Jeanine Skrevet 24. april 2004 #1 Del Skrevet 24. april 2004 På 15 måneders kontrollen var sønnen min 8,8 kg og 74 cm. Nå er han 18 måneder og veier så vidt 9 kg, høyden hans er jeg ikke helt sikker på, men regner med at han har vokst et par cm. Han passer fremdeles klær str 9-12 måneder (str 74). Er han unormalt liten? ungene til venninnene mine har nådd igjen både vekten og lengden hans for lenge siden selv om den yngste er 10 måneder yngre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L'Orage Skrevet 24. april 2004 #2 Del Skrevet 24. april 2004 Min sønn er to år, han er knappe 10 kilo og ca 80 cm. De aller fleste på hans alder i barnehagen er større, men i følge helsestasjonen følger han kurven sin og er helt normal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Blå Skrevet 24. april 2004 #3 Del Skrevet 24. april 2004 Så lenge han følger sin egen vekstkurve tror jeg ikke du trenger å være bekymret. Bare spør når du er til kontroll på helsestasjonen, de vil sikkert kunne berolige deg med dette. Datteren min har også vært liten og lett av seg, men jeg har ikke stresset med å skulle fete henne opp eller noe, så lenge hun spiser normalt og vokser jevnt med sin egen vekst kurve. Jeg brukte også lenge str 74 på henne og det er ikke så lenge siden jeg la bort de største plaggene i str. 80. På 16 mnd kontrollen var hun 78 cm lang og veide 9200, og på 18 mnd kontroll var hun 80 cm og veide 9800. Hun er nå 26 mnd gammel og har strukket seg mye det siste året. Hun har tatt kraftig innpå sine jevnaldrende. Har ikke veid henne nå på en stund, men hun veide sist 11,5 kg tror jeg. Vi skal også snart på ny kontroll. I klesstørrelse bruker hun alt fra str. 86 i jumprer og 92 i bukse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 24. april 2004 #4 Del Skrevet 24. april 2004 Blir litt rart for meg, spørsmålet ditt... :-? Om gutten din bruker klær i str. 74 ( som generelt er for 7-9 mnd.) når han er 1 år og 3 mnd, er han vel litt liten for alderen.... Om det er noe galt annet enn at han er liten kan vel bare en lege sjekke ut, men liten, ja det er han vel. Klærne har jo en str. å forholde seg til. Generelt skal jo da klær i str. 74 passe til barn fra 6-9 mnd. Her ligger det et spend innenfor 3 mnd. Gutten din er trossalt 6-9 mnd eldre enn det, om jeg forstår deg rett...??!! :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Blå Skrevet 24. april 2004 #5 Del Skrevet 24. april 2004 Man kan ikke gå etter klesstørrelse med å bedømme om barnet er for lite eller for lett. Så lenge kroppen følger en jevn vekstkurve og spiser normalt, skal alt være normalt. Barn er så forskjellige, så det blir ganske håpløst å skulle måle med andre barn. Eller si at den klestørrelsen er bare til den aldersgruppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 25. april 2004 #6 Del Skrevet 25. april 2004 Det har jo litt å si om han var to eller fire kilo da han ble født også... Hvor stor er du og hvor stor er pappaen? Besteforeldrene? I går målte jeg min gutt som har vært litt lav bestandig, og nå har han vokst over hodet på bestevenninden som går i klassen over..... Barn vokser i rykk og napp, og så lenge de ikke sier noe på helsestasjonen tror jeg du kan ta det med ro. Klem Tex- barnepleier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CecilieB Skrevet 25. april 2004 #7 Del Skrevet 25. april 2004 Minsten min var 3,5 kg når hun ble født. Husker ikke mål og vekt opp gjennom tiden, men hun brukte 74 i klesstr. til hun var nesten 3 år. Nå runder hun 5 om et par mnd., og er lang som et ondt år, ikke mindre enn andre i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2004 #8 Del Skrevet 25. april 2004 Vel, jeg vil absolutt si at ungen er liten når h*n bruker str 74 i en alder av 15 mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeanine Skrevet 25. april 2004 Forfatter #9 Del Skrevet 25. april 2004 Blir litt rart for meg, spørsmålet ditt... :-? Om gutten din bruker klær i str. 74 ( som generelt er for 7-9 mnd.) når han er 1 år og 3 mnd, er han vel litt liten for alderen.... Om det er noe galt annet enn at han er liten kan vel bare en lege sjekke ut, men liten, ja det er han vel. Klærne har jo en str. å forholde seg til. Generelt skal jo da klær i str. 74 passe til barn fra 6-9 mnd. Her ligger det et spend innenfor 3 mnd. Gutten din er trossalt 6-9 mnd eldre enn det, om jeg forstår deg rett...??!! :klø: Jeg kan jo forklare litt hvorfor jeg lurer på dette. Jeg har ingen jevnaldrende barn å "sammenligne" han med, bare barn som er fra et halvt år og mer yngre enn han og de har jo vokst i fra han allerede (blant annet en på 8 måneder). Barn er forskjellige, men når en på 8 måneder vokser over en som er ti måneder eldre så begynner jeg å lure på hvor liten sønnen min egentlig er eller om denne andre gutten er enormt stor... og siden jeg ikke har noen andre å sammenligne med så tenkte jeg at klesstørrelsen er jo litt uvniversell ihvertfall, og da slo det meg at sønnen min bruker jo veldig liten størrelse... men flere av svarene jeg har fått her viser jo at andre barn også er små og at de vokser seg til etterhvert, så da er det jo ingenting å bekymre seg over! verken jeg eller pappaen er spesielt små og han var normalt stor da han ble født (3300 g), så han skyter nok i været etterhvert han også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CecilieB Skrevet 25. april 2004 #10 Del Skrevet 25. april 2004 Ja, bare ta det med ro med den veksten. Skulle det være noe unormalt, kan du nok regne med at helsestasjonen vil ta tak i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 25. april 2004 #11 Del Skrevet 25. april 2004 Stedatteren min har vært forholdsvis liten for alderen. Hun har akkurat fylt 3 1/2 nå. For et år siden brukte hun str. 86/92 i bukser, altså da hun var 2 1/2. Str. 74 funket helt greit i strømpebukser. Nå er vi oppe i str. 98 i bukser og 98/104 i gensere. Altså mer "normalt" i forhold til alderen. Unger vokser i rykk og napp, og utifra "min egen" snuppe har du ingenting å bekymre deg for Hun er fortsatt liten for alderen, men hun har vokst MYE det siste året... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 25. april 2004 #12 Del Skrevet 25. april 2004 Om det er noe galt annet enn at han er liten kan vel bare en lege sjekke ut, men liten, ja det er han vel. Jeg sier ikke at det er noe galt med barnet ditt. Hadde det vært slik, sier jeg, hadde du vel fått beskjed på legekontroll eller hos legen. Det jeg sier er, som du selv påpeker etterpå, at klesstr. har en "universell" str. Det er sikkert en grunn til at f.eks str. 98 er til gjennomsnittlige 3 åringer. Da er de vel ca. 98 cm lange rundt den alderen. Og så er det aldri en regel uten unntak: noen er større andre er mindre. Om lillegutten din er blid og fornøyd og følger sin kurve er det vel ikke så viktig om han bruker str. 74 eller 92!! :-) Ja, og så er str. veldig forskjellige fra butikk til butikk, da... :o Klær fra Babyshop kjøper jeg alltid 2 str. større enn klær fra f.eks H&M. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 25. april 2004 #13 Del Skrevet 25. april 2004 Jeg mener å ha hørt at høyden ved 2-års alder er halvparten av voksen høyde. Det ser så langt ut til å passe for mine unger (92 cm som toåring, 182 nå som 17-åring, vokser fortsatt litt) Det kan være lurt å følge med litt, for det er ikke noe hyggelig for gutten å være veldig mye mindre enn andre på samme alder. Det er mye som kan gjøres, og det er sikkert lurt å snakke med helsesøster hvis du er bekymret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lullu Skrevet 25. april 2004 #14 Del Skrevet 25. april 2004 Min datter er egentlig ganske lang for alderen, men hun følger kurven sin fint så det er ingenting å bekymre seg over ble vi fortalt. Hun vil bli fulgt opp, slik at hun ikke blir ALT FOR HØY. Pappa'n er 1.90 og mamma'n er 1.78. Vår datter er 10,5 mnd. 80 cm lang, 10,3 kilo. Vi bekymrer oss ikke. Vil også nevne at flere i bareselgruppen min er veldig små (de er langt over året), men det er ingen ting å bekymre seg over. Niesen til min venninne er 2 år og veier 9 kg!! Men allikevel - ingen ting å bekymre seg over. Ting går seg til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 25. april 2004 #15 Del Skrevet 25. april 2004 Det kan være lurt å følge med litt, for det er ikke noe hyggelig for gutten å være veldig mye mindre enn andre på samme alder. Det er mye som kan gjøres, Hva da for eksempel? Jeg kjenner ikke til at det er så mye som kan gjøres med barn som ligger under gjennomsnittet i høyde.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå