Gå til innhold

Navlebeskuende nordmenn

Fremhevede innlegg

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Bare en liten brøkdel av menneskene i Norge er interessert i å diskutere viktige saker. De fleste har mer enn nok med sine "i-landsproblemer". Hvilken mascara skal jeg velge, hvor mye får jeg igjen på skatten? osv. Selv nyhetene i avisene og TV handler mer om interne fillesaker, enn om hva som foregår i verden. Det er jo ikke som at vi i Norge er uanfektet av ting som skjer utenfor Norges grenser? Hvorfor er det ikke utenriksnyheter på TV? Hvorfor er TV2 nyhetskanalen ikke en ekte nyhetskanal, men kun en halvtimes loop som sendes om og om igjen, hvor de fleste saker er relativt betydningsløse, og ikke minst overfladiske?

Og med en gang man har lest noe et annet sted enn i Aftenposten eller NRK, som stiller spørsmål ved de ett minutts snuttene man ser eller leser der, så hyler folk om konspirasjonsteorier og svada. Hvorfor er vi så konforme, og lite interessert i å se det store bildet, eller å lese nyheter for den saks skyld.

Det virker som at man, med en gang man leser eller får med seg noe mer enn det som står i Aftenposten, så havner man i nyhetsspeilet-kategorien. Det er faktisk mulig å lære seg litt om hva som skjer, uten at man tror på hverken reptiljøder eller mayakalenderen. Men folk er veldig raske med å kaste folk rett på den søppeldynga.

Er vi så konforme fordi vi er redde? Fordi vi har mer enn nok med oss selv og vårt eget liv? Fordi vi ikke orker? Fordi vi lever i en drøm produsert av Disney og Hollywood? Fordi det ikke nytter? Meningsløst?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt ser vi på vår egen navle, vi har jo nettopp fått ny piiiirsjing! :opplyser:

Fra spøk til alvor: Jeg er helt enig. Vi lever i vår egen boble. Bruk og kast, fasade og status er det meste som betyr noe, uansett hvilken "individuelle vei" man velger å følge.

Anonymous poster hash: 63bb4...129
  • Liker 1
Skrevet

Se nå på hvordan vi lever og, det er ikke mye rom for å være anderledels. Dersom man ikke følger de strengt oppsatte sosiale normene så risikerer man ganske fryktelige konsekvenser.

Man kan miste barna, bli fryst ut av nærmiljøet, bankes opp, drepes..... Alt med begrunnelse i at vår atferd var ikke i henhold til normene.

Jeg har mye venner rundt i verden, folk som har skikkelige dilemmaer innen politikken sin. Der man diskuterer prinsipper på en mye mer seriøs måte enn det er mulig i Norge.

Dersom jeg hadde måttet være i Norge hele tiden ville jeg blitt kvelt.

• Liker 2
Gjest Elseby13
Skrevet

Når blir man drept for å være annerledes i Norge??

Skrevet

Når blir man drept for å være annerledes i Norge??

I perioden 1999 til 2000 ble 7 menn drept i norge fordi de var homofile .
  • Liker 2
Gjest Elseby13
Skrevet

Er dette et større problem i Norge i forhold til andre land? Jeg vil si at det er mer aksept for "annerledeshet" i Norge enn andre land.

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Se nå på hvordan vi lever og, det er ikke mye rom for å være anderledels. Dersom man ikke følger de strengt oppsatte sosiale normene så risikerer man ganske fryktelige konsekvenser.

Man kan miste barna, bli fryst ut av nærmiljøet, bankes opp, drepes..... Alt med begrunnelse i at vår atferd var ikke i henhold til normene.

Jeg har mye venner rundt i verden, folk som har skikkelige dilemmaer innen politikken sin. Der man diskuterer prinsipper på en mye mer seriøs måte enn det er mulig i Norge.

Dersom jeg hadde måttet være i Norge hele tiden ville jeg blitt kvelt.

