Celtic Heart Skrevet 13. september 2013 #81 Del Skrevet 13. september 2013 I hotell og restaurantbransjen for eksempel, er det vel vanlig lønn? Jeg er kokk med fagbrev og 8 års annsiennitet og tjente i fjor på 70% stilling 255000 (inkl. de fantastisk gode tilleggene), så det er helt vanlig lønn. Vår dl tjener under 400000 i året, så det er ikke en bransje man blir rik i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #82 Del Skrevet 13. september 2013 Jeg er lærling, 20 år, mens samboeren på 22 er utdannet innen IT på videregående nivå. Vi eier en ganske ny leilighet sammen til rundt 2 mill, lån på 1,7. To greie biler. Har ikke en høy inntekt samlet, men sparer en god del. Jeg finner også på å spare rundt 5000-8000 i mnd, og jeg har lærlinglønn! Kjøper som regel det jeg vil ha i tillegg også, men er ingen storforbruker. Prioriterer man pengene sine riktig og fordeler utgifter som bl.a klær, møbler og andre ting en vil ha er det ingen problemer å få til en ferie eller to i løpet av et år. Kunne fint klart å hatt ett billån kun jeg alene også, uten problemer. Lurer virkelig på hva lærlingelønna di er når dere har 1,7 i huslån, 2 biler, forsikring, kommunale avgifter, drivstoff og vedlikehold på 2 biler, 2 årsavgiter, og forsikring på disse bilene. I tillegg til strøm og telefon, +++ og du sparer 8000 hver mnd. Lurer på hva dere spiser? Enten lever du fra hånd til munn, eller så har dere avdragsfrihet på lånet, det svir in the end, eller så lyver du. Tipper det siste.Anonymous poster hash: 59b3e...815 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #83 Del Skrevet 13. september 2013 Jeg tror mange lever over evne, og bruker mer enn de har.Folk som prioriterer å betale ned lån, og som kjøper veldig mye. Så har man også de som sparer inn på områder der andre bruker mye. I stedet for å kjøpe lunsj hver dag tar de med seg matpakke, de drikker lite alkohol, handler lite klær og andre unødvendige ting, har ikke flere biler osv. Da sparer man veldig mye i det lange løp. Anonymous poster hash: 5938c...977 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #84 Del Skrevet 13. september 2013 Folk som ikke prioriterer å betale ned lån, skulle det stå Anonymous poster hash: 5938c...977 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #85 Del Skrevet 13. september 2013 Jeg mener seriøst at jeg leste i en artikkel at startlønn på Rema for en 18åring er 145kr. Anonymous poster hash: ea834...7aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2013 #86 Del Skrevet 13. september 2013 Vel, folk i Norge har generelt god råd. Mange som snakker om å "leve over evne" og det er det klart noen som gjør, men generelt er levekårene gode i Norge. Minstelønn er langt høyere enn i de fleste land og snittlønnen ligger veldig høyt. Det er rom for gode investeringer, hvilket vil si at de som har vært smarte har lett lagt seg opp mye. Det at man kan bo i egen bolig ett år og selge med gevinstfri skatt er helt unik. Begge mine foreldre har gjort gode investeringer og spart hele livet, kjøpt bolig etter bolig og lagt seg opp mye. Min mor kom ikke fra en rik bakgrunn, men har gjort dette selv. Det er mange som dem i den genereasjonen - de kan også hjelpe egne barn. Så jeg kjenner mange unge mennesker med god råd - og ingen kredittkort. De har studielån, en godt betalt ekstrajobb samt penger fra foreldre. Anonymous poster hash: d92f4...704 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 14. september 2013 #87 Del Skrevet 14. september 2013 Nei det er da ikke latterlig. Jeg er under utdannelse, og jobber som ufaglært i butikk i tillegg til studiene. Nå har jeg riktignok høyeste lønnstrinn etter noen år i samme jobb, men tjener over 170 kroner timen før tillegg. Da er 113 kroner i timen lite, i alle fall om dere begge er over 18 og har fullført vgs. Det er latterlig at en ufaglært i butikk får 170 kr i timen! Det er alt for mye. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sol87 Skrevet 14. september 2013 #88 Del Skrevet 14. september 2013 Det er latterlig at en ufaglært i butikk får 170 kr i timen! Det er alt for mye. Fordi? Jeg tror ikke du vet så mye om lønnsnivå og slikt jeg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #89 Del Skrevet 14. september 2013 Ufaglært har som regel under 170kr i butikk. Det er ihvertfall det jeg har erfart. Kommer kanskje ann på butikken da Anonymous poster hash: 82390...5c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #90 Del Skrevet 14. september 2013 Jeg lurer på hvor folk får penger fra. ... Vi tjener greit begge to, har lån på 2 millioner. Men har ikke råd til mange reiser og ferier. Føler folk strøøøøør om seg med pengerAnonymous poster hash: a5638...aa9 Innimellom lurer jeg faktisk på det samme. Vi bor på ett lite sted, og samboer har en typisk "vanlig" inntekt, mens jeg har en ganske høy lønning sammenlignet med andre her. Iflg familie og venner tjener jeg alene det de har totalt å rutte med i året. Vi har hus, med ca 700.000 gjenstående gjeld, ikke noe billån osv, men syns allikevel at andre reiser mye mer, kjøper mer og har mer å rutte med. Jeg er sparsommelig, kjøper det vi trenger og reiser på ferie 1 gang om vinter og 1 gang om sommer og forsøker å være fornuftig i handling. Fordi jeg ønsker å spare meg opp litt penger (man vet aldri når man kan komme til å trenge de). Men hører om folk som reiser i ett sett, kjøper seg dyre designer klær og virkelig BRUKER penger. Når jeg vet at disse menneskene tjener mye mindre enn meg, lurer jeg innimellom på hva jeg gjør feil i forskjell fra de, ettersom mine penger rett og slett ikke strekker like langt virker det som. Anonymous poster hash: 6bdff...fd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 14. september 2013 #91 Del Skrevet 14. september 2013 Fordi? Jeg tror ikke du vet så mye om lønnsnivå og slikt jeg.... Det er mye når faglærte med 10 årsansennitet har 200 kr timen. Noe er galt med lønnsystemet i Norge! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sol87 Skrevet 14. september 2013 #92 Del Skrevet 14. september 2013 Det er mye når faglærte med 10 årsansennitet har 200 kr timen. Noe er galt med lønnsystemet i Norge! Så fordi du mener at faglærte har for dårlig lønn, så betyr det at jeg burde tjene mindre, og ikke at de burde tjene mer? Fantastisk logikk... Ellers kan det være greit å vite at: "Arbeidsmiljøloven regulerer ikke størrelsen på lønnen til arbeidstakeren. Det finnes ingen minstelønn i Norge, da dette i utgangspunktet er et forhandlingsspørsmål. Det er også i utgangspunktet opp til partene å avtale utbetalingsmåte og utbetalingstid for lønnen. Hvordan lønnen skal beregnes vil normalt avhenge av hvilket lønnssystem og tariffavtale som er etablert på bedriften. Er det ikke tariffavtale er det opp til de lokale partene og avtale den personlige lønn." https://www.handelogkontor.no/portal/page/portal/hk/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=150036 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Propelly Skrevet 16. september 2013 #93 Del Skrevet 16. september 2013 Lurer virkelig på hva lærlingelønna di er når dere har 1,7 i huslån, 2 biler, forsikring, kommunale avgifter, drivstoff og vedlikehold på 2 biler, 2 årsavgiter, og forsikring på disse bilene. I tillegg til strøm og telefon, +++ og du sparer 8000 hver mnd. Lurer på hva dere spiser? Enten lever du fra hånd til munn, eller så har dere avdragsfrihet på lånet, det svir in the end, eller så lyver du. Tipper det siste.Anonymous poster hash: 59b3e...815 Lærlinglønna mi ender nå på ca 18-19 tusen i mnd uten overtidsarbeid, men inkl. tillegg, etter skatt. Spiser normalt, sparer ikke på maten. Har ikke avdragsfrihet på lånet. Men nå skal det sies at jeg kjøpte da denne leiligheten når jeg hadde inntekt på maks 7000 i mnd etter skatt. Og nei, jeg lyver ikke. Bare flink med penger. ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ozelot Skrevet 16. september 2013 #94 Del Skrevet 16. september 2013 Hæ? Jeg skjønner ikke hvordan noen av dere tjener 170kr timen når dere er ufaglærte? Da må du eller dere som skrev det ha jobbet i den butikken ellerno i noen år? Jeg har jobbår og tjener 127,50kr i timen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #95 Del Skrevet 18. september 2013 Vi har totalt 740 tnok i året pr i dag. Mannen er på AAP og har 275tnok, resten tjener jeg. Vi har enebolig som er totalrenovert og har en diger garasje, 3 biler, hvorav 1 kostet nesten 600 tnok, en rimelig til 80 tnok og en vetaran til 220 tnok. Etter at jeg startet i ny jobb, så har vi ca 8-10 tusen igjen når absolutt alt av kostnader pr måned er betalt. Dette inkluderer 8000kr til mat og 1000kr til gaver. Tenk om mannen hadde vært i jobb i tillegg og tjent litt mer, da hadde vi hatt det dobbelte tilgjengelig hver mnd. Jeg bare drømmer! Vi har til tider slitt med å få ting til å gå rundt, men klarer oss alltid. Har 400 tnok på konto, som er vår buffer. I tillegg har vi nå startet sparing hver mnd (etter at jeg fikk ny jobb og tjener litt mer), og har som mål å spare minst 5000kr pr mnd, kanskje enda mer. Det må jeg si meg fornøyd med! I tillegg betaler jeg ganske mye skatt, og har regnet at vi får ca 40 000kr igjen på skatten neste år! Kjekt! ) Det er ikke alt alle vet, mannen min var i en bilulykke som resulterte i godt over millionen i erstatning. Nå jobber vi mot uføretrygd, og det kan gi ytterligere noen millioner i erstatning. Det hjelper på. Likevel skulle jeg hellerønsket at mannen var frisk og kunne jobbet. Både for den vanlige månedsinntekten og for hans psyke... Anonymous poster hash: dec7e...549 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Britt Banditt Skrevet 18. september 2013 #96 Del Skrevet 18. september 2013 Lærlinglønna mi ender nå på ca 18-19 tusen i mnd uten overtidsarbeid, men inkl. tillegg, etter skatt. Spiser normalt, sparer ikke på maten. Har ikke avdragsfrihet på lånet. Men nå skal det sies at jeg kjøpte da denne leiligheten når jeg hadde inntekt på maks 7000 i mnd etter skatt. Og nei, jeg lyver ikke. Bare flink med penger. ;-) Men det burde du jo opplyst i første innlegg. 18-19 000 etter skatt tilsvarer jo å tjene rundt 300 000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #97 Del Skrevet 19. september 2013 Jeg lurer på hvor folk får penger fra. ... Vi tjener greit begge to, har lån på 2 millioner. Men har ikke råd til mange reiser og ferier. Føler folk strøøøøør om seg med pengerAnonymous poster hash: a5638...aa9 Og hvor mange barn har dere? Vi er de som drar på 2 lange utenlandsturer i året i tillegg til 1-2 langhelger. Vi drar på hytteturer, står på ski, driver med endel aktiviteter som koster litt, osv... Vi unner oss middag ute 1-3 ganger i måneden og drikker god vin hjemme. Hvordan får vi det til? Vi har god lønn, tilsammen litt over millionen, hus verdt 6mill hvor lånet er på 3, helt overkommelig lån for oss. En grei, men ikke fancy bil. Vi drar aldri på byen (annet enn restaurant), kjøper aldri kaffe eller lunch ute, og det viktigste av alt: vi har ikke barn! Der sparer vi nok mye penger i forhold til andre. Alt handler om prioriteringer!Anonymous poster hash: be96d...c30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #98 Del Skrevet 20. september 2013 Sorry at jeg sier det men du må være dum vist du tror det..det er IKKE alle som har den muligheten!!! Jeg er 28. Yrkesrettet utdanning. 250 000,- på sparekonto. Ny(ish) bil. 1 450 000,- i lån på bolig verdt 2 200 000,- Aldri fått en krone hjemmefra. Klart jeg kan selge boligen, ha 1 million å slå rundt meg med for så å begynne på nytt igjen. Alle har denne muligheten.Anonymous poster hash: 2f06c...24d Anonymous poster hash: 10891...fbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøkenkoz Skrevet 20. september 2013 #99 Del Skrevet 20. september 2013 Jeg å lurer på det.men jeg snakket med en venninde av meg, hun har samboer og 3 barn.de reiser, kjøper nye møbler i hytt og pine, er mye ute i helgene, kino, ut å spiser og for å ikke snakke om frisør timer..hun har aldri snakket til meg om penger føøøør jeg var hjemme hos henne en kveld bare vi to..hun fortalte at de hadde 7 !!! Kreditt kort.tatt seg opp lån 2 ganger den siste tiden.har avdragsfritt lån.så der har du det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GetOverIt Skrevet 21. september 2013 #100 Del Skrevet 21. september 2013 Jeg å lurer på det.men jeg snakket med en venninde av meg, hun har samboer og 3 barn.de reiser, kjøper nye møbler i hytt og pine, er mye ute i helgene, kino, ut å spiser og for å ikke snakke om frisør timer..hun har aldri snakket til meg om penger føøøør jeg var hjemme hos henne en kveld bare vi to..hun fortalte at de hadde 7 !!! Kreditt kort.tatt seg opp lån 2 ganger den siste tiden.har avdragsfritt lån.så der har du det Javel.. Da er din venninne mindre smart... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå