AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #1 Skrevet 3. september 2013 Jeg elsker studiet mitt, men hver forelesning så får jeg helt noia. Jeg får noia av å ikke komme meg ut, og alt jeg klarer å tenke på er at jeg vil ut. Jeg ser foreleser snakke, men hører ikke alltid hva som blir sagt. Det er en angst som hemmer meg mye og som jeg føler er utrolig leit å ha, da jeg vil være der, jeg vil være tilstede. Men kroppen min slår seg helt i vranglås... Har noen lignende erfaringer? Hva gjorde du med det eventuelt?Anonymous poster hash: 85285...759 1
Delusion Skrevet 3. september 2013 #2 Skrevet 3. september 2013 Drikker du kaffe om morgenen? I så fall kan du prøve å kutte det ut, da det gjør deg generelt mer urolig. Jeg blir iallefall det, og vet at jeg må droppe morgenkaffeen de periodene jeg har mest "anlegg" for å få angst
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #3 Skrevet 3. september 2013 Drikker du kaffe om morgenen? I så fall kan du prøve å kutte det ut, da det gjør deg generelt mer urolig. Jeg blir iallefall det, og vet at jeg må droppe morgenkaffeen de periodene jeg har mest "anlegg" for å få angst Nei, drikker faktisk aldri kaffe om morgenen. Men ser at det kunne vært en trigger. Takk for svar! Anonymous poster hash: 85285...759
Tabudrue Skrevet 3. september 2013 #4 Skrevet 3. september 2013 Jeg får helt noia hvis jeg må sitte rett opp og ned på en stol og bare høre på at andre prater, så jeg multitaska meg vei gjennom hele studiet ved hjelp av facebookspill og enkle tankeløse dataspill. Det tar fokuset vekk fra at jeg sitter rett opp og ned, men jeg klarte likevel å få med meg såpass mye av hva foreleseren sa at jeg slapp å lese noe videre på egenhånd. Prøv med noe tankeromt å holde på med mens du sitter der? enkelt strikking, candy crush eller noe lignende, kanskje det hjelper deg?
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #5 Skrevet 3. september 2013 Jeg får helt noia hvis jeg må sitte rett opp og ned på en stol og bare høre på at andre prater, så jeg multitaska meg vei gjennom hele studiet ved hjelp av facebookspill og enkle tankeløse dataspill. Det tar fokuset vekk fra at jeg sitter rett opp og ned, men jeg klarte likevel å få med meg såpass mye av hva foreleseren sa at jeg slapp å lese noe videre på egenhånd. Prøv med noe tankeromt å holde på med mens du sitter der? enkelt strikking, candy crush eller noe lignende, kanskje det hjelper deg? Det er derfor jeg sitter her nå, haha. Men føler at jeg er så respektløs som sitter på mobilen hele tiden. Skriveboka mi er full av skriblerier og tegninger for å distrahere meg selv Anonymous poster hash: 85285...759
Gjest Aoki Skrevet 3. september 2013 #6 Skrevet 3. september 2013 (endret) Jeg har ikke noen råd, men jeg har noe av det samme.. Er ikke helt angst jeg har, mer at jeg blir veldig rastløs og urolig når jeg må sitte stille på en stol så lenge, med folk rundt meg overalt, føler meg innestengt. Også er det alltid så dårlig luft i forelesningssalene, så jeg føler det er litt vanskelig å puste. Endret 3. september 2013 av Aoki
Tabudrue Skrevet 3. september 2013 #7 Skrevet 3. september 2013 Det er derfor jeg sitter her nå, haha. Men føler at jeg er så respektløs som sitter på mobilen hele tiden. Skriveboka mi er full av skriblerier og tegninger for å distrahere meg selv Anonymous poster hash: 85285...759 Sett deg ytterst, bakerst og tegn, spill, drodle med god samvittighet og begrunn det med akkurat det det er. Folk trodde at jeg aldri fulgte med i timen, men fant fort ut at det ikke var tilfelle når jeg sklei gjennom alle prøvene på første forsøk gang på gang på gang. Folk jobber forskjellig, og så lenge du ikke forstyrrer andre så har de da for pokker ikke noe med hvordan du lærer best. Men jeg ville ikke plassert meg midt i klasserommet når jeg drev på sånn, men ytterst og langt bak da har du gjort nok for å skjerme andre føler jeg. Hvis de da skulle bli irriterte så får de sette seg et annet sted og følge bedre med selv;)
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #8 Skrevet 3. september 2013 Prøv også å sitte gjennom angsten når den først kommer. Si til deg selv at det ikke er farlig, og prøv å holde ut. Jeg sliter litt med dette til tider jeg også, spesielt i stressperioder, men jeg nekter å la angsten bestemme hva jeg skal gjøre. Jeg blir litt urolig i kroppen når det skjer, men spiller da et mobilspill eller noe annet slik at kroppen holder på med noe. Jeg har hatt god effekt av meditasjon, selvhypnose og mindfulness...vet det høres veldig alternativt ut, men i bunn og grunn er det bare teknikker for å endre tankegang. Ikke noe mer hokus-pokus. Forebygger i stressperioder med dette. Anonymous poster hash: 0ddd4...3d2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #9 Skrevet 3. september 2013 Takker for svar! Prøver alltid å sitte igjennom angsten, men det hjelper jo ikke liksom. Det er bare utrolig ubehagelig og ekkelt. Jeg får ikke med meg like mye i forelesninger som jeg kunne, og jeg føler at jeg ikke får gjort noe ordentlig. Det er også vanskelig å gjemme seg bort, da jeg ofte har forelesning med bare syv andre, eller i et lite klasserom med ikke så mange studenter. Det er også et studium uten så mye lesepensum, så forelesningene er veldig viktige å være på. Men det er fint å vite at andre sliter med det, spennende å lese hvordan dere håndterer det. Setter veldig pris på det Anonymous poster hash: 85285...759
Gjest Marmot Skrevet 3. september 2013 #10 Skrevet 3. september 2013 Har studiestedet ditt noen samskipnad som kan tilby psykologhjelp? Jeg vet mange steder har de et lavterskeltilbud for studenter som sliter med ting, men ikke direkte har psykiske problemer, f.eks. eksamensangst. Vil tro det du beskriver kan komme inn under det. 1
Anoia Skrevet 3. september 2013 #11 Skrevet 3. september 2013 Det er derfor jeg sitter her nå, haha. Men føler at jeg er så respektløs som sitter på mobilen hele tiden. Skriveboka mi er full av skriblerier og tegninger for å distrahere meg selv Anonymous poster hash: 85285...759 Drodling er kjempebra, mange lærer faktisk bedre hvis de drodler under forelesninger, så det kan du gjøre med god samvittighet
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #12 Skrevet 3. september 2013 Barn med konsentrasjonsvansker gjør det bedre i og får mer ut av undervisnignssituasjoner hvis de driver med enkelt håndarbeid. Jeg vet ikke om det kan overføres til voksne, men det kan jo være verdt et forsøk? Anonymous poster hash: 55d94...bb6
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #13 Skrevet 3. september 2013 Barn med konsentrasjonsvansker gjør det bedre i og får mer ut av undervisnignssituasjoner hvis de driver med enkelt håndarbeid. Jeg vet ikke om det kan overføres til voksne, men det kan jo være verdt et forsøk? Anonymous poster hash: 55d94...bb6 Takk for tips Kanskje jeg får lære meg å strikke! Anonymous poster hash: 85285...759
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #14 Skrevet 3. september 2013 Takk for tips Kanskje jeg får lære meg å strikke! Anonymous poster hash: 85285...759 Var derfor jeg lærte meg å strikke har ikke angst, med ADD - men kjenner igjen følelsen av å være fanga, for meg var det en måte å få utløp på uroen i kroppen på, sånn at jeg fikk konsentrert meg. GIkk også på studie med små klasser, så jeg snakka med foreleser sånn at det var greit jeg hadde strikketøyet - og de så jo at jeg ble mer oppmerksom i klassen av det. Så hadde ingen problemer. I tillegg satt jeg alltid ytterst på en rad, men for meg var det en fordel å sitte langt fram da. Da ble jeg ikke så distrahert av folka foran meg. Anonymous poster hash: 022c7...46d
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #15 Skrevet 3. september 2013 Var derfor jeg lærte meg å strikke har ikke angst, med ADD - men kjenner igjen følelsen av å være fanga, for meg var det en måte å få utløp på uroen i kroppen på, sånn at jeg fikk konsentrert meg. GIkk også på studie med små klasser, så jeg snakka med foreleser sånn at det var greit jeg hadde strikketøyet - og de så jo at jeg ble mer oppmerksom i klassen av det. Så hadde ingen problemer. I tillegg satt jeg alltid ytterst på en rad, men for meg var det en fordel å sitte langt fram da. Da ble jeg ikke så distrahert av folka foran meg. Anonymous poster hash: 022c7...46d Jeg skal virkelig prøve ut strikking eller noe lignende, jeg tror det kan hjelpe meg. Kanskje ikke i timene hvor vi bare er åtte i et lite rom, men der får jeg se hva jeg gjør. Det er veldig godt å bli "trodd" og forstått, og godt å vite at jeg ikke er alene om dette Anonymous poster hash: 85285...759
AnonymBruker Skrevet 3. september 2013 #16 Skrevet 3. september 2013 Jeg skal virkelig prøve ut strikking eller noe lignende, jeg tror det kan hjelpe meg. Kanskje ikke i timene hvor vi bare er åtte i et lite rom, men der får jeg se hva jeg gjør. Det er veldig godt å bli "trodd" og forstått, og godt å vite at jeg ikke er alene om dette Anonymous poster hash: 85285...759 Du er virkelig ikke alene om dette nei Bestemmer du deg for å prøve deg på strikking så finnes det masse videoer på nett, så det er greit å lære seg selv også, om du ikke har noen som kan vise deg. Jeg lærte meg selv Anonymous poster hash: 022c7...46d
pinar Skrevet 3. september 2013 #17 Skrevet 3. september 2013 Jeg setter meg alltid ytterst på en rad. Liker ikke masse folk rundt meg. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #18 Skrevet 4. september 2013 Jeg setter meg alltid ytterst på en rad. Liker ikke masse folk rundt meg. Samme her. Føler meg fanget når jeg må sitte i midten av pultrader, får helt noia. I dag går det litt bedre, jeg drodler for harde livet, hahaAnonymous poster hash: 85285...759
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #19 Skrevet 4. september 2013 Takker for svar! Prøver alltid å sitte igjennom angsten, men det hjelper jo ikke liksom. Det er bare utrolig ubehagelig og ekkelt. Jeg får ikke med meg like mye i forelesninger som jeg kunne, og jeg føler at jeg ikke får gjort noe ordentlig. Det er også vanskelig å gjemme seg bort, da jeg ofte har forelesning med bare syv andre, eller i et lite klasserom med ikke så mange studenter. Det er også et studium uten så mye lesepensum, så forelesningene er veldig viktige å være på. Men det er fint å vite at andre sliter med det, spennende å lese hvordan dere håndterer det. Setter veldig pris på det Anonymous poster hash: 85285...759 Kan du ha ADD eller ADHD? Eller lærer ikke ungdom i dag å måtte sitte stille og konsentrere seg? Tror neppe å spille seg i gjennom forelesningene øker læringen. Et råd er å ta notater av det foreleseren sier.Anonymous poster hash: 4ff30...aa6
Tabudrue Skrevet 4. september 2013 #20 Skrevet 4. september 2013 Kan du ha ADD eller ADHD? Eller lærer ikke ungdom i dag å måtte sitte stille og konsentrere seg? Tror neppe å spille seg i gjennom forelesningene øker læringen. Et råd er å ta notater av det foreleseren sier.Anonymous poster hash: 4ff30...aa6 Alle lærer ulikt, enkle ting jeg ikke trenger å konsentrere meg for å gjøre(faktisk det å spille spill) fungerer for meg, samme med håndarbeid, men vi fikk ikke strikke i timen..... Notater blir å konsentrere seg alt for hard igjen og har for meg helt motsatt effekt, ender opp med å ikke få meg meg en dritt om det jeg skriver. Og man trenger definitivt ikke ha ADD eller ADHD selv om man ikke klarer å sitte stille å konsentrere seg 100% om forelesningen, men det er godt noen representerer andre siden av denne saken også....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå