Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

På det ene bildet står det jo på hvem som er fotograf så da er det en smal sak å be om tillatelse....

http://robfitch.com

Anonymous poster hash: 6d860...10e
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På det ene bildet står det jo på hvem som er fotograf så da er det en smal sak å be om tillatelse.... http://robfitch.com Anonymous poster hash: 6d860...10e

Og på nettsiden står det også opplyst om copyright og rettigheter. Så det tar et halvt sekund å sjekke at dette ikke er bilder med fri lisens. Bloggere generelt burde bli kjørt hardere på dette. De er latterlig slappe.

• Liker 10
Skrevet

På det ene bildet står det jo på hvem som er fotograf så da er det en smal sak å be om tillatelse....

http://robfitch.com

Anonymous poster hash: 6d860...10e

Den teksten var ikke på bildet tidligere i dag.....

Anonymous poster hash: 405f9...569

Skrevet

Den teksten var ikke på bildet tidligere i dag.....

Edit

Skrevet

Sikkert derfor FF ikke bryr seg om at KristinaAndersen kopierer alt hun gjør.

• Liker 4
Skrevet

Og på nettsiden står det også opplyst om copyright og rettigheter. Så det tar et halvt sekund å sjekke at dette ikke er bilder med fri lisens. Bloggere generelt burde bli kjørt hardere på dette. De er latterlig slappe.

Kanskje fotografen får et anonymt tips om å sjekke FF sin blogg? :P

Anonymous poster hash: 2f7bd...d7e

• Liker 6
Skrevet

La ut denne kommentaren nettopp, håper virkelig hun tar tak i dette.

kommentaren til FF:

"vet du hva, jeg kan faktisk ikke gjøre noe bedre enn jeg gjør :) Alle får passe på seg og sitt, det er nok det beste i denne situasjonen"

Min kommentar:

"Jo, det kan du faktisk. Foreslår at du tar en kikk på åndsverksloven. Bilder skal kun gjengis med tillatelse (og det er din jobb å få denne). Vet du ikke hvem som er opphavsperson, kan du faktisk ikke bruke bildet. Så enkelt er det. Bruk creative commons-lisensierte bilder, ta dine egne eller kjøp bilder fra en base.

Du sier ofte at bloggen din er et magasin på nett, og da bør du også behandle bildebruk på en profesjonell måte. Ingen liker å jobbe gratis, det gjelder også for fotografer og kunstnere. At "alle andre gjør det" er ikke en god unnskyldning.

"

Anonymous poster hash: c59df...7d5

• Liker 27
Skrevet

Kanskje fotografen får et anonymt tips om å sjekke FF sin blogg? :PAnonymous poster hash: 2f7bd...d7e

Kjør på.;)

Personlig håper jeg at det blir stående, slik at jeg kan bruke det i undervisning. Dette er et skoleeksempel på hva man ikke skal gjøre. Det blir heller ikke første gang jeg kjører FF på tavla.

• Liker 6
Skrevet

Kjør på. ;)

Personlig håper jeg at det blir stående, slik at jeg kan bruke det i undervisning. Dette er et skoleeksempel på hva man ikke skal gjøre. Det blir heller ikke første gang jeg kjører FF på tavla.

Ta skjermdump.

• Liker 1
Skrevet

Kjør på.;)

Har du fått tillatelse fra henne til å bruke tekst/bildene hennes i din undervisning da?

Anonymous poster hash: 1580e...fb6

• Liker 7
Skrevet

Har du fått tillatelse fra henne til å bruke tekst/bildene hennes i din undervisning da?Anonymous poster hash: 1580e...fb6

Er det ulovlig å gå inn på en offentlig blogg i en undervisningssituasjon? Sist jeg sjekket, så trenge man ikke tillatelse til det. Jeg kopierer nemlig ikke noe, jeg lar de se på det hun selv velger å legge ut.

• Liker 15
Skrevet

Nei dyktig skrev du ikke. Du skrev proff. Du forventet dette av en proff journalist. Men hun er kanskje proff da siden du forventer det men ikke dyktig?

Anonymous poster hash: 9660a...bff

"Profesjonell journalist" betyr at hun har det som yrke. Det handler ikke om dyktighet.

Anonymous poster hash: b2e82...171

• Liker 4
Skrevet

kommentaren til FF:

"vet du hva, jeg kan faktisk ikke gjøre noe bedre enn jeg gjør :) Alle får passe på seg og sitt, det er nok det beste i denne situasjonen"

Anonymous poster hash: c59df...7d5

Kanskje like greit at jusstudier ble avbrutt etter kort tid, gitt vanskeligheten med å oppfatte en så enkel og lettfattelig lov som åndsverkloven.

Forøvrig er det synd for CBE at hun ikke er i stand til å ta til seg konstruktiv kritikk på en bedre måte. For hennes skyld håpr jeg hun ikke er fullt så enkel i tankegangen som denne argumentasjonen og for den saks skyld handlingen tilsier. Dette er heller ikke smart merkevarebygging.

Anonymous poster hash: 9c4e4...247

• Liker 12
Skrevet

Jeg har aldri satt meg inn i den loven. Kan noen forklare meg hvorfor det er så alvorlig at hun brukte de bildene? Hun tjener vel ikke noe på det? Det er jo heller ikke sånn at hun har tatt creds for de bildene? Jeg husker at vi hele veien på ungdomsskolen og VGS søkte etter relevante bilder på google da vi hadde framføringer ol. Lærerne sa ikke noe på det?

Anonymous poster hash: 69561...8d6

Skrevet

Kanskje like greit at jusstudier ble avbrutt etter kort tid, gitt vanskeligheten med å oppfatte en så enkel og lettfattelig lov som åndsverkloven.

Forøvrig er det synd for CBE at hun ikke er i stand til å ta til seg konstruktiv kritikk på en bedre måte. For hennes skyld håpr jeg hun ikke er fullt så enkel i tankegangen som denne argumentasjonen og for den saks skyld handlingen tilsier. Dette er heller ikke smart merkevarebygging.

Konstruktiv kritikk? Jeg har ikke sett spor av noe som helst som skulle tilsi "konstruktiv kritikk" her inne...

Anonymous poster hash: 75669...9d1

• Liker 2
Skrevet

Det at hun tror at det er nok å linke til fotograf er også veldig merkelig (når hun kan). Bare fordi hun klarer å finne ut hvem som har tatt bildet og linke til vedkommendes nettside o.l. er det ikke det samme som å ha tillatelse til å publisere bildene i bloggen.

Anonymous poster hash: df871...466

Hvorfor er du så sikker på at hun ikke har tillatelsen iorden...?

Skrevet

Hvorfor er du så sikker på at hun ikke har tillatelsen iorden...?

Hun har jo inrømmet å ikke vite hvem eierene er.

Anonymous poster hash: 0c86c...754

• Liker 12
Skrevet

Jeg har aldri satt meg inn i den loven. Kan noen forklare meg hvorfor det er så alvorlig at hun brukte de bildene? Hun tjener vel ikke noe på det? Det er jo heller ikke sånn at hun har tatt creds for de bildene? Jeg husker at vi hele veien på ungdomsskolen og VGS søkte etter relevante bilder på google da vi hadde framføringer ol. Lærerne sa ikke noe på det?

Jo, Treasures/fotballfrue.no (og dermed CBE) driver en kommersiell blogg, som genererer relativt mye penger. Alt som publiseres på bloggen er en del av produktet. Ergo tjener CBE på å bruke både andres og egne bilder. Uten bilder hadde trolig ikke bloggen blitt lest, for å si det enkelt.

Den som tar bildet eier bildet, skal naturlig bestemme hvem som får bruke det, og hvor det kan brukes. Og hva det evt. skal koste for firmaet som benytter bildet.

I tillegg er det ikke bare å publisere bilder av andre mennesker. I ytterste konsekvens er det straffbart å publisere bilder av personer mot deres vilje. Jeg påstår vel og merke ikke at det har skjedd noe straffbart her. Og om kvinnene har godkjent at f.eks andre bedrifter, som jo Treasures/fotballfrue.no er, bare kan forsyne seg og offentliggjøre foto av deres gravide kropp, er for meg ukjent.

Det er mulig at CBE vil tilby bilder av sin (eventuelt) nakne, gravide kropp til fri benyttelse, og derfor ikke skjønner at andre ikke tenker på samme måte. Hvem vet.

• Liker 12
Skrevet

Jeg opplevde noe lignende, at en blogger brukte et av mine bilder i sin blogg. Bloggeren hadde linket til meg og sånt, men ikke spurt meg om lov.

Sendte han en faktura fordi han hadde tatt bilde uten tillatelse fra meg. Han nektet å betale. Jeg anmeldte han, gikk til mekling, så videre til retten, jeg vant.

Håper virkelig eieren av dette bilde anmeldet FF dersom det er slik at hun har brukt bilde uten tillatelse

Anonymous poster hash: 30db2...192

• Liker 20
Skrevet

Konstruktiv kritikk? Jeg har ikke sett spor av noe som helst som skulle tilsi "konstruktiv kritikk" her inne...

Det er ingen som forlanger at CBE skal holde seg oppdatert på kvinneguiden. Når jeg skriver at det er synd at hun ikke er åpen for konstruktiv kritikk, mener jeg kritikken hun har fått i kommentarfeltet på fotballfrue.no.

Jeg synes det er et godt tips til CBE, ergo konstruktivt, at hun forholder seg til åndsverkloven og respekterer andre. Når man eier en såvidt sterk merkevare som fotballfrue.no, er det dumt å la være. Det er åpenbart at mange av leserne hennes ikke liker praksisen hennes. Kanskje annonsører heller ikke er begeistret for den, like lite som de liker at andre kommersielle aktører kopierer deres eiendom/merkevarer/annonser/tekster etc. (Det er ikke uten grunn at kvinneguiden beskytter åndsverk og har restriksjoner på bruk av bilder og tekst. Å bli oppfattet som useriøs, er ikke bra.)

• Liker 8
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...