Myrthel Skrevet 29. august 2013 #21 Skrevet 29. august 2013 Jeg har ei som skal konfirmeres neste år. Lurer på dere med ok inntekt, men ikke har noe til overs har råd til å bet en bunad på 30 tusen!! Bunaden som tilhører denne plassen koster iallfall 30 tusen. Og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få penger til det! Barnefaren er heller ikke pliktig til å bet halve bunaden siden det ikke er en nødvendig utgift til en konfirmasjon har jeg lest. 30 tusen på mi inntekt..ser ikke helt for meg hvordan jeg skal få til det! Og har heller ikke samvittighet til at hun ikke skal ha bunad. Har spurt barnefaren om å spleise på den, men han vil ikke svare, og da unngår han spørsmålet mitt fordi han ikke vil, såpass kjenner jeg han. Jeg er innflytter så det er ikke aktuelt å låne min heller, siden hun vil ha budnaden som tilhører her (skjønner henne der da) Og ikke kom å si jeg burde ha spart for lenge siden, men har vel egentlig ikke hatt noe til overs å spart de siste åra heller. Anonymous poster hash: 7cb34...3b4 Jeg syntes det er vanskelig å gi gode råd til noen som tvert avslår det eneste riktige en slik situasjon. Nemlig å spare i mange år. Konfirmasjonen kommer ikke dalene ned som lyn fra klar himmel, den har man vist om siden barnet ble født. Jeg har spart penger til slike ting (konfirmasjon, dyrt utstyr, evt. hjelpe med lappen osv) fra jeg fikk jentene. Selve dagen er jo ganske dyr, hvis man ser bort fra bunad også. Når du ikke har spart opp noe, må du gjøre det beste ut av de mulighetene som finnes. Kjøpe brukt, spleise med noen av besteforeldrene (og si at det er en del av gaven) eller rett og slett fortelle konfirmanten at du ikke har råd. Ingen ungdommer har vondt å få nei til så dyre ting.
Myrthel Skrevet 29. august 2013 #22 Skrevet 29. august 2013 Drakt er simpelt. Skulle etter min mening vært forbudt, da det etterligner fasong på bunaden som er et stasplagg. Kan ikke si det samme om en sparkjøp-drakt til knappe tusenlappen i simpelt stoff masseprodusert i kina. Man trenger ikke å kjøpe en drakt på Sparkjøp da . Det finnes mange pene drakter, som er et flott alternativ til ungdommer som fortsatt vokser...
Sola^ Skrevet 29. august 2013 #23 Skrevet 29. august 2013 Det er ikke snakk om å ruinere seg. Det er mange som ikke har bunad, men denne jenta vil ha det, - og da er det utrolig at det ikke har blitt snakka om det før nå. Drakt er simpelt i den forbindelse at det er mye billigere enn bunad? Da må foreldrene gi enda mer i gaver til barnet, så javel. Er forsåvidt ok det, men konfirmasjonen blir ikke billigere av den grunn. I dagens samfunn har jeg inntrykk av at det er vanlig at foreldre gir barna sine såpass store verdier i konfirmasjons-gave, - enten det er i form av en bunad, eller det er i form av penger eller noe annet. Anonymous poster hash: f7913...e2a Foreldrene må gje enda meir gåver til barnet? Er der ei fastsatt utgiftsnivå for konfirmasjon slik at viss ein bruker mindre enn dette så må det utbetales i form av gåver eller penger? Eg fekk bunad og festen som gave av mine foreldre. Ingen ekstra gåver utover det. Mor mi sydde bunaden min sjølv og sparte nok ein del på det, men ikkje alle har anledning til å sy sjølv. Brødrene mine fekk dress og festen. Det var aldri snakk om at dei skulle få fleire gåver eller penger av foreldrene mine fordi dressen kosta mindre enn bunaden min. Du skal ikke si at bunaden er umulig å endre hvis man får ny kropps-fasong. Det er ikke alle som endrer seg "veldig" etter konfirmasjonen skjønner du. Hvordan får du deg til å tro at de ikke kan bruke bunaden mer enn fem år? Har du bunad selv? Jeg fikk min til konfirmasjonen for 15 år siden og den passer fint. Det har ikke vært noe problem å "legge den ut" når det har vært behov for det. Alle jeg kjenner som fikk bunad til konfirmasjonen, og som er voksne nå, - bruker bunaden sin enda. Bortsett fra når de er gravide. De vet hva de skal gjøre for å komme inn i bunaden igjen etter graviditet, - eller hva som må gjøres hvis den fortsatt er for trang da. Hvis man vet i god tid på forhånd at jenta vil ha bunad, så er det bare å begynne å spare, jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være så vanskelig?! Å begynne å spare bare ett år i forveien er litt drøyt! Har du i det hele tatt tenkt på det tidligere? Ja nå kommer du "i klemma" fordi du ikke har gjort noe som helst med det før nå. Har du i det minste skatte-penger du kan bruke? Har du spurt barnefaren om han kunne tenke seg, eller være så snill å hjelpe deg å betale bunaden? Går det an å mase? Hva skal han ellers gi i gave, har de ikke kontakt? Selv fikk jeg bunaden min av mamma og sølvet av mormor, og var veldig fornøyd med det. Bestemte meg for hvilken bunad jeg ville ha to-tre år før konfirmasjonen, da var det bare å sette i gang med brodering. Monteringa ble gjort noen uker før konfirmasjonen, men alt var veldig godt planlagt, og ikke noe hast. Neida, der er ikkje alle som endrer seg veldig etter konfirmasjonen, men mange gjer det. Klart ein kan gamble på at det ikkje skjer denne konfirmanten, men 30 000kr er mykje penger å gamble med. Ja, eg fekk bunad til konfirmasjonen, og etter å ha gått opp BH-størrelser og 20 kg så var det snakk om at vesten til bunaden ikkje kom til å passe sjølv om den vart lagt ut max. Skjorta har også blitt for kort sidan 75E pupper trekker meir enn 70B pupper. Eg gjekk ned igjen 10 kilo og ned til 75D i BH-størrelse. Er slank og normalvektig. Ved konfirmasjonsalder var eg tynn. Vesten kan nå justeres til å passe, men skjorta må eg uansett ha ny pga. puppene mine neppe kjem til å krympe tilbake til størrelsen dei hadde i puberteten. Ja, eg synes framleis det er litt galskap å lage bunader til jenter og guter før dei er fullt utvaksen. Det varierer sikkert i frå bunad til bunad korleis den kan justeres og kor mykje den kan justeres. Det er leit viss ein bunad til 30 000kr ikkje kan brukes etter barnet er fullt utvaksen. Ellers er det ikkje alle som har mulighet til å spare store beløp til konfirmasjon. Økonomien er forskjellig i frå familie til familie. Nokon har råd til å klare seg fint i det daglege, men har ikkje mulighet til å spare seg opp særlig buffer. Andre kan spare seg opp ein buffer, men vil tømme denne ved å bruke 30-40 0000kr til ein konfirmasjon. Er det viktigst med dyr konfirmasjon eller ein buffer til uforutsette utgifter? Andre har mykje penger og klarer fint å spare opp til både konfirmasjon og sertifikat til barnet. Har ein fleire barn som er nærme i alder så blir det mykje penger i konfirmasjonsutgifter på få år. Ein er nødt til å ta hensyn til eige lommebok. Hjelper ikkje om naboen kan bruke 50 000kr til konfirmasjon viss lommeboka di tilseier at 10 000kr er max. Da må ein bruke penger etter eige lommebok, og ikkje naboens. 1
Sola^ Skrevet 29. august 2013 #24 Skrevet 29. august 2013 Drakt er simpelt. Skulle etter min mening vært forbudt, da det etterligner fasong på bunaden som er et stasplagg. Kan ikke si det samme om en sparkjøp-drakt til knappe tusenlappen i simpelt stoff masseprodusert i kina. Er mange flotte drakter. Eg synes t.d. at kystdrakten er ei flott drakt. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #25 Skrevet 29. august 2013 Så du mener det bør bli slutt på at ungdommer skal få bunad til konfirmasjonen da? Anonymous poster hash: f7913...e2a
Sola^ Skrevet 29. august 2013 #26 Skrevet 29. august 2013 (endret) Det får bli opp til kvar enkelt sine ønsker og lommebok. Så du mener det bør bli slutt på at ungdommer skal få bunad til konfirmasjonen da? Anonymous poster hash: f7913...e2a Personleg så kan det godt hende at me venter eit par år ekstra med å skaffe bunad til barna våre. Det skal eg ta endeleg stilling til når den tida nærmer seg. Enn så lenge er ikkje fyrste jenta vår født ein gang. Eg har sett kor mykje arbeid det ligger i ein bunad at eg tykjer det er dumt om den får kort brukstid. Særskildt når den koster så mykje å både kjøpe eller sy. Eg syntes det var ganske dumt da eg ikkje kunne bruke bunaden min i ein del år. Endret 29. august 2013 av Sola^
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #27 Skrevet 29. august 2013 Trudde det var vanlig med bunad fra det stedet man har slektstilhørighet.. ikke bare der man bor. Det er vel mange meniger om slike bunadregler...? Trudde det var vanlig med bunad fra det stedet man har slektstilhørighet.. ikke bare der man bor. Det er vel mange meniger om slike bunadregler...? Hun har da det. Faren og hans familie er jo herrifra vi bor. Jeg er fra en annen plass ja. Men nå har jeg fikset problemet. Min mor låner meg penger Hans foreldre er mange milionærer men lite interesert i å spytte i. Ikke barnefaren heller. Så bunaden blir kun fra meg Mor mi kunne gjenra ha gitt henne bunad hadde hun hatt penger til bunad til alle etter henne, noe hun ikke har. Men veldig glad hun vil låne meg pengene og jeg får betale tilbake etter evne Anonymous poster hash: 7cb34...3b4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå