Lirael Skrevet 29. august 2013 #21 Del Skrevet 29. august 2013 Slik jeg har forstått det er den grunnleggende verdimessige tankegangene rundt de økonomiske forhold ved barnefordeling at barnet skal ha den levestandarden som foreldrenes felles økonomi tilsier, selv om de ikke er sammen. Nå er det slik at hun er i en mye bedre økonomisk situasjon enn deg pga ny partner. At hun velger å kjøpe alt mulig mellom himmel og jord til barna og at du ikke "henger med" er ut fra dette grunnlaget ikke ditt problem og det betyr ikke at du yter for lite, da du gjør det du kan. Hun kan ikke kreve at du skal ha råd til like mye som henne. Men du må selvfølgelig betale litt du også, men den som har mest betaler mest når det kommer til barn. Det er derfor enkelte må betale bidrag til tross for 50/50. Det virker som hun er litt urimelig mot deg. Og dersom du er alene og i tillegg har barn, så kan en 1000 lapp fra eller til gjøre mye for økonomien. Jeg synes du bør prøve å finne en løsning med henne som er bedre for deg enn den du har i dag. Jeg synes at samfunnet ofte glemmer at en mann som er singel og har barn også er en aleneforsørger. Spesielt når du har barna halve tiden. Tid er penger. En del av grunnlaget for å kreve en partner for penger når man har hovedomsorgen for barn er at det legger bånd på tiden ens, slik at en ikke kan jobbe så mye selv - men her tar jo du på deg halvparten av dette ansvaret. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvillingmor Skrevet 29. august 2013 #22 Del Skrevet 29. august 2013 Om dere har ett barn hver registrert på adressen deres vil begge få barnetrygd. Ang det med bidraget ville jeg skjekket det med nav da jeg ikke tror det er bare du som skal betale bidrag. I såfall skal hun betale til deg og, hvem som kansje går i + men litt er utifra inntektene. Men vil tro det er du som går i + siden hun er gift.. Men ta kontak med nav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #23 Del Skrevet 29. august 2013 Hvorfor skape ekstra problemer for ca 1400 kr ekstra i mnd? Hva med å være den voksne og ikke skape enda mer uro mellom dere, du er klar over at det går til syvende og sist utover barna dine? Mye er urettferdig her i livet dessverre, jeg kjenner veldig til den følelsen ( har oppfostrert 3 barn uten 1 kr i barnebidrag fra far- som har hatt evne men ikke vilje til å bidra) Tenk på det som en investering i barna dine,slik du fremlegger det virker det som at det eneste hun krever er at du er med på deling av aktiviteter til barna dine! Du skriver i første innlegg at hun kjøper endel utstyr til barna.. om du mener de er unødvendig, så tror jeg ikke barna dine er enig med deg der.. Synes du bør svelge noen kamelflokker og eller bruke energien til barna dine...Du bør ikke se på det som "hva hun har krav på" men hva du synes barna dine fortjener! Men, Xinnia det er ikke pengene som er det viktigste her, men samværsavtalen. Det økonomiske vil jo bli fastsatt/definert av avtalen. Jeg vet ikke helt hvordan det henger sammen. Hvis hun får bidrag og trygd. Hva er jeg pålagt å betale uten om det? Særtillegg er jeg kjent med. Å jeg synes du skal slutte å prate til meg som jeg er en drittunge som ikke har peiling på noen ting. Du nevner trivialiteter som at klær blir slitt, at barna sikkert vil ha det moren kjøper, at uro går utover barna, osv. Jeg har nok livserfaring til å kjenne til slike ting. Det du skriver hjelper meg ingenting. Du skulle bare visst hvor mange kameler jeg har svelget overfor henne allerede. Dette er ingenting, men det betyr ikke at det er greit. Jeg vil ha det riktig. Anonymous poster hash: 215ec...b57 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pennywise Skrevet 29. august 2013 #24 Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Trådstarter her. Man kan aldri kreve bidrag fra bidragsmottakeren, men bidragsyteren kan slippe å betale bidrag om inntekten er for lav. Det er vel heller ikke sånn at hennes nye samboer (eller ektemann i dette tilfellet) skal være med å forsørge hennes barn. Som bidragsyter derimot spiller det inn, og man kan risikere å betale mer som en følge av bedre økonomi. Samboer har ikke forsørgerplikt, og jeg mener å ha lest at ektemannen ikke har forsørgerplikt for kona sine barn. Mao, det er noe foreldrene selv må bidra til. At de har bedre økonomi med to inntekter er helt klart, men det har ikke noe med meg å gjøre, rent økonomisk. Slik har jeg forstått det, og slik bør det jo