i munnviken. Jeg hoster fremdeles, men er absolutt på bedringens vei.

Jeg har nå lest om dette, og ser at man kan få symptomer etter 2-4 uker. Er det ikke da litt tidlig å få symptomer etter et par dager? Kvelden etter gikk jeg hjem fra et sted med ganske lite klær, og det var veldig kaldt ute(varmt om dagen, derfor lite klær). Derfor tenker jeg at dette også kan være årsaken..

Jeg har tatt det opp med han, at jeg er redd for smitte. Han sier han nylig testet seg for alt, og at jeg ikke har noe å være redd for. Bør jeg stole på dette? Han har hatt veldig mange sexpartnere, og det er derfor jeg er bekymret. Jeg har veldig lite lyst til å ta en test hos fastlegen min, finnes det andre steder jeg kan gjøre dette uten at det er dyrt?

Anonymous poster hash: ca512...42d

De fleste som får hiv har ingen symptomer - på flere år. En del får imidlertid influensalignende symptomer raskt etter smittetidspunktet. Dine symptomer kan vel være forenlig med dette, men kan jo også skyldes andre harmløse ting. Umulig å vite, så ta en hiv test når det har gått rundt 3 måneder siden du hadde sex. Du kan jo også ha fått andre sykdommer.

Er det for flaut å ta en sånn test hos fastlegen - syns jeg ikke du er voksen nok til å ha sex. Men en kan også ta det i Oslo Olafklinikken mener jeg det heter, eller på Volvat.

Om du kan stole på han kommer vel ann på typen. Generelt bør man ikke være så dum at man spør 10 min før/etter sex om personen har testet seg - 99% kommer jo han/hun du spør bare til å si "jaja, seff!". Brått har han aldri tatt en hiv test, eller så har han hatt flere partnere for nærmere tidspunktet for testing til at man kan stole på svaret. En god del folk har ikke skjønt greia med inkubasjonstid og han høres jo ut som en tvilsom kar.

Alt i alt er det jo lav sannsynlighet for å få hiv, men det er noen hetrofile som får det hver uke året gjennom for det.

Endret av kristian82
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner til en jente som fikk HIV etter ett enkelt samleie, så selv om sjansen er liten, er den der, hvis ikke hadde jo sannsynligheten vært 0, 00%. Det kan benyttes som en beroligende faktor at sjansen er liten, men ikke som en garanti.

Hjemmetester er jeg heller ikke for. Olafiaklinikken tar for eksempel ikke hurtigtester uten at de er sikker på at vedkommende har et støttende apparat umiddelbart tilgjengelig ved positiv test. Ved en positiv test, sendes for øvrig også alltid prøvene videre for en kontrollsjekk. Dessuten kan hjemmetest hindre smittesporing, da mange kanskje ikke ønsker gå videre med det selv om de tar en positiv test hjemme.



Anonymous poster hash: 107d2...dac
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til en jente som fikk HIV etter ett enkelt samleie, så selv om sjansen er liten, er den der, hvis ikke hadde jo sannsynligheten vært 0, 00%. Det kan benyttes som en beroligende faktor at sjansen er liten, men ikke som en garanti.

Hjemmetester er jeg heller ikke for. Olafiaklinikken tar for eksempel ikke hurtigtester uten at de er sikker på at vedkommende har et støttende apparat umiddelbart tilgjengelig ved positiv test. Ved en positiv test, sendes for øvrig også alltid prøvene videre for en kontrollsjekk. Dessuten kan hjemmetest hindre smittesporing, da mange kanskje ikke ønsker gå videre med det selv om de tar en positiv test hjemme.

Anonymous poster hash: 107d2...dac

Nettopp! Folk lurer bare seg selv ved å tro at sånt aldri kan skje. Det skjer jo hele tiden.

Anonymous poster hash: 4bec8...099

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts, hvordan var tilstanden til musa di før og etter dere hadde samleie? Var du sår?

Husk, at jo flere sår du hadde jo større sjanse er det for å bli smittet. Den prosentandelen folk her nevner vil da øke betraktelig. Hadde han feks stor kuk, og du var lite våt/og eller trang så bør du ikke føle deg for trygg.

Lykke til.



Anonymous poster hash: 5dd68...080
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo snart 2 uker siden, så når bør jeg egentlig teste meg? Etter det er gått 2 uker, eller når det er gått 3 mnd?.. -TS



Anonymous poster hash: ca512...42d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo snart 2 uker siden, så når bør jeg egentlig teste meg? Etter det er gått 2 uker, eller når det er gått 3 mnd?.. -TS

Anonymous poster hash: ca512...42d

Hvorfor ikke begge? Om du tar en test nå, er det en stor sannsynlighet for at den viser korrekt svar. Er svaret negativt hjelper det deg nok til å puste litt ut. Er den positiv, så kan du allerede begynne å forberede deg på hva det innebærer. Uansett, så går nok dette helt bra.

Anonymous poster hash: 107d2...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er mann og har vaginalt samleie er sjansen ørliten. Om man er kvinne er den større...

Anonymous poster hash: 46304...d06

Den er ikke spesielt stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg bestille time hos fastlege, eller kan jeg bare ringe ned til legekontoret og be om en HIV-test? At jeg kommer ned dit altså, men ikke går inn til legen? -TS



Anonymous poster hash: ca512...42d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må jeg bestille time hos fastlege, eller kan jeg bare ringe ned til legekontoret og be om en HIV-test? At jeg kommer ned dit altså, men ikke går inn til legen? -TS

Anonymous poster hash: ca512...42d

Tror det kan varierer fra legekontor til legekontor, men synes du ikke det hadde vært litt godt å faktisk snakke med en fagperson?

Anonymous poster hash: 107d2...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke spesielt stor.

Det kommer helt n på om den som er hiv-smittet år på antivirale medisiner eller ikke. Om han går på det,så er sjansen mikroskopisk. Om han ikke vet det selv, kan han ha en stor virusmengde i sæden, og dermed øker risikoen for smitte betraktelig.

Anonymous poster hash: 46304...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo snart 2 uker siden, så når bør jeg egentlig teste meg? Etter det er gått 2 uker, eller når det er gått 3 mnd?.. -TS

Anonymous poster hash: ca512...42d

Kroppen vil bygge opp antistoffer gradvis, og det varierer fra person til person. 95% av infeksjonene er detekterbare med antistoff-test 4-6 uker etter smitte. De fleste land anbefaler 12 uker.

Uansett, alt handler om sannsynlighet:

1. Du har hatt ett samleie med en mann (selv om han hadde HIV, så ville sjansen for å bli smittet vært svært lav)

2. Han har mest sannsynlig ikke HIV

3. Du ønsker å teste deg

Ingen kan bestemme hva slags risiko andre skal ta. Personlig ville jeg ikke ha testet meg for HIV ved en slik hendelse. Dersom jeg hadde testet meg, så ville jeg stolt på en negativ test etter 6 uker. Jeg ville da konkludert med at jeg ikke har HIV, rett og slett fordi sannsynligheten er forsvinnende liten. Det er langt større sjanse for at jeg blir skadet eller dør i trafikken før helga.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kroppen vil bygge opp antistoffer gradvis, og det varierer fra person til person. 95% av infeksjonene er detekterbare med antistoff-test 4-6 uker etter smitte. De fleste land anbefaler 12 uker.

Uansett, alt handler om sannsynlighet:

1. Du har hatt ett samleie med en mann (selv om han hadde HIV, så ville sjansen for å bli smittet vært svært lav)

2. Han har mest sannsynlig ikke HIV

3. Du ønsker å teste deg

Ingen kan bestemme hva slags risiko andre skal ta. Personlig ville jeg ikke ha testet meg for HIV ved en slik hendelse. Dersom jeg hadde testet meg, så ville jeg stolt på en negativ test etter 6 uker. Jeg ville da konkludert med at jeg ikke har HIV, rett og slett fordi sannsynligheten er forsvinnende liten. Det er langt større sjanse for at jeg blir skadet eller dør i trafikken før helga.

I hvilken situasjon ville du testet deg for hiv (og hepatitt B og C)? Siden sex med partner (som igjen har sex med mange) ikke er nok til at du synes det er god nok grunn.

Mange som er smittet går lenge rundt og vet det ikke selv. Først etter mange år, når de begynner å få dårlig immunforsvar, oppsøker de lege (gjerne for andre infeksjoner).

Anonymous poster hash: 28f0f...e4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilken situasjon ville du testet deg for hiv (og hepatitt B og C)? Siden sex med partner (som igjen har sex med mange) ikke er nok til at du synes det er god nok grunn.

Mange som er smittet går lenge rundt og vet det ikke selv. Først etter mange år, når de begynner å få dårlig immunforsvar, oppsøker de lege (gjerne for andre infeksjoner).

Anonymous poster hash: 28f0f...e4f

F.eks. i disse tilfellene:

- Hvis jeg har blitt stukket med sprøyte av en sprøytenarkoman

- Hvis jeg har vært involvert i en ulykke der noen er i risikogruppen for å ha HIV/hepatitt B, og hvor det har vært direkte kontakt mellom åpne sår eller slimhinner

- Hvis jeg har hatt sex flere ganger med en person som er eller har vært i risikogruppen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks. i disse tilfellene:

- Hvis jeg har blitt stukket med sprøyte av en sprøytenarkoman

- Hvis jeg har vært involvert i en ulykke der noen er i risikogruppen for å ha HIV/hepatitt B, og hvor det har vært direkte kontakt mellom åpne sår eller slimhinner

- Hvis jeg har hatt sex flere ganger med en person som er eller har vært i risikogruppen

Så du ville altså ikke testet deg etter ett ubeskyttet samleie med en person i risikogruppen? Hva hvis du hadde hatt ett enkelt samleie med en person som med sikkerhet har HIV?

Hadde folk bare testet seg etter at de har vært i en risikosituasjon, hadde man sluppet spredning av viruset, argh...

Anonymous poster hash: 107d2...dac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ville altså ikke testet deg etter ett ubeskyttet samleie med en person i risikogruppen? Hva hvis du hadde hatt ett enkelt samleie med en person som med sikkerhet har HIV?

Hadde folk bare testet seg etter at de har vært i en risikosituasjon, hadde man sluppet spredning av viruset, argh...

Anonymous poster hash: 107d2...dac

Trolig ikke, fordi det er bare et fåtall av de som er i risikogruppen som har HIV.

Hvis jeg hadde hatt samleie med noen som var HIV-positiv ville jeg trolig testet meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...