Gå til innhold

Driter folk penger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

- Har billig bil og bryr oss ikke om at den ser litt shabby ut

- Kjøper ikke kaffe og lunch i hverdagen, men tar med matpakke

- Må ikke ha det nyeste av teknisk utstyr

- Ikke særlig opptatt av merkeklær

- Velger ikke det dyreste abonnementet på internett, telefon osv.

- Begrenser pengebruken på byen

- Valge å bo billig og jobbe under studiene for å unngå studielån

- Har foreløpig ikke barn

Disse prioriteringene gjør at mannen min og jeg hadde en egenkapital på 900.000 når vi kjøpte vår første bolig for 2 1/2 år siden (deler oppspart mens han var lærling og jeg student) Selv om mannen nå er student har vi fått godkjent byggelån i banken og skal i gang med husbygging. Regner med å ha lån på ca 50 % og egenkapital på ca 50 %. Dette skyldes utelukkende fornuftig bruk av penger tidligere. Det skal sies at selv når begge var i full jobb, hadde vi lavere inntekt (ca 700.000 til sammen) enn de fleste av våre venner. Likevel er det vel vi som sitter best i det i dag.

Selv nå med en vesentlig reduksjon av inntekt klarer vi å spare penger og ha råd til ferier, selv om dette selvfølgelig går på bekostning av andre ting. Det handler om å prioritere :)

Anonymous poster hash: 2873f...dcf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke mye??????? tuller du?? Hadde vi hatt deres inntekt hadde vi vassa i penger!

Vi er to stk jobber 100% har 2 små barn og må klare oss med 500.000 i året tilsamen....

Så i mine øyne "driter dere penger" selv!

Anonymous poster hash: 4813b...64b

vet ikke hva dere jobber som men, hvis dere hadde jobbet med renhold innen privat sektor hadde lønna økt med tilsammen ca 130 000,- pr år.

Anonymous poster hash: 12df8...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke hva dere jobber som men, hvis dere hadde jobbet med renhold innen privat sektor hadde lønna økt med tilsammen ca 130 000,- pr år.

Anonymous poster hash: 12df8...6a0

hehe ja, du har sikkert rett, jeg jobber som helsesekretær på ett stort sykehus, og vaskepersonalet tjener mer enn meg....

Det samme gjelder på mannens jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har sett Luksusfellen på TV3 vet at høyt forbruk ikke nødvendigvis betyr at man har god økonomi. Det er egentlig ikke så fornuftig å relativisere eget forbruk på den måten, for man vet ikke hvilke prioriteringer de man sammenligner seg med har gjort. I USA har de et begrep for denne relative følelsen av velstand, "keeping up with the Joneses". I det ligger det at man ser på de rundt seg, og følelsen av velstand avhenger av hvor godt man ligger an relativt til "the Joneses". Det er litt skummelt å tenke sånn, for det blir fort en selvforsterkende effekt.

Jeg har noen ganger tatt meg selv i å lure på hvordan enkelte jeg kjenner har råd til alt de unner seg, all den tid jeg vet at vi tjener mer. Jeg har konkludert med at det bare er tull å tenke sånn, og at man må leve etter evne og prioritere innenfor de økonomiske rammene man har. Det høres kjedelig ut, men så er jeg jo økonom også :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ofte lurt på dette.

Jeg og mannen har begge en helt grei inntekt (her ligger altså "ganske god inntekt" på alt mellom 450-600 000 i året).

Vi har boliglån på litt over 2 mill. En bil. 2 barn i barnehage. 2 barn på skole. Vi har sjelden råd til ferier (dvs unner vi oss en ferietur om sommeren -og da snakker vi billigest mulig noen få dager- må vi slite med å ligge litt på etterskudd økonomisk resten av høsten).

Dette fordi det er jo alltid noe ekstra å betale på når feriepengene kommer. Egentlig går begge hele sin lønn til faste utgifter som mat, hus, diesel, forsikringer, strøm, barnehage, gaver, o.l), så selve feriepengene utgjør ca 10 000,- ekstra per pers. hver sommer, siden de også skal dekke en mnd uten lønn. Og de pengene går raskt med til uforutsette utgifter som nye bildekk eller reperasjon på bil/hus.

Mens andre som kanskje nettopp har bygt seg hus og har over 1 mill mer i lån, er på vår alder, har samme lønn som oss, de har råd til å reise til syden med hele familien. De har råd til nye møbler og fest når det måtte passe. Og kanskje de til og med greier å spare, eller ta seg et halvt år med ulønnet permisjon...

Man kan snakke så mye man vil om prioriteringer, men ofte kan man jaggu begynne å lure hvor folk "tar det fra"??! Jada, kredittkort kredittkort, men de jeg snakker om vet jeg har en "fornuftig" økonomi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan snakke så mye man vil om prioriteringer, men ofte kan man jaggu begynne å lure hvor folk "tar det fra"??! Jada, kredittkort kredittkort, men de jeg snakker om vet jeg har en "fornuftig" økonomi ;)

Det trenger ikke være noen motsetning mellom kredittkort og fornuftig økonomi. Jeg har også flere ulike kort, men det er for å kunne utnytte de ulike bonusordningene og fordelene fullt ut.

Anonymous poster hash: ed963...3b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

viss dere begge tjener greit, og kun har to millioner i lån tilsammen, så har også dere råd til å dra på ferier! Med mindre dere strøøør pengene ut på andre ting da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens andre som kanskje nettopp har bygt seg hus og har over 1 mill mer i lån, er på vår alder, har samme lønn som oss, de har råd til å reise til syden med hele familien. De har råd til nye møbler og fest når det måtte passe. Og kanskje de til og med greier å spare, eller ta seg et halvt år med ulønnet permisjon...

Med fire barn, så har dere en betydelig større kostnadsbase enn de fleste :) Unger koster masse penger.

Dernest - hos de fleste er det slik at om man går nøye gjennom kostnadene, så vil man ofte raskt se en hel rekke tiltak man kan gjøre for å spare inn noe. Det er hverdagsforbruket som gjør den store forskjellen, og mange har dyre vaner uten at de helt vet det selv. Har man valgt riktig bank? Har man en alt for dyr bilforsikring? Kjøper man bestandig det dyreste pålegget? Blir det mye småhandling? Legger man sammen summene, utgjør det fort en ferie.

Med bedre økonomi, så øker forbruket uten at en helt merker det. Vi var ferdig utdannet for fem år siden, og har siden da gått fra null i inntekt (eller, studielån da) til en samlet inntekt på ca 1,3 i året. Et resultat av det er at jeg har merket en endring i egen adferd knyttet til økonomi. Jeg ser aldri på hva ting koster i matbutikken, og jeg kjøper generelt det jeg har lyst på. Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg sagt at jeg ikke bruker mer enn før, for jeg er ikke typen til å sløse, men tallene sier noe annet. Forbruket øker proporsjonalt med bedre økonomi, selv for de "fornuftige" av oss, og man har godt av å gjøre en gjennomgang av eget forbruk fra tid til annen. Det kan være at de man observerer som "driter penger" har vært flinkere til å kontrollere dette hverdagsforbruket enn oss andre, og dermed har råd til å flotte seg litt med andre ting.

Jeg anbefaler alle å gjøre følgende:

1. Sjekk renten på boliglånet ditt, og sammenlign med billigste rente er i andre banker på denne siden: http://www.dinepenger.no/kalkulatorer/finn-billigste-boliglaan/20174076

3. Sjekk pris på bilforsikring hos alle de store selskapene.

Der har du ferien din..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja, du har sikkert rett, jeg jobber som helsesekretær på ett stort sykehus, og vaskepersonalet tjener mer enn meg....

Det samme gjelder på mannens jobb...

Ja noen ganger lurer jeg på hvorfor jeg gadd å utdanne meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Stikk inn på "Barn og Familie". Der er det en tråd som heter "Hvor mye utbetalt i måneden....".

Der er det folk som har 70000 utbetalt i måneden og knapt får det til å gå rundt :skratte: :skratte:

"Driter penger" begynner å bli et treffende begrep når man leser slikt.....

Ser også at noen er oppe i 80000 utbetalt.

Anonymous poster hash: 8adab...37b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fire barn, så har dere en betydelig større kostnadsbase enn de fleste :) Unger koster masse penger.

Dernest - hos de fleste er det slik at om man går nøye gjennom kostnadene, så vil man ofte raskt se en hel rekke tiltak man kan gjøre for å spare inn noe. Det er hverdagsforbruket som gjør den store forskjellen, og mange har dyre vaner uten at de helt vet det selv. Har man valgt riktig bank? Har man en alt for dyr bilforsikring? Kjøper man bestandig det dyreste pålegget? Blir det mye småhandling? Legger man sammen summene, utgjør det fort en ferie.

Med bedre økonomi, så øker forbruket uten at en helt merker det. Vi var ferdig utdannet for fem år siden, og har siden da gått fra null i inntekt (eller, studielån da) til en samlet inntekt på ca 1,3 i året. Et resultat av det er at jeg har merket en endring i egen adferd knyttet til økonomi. Jeg ser aldri på hva ting koster i matbutikken, og jeg kjøper generelt det jeg har lyst på. Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg sagt at jeg ikke bruker mer enn før, for jeg er ikke typen til å sløse, men tallene sier noe annet. Forbruket øker proporsjonalt med bedre økonomi, selv for de "fornuftige" av oss, og man har godt av å gjøre en gjennomgang av eget forbruk fra tid til annen. Det kan være at de man observerer som "driter penger" har vært flinkere til å kontrollere dette hverdagsforbruket enn oss andre, og dermed har råd til å flotte seg litt med andre ting.

Jeg anbefaler alle å gjøre følgende:

1. Sjekk renten på boliglånet ditt, og sammenlign med billigste rente er i andre banker på denne siden: http://www.dinepenger.no/kalkulatorer/finn-billigste-boliglaan/20174076

3. Sjekk pris på bilforsikring hos alle de store selskapene.

Der har du ferien din..

Been there done that ;) Har ung rente og har nettopp sjekka bilforsikringa (og vi har den billigeste). Er nok mat, strøm, bil, barnehage og ..ja boliglånet, de tingene der som drar mest. Får trøste meg med at vi får litt romsligere økonomi når bilene er nedbetalt og alle barna er begynt på skolen ;)

...undrer meg fortsatt over hvordan andre får råd til ting. Vi sjekker alltid prisen på matvarene vi handler, osv osv. Følger egentlig alle gode økonomiråd som finnes. Har likevel ikke råd til ferietur som innebærer annet enn å dra på pappas hytte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fok må da få bruke pengene sine til det de vil...?

Anonymous poster hash: 0420a...21f

Klart de kan det, men er vel lov å undre seg over hvordan mange har råd til så mye likevel??! Eller skal jeg svare "Folk må da få spørre de økonomiske spørsmålene de vil i en forumtråd om økonomi?"

Endret av 83`
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 28.

Yrkesrettet utdanning.

250 000,- på sparekonto.

Ny(ish) bil.

1 450 000,- i lån på bolig verdt 2 200 000,-

Aldri fått en krone hjemmefra.

Klart jeg kan selge boligen, ha 1 million å slå rundt meg med for så å begynne på nytt igjen.

Alle har denne muligheten.

Anonymous poster hash: 2f06c...24d

Ikke når man leier, kun har et mindre beløp på BSU, og ingen store ting av verdi (type bil som du beskriver). Ikke alle har dette!

Anonymous poster hash: fddf7...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke være noen motsetning mellom kredittkort og fornuftig økonomi. Jeg har også flere ulike kort, men det er for å kunne utnytte de ulike bonusordningene og fordelene fullt ut.

Anonymous poster hash: ed963...3b8

Nei, men som du kanskje skjønte så mente jeg jo ufornuftig bruk av kredittkort i svaret mitt da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på 3 ferier i sommer. 2 uker alene, 2 uker med barnet og 1 uke med venner. Har gått helt fint det, har ikke kredittkortgjeld. Betalte under 1000 kr per pers per vei på alle turene, venneturen betalte vi bae 600 kr t/r.

Er veldig flink til å finne billige reiser og billige men gode hotell.

Akkurat nå har vi kanskje 6-700 000 til sammen. Eier ikke bolig da vi er unge og ikke har vært sammen veldig lenge, men leier for 13 000 i mnd. Har splitter ny SUV. Synes vi lever romslig.

Det handler om prioriteringer :)

Anonymous poster hash: afe4d...0e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vært på 3 ferier i sommer. 2 uker alene, 2 uker med barnet og 1 uke med venner. Har gått helt fint det, har ikke kredittkortgjeld. Betalte under 1000 kr per pers per vei på alle turene, venneturen betalte vi bae 600 kr t/r.

Akkurat nå har vi kanskje 6-700 000 til sammen. Eier ikke bolig da vi er unge og ikke har vært sammen veldig lenge, men leier for 13 000 i mnd. Har splitter ny SUV. Synes vi lever romslig.

Har dere mye penger på sparekonto?

Anonymous poster hash: 15b50...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er unge og har ikke vært sammen lenge, så dere har derfor ikke kjøpt bolig sammen.. Men barn har dere fått? :fnise:

Anonymous poster hash: 3f0ae...6eb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er unge og har ikke vært sammen lenge, så dere har derfor ikke kjøpt bolig sammen.. Men barn har dere fått? :fnise:

Anonymous poster hash: 3f0ae...6eb

Barnet har jeg fra tidligere forhold.

Jeg har ca 100 000 på sparekonto, barnet mitt på 3 år har ca 40 000. Kjæresten min har vel rundt 30 000 foreløpig, da han brukte noe på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet har jeg fra tidligere forhold.

Jeg har ca 100 000 på sparekonto, barnet mitt på 3 år har ca 40 000. Kjæresten min har vel rundt 30 000 foreløpig, da han brukte noe på bilen.

Da virker dere økonomisk dum. Leier for 13 000,-, ny bil og reiser mye, men har nesten ikke noe oppsparte midler.

Anonymous poster hash: 15b50...3c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...