Gå til innhold

Hvordan bli kvitt bjørka?

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du kan også ta en skarp kniv og skjære helt inn til veden i en omgang rundt hele treet. Gjerne ca en cm bredt.

Om jeg ikke husker helt feil fra o-fag-timene på barneskolen så kutter du da kanalene som frakter næring opp i treet. De går nemlig mellom barken og veden.

Og dermed DØR treet.

(men innerst inne så synes jeg det er trist når trær som har brukt årevis på å vokse seg store skal hogges ned)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke at folk ikke liker trær.

En stor bjørk drikker 400 liter vann hver dag, så hugger du den ned vil du sannsynligvis måtte lage drenering i plenen....

Hvis resten av hagen ser pjusk ut, gi den litt ekstra næring og vann.

La trærne leve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Som medlem i Borettslag har du mulighet til å bruke advokaten i NBLF.

Der kan du få rett svar.

Har bodd i lag selv og det er amatører som sitter der. De kan ikke lage vedtekter som strider mot Norsk lov.

Er du fagorganisert har du også mulighet til å stillle org.advokat spørsmål gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bór noen små' date=' diskrete hull i treet, fyll ufortynnet rondup i sprøyter og fyll dette i hullene. Virker som faen... :sjarmor:[/quote']

Roundup virker kun når det sprøytes på grønne blader som er i live, og på den måten trekker inn i plantens "vitale" organer. Det vil atlså ikke hjelpe hverken å tømme roundup på jorda eller å helle det ned i rota. Den må virke "intravinøst". Tror jeg ville ha holdt meg til kobberspiker her gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roundup er en systemisk gift. Det vil si at den trekkes inn i planten og dreper hele, ikke bare akkurat der den er påført. Så om du borer i treet slik at du har et ferskt sår så vil treets ledningsvev (som sitter like under barken) føre gifta rundt og føre til at hele treet fra rot til topp dør.

Dette er teorien. Om det i praksis lar seg gjøre med hobby-styrke Roundup, og ei svær bjørk tør jeg ikke si for det har jeg aldri prøvd. Jeg mener jo egentlig at trær skal få leve...

Dessuten er jeg egentlig prinsipiell motstander av å bruke sprøytemidler i hager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Har selv bodd i et borettslag bestående av hus og rekkehus. Det du gjør er at du sender en skriftlig henvendelse til styret hvor du ber om å få fjerne bjørka. Og forklar hvorfor. Dersom du da skulle få nei så går du for de litt mer lugubre løsningene.

Man har ikke de samme rettigheter til "egen tomt" når det gjelder borettslag. Iflg. nåværende lov så er tomta felleseie, men som andelseier så har man en leierett som gjelder bolig og ev. "egen" hage. Når den nye loven trer i kraft (01.01.05?) blir rettighetene til andelshaver mer likestilt selveiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må rette litt på deg her, gitt... :wink: Ved bruk av Roundup som jeg nevnte, vil hele treet dø, man trenger ikke bruke kranebil for å sprøyte toppen på treet... Vi hadde et tre som tok all sola vår i nabolaget, men som dessverre var fredet. Ca 20 meter høyt og eldgammelt! Vi sprøyta om våren før treet hadde fått grønne blader (for det ser litt mistenkelig ut om treet står helt grønt, og plutselig begynner å bli brunt...) Med tiden så skjønte jo folk at dette treet var dødt, iogmed at det aldri kom bladverk. Så da ble treet hugget!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et tre som tok all sola vår i nabolaget' date=' men som dessverre var fredet. Ca 20 meter høyt og eldgammelt! Vi sprøyta om våren før treet hadde fått grønne blader (for det ser litt mistenkelig ut om treet står helt grønt, og plutselig begynner å bli brunt...) Med tiden så skjønte jo folk at dette treet var dødt, iogmed at det aldri kom bladverk. Så da ble treet hugget!![/quote']

FY!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at folk ikke vil ha et 20 meter høyt tre i hagen sin.. Spesielt når de bor i rekkehus. Er ikke akkurat all verden man får av hage.. :roll: (Jeg er veldig glad i alt av trær og blomster.. bare så det er sagt)

MEN!

Husk på at trær vokser. Tenk over det, før dere planter epletrær og små søte graner i hagen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke litt dårlig samvittighet engang! Blir for teit når treets beste skal komme foran menneskets beste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1
Hva har du foretatt deg??

Foreløpig har jeg skrevet et langt brev med redegjørelse for hvorfor jeg ønsker bjørka fjernet. Jeg bestemte meg for å krangle det igjennom, istedetfor å la det stakkars treet bli pint til døde (jeg fikk litt dårlig samvittighet da jeg sto med kobberspikeren i hånden). Skulle det vise seg at styret setter seg helt i vranglås (som jeg har sett at de tidligere har gjort) så må jeg heller revurdere roundup og kobber. Men skal gi byråkratiet en sjanse til.

Mange har nevnt dette med drenering som et mulig problem uten bjørka. Dette har jeg sjekket ut og fått beskjed om at ikke vil bli et problem.

Tusen takk for alle gode tips og innspill dere har kommet med her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
Gjest gjest1

Nå har bjørka et gult belte på magen. Det kommer to menn med motorsag i løpet av dagen. Stakkars, stakkars gamle bjørk. Men hurra for hage som endelig kan bli litt grønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at vettet tok til fornuft. Fint at du får igjennom din sak på den "riktige" måten og slipper å ty til sleipe triks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...