Godt sagt. Det er vel baksiden av "likhets-medaljen". Vi skal alle være like, men det skal være politisk korrekt. Dessuten er samfunnet veldig delt, og mer delt skal det sikkert bli. Blandt etnisk norske er jo feminisme, kvinners rettigheter og homofiles rettigheter kjernesaker. Hos muslimene (de radikale) er det også kjernesaker, bare omvendt. Om man har feil barnevogn, bor for trangt eller har alternative meninger - så kommer barnevernet på døra vil jeg anta (satt på spissen) Faktisk har det vel allerede skjedd at folk som har ytret seg negativt om globalisering har fått besøk av PST på døra - nettop fordi terroristen Breivik var antiglobalist. Samtidig på Grønland får man besøk av "grønlandsvernet" om man er homofil, feminist eller kjemper for kvinners rettigheter.

Barn som ikke har foreldre som har minimum 90kvm rekkehus og oppover, eller som drar på spennende og "givende" ferier til eksotiske reisemål, risikerer å bli mobbet og fryst ut. Dersom far har dårlig jobb, eller gammel bil så blir barnet mobbet.

Et samfunn delt av to ekstremer kanskje?

• Liker 2
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Er dette et større problem i Norge i forhold til andre land? Jeg vil si at det er mer aksept for "annerledeshet" i Norge enn andre land.

Virkelig? Kan du nevnte ett eneste vestlig demokratisk land hvor folk er MER A4 enn i Norge? Her er du rar om du er 30 år og ikke eier egen bolig (dvs, har gjeld oppover øra på boligen du LEIER av banken) Jeg skjønner og forstår at du som trettenåring, eller noenogtyve-åring tror at du og sikkert noen av vennene dine lever "radikale" liv. At dere ikke bryr dere om å eie, eller stifte familie eller leve et A4 liv. Men tro du meg, you will. Denne "frie" tilværelsen folk lever i slutten av tenårene og litt ut i tjueårene med festing og studier er bare en del av indoktrineringen. Dere/vi tror vi tenker/tenkte annerledes og nytt, men vi var bare 100% like. Og vi endte alle opp med samme drøm. Dame/mann, kjøpe leilighet, akumulere penger, gjøre gode investeringer, reise, gjøre spennende ting, poste på facebook, skryte, kjøpe bil, få unge, skryte, facebook.

Jeg sitter der selv, og jeg lurer litt på hva som skjedde. Ikke at det er noe GALT i det, men jeg merker hvor sabla lett det er å slutte og engasjere seg, slutte å lese, slutte å se hva som skjer - bli konform.

• Liker 4
Skrevet

Synes du tar opp et jævlig viktig tema, jeg, og du har helt rett. Noe er selvsagt satt på spissen og det gjelder naturlig nok ikke for alle, men det er heller ikke å forvente. Nordmenn generelt blir veldig tatt på kornet av det du sier.

• Liker 2
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Synes du tar opp et jævlig viktig tema, jeg, og du har helt rett. Noe er selvsagt satt på spissen og det gjelder naturlig nok ikke for alle, men det er heller ikke å forvente. Nordmenn generelt blir veldig tatt på kornet av det du sier.

Takk. Men jeg klarer ikke helt å avgjøre hvem sin "feil" det er. Ta f.eks Nrk nyhetene. Jeg mener..en gjennomsnittlig sending er 10 minutter med noe kritikk av NAV, jernbaneverket,eller en "nær" historie med noen som har opplevd noe vondt. Så går det videre med krim-saker. Overfall, drap, knivstikking, og er det saker som f.eks Joshua French og Moland så kan det melkes i ukesvis, månedsvis, om ikke åresvis. Fokus på ras, uvær, flom og annet..ja, som har betydning, men det kan stå i avisene eller være på lokalnyhetene. Jeg har ikke noe behov av å vite i detalj hvor mange planker Gundersen i Gudbransdalen mistet under årets flom, eller hvor mange sauer Andersen mistet til bjønn i Hedmarken.

Så har de som regel utenriks i speed-form. 2 minutter med utenriks. Ser for meg den dagen tredje verdenskrig bryter ut; "Ja, og nå utenriks i kortversjonsform; Allierte styrker angrep i dag Russland og Kina. Hva som skjer er uvisst. Og nå - været!!!"

Og avisene..ja, de flommer over av det samme ubetydelige navlebeskuende pisset. Skal si deg en ting jeg..jeg tjener faktisk PENGER bare ved at jeg følger med på hva som skjer i verden. Også har jeg venner, normale, oppegående folk, som søren ikke vet NOENTING. De kan ingenting! Også klager de over at de tjener så dårlig. Jeg har til og med gjort det man ikke burde, nemlig å tipse dem om enkelte ting..bare ting som å ha flere banker, følge med på rentene, ikke betale ned boliglån om renta er lavere enn innskuds osv osv..men istedenfor å sette seg inn i det, eller høre på hva jeg sier, gjør de ingenting med det. Fortsetter bare å klage og syte.

Så, spørsmålet mitt var om det er medias feil, politikernes feil, eller vanlige folks feil? Jeg vet ikke - kanskje det er en symbiose av fails. Vi leser pisset i avisene, og avisene printer mer piss. Politikerene vurderer oss som hjerneskada stemmekveg og juger og smisker. Og selv om vi gjennomskuer det har vi mer enn nok med jobben, bilen, naboen og huset og nytt på nytt til at vi orker noe mer enn et oppgitt "jeeezuz" hver gang vi ser den ene imbesile nyheten, eller politikeren etter den andre.

Men det er et demokratisk problem! Snart har jo demokratiet mistet sin plass i samfunnet. Jeg synes vi lever mer og mer i brave new world. Og alle vet hva som kommer etter den vidunderlege nye verda? 1984. Men først - Krig!

• Liker 2
Skrevet

Skolenes og medias feil! På skolen i Norge lærer man ingenting om privatøkonomi, politikk, forstå (konsekvensen av) nyhetene osv. Da jeg gikk på barneskolen i et annet vestlig land hadde vi egne timer med samfunnsfag og aktuelle nyheter der vi gikk gjennom nyhetene med lupe for å lære å forstå.

Anonymous poster hash: 6f0dc...6b6

• Liker 2
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Godt poeng. Nei, man lærer veldig lite samfunnsnyttig på skolen. Privatøkonomi, media (hvordan den fungerer, kritikk, synspunkter osv) og politikk burde være egne fag. Det er tross alt allmennkunnskaper vi burde ha.

Skrevet

Synes du ? Hva om du synes ditt barn bør få opplæring av deg selv ? Hva om du ikke synes barn trenger å legge seg kl 9 ? Hva om du ønsker å bo i en båt ?

Som voksen har man nok litt mer frihet , selv om man blir sosialt utstøtt av upopulære meninger . Men som forelder i Norge finnes ingen frihet. Her må man følge de sosiale normer som er satt. Følgene blir alvorlige om man ikke gjør det .

• Liker 2
Skrevet

Og så burde religion som fag vært byttet ut med filosofi. Det å lære å tenke selv og gjøre sine egne valg .

• Liker 1
Skrevet

Godt poeng. Nei, man lærer veldig lite samfunnsnyttig på skolen. Privatøkonomi, media (hvordan den fungerer, kritikk, synspunkter osv) og politikk burde være egne fag. Det er tross alt allmennkunnskaper vi burde ha.

Vi kan da vitterlig ikke lære barna å tenke selv! :hakeslepp:

• Liker 1
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Vi kan da vitterlig ikke lære barna å tenke selv! :hakeslepp:

Nei, gud forby!

Skrevet (endret)

Egentlig ble jeg litt redd av brukernavnet. Gah! liksom. >_< Håper det ikke skjer at man må tilbake til steinalderen i fremtiden.

Hvorfor er det ikke utenriksnyheter på TV? Hvorfor er TV2 nyhetskanalen ikke en ekte nyhetskanal, men kun en halvtimes loop som sendes om og om igjen, hvor de fleste saker er relativt betydningsløse, og ikke minst overfladiske?

Det samme har jeg lurt på. Det er jo ikke noen vits i å se på de kanalene etter en liten stund. Bedre å se på CNN eller BBC World, eller andre kanaler. Eller andre aviser for den saks skyld. Har bitt meg merke i at endel norske aviser siterer fra DailyMail for eksempel, dager etter at jeg har lest på nett. Og hvorfor er det ikke viktig å informere mer om MERS? Og hva med klimaforandringer og overbefolkning? Er det ikke viktig? -_-

Endret av Peanut
Gjest FuturePrimitive
Skrevet (endret)

Egentlig ble jeg litt redd av brukernavnet. Gah! liksom. >_< Håper det ikke skjer at man må tilbake til steinalderen i fremtiden.

Det samme har jeg lurt på. Det er jo ikke noen vits i å se på de kanalene etter en liten stund. Bedre å se på CNN eller BBC World, eller andre kanaler. Eller andre aviser for den saks skyld. Har bitt meg merke i at endel norske aviser siterer fra DailyMail for eksempel, dager etter at jeg har lest på nett. Og hvorfor er det ikke viktig å informere mer om MERS? Og hva med klimaforandringer og overbefolkning? Er det ikke viktig? -_-

Hehe. Vel, det er det nicket betyr, selv om det kanskje er å dra det litt langt :)

Man kan jo kanskje tenke seg hvorfor ting som overbefolkning, klima (annet enn det evige gnålet om C02 -aldri noe om miljøgifter, søppeldynger i havet på størrelse med Texas osv osv) og f.eks spørsmålstegn ved forbruksøkonomien og banksystemet ikke diskuteres. Det er fordi at om folk flest virkelig fikk høre sannheten, så hadde vi sluttet med våre meningsløse forbrukerliv. Om folk flest hadde våknet fra shopping-dvalen, og funnet de gode verdiene, så hadde hele ponzi-scheemen til banksystemet gått i dass. Det kan vi ikke ha noe av, derfor må vi fores med meningsløst pjatt, reklame om hvorfor vi må shoppe for å få lykkelige liv, og skremselspropaganda slik at vi skal være redd for de ytre fiendene. I gamle dager var det spøkelser og monstre - i dag er det slemme terrorister. Ironisk nok er det vi, og spesielt USA som igjennom historien har vært de største terroristene. Ingen andre land har i moderne tid angrepet andre suverene stater.

Så, det er mine tanker om hvorfor det er slik :)

Endret av FuturePrimitive
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Fordi folk har nok med seg og sitt. Folk ønsker ikke å starte kriger eller involvere seg i andres konflikter. Det er det til stadighet politikere som gjør.

Idag må du jobbe mer enn dobbelt så lenge for en bolig som for 20 år siden. Aldri har folk lagt ned så mange arbeidstimer i snitt som i disse dager.

Jeg skulle ønske folk brydde seg mer om seg selv og mindre om andre på mange måter. Da hadde verden vært et bedre og fredeligere sted.

Endret av Guybrush
  • Liker 1
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Fordi folk har nok med seg og sitt. Folk ønsker ikke å starte kriger eller involvere seg i andres konflikter. Det er det til stadighet politikere som gjør.

Idag må du jobbe mer enn dobbelt så lenge for en bolig som for 20 år siden. Aldri har folk lagt ned så mange arbeidstimer i snitt som i disse dager.

Jeg skulle ønske folk brydde seg mer om seg selv og mindre om andre på mange måter. Da hadde verden vært et bedre og fredeligere sted.

Litt sånn Ayn Rand aktig? Jeg må innrømme at det jeg har hørt av henne på et vis høres veldig klokt ut. Og at det ikke trenger å være motsetninger mellom egoisme og f.eks giverglede. Om vi bare kunne akseptere at ALT vi gjør på ett eller annet nivå bunner ut i egoisme, og vært ærlige om det, så hadde vi sluppet alt det selvforhærligende pisset om å redde ditt og redde datt. Alle med en viss innsikt skjønner at det ikke hjelper å sende 50 kroner til et søtt barn i Afrika. Og om det hadde hjulpet, så hadde det hjulpet like mye om vi bare kunne innrømme at vi gjorde det fordi det får oss til å føle oss bra. Ikke fordi vi er i besittelse av noen spesiell moralsk overlegenhet.

Jeg skjønner hvor du vil hen, og jeg er langt på vei enig. Alt dette snakket om fellesskap, moral, nestekjærlighet, solidaritet osv skaper så mye løgner og rom for juks, fanteri og utnytting at det har spillt fallitt.

Ærlighet burde være det nye "demokratiet" Vi er alle noen egoistiske bastards. Sånn, lag et system rundt det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...