AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #1 Skrevet 2. september 2013 Det virker så utrolig koselig å være kristen! Altså ikke et kuet medlem i en dominerende sekt eller noe, men sånn vanlig gladkristen som går i kirka og leser bibelen og tror på Jesus og sånt. Det virker som et bra grunnlag for et fint samhold i en familie, i vennegjengen og mellom kjærester. Å dele en tro sammen. Dessuten virker det deilig å ha noen faste leveregler som man må følge, det gjør livet enklere. Og så har man liksom alltid Gud der som en mental støtte og trøst. Kjenner jeg er skikkelig misunnelig på de som er vokst opp kristne. Det er litt seint å begynne nå kjenner jeg, og dessuten tror jeg jo ikke på Gud. Men skulle ønske! Anonymous poster hash: 3c228...385 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #2 Skrevet 2. september 2013 Uff, nei jeg syntes ikke det ser koselig ut med vrangforestillinger. Anonymous poster hash: efdf6...28c 10
sofie777 Skrevet 2. september 2013 #3 Skrevet 2. september 2013 Det er aldri for sent. I bibelen er det en historie om når Jesus ble hengt på korset, da ble to tyver (altså skikkelige forbrytere i motsetning til Jesus) hengt ved siden av Ham. Den ene mobbet Jesus, men den andre visste at han ble straffet rettferdig. Han forsto også hvem som hang ved siden av, så han sa til Jesus "Husk på meg når Du kommer i Ditt rike". Da svarte Jesus "I dag skal du få være med i Paradis". Så det er håp for alle, uansett hva man har gjort og når man gjør det. Og hvis noen sier at du må gjøre så mange gode gjerninger for å komme til Himmelen kan du si "Hvor mange gode gjerninger fikk denne tyven gjort?). Det er bra med gode gjerninger, selvfølgelig, men det er ikke de som frelser deg. 7
debattanten Skrevet 2. september 2013 #4 Skrevet 2. september 2013 (endret) Hva med å heller ha en fast søndagstradisjon hvor du tar med småbarna i skogen? Griller litt pølser og pinnebrød. Nå i høst er det jo både sopp og bær, blir koselig det også Skjønner tanken din, men det er mye annet i livet som er langt nærere oss mennesker enn Gud. Endret 2. september 2013 av debattanten 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #5 Skrevet 2. september 2013 Enig med TS! Jeg kommer fra Rogaland, og for å si det slik så merkes det at hjemstedet mitt er en del av bibelbeltet. Flere av vennene mine på barne- og ungdomsskolen var oppvokst i kristne hjem, og det var ofte veldig koselig å være på besøk hos dem. Husker den ene venninnen min. Moren var lærer og faren jobbet i kommunen, så de var ikke styrtrike. Hjemme hadde de det ikke spesielt pent, med nittitallsgardiner og furupanel på veggene lenge etter det ble ut. Likevel hadde de en eller annen koselig atmosfære og en ro over hjemmet som fanget meg. Alle var så rolige, glade og inkluderende. Man følte seg virkelig som en del av et sterkt fellesskap når vi sang bordbønner sammen o.l. Jeg kommer selv fra et helt vanlig hjem, men vi hadde aldri den samme koselige følelsen som hos venninnen min. Kanskje det har med å gjøre at mine foreldres hjem er preget av minimalisme og at begge har "kalde" yrker (aksjemegler og oljeingeniør). Om det var troen eller noe annet som skapte samholdet, gleden og roen i min venninnes hjem vet jeg ikke, men jeg har aldri opplevd det noe annet sted hos ikke-religiøse. Anonymous poster hash: 5e291...559 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #6 Skrevet 2. september 2013 Problemer oppstår når andre ikke deler dine leveregler, enten av venner eller familie. Mange som preker nestekjærlighet fryser ut sin neste som tror annerledes. Anonymous poster hash: 478e6...e15 2
Gjest kattinka Skrevet 2. september 2013 #7 Skrevet 2. september 2013 Å være kristen ER veldig koselig og en helt annen lykke enn jeg kjente på før. Når man får oppleve mirakler og kontakt med Gud, er det noe som skjer med en rett og slett.. Det er ikke for sent TS Gud er her hele tiden han.... 9
Silfen Skrevet 2. september 2013 #8 Skrevet 2. september 2013 Det virker veldig koselig å være to år og leke hele dagen uten en eneste bekymring i verden også. Dessverre er det like urealistisk som å tro på en gud. Men muligens mer oppnåelig da jeg tror mer på at det skal være mulig med tidsreiser en gang i fremtiden enn at guder eksisterer. 6
Brunhilde Skrevet 3. september 2013 #10 Skrevet 3. september 2013 Jeg er ateist og opplever det du beskriver når jeg er sammen med familie og venner. Vi deler ikke en tro og har det felles. Vi har det hyggelig når vi er sammen og vi er ikke spesielt umoralske, men følger reglene og normene i samfunnet. Vi har riktignok ikke noen gud å støtte oss til, men vi har hverandre, og det er i grunnen ikke lite. 5
Gjest Badebuksa Skrevet 3. september 2013 #11 Skrevet 3. september 2013 *facepalm* til de som måtte påpeke at det enten er teit å være kristen eller at man kan ha det bra selvom man ikke er det. Og så til TS: Ja, det virker koselig med slikt samhold. Å ha den tryggheten i det å tro på Gud. Det har du rett i 5
Gamerfrue Skrevet 3. september 2013 #12 Skrevet 3. september 2013 ENDELIG en som har en behagelig innfallsvinkel til religion og som ikke gjør at jeg skammer meg over å være kristen (selv om jeg ikke er aktiv innen miljøet og er ekstremt liberal). TAKK! 7
linkan Skrevet 3. september 2013 #13 Skrevet 3. september 2013 (endret) .. Endret 12. august 2014 av linkan 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #15 Skrevet 4. september 2013 Jeg husker den koselige tiden da jeg og søsknene mine trodde på julenissen. Selv trodde jeg både min mor og far også var troende på det tidspunktet. Synd jeg vokste opp og forstod at nissen ikke eksisterer og at foreldrene mine hadde løyet for meg. Men om jeg skulle ønske at jeg og familien min trodde på det, det var så koselig. NB: Av fiktive karakterer er Nissen også mye mer hyggelig enn gud. Hvis du er slem så er det værste som skjer at du ikke får gaver. gud derimot sender deg til helvete basert på kun om du tror eller ikke, det spiller ikke en rolle om du er slem eller snill. Anonymous poster hash: 48efc...56a 4
JegLikerHonning Skrevet 11. september 2013 #16 Skrevet 11. september 2013 Ja, kristenlivet er både spennende og koselig! Jeg har møtt mange folk som er eldre enn meg og som har opplevd så mye mer enn meg! De har så mye opplevelser og kontakt med Gud. :-)
jabx Skrevet 12. september 2013 #17 Skrevet 12. september 2013 Det er aldri for sent. I bibelen er det en historie om når Jesus ble hengt på korset, da ble to tyver (altså skikkelige forbrytere i motsetning til Jesus) hengt ved siden av Ham. Den ene mobbet Jesus, men den andre visste at han ble straffet rettferdig. Dette er et godt eksempel på hvor ekstremt ukoselig kristendommen er. Straffen for tyveri er altså brutal og nådeløs tortur over kanskje flere døgn??? TS, du skjønner ikke hva kristendommen egentlig er. Les bibelen en gang. Den er ekstremt brutal og ondskapsfull. Selv det "kjærlige" NT promoterer f.eks. grusom tortur for noe så "harmløst" som tyveri! 1
sofie777 Skrevet 12. september 2013 #18 Skrevet 12. september 2013 (endret) Dette er et godt eksempel på hvor ekstremt ukoselig kristendommen er. Straffen for tyveri er altså brutal og nådeløs tortur over kanskje flere døgn??? Har man denne straffen fremdeles? Oppmuntrer man slik straff i kristenlivet? Nei, man sier derimot at Jesus døde én gang for alle og tok på seg straffen for våre synder. Det er det som er hovedpunktet i det å være kristen, det å takke for at man ikke er dømt til evig fortapelse. Det er ihvertfall jeg glad for! Har du forresten lest en historiebok en gang i livet? Der står det om drap og tortur og lignende ting for små forbrytelser. Ja, det skjedde så sent som i andre verdenskrig. Det betyr ikke at man promoterer den typen drapsformer, men man dokumenterer at sånne ting har skjedd. Det er en stor forskjell! Endret 12. september 2013 av sofie777 2
jabx Skrevet 12. september 2013 #19 Skrevet 12. september 2013 Har man denne straffen fremdeles? Oppmuntrer man slik straff i kristenlivet? Nei, man sier derimot at Jesus døde én gang for alle og tok på seg straffen for våre synder. Det er det som er hovedpunktet i det å være kristen, det å takke for at man ikke er dømt til evig fortapelse. Det er ihvertfall jeg glad for! Har du forresten lest en historiebok en gang i livet? Der står det om drap og tortur og lignende ting for små forbrytelser. Ja, det skjedde så sent som i andre verdenskrig. Det betyr ikke at man promoterer den typen drapsformer, men man dokumenterer at sånne ting har skjedd. Det er en stor forskjell! Du skrev: "den andre visste at han ble straffet rettferdig" Rettferdig! Men du sier jo her at siden Jesus er slik en kjernekar så kan en fyr slakte ned småbarn og er likevel tilgitt... 2
sofie777 Skrevet 12. september 2013 #20 Skrevet 12. september 2013 Du skrev: "den andre visste at han ble straffet rettferdig" Rettferdig! Men du sier jo her at siden Jesus er slik en kjernekar så kan en fyr slakte ned småbarn og er likevel tilgitt... Rettferdig i forhold til den tidens dommer og i forhold til Jesus som ikke hadde gjort noe som fortjente korsfestelse. Faktisk er det slik, ja, enten du vil eller ei. Om en person tar imot Jesus, så blir alt det h*n har gjort før strøket ut (i Guds øyne, ikke i menneskers nødvendigvis) og han kommer til Himmelen. Det er altså ikke de gjerningene man gjør som kvalifiserer til Himmelen, men om en har tatt imot Jesus som sin frelser og tror på det han gjorde på korset. Da er det håp for alle, fra den som bare har løyet litt til den verste drapsmann, og det er det jeg synes er det som er bra med å være kristen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå