Gå til innhold

STOPP BARNEDÅP

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Madam Felle
jeg står på mitt og sier stopp barne dåpen jeg er i mot den

og jeg sier det er galt.hva så om man kan ta og gå ut av stats kirke.

det vet jeg.men det er ikke poenge mitt poeng er at barne dåp er galt.

det er nå min mening  :roll:

Du har noen kjempe gode argumentar, at jeg bare må høre på deg. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
endelig kom det en person som forsto poenge mitt
Tror dessverre du ordlegger deg litt for knapt til å få så mange seriøse svar...?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Noen religiøse mener det er nødvendig å døpe barna sine for at de ikke skal komme i Helvete.

Noen mener av samme grunn at barna må omskjæres.

Noen bruker renspikkede hjernevaskingsmetoder (både hjemme og på religiøse skoler) til å frata sine barn deres frie vilje og reelle mulighet til å velge et annet livssyn enn foreldrenes.

Leste en gang om en sekt hvor lederen "velsignet" medlemmenes barn ved å bl.a. ha sex med dem med en gang de ble kjønnsmodne.

Så spørsmålet blir da: Skal man tillate hva som helst som skjer i ly av religiøse forestillinger?

Hvis ikke - hvor skal i så fall grensen gå, og hvem skal bestemme hvor?

Barn er nødvendigvis prisgitt de voksne, men skal foreldrene få ubegrenset rett til å bestemme hva som er best for deres barn?

Personlig mener jeg (for å si det litt generelt) at det ikke burde være lov å gjøre noe mot barn som kan oppfattes som fysisk (f.eks. omskjæring, seksuelt missbruk, fysisk avstraffelse) eller psykisk (f.eks. religiøs eller politisk hjernevasking, mobbing) krenkende.

Når det gjelder akkurat det med barnedåp, så ser jeg ikke på det som en så veldig alvorlig krenkelse. Men en krenkelse av, og en dissrespekt for, barnets livssynsfrihet, er det likefullt. Kan godt forstå at voksne som ikke er religiøse kan føle det litt krenkende at de ble tvangsdøpt som barn, at de føller de har blitt "besudlet" gjennom en religiøs seremoni som de ikke liker. Hvorfor er dette så umulig å respektere?

Er selv glad for at mine foreldre ikke døpte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James

jeg er relgiøs jeg er kristen men jeg mener uansett at man skal iverfall være voksne når man velger relgion eller ikke.

selfølgelig det er tradisjon i den kristne kirke.men tradisjoner er til for og brytets.Jesus ble ikke døpt før han var 30.

så hvorfor skal vi ikke i dag også vente til vi er voksne ikke nøvendigvis 30-Komfirmasjon kan man bare ta og slutte med jeg har aldri sett vitsen i den uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne debatten gidder jeg ikke være med på en gang, men kan opplyse folket om at religiøs myndighetsalder er 15 år, ikke 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hva med de barna som blir dratt inn i Smiths Venner eller andre sekter fra de er barn? Bør ikke det også forbys?

Jo! helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

jeg er fulstendig klar over at relgiøs myndighets alder er 15.

og ingen har bedt deg være med på debbaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tragisk rett og slett. Hvorfor skal man forby barnedåp da ??? Er det ikke mye annet man bør forby heller. Nei her har jeg døpt barnet mitt og skal jammen meg døpe de andre barna også. Dersom de kommer når de er 18 og vil melde seg ut skal de få lov til det, men jeg vil gi dem et grunnlag. Jeg er evig takknemlig for at jeg fikk det grunnlaget av mine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke selv døpe mine barn, men det er jo meningsløst å skulle forby barnedåp.

Det er ikke en seremoni for å tvinge barnet inn i en religion, men en seremoni der kristne foreldre innlemmer barnet i det de tror på, og lover å oppdra barnet i den retning.

Man er ikke akkurat stemplet for livet om man er døpt, og står like fritt til å velge selv senere. Jeg er selv døpt, men det er ingen/ ingenting som tvinger meg til å være kristen i voksen alder.

Og barnedøp gjør ikke vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kunne ha blitt en seriøs debatt..jeg tror jeg skjønner tanken bak innlegget. Selv mener jeg ikke barn skal stilles overfor et religiøst valg før det er modent nok til det. Teologi er svært abstrakt og vi vet at man ikke tilegner seg abstrakt tenkning før man er 14-15 år, altså først ved konfirmasjonsalder. Jeg mener ikke det er riktig å prakke en religion på barn i tidlig alder bl. a fordi det vanskelig kan ta stilling til abstrakte synspunkter. Men jeg ser på dåp som en relativ uskyldig sermoni, så fremst den er mer tradisjonsbundet...men det er et interessant tema dette med barn og religion. Personlig mener jeg barn først burde få lov å melde seg inn i et religiøst samfunn når det er 18 år, på samme linje med at det da kan få stemme ved valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg barn først burde få lov å melde seg inn i et religiøst samfunn når det er 18 år, på samme linje med at det da kan få stemme ved valg.

Det er jo umulig å gi barn en fullstendig religionsnøytral oppdragelse, uansett om man tror på noe eller ikke, så hva blir forskjellen på om du er medlem eller ikke?

Tror ikke oppdragelsen av barn i strengt religiøse familier blir anerledes om ikke barna formelt får være medlem av trossamfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo umulig å gi barn en fullstendig religionsnøytral oppdragelse, uansett om man tror på noe eller ikke, så hva blir forskjellen på om du er medlem eller ikke?

Tror ikke oppdragelsen av barn i strengt religiøse familier blir anerledes om ikke barna formelt får være medlem av trossamfunnet.

Selvfølgelig blir det umulig, likeledes blir det umulig å gi barn en politisk nøytral oppdragelse. Men man får jo ikke stemme før man blir 18 år uansett..Ser du ikke forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:enig_animasjon:

En dåp betyr ikke at man ikke får annet valg enn å være kristen. Vet om mange som er døpt som ikke kaller seg kristne. Har også stebarn som er Jehovas Vitner. De er ikke døpt der, men de har uansett ikke religionsfrihet. De går på møter. Blir fortalt hva de skal mene om både det ene og det andre. De går ikke i bursdager, de feirer ikke jul. Dåpen i seg selv har ingengitng med valgfrihet å gjøre, det er det miljøet deres og oppveksten som har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Selvfølgelig blir det umulig, likeledes blir det umulig å gi barn en politisk nøytral oppdragelse. Men man får jo ikke stemme før man blir 18 år uansett..Ser du ikke forskjellen?

Men det er ganske mange andre valg man får ta langt før man er 18 år.

Skal foreldre virkelig ikke ha rett til å gi ungene sine det de synes er best?

Som tidligere sagt er det ingen som kan kreve at ungene fortsetter som medlemmer etter fylte 15.

Flere lag og organisasjoner opererer med medlemskap for barn. Skal det også være forbudt. Hvorvidt barn i disse tilfellene har valgt medlemskapene sine selv kan ofte diskuteres.

Det er altså greit at det er lov å ha sex, velge yrkesretning, og velge livsledsager før man er 18, men å velge religiøs tilhørighet må man være 18 år for?

Ingen unger vokser opp uten påvirkning av foreldres verdier. Hvorfor er da kristne verdier så mye verre enn andre.

En mor som flasker opp ungene med såpeserier på TV formidler også verdier videre til ungene sine. Kanskje mindre bevisst, men påvirkning er det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Jo! helt klart.

Så det dere egentlig mener er at foreldrene ikke skal ha noe å si når barna er små?

Hadde jeg vært tilknyttet en eller annen form for religion, så ville det vært helt normalt for meg å lære mine barn om den religionen. Like mye som det er normalt for meg å lære barna mine om mitt religiøse ståsted nå. Hva banra velger når de blir gammel nok er helt og holdent opp til dem selv, men foreldrene er de som bestemmer over barna når de er små, og da følger barna foreldrenes religion. Om en har en eller ikke.

Tror det er de fleste som ikke tilhører en relgion, som mener at barn ikke bær være med på slike aktiviteter. Men jeg mener at alle foreldre har lov til å ta barna med på det de ønsker, så lenge det IKKE skader barna. Og det er ingen som egentlig tar skade av å lære om religion. Jaja foruten fanatikerene da, men de er en helt annen gruppe, som jeg ikke orker å gå inn på nå.

Er det bedre at foreldre som er totalt antikristen, lærer barna sine om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter
Jaja foruten fanatikerene da, men de er en helt annen gruppe, som jeg ikke orker å gå inn på nå.  

Det er disse fanatikerne jeg mener, ikke mennesker som har et reflektert forhold til religion og som lar ungene utvikle seg og som lærer ungene å tenke og å ta valg selv.

Jeg vokste opp i statskirka, men det var jeg selv som valgte å bli kristen. Deriomot tror jeg barn som vokser opp i lukkede miljøer og får beskjed om hva de skal gjøre, mene og ikke gjøre til enhver tid vil ha få valgmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest gjest1

Jeg er litt enig med King James jeg. Ikke at det bør forbys, det er å ta litt hardt i. Men jeg synes at vi gjør så mye av ren tradisjon, som egentlig ikke betyr det pøkk for oss. Vi tenker liksom ikke - bare følger strømmen.

Jeg synes det er hyklersk å stå i kirken og love å oppdra barnet i den kristne tro dersom man vet at det gir man beng i, og det samme gjelder for fadderne. De lover jo faktisk å se til at barnet får en kristen oppdragelse, men bryr de seg?

På samme måte som jeg synes det er hyklersk å love innfor gud og menighet at man skal elske og ære hverandre i gode og onde dager til døden skille dere ad, for så å løpe hver til sitt så fort tegnene på de onde dagene melder seg.

Ikke fordi jeg nødvendigvis tror på gud - ikke på den enkle måten bibelen fremstiller ham i hvert fall.

Det å melde små barn inn i kirken er noe stort tull. Det finnes andre minst like høytidsfulle måter og markere dagen på. Navnet får de allikevel ved innmelding til folkeregisteret. Og det skal faktisk litt til å gidde å melde seg ut senere, så lenge man egentlig ikke merker noe til at man står der.

Jeg har selv meldt meg ut, rett og slett fordi jeg synes statskirken har for stor politisk makt. Skill de to!

Nei, nå blir teen min kald....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er relgiøs jeg er kristen men jeg mener uansett at man skal iverfall være voksne når man velger relgion eller ikke.

selfølgelig det er tradisjon i den kristne kirke.men tradisjoner er til for og brytets.Jesus ble ikke døpt før han var 30.

så hvorfor skal vi ikke i dag også vente til vi er voksne ikke nøvendigvis 30-Komfirmasjon kan man bare ta og slutte med jeg har aldri sett vitsen i den uansett.

Du påstår du er kristen og har mere eller mindre bestemt deg for å tilbringe livet ditt bak klostermurene (se annen tråd).

Til å være en såpass sterkt troende person imponerer du ikke særlig med dine bibel kunnskaper.

Jesus sier nemlig om dåpen: "La de små barna komme til meg og hindre dem ikke for Guds rike hører sådanne til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Kan ikke sammenliknes. Stemming får konsekvenser for andre enn deg selv, det får ikke valg av religion før man er 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
På samme måte som jeg synes det er hyklersk å love innfor gud og menighet at man skal elske og ære hverandre i gode og onde dager til døden skille dere ad, for så å løpe hver til sitt så fort tegnene på de onde dagene melder seg.

Lover man ikke omtrent det samme ved en borgerlig vielse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...