Gå til innhold

Har jeg fått HIV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde ubeskyttet sex for 1,5 uke siden. Et par dager etter sexen ble jeg forkjølet(litt feber en dag, hoste og sår hals) og fikk en sprekk i munnviken. Jeg hoster fremdeles, men er absolutt på bedringens vei.

Jeg har nå lest om dette, og ser at man kan få symptomer etter 2-4 uker. Er det ikke da litt tidlig å få symptomer etter et par dager? Kvelden etter gikk jeg hjem fra et sted med ganske lite klær, og det var veldig kaldt ute(varmt om dagen, derfor lite klær). Derfor tenker jeg at dette også kan være årsaken..

Jeg har tatt det opp med han, at jeg er redd for smitte. Han sier han nylig testet seg for alt, og at jeg ikke har noe å være redd for. Bør jeg stole på dette? Han har hatt veldig mange sexpartnere, og det er derfor jeg er bekymret. Jeg har veldig lite lyst til å ta en test hos fastlegen min, finnes det andre steder jeg kan gjøre dette uten at det er dyrt?

Anonymous poster hash: ca512...42d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor er han fra? Om han er fra Afrika er sjansen noe større, men likevel minimal.

Du kan nok slappe helt av, men ta likevel en test hos lege. Og bruk kondom!

Anonymous poster hash: f5956...b6c
  • Liker 1
Skrevet

Det er jo helt umulig å si om du har fått HIV eller ikke, eneste som kan gi deg et svar er å ta en test etter vindusperioden på 3 måneder.

En primær hivinfeksjon, ettersom jeg har lest det, arter seg mer som influensa og ikke som en liten forkjølelse. På hellingen fra sommer til høst, er det jo ganske normalt å bli litt forkjølet.

Bor du i Oslo, kan du teste deg gratis på Olafiaklinikken.

Anonymous poster hash: 107d2...dac
  • Liker 5
Skrevet

Hvor er han fra? Om han er fra Afrika er sjansen noe større, men likevel minimal.

Du kan nok slappe helt av, men ta likevel en test hos lege. Og bruk kondom!

Han kommer fra Brasil, men bor i Australia og har gjort det i noen år. Han sier at man må ta medisinske tester hver gang man søker visum eller skal kjøpe/leie bolig(?), når man er immigrant. Han reiser mye rundt i hele verden, og er en generelt seksuell person, hvilket jeg egentlig har fått skjønne i ettertid.. Jeg vet at man skal bruke kondom og er ellers veldig forsiktig, og nå er jeg livredd for at jeg har ødelagt hele livet mitt.

-TS

Skrevet

Mest sannsynlig har du ikke fått HIV. Det smitter ikke så lett som mange tror. Men selvsagt kan man være uheldig. Ta en test etter en stund, så slipper du å uroe deg. Og bruk kondom neste gang! :)

• Liker 10
Skrevet

Han kommer fra Brasil, men bor i Australia og har gjort det i noen år. Han sier at man må ta medisinske tester hver gang man søker visum eller skal kjøpe/leie bolig(?), når man er immigrant. Han reiser mye rundt i hele verden, og er en generelt seksuell person, hvilket jeg egentlig har fått skjønne i ettertid.. Jeg vet at man skal bruke kondom og er ellers veldig forsiktig, og nå er jeg livredd for at jeg har ødelagt hele livet mitt.

-TS

Det er ikke for å uroe deg mer, men en HIV test er 100% sikker 3 mnd etter risikosituasjon, så om han er en veldig seksuelt aktiv person, vil jeg ikke ta en negativ HIV test som helt sikker. Likevel er det slik at en test som regel viser positivt etter noen uker.

For å være mer beroligende, er egentlig HIV et veldig skrøpelig virus og sjansen for å bli smittet gjennom ett normalt vaginalt samleie, er veldig liten. Ta en test etter 3 mnd, da det vil være det eneste som virkelig kan berolige deg og gi deg et sikkert svar. Her inne kan vi bare spekulere.

Anonymous poster hash: 107d2...dac

• Liker 2
Skrevet

Det er jo helt umulig å si om du har fått HIV eller ikke, eneste som kan gi deg et svar er å ta en test etter vindusperioden på 3 måneder. En primær hivinfeksjon, ettersom jeg har lest det, arter seg mer som influensa og ikke som en liten forkjølelse. På hellingen fra sommer til høst, er det jo ganske normalt å bli litt forkjølet. Bor du i Oslo, kan du teste deg gratis på Olafiaklinikken. Anonymous poster hash: 107d2...dac

Man kan påvise hiv etter to uker i dag. Du kan dra på helsestasjonfor ungdom eller olafiaklinikken (eller legek). Det er gratis å teste seg uansett.

Anonymous poster hash: 46304...d06

Skrevet

Man kan påvise hiv etter to uker i dag. Du kan dra på helsestasjonfor ungdom eller olafiaklinikken (eller legek). Det er gratis å teste seg uansett.

Det er kun en A-test. En B-test må foretas etter tre måneder.

• Liker 1
Skrevet

Hadde ubeskyttet sex for 1,5 uke siden. Et par dager etter sexen ble jeg forkjølet(litt feber en dag, hoste og sår hals) og fikk en sprekk i munnviken. Jeg hoster fremdeles, men er absolutt på bedringens vei.

Jeg har nå lest om dette, og ser at man kan få symptomer etter 2-4 uker. Er det ikke da litt tidlig å få symptomer etter et par dager? Kvelden etter gikk jeg hjem fra et sted med ganske lite klær, og det var veldig kaldt ute(varmt om dagen, derfor lite klær). Derfor tenker jeg at dette også kan være årsaken..

Jeg har tatt det opp med han, at jeg er redd for smitte. Han sier han nylig testet seg for alt, og at jeg ikke har noe å være redd for. Bør jeg stole på dette? Han har hatt veldig mange sexpartnere, og det er derfor jeg er bekymret. Jeg har veldig lite lyst til å ta en test hos fastlegen min, finnes det andre steder jeg kan gjøre dette uten at det er dyrt?

HIV viruset vil ikke kunne gi symtomer så raskt. Tidlige symtomer får man ikke før det har gått minst 10 dager. Dette er godt dokumentert, og HIV er et virus det er forsket mye på. Du kan ta en titt på denne videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=7SNg0dCGCfI

Det er mikroskopisk sjanse for at du har HIV, men om du likevel vil teste deg så kan du bestille en hjemmetest:

http://www.std-home-test.com/no/hiv_home_tests.html

• Liker 1
Skrevet

HIV viruset vil ikke kunne gi symtomer så raskt. Tidlige symtomer får man ikke før det har gått minst 10 dager. Dette er godt dokumentert, og HIV er et virus det er forsket mye på. Du kan ta en titt på denne videoen:

Det er mikroskopisk sjanse for at du har HIV, men om du likevel vil teste deg så kan du bestille en hjemmetest:

Takk for svar!! Skal sjekke ut linken nå. :) Er disse testene helt sikre? Ser at det blir testet via urin, og ikke blod, som jeg trodde det måtte være. -TS

Skrevet

Det er kun en A-test. En B-test må foretas etter tre måneder. Anonymous poster hash: f5956...b6c

En a-test er bedre enn ingen test.

Forøvrig er sex med en seksuelt aktiv person med flere partnere fra Asia, Afrika og Sør-Amerika en god grunn til å teste seg både for HIV, men velså mye Hepatitt B og C. Heptitt er mye mer smittsomt enn HIV.

• Liker 1
Skrevet

Kjære TS: Risiko for smitte av kvinne ved vaginalt samleie med HIV-positiv mann er: 0,01–0,32 %!!!! Men; bruk alltid kondom, og ta en test for å berolige deg selv. Du har garantert IKKE Hiv.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar!! Skal sjekke ut linken nå. :) Er disse testene helt sikre? Ser at det blir testet via urin, og ikke blod, som jeg trodde det måtte være. -TS Anonymous poster hash: ca512...42d

Nei, test deg hos en helsestasjon eller lege - ikke stol på tester fra nettet. Og ta hepatitt B og C test. Hepatitt er kanskje den største risikoen.

• Liker 1
Skrevet

Mest sannsynlig har du ikke fått HIV. Det smitter ikke så lett som mange tror. Men selvsagt kan man være uheldig. Ta en test etter en stund, så slipper du å uroe deg. Og bruk kondom neste gang! :)

Støtter denne, å få HIV er faktisk nesten umulig selv når du har sex med noen som har det.

Men du skal SELVFØLGELIG ikke gjøre det allikevel.

Anonymous poster hash: 91cda...ee6

Skrevet

Støtter denne, å få HIV er faktisk nesten umulig selv når du har sex med noen som har det. Men du skal SELVFØLGELIG ikke gjøre det allikevel. Anonymous poster hash: 91cda...ee6

Det er større sjanse for kvinnen å bli smittet av mannen enn omvendt (siden hun er mottaker av sæden med smittestoffer). Det er jo smittsomt, det har tross alt spredt seg til alle verdensdeler. Selv om det er mindre smittsomt enn hepatitt, så er konsekvensene store om man først pådrar seg viruset.

Det er også avhengig av om du hadde analsex med han eller ikke. Analsex øker smitterisikoen sterkt.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/nouer/2012/nou-2012-17/16/3.html?id=705043

• Liker 2
Gjest abcdefgh
Skrevet

Risikoen er 0,04% per akt! Går du på den smellen skal du få blomster i posten!

• Liker 1
Skrevet

Og hva om man sitter alene hjemme og testen viser seg positiv? En del tester viser falskt positivt i en del tilfeller. Tenk om man så får et psykisk sammenbrudd alene - og hvilke konsekvenser det kan få i et impulsivt øyeblikk. Og om den kamuflerer et reelt positivt resultat, så smitter man andre i den tro at manikke har HIV.

• Liker 3
Skrevet

Risikoen er 0,04% per akt! Går du på den smellen skal du få blomster i posten!

Om man har møtt mennesker som har gått på den smellen, så får man et litt annet perspektiv...Det skjer faktisk, også blant heterofile. Særlig kvinner (som mottaker av mannens kroppsvæsker, vaginalt eller analt).

• Liker 1
Skrevet

Og hva om man sitter alene hjemme og testen viser seg positiv? En del tester viser falskt positivt i en del tilfeller. Tenk om man så får et psykisk sammenbrudd alene - og hvilke konsekvenser det kan få i et impulsivt øyeblikk. Og om den kamuflerer et reelt positivt resultat, så smitter man andre i den tro at manikke har HIV.

If ifs and buts were candy and nuts we'd all have a merry christmas.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...