også egentlig være. At hun får bedre økonomi ved å dele utgifter til feks bosted påvirker jo henne, og sånt sett kunne det ha påvirket bidragsbeløp og denslags, men det gjør ikke det, mener jeg. Se nederste avsnitt i 11.1.2 Norge har så mye regler, og byråkratiet er så stort. Er et rart at folk ikke skjønner hvordan alt mulig henger sammen? :-P Anonymous poster hash: 215ec...b57 Ja, jeg er ikke sikkert på de nøyaktige reglene, men jeg vet at ny partner har et forsørgeransvar for sin partners særkullsbarn dersom de bor sammen og har gjort det i minst ett år. Og jeg vet også at man ikke skal betale bidrag til den man deler foreldreretten med dersom den er delt likt. Og uansett mener jeg det er en uting at kvinner skal kreve fedrene til sine barn for så mye penger når de selv sitter godt i det og eksmannen deres ikke gjør det og dermed ødelegger for muligheten barna har til opplevelser med pappa. Og jeg snakker av erfaring da jeg aldri har krevd noe av far til min datter, vi deler på det han kan, resten betaler jeg og han skal iallefall ikke betale meg noe siden jeg har langt bedre økonomi enn han har da jeg har ny partner og ikke han i tillegg. Jeg vil han skal ha det så godt som mulig, jeg vil at jenta skal ha det best mulig når hun er hos pappa, og det blir litt verre dersom jeg skulle tatt noen tusen av ham hver mnd.! Folk må være litt mer empatiske og ikke tenke kun grådighet. Tenk på barna. DE er glad i pappan sin selv om du ikke er det lenger liksom. Lykke til iallefall. Endret 29. august 2013 av pennywise Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #25 Del Skrevet 29. august 2013 Nei, de to tingene jeg har uthevet viser at du ikke har lest innleggene før du svarer. Trådstarter her. Det er riktig som Løvetanten sier at hun vil ha med seg mannen sin på meklingen, og jeg har skrevet det et sted. Tror kanskje jeg bare nevnte det i den andre tråden. Det er 2 nærmest like da jeg ikke klarte å finne igjen det ene innlegget etter jeg skrev som anonym. Dette er det andre innlegget http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=768567 Anonymous poster hash: 215ec...b57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #26 Del Skrevet 29. august 2013 Ja, jeg er ikke sikkert på de nøyaktige reglene, men jeg vet at ny partner har et forsørgeransvar for sin partners særkullsbarn dersom de bor sammen og har gjort det i minst ett år. Og jeg vet også at man ikke skal betale bidrag til den man deler foreldreretten med dersom den er delt likt. Og uansett mener jeg det er en uting at kvinner skal kreve fedrene til sine barn for så mye penger når de selv sitter godt i det og eksmannen deres ikke gjør det og dermed ødelegger for muligheten barna har til opplevelser med pappa. Og jeg snakker av erfaring da jeg aldri har krevd noe av far til min datter, vi deler på det han kan, resten betaler jeg og han skal iallefall ikke betale meg noe siden jeg har langt bedre økonomi enn han har da jeg har ny partner og ikke han i tillegg. Jeg vil han skal ha det så godt som mulig, jeg vil at jenta skal ha det best mulig når hun er hos pappa, og det blir litt verre dersom jeg skulle tatt noen tusen av ham hver mnd.! Folk må være litt mer empatiske og ikke tenke kun grådighet. Tenk på barna. DE er glad i pappan sin selv om du ikke er det lenger liksom. Lykke til iallefall. Trådstarter her. Åååå, du er jo bare favoritt eksen da :-) Du tenker på en måte som fremmer samarbeid, og det liker jeg. Jeg vil også ditt igjen. Det har nemlig ikke alltid vært dårlig samarbeid/tone mellom oss, men det har blitt utrolig anstrengt de siste 2 årene. Angående forsørgerplikt er jeg redd du tar feil. Litt om det i en tråd her, med referanse til Barne-, likestilling- og inkluderingssdepartementet. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=519938 Men, du er allikevel inne på noe. Jeg mener jeg leste at ny samboer eller ektefeller ga visse økonomiske fordeler for bidragsmottakeren, og at det kanskje kunne før til noen justeringer. Ta det med en klype salt. Jeg har lest så mye bøker, paragrafer og forståsegpåertekst at det går helt i surr :-) Å følgelig klarer jeg ikke finne igjen referansen på stående fot. Anonymous poster hash: 215ec...b57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #27 Del Skrevet 29. august 2013 Om dere har ett barn hver registrert på adressen deres vil begge få barnetrygd. Ang det med bidraget ville jeg skjekket det med nav da jeg ikke tror det er bare du som skal betale bidrag. I såfall skal hun betale til deg og, hvem som kansje går i + men litt er utifra inntektene. Men vil tro det er du som går i + siden hun er gift.. Men ta kontak med nav. Takk. Ja, dette er et av alternativene. Økonomisk er dette det mest gunstige. Men dessverre bruker hun argumentasjon som at da kan jeg finne på å flytte osv. Akkurat som ikke jeg frykter akkurat det samme?! Hun har i tillegg truet med det noen år tilbake. Det har aldri jeg, og det er jeg som har bosatt meg 400m unna, ikke omvendt. Ang bidrag så henger det sammen slik: Delt bosted: Begge betaler bidrag til hverandre, og i praksis så blir differansen betalt av den som tjener mest, eller har typisk minst fravær (om lønna allikevel tilsier det). Et barn hver: Da er begge bidragsmottakere og begge bidragsytere Når kun en er bostedsforelder, og den andre samværsforelder så er førstnevnte mottaker og sistenevnte yter. En bidragsmottaker skal aldri betale bidrag til bidragsyteren, uansett. Da settes beløpet til 0. Anonymous poster hash: 215ec...b57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xinnia Skrevet 30. august 2013 #28 Del Skrevet 30. august 2013 At TS har 2 tråder her med det samme har jeg ikke fått med meg nei.. jeg har kun forholdt meg til hva han har skrevet i denne tråden! "Hver gang jeg foreslår at vi må få på plass en avtale så avviser hun det, og hun møter ikke opp når jeg har fått til et møte hos familievernkontoret. Neste gang må hun stille." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
edderkoppdame Skrevet 30. august 2013 #29 Del Skrevet 30. august 2013 Men, Xinnia det er ikke pengene som er det viktigste her, men samværsavtalen. Det økonomiske vil jo bli fastsatt/definert av avtalen. Jeg vet ikke helt hvordan det henger sammen. Hvis hun får bidrag og trygd. Hva er jeg pålagt å betale uten om det? Særtillegg er jeg kjent med. Å jeg synes du skal slutte å prate til meg som jeg er en drittunge som ikke har peiling på noen ting. Du nevner trivialiteter som at klær blir slitt, at barna sikkert vil ha det moren kjøper, at uro går utover barna, osv. Jeg har nok livserfaring til å kjenne til slike ting. Det du skriver hjelper meg ingenting. Du skulle bare visst hvor mange kameler jeg har svelget overfor henne allerede. Dette er ingenting, men det betyr ikke at det er greit. Jeg vil ha det riktig. Anonymous poster hash: 215ec...b57 Jeg skjønner ikke helt, TS. Var det ikke så at dere hadde 50-50% ? Kan iallefall si hvordan jeg og eksen har ordnet det. Vi har 50/50 deling. Begge mottar barnetrygd, og ingen av oss mottar noe annet utover dette. Han tjener mer enn meg, så det er mulig at han ift loven skal betale noe til meg (barna) ekstra utover det, siden man har gjensidig bidragsplikt, men jeg har kommet frem til at det blir for dumt siden vi deler alle utgifter helt greit, jeg har lavere bokostnader og jeg ikke trenger den ekstra tusenlappen eller hva det nå enn er. Det viktigste er at barna har det de trenger og han bestemmer hva forbruket er når de er hos ham og jeg bestemmer forbruket hjemme hos meg. Dersom jeg føler at de trenger en dyr jakke til 2000 kr stk er det min sak, og om han mener at de har bruk for helt nye og dyre slalomski, er det hans sak. Det som de bruker mest på skole/barnehage hender det at vi spleiser på, som dyre goretexsko/kjeledresser og slikt og så bytter de litt på å ha dem. Jeg kan ikke gå å kjøpe en svinedyr allværsjakke for så å kreve penger igjen fra han men sender disse klærne gjerne med ungene når de skal til ham, for slike klær er til for å brukes. Synes det virker helt hull i hodet at din eks skal kreve ekstra penger når hun velger å kjøpe ekstra utstyr, kanskje du kunne skaffet dette utstyret billig og brukt. Om jeg har lyst til å kjøpe noe de kan ha glede av begge steder som er for dyrt, kan jeg kanskje foreslå at vi spleiser, men om han synes at dette ikke er nødvendig må jeg heller vente eller spare. Skal jo være et samarbeid dette. Synes også det er moralsk forkastelig å kreve at du skal betale bidrag når du har høyere levekostnader enn henne, men det er godt mulig at hun kan kreve dette. Om du har de 50% bør du søke om å få barnetrygd på lik linje som henne og få den utvidet siden du bor alene. Jeg og min eks ordnet det slik og vi mottar begge barnetrygd. Vi får ikke lengre utvidet siden begge har samboere, men vi gjorde det tidligere. Det evt overskytende som jeg tviler på kan dreie seg om så mye kan du heller betale henne, om hun har krav på det. Regner med at nav kan svare på om du skal måtte betale for at hun har valgt en deltidsstilling, synes iallefall at det høres merkelig ut. Bør jo være i begges interesse at barna har det bra der de er. En gang min eks holdt på å måtte avlyse en tur barna hadde gledet seg til pga et skattesmell, tilbød jeg meg å betale ekstra for at de skulle kunne få gjennomføre turen, synes at det er barnas beste som skal i fokus, ikke egen grådighet og latterlige forbruk. De har forresten bidragskalkulator på nav sine sider. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #30 Del Skrevet 30. august 2013 Jeg skjønner ikke helt, TS. Var det ikke så at dere hadde 50-50% ? Kan iallefall si hvordan jeg og eksen har ordnet det. Vi har 50/50 deling. Begge mottar barnetrygd, og ingen av oss mottar noe annet utover dette. Han tjener mer enn meg, så det er mulig at han ift loven skal betale noe til meg (barna) ekstra utover det, siden man har gjensidig bidragsplikt, men jeg har kommet frem til at det blir for dumt siden vi deler alle utgifter helt greit, jeg har lavere bokostnader og jeg ikke trenger den ekstra tusenlappen eller hva det nå enn er. Det viktigste er at barna har det de trenger og han bestemmer hva forbruket er når de er hos ham og jeg bestemmer forbruket hjemme hos meg. Dersom jeg føler at de trenger en dyr jakke til 2000 kr stk er det min sak, og om han mener at de har bruk for helt nye og dyre slalomski, er det hans sak. Det som de bruker mest på skole/barnehage hender det at vi spleiser på, som dyre goretexsko/kjeledresser og slikt og så bytter de litt på å ha dem. Jeg kan ikke gå å kjøpe en svinedyr allværsjakke for så å kreve penger igjen fra han men sender disse klærne gjerne med ungene når de skal til ham, for slike klær er til for å brukes. Synes det virker helt hull i hodet at din eks skal kreve ekstra penger når hun velger å kjøpe ekstra utstyr, kanskje du kunne skaffet dette utstyret billig og brukt. Om jeg har lyst til å kjøpe noe de kan ha glede av begge steder som er for dyrt, kan jeg kanskje foreslå at vi spleiser, men om han synes at dette ikke er nødvendig må jeg heller vente eller spare. Skal jo være et samarbeid dette. Synes også det er moralsk forkastelig å kreve at du skal betale bidrag når du har høyere levekostnader enn henne, men det er godt mulig at hun kan kreve dette. Om du har de 50% bør du søke om å få barnetrygd på lik linje som henne og få den utvidet siden du bor alene. Jeg og min eks ordnet det slik og vi mottar begge barnetrygd. Vi får ikke lengre utvidet siden begge har samboere, men vi gjorde det tidligere. Det evt overskytende som jeg tviler på kan dreie seg om så mye kan du heller betale henne, om hun har krav på det. Regner med at nav kan svare på om du skal måtte betale for at hun har valgt en deltidsstilling, synes iallefall at det høres merkelig ut. Bør jo være i begges interesse at barna har det bra der de er. En gang min eks holdt på å måtte avlyse en tur barna hadde gledet seg til pga et skattesmell, tilbød jeg meg å betale ekstra for at de skulle kunne få gjennomføre turen, synes at det er barnas beste som skal i fokus, ikke egen grådighet og latterlige forbruk. De har forresten bidragskalkulator på nav sine sider. Lykke til! Takk for innlegget Edderkoppdame. Jo, vi har 50/50, men ikke delt bosted. Ergo er hun bostedsforelder, og jeg samværsforelder. Det er alltid sånn at bostedsforelder er bidragsmottaker, og samværsforelder bidragsyter. Mao, hun har krav på trygden, som hun får, og hun har krav på bidrag minus fratrekk for det samværet jeg har. I ditt tilfelle høres det ut som dere har delt bosted, og da faller trygden på dere begge. Å, det høres ut som at dere har et godt samarbeid. Jeg misunner dere. Å det er riktig som du sier. Begge er bidragspliktige til hverandre, dvs at den som tjener mest skal i teorien betale litt til den som tjener minst. I praksis virker det som de færreste bryr seg om dette, og jeg tror at samarbeidsformen rundt delt bosted (og helst da 50/50 samvær) er medvirkende til godt samarbeid. Har også lest at godt samarbeid er en forutsetning for godt samarbeid. Barnebidrag ved delt bosted er vel mest akutelt om den ene forelderen tjener vesentlig mer, i praksis. I teorien skal bidraget justeres når lønnen endres med mer enn 10%. Takk for lykkeønskingen. Anonymous poster hash: 215ec...b57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå