AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #1 Del Skrevet 28. august 2013 Ekskona og jeg har ingen formell samværsavtale. I praksis har jeg tenkt "delt bosted", men hun lever etter en eller annen kvasiløsning som virker å gi henne visse økonomiske fordeler. Vi har barna 50% hver (jeg bor 400m unna. Barna har adr hos henne). I praksis er det jeg som har samvær. Hun får barnetrygden får våre to barn (ikke lenger utvidet pga ny mann). Jeg kjøper klær de har hos meg. I tillegg bytteter vi på å kjøpe ting som idrettøy, sommer-/vintersko, luer, votter, regntøy, m.m. Vi har også delt utgifter til skolesekker, fotballtrening (betydelig sum penger). Bursdager (utgiftene) har vi holdt annenhvert år, mer eller mindre. SFO har jeg betalt halvparten av. Jeg betaler ikke bidrag. Jeg sjekket bidragsveilederen til NAV og med samværsklasse 4 (inntil 15 netter) utgjør det ingenting. Det har fått meg til å tenke litt, i og jeg lurer på om jeg betaler mer enn jeg skal. Er det riktig at hun og jeg deler alle disse utgiftene, samtidig som hun mottar barnetrygden? Jeg mener at barnetrygden må kunne dekke utgifter til feks vinterjakker, tøy, fotballavgifter, skolesekker, m.m. Hva eller går det liksom til? Jeg ønsker delt bosted, men hun er særdeles lite imøtekommen og argumenterer for alt mulig hun bruker barnetrygden på som kommer til fordel for dem. Ingenting jeg ser noe til i hvert fall. Rettesnorer, gode løsninger, tips og regler mottas med takk. Anonymous poster hash: 6674f...b4c Anonymous poster hash: 9522f...ee3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #2 Del Skrevet 28. august 2013 Ja, jeg synes det er fornuftig at hun dekker en del av utgiftene med barnetrygden. Fritidsaktiviteter eller noe annet konkret, f.eks. Jeg tror ikke jeg ville giddet å lage masse bråk for å få det rettferdig på kronen, men barnetrygd for to barn gir jo nesten 24000 kr i året, og det er en del. Jeg synes for øvrig du bør be om delt bosted, evt. legge frem et forslag om at hun overfører halvparten av barnetrygden til deg hver måned, slik at det blir mer rettferdig. Anonymous poster hash: 436c6...fcb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #3 Del Skrevet 28. august 2013 Du som hadde den andre tråden også? Du betaler mer enn du må ja. Etter at de la om bidragsordningen slik at bidraget reduseres etter hvor mye samvær det er, blir som du fant ut bidraget nesten 0 når det er 50 % samvær. Mor kan ikke med loven i hånd kreve at du skal betale klær, utstyr, fritidskativiteter, sfo, osv. Men du gjør nok lurt i å få på plass en formell samværsavtale før du evt begynner å krangle om pengene. Så du ikke risikerer at mor setter seg på bakbena og nekter samvær sånn at hun kan kreve deg for bidrag. Få deg en advokat som kan dette fagfeltet. Anonymous poster hash: aaf01...573 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #4 Del Skrevet 28. august 2013 Trådstarter her. Det er ikke mulig å diskutere med henne. Alt har vært et helvete fra ende til annen med den dama der. Utroskap igjennom flere år med kolleger (og gud veit hvem andre), advokatsaker i oppgjøret oss i mellom (uavhengig av avtaler vi hadde gjort), nektet å møte hos familievernkontoret, bruker barna mot meg, bryter avtaler, nekter for avtaler, lyver, m.m. Jeg har idag ringt bedt om mekling hos familievernkontoret. Sist jeg gjorde det ba jeg om et møte, og ikke mekling. Hun møtte ikke. Hun hadde svart dem at hun var på ferie. Faktum var at hun var hjemme i eget hus (rett bortenfor meg). Denne gangen blir den tvungen. Jeg ba familievernkontoret om å skaffe en tøff mekler, en som ikke lar seg pelle på nesa. Dette skjønte konsulenten jeg snakket med, hun foreslo like godt 2 meklere til samme mekling :-) Jeg sendte dette forslaget til henne igår i en rekke av flere mailer (anonymisert). Er det ikke slik det er da? Samtidig er jeg ganske sikker på at barnetrygden dekker jakker, sko, trening og ganske mye mer til. Du må skille på penger til livsopphold og **********luksus. At du velger å bruke penger på ting som ganske sikkert ikke ligger innbakt i barnetrygden er opp til deg, men at det skal dekke nødvendigheter er helt sikkert. At de ikke kommer hit med langrennsski, akebrett, rollerblades, staver, og alt annet du har kjøpt er en ting (noe som forøvrig heller ikke skjer), men å nekte dem å gå i klær og ha med skolesekk er vel litt rart. Ganske sikker på at barnetrygden dekker og er tiltenkt akkurat det. Du vil ikke samarbeide på like premisser. Greit nok kanskje, selv om jeg synes det er trist og dumt av deg. Vel, jeg vil ikke gå med på dine krav heller, de lokker ikke akkurat til mer og bedre samarbeid. Hva tror du forventes av den som er forsørger, og får barnetrygden? Jeg foreslår at vi drar til Familievernkontoret og blir enige om hvilken modell vi skal kjøre etter. Sånn det er nå er det "delt bosted" hva angår samværsprosent og utgifter. Mens det er noe helt annet når det gjelder "inntekter". Det er ikke sånn det fungerer. Jeg har trodd, forventet, håpet og levd etter "delt bosted" siden ***********. I praksis fungerte det også slik frem til du ødela alt sammen med den kloke advokaten din som snakket om "best for barna" men i praksis gjorde det stikk motsatte. Jeg har allikevel fortsatt å samarbeide etter delt bosted, med unntak av å ikke få noen økonomiske fordeler. Det gidder jeg ikke mer, og det er heller ikke sånn det er ment å være. Jeg gidder ikke lenger være en pappa som bidrar masse ekstra ved å betale dine regninger. Nok er nok! 1) Enten deler vi og har delt bosted. 2) Alternativt har du hovedomsorgen og fortsetter å få trygd (men også regningene). 3) Eller vi kan ha et barn registrert hos hver av oss. Jeg stemmer for 1, eller 3 og mener helt klart at begge deler fremmer et godt samarbeid, og det vil være helt rettferdig. Så lenge du ikke vil vurdere en av de to løsningene, må det bli nr 2. Noe annet går jo ikke. 50% samvær legges til grunn i samtlige tilfeller. Foreslår at du setter deg inn i hvordan det henger sammen, og kommer med et forslag til løsning når du er klar. Alt er fam.kontoret en lur vei å gå. Dette er deler av svaret jeg fikk av henne (har klippet bort ting som ikke er relevant og løgner) Grunnlaget for vurderingen din er feil, *******. Barna bor her og har samvær hos deg. Vær og oppmerksom på at jeg har gått ned til 80% stilling, noe som fører til at du skal betale et betydelig barnebidrag for barna. Dette bidraget har jeg aldri krevd av deg! Ikke skriv til meg og hvor nobel du er som jobber for samarbeid og betaler masse ekstra. Du gjør ikke det. Det er bare noe du har fått for deg, men du gjør faktisk ikke det. Jeg syns det er helt forferdelig at du starter et helvete for 970 kroner i måneden. Du har ikke primæromsorgen eller primæransvaret for barna, så dette er penger du ikke har krav på. Du skal tvert i mot etter loven betale barnebidrag til meg. Barna har adresse her og bor her. Du velger å bo et sted som ikke er tilrettelagt for barn slik at de i dine uker kommer hit med venner å leker. Jeg kan ikke stole på deg i forhold til hvilke valg du tar og ansvar for barna. Jeg lever med det og jeg lever det 100%. Her er de alltid velkomne og jeg har alltid vært klippen for dem, og kommer alltid til å være det. Vi kan møtes på Familievernkontoret *****, men da skal ***** være med, og vær klar over følgende: Barna bor her, jeg jobber 80%, og det barnebidraget som blir tilkjent meg etter det møtet krever jeg at NAV skal kreve av deg, for nå orker ikke jeg mer av *********, hans regler og hans smålighet. Noen kommentarer til hennes svar over her. Hun har gått ned til 80% stilling. Våre barn er hhv 9 og 10 år. Begge 100% funksjonsfriske. Til orientering har hun giftet seg på nytt og fått tvillinger som nå er 2 år. Jeg tror vel grunnlaget for å jobbe redusert ligger der. Samtid har jeg lest at den nye familien må da den støyten, og at det ikke skal ramme meg som bidragsyter. Våre barn er ikke årsaken til at hun jobber redusert. Har aldri påstått at jeg er nobel, men jeg har gang på gang sagt at jeg har betalt mer enn hun har krav på. Sånn har det vært i mange år. Penger hun skyldte meg ble borte med et pennestrøk da advokaten hennes herjet som verst. Jeg jobbet utenlands i 6 mnd for en stund tilbake. Jeg betalte henne barnebidrag på 12.000 kr over en periode på et halvt år kommenterer hun med "skulle bare mangle", osv. Det gjorde meg sikkert ikke nobel, men jeg har i hvert fall gjort opp for meg økonomisk. Angående at barna har vært hos henne en gang i blant. Vi bor 400m fra hverandre!! Stadig inviterer hun dem over, mens de er hos meg. Det være seg på kake, at hun har relevant besøk, pølser, trampoline, etc. Noen ganger passer det for barna, andre ganger ikke. At det er jeg som "pusher" dem ditt er i hvert fall ikke tilfelle. En gang ringte hun å inviterte dem over mens min bror var barnevakt. Han ble helt målløs, men følte ikke han kunne nekte dem. Jeg bor alene i en 3 roms leilighet i et område hvor boligene ligger på alt fra 5 mill og oppover. Hun bor i vårt gamle hus med ny familie. Jeg har valgt å bo innenfor skolekretsen for å kunne ha samvær 50%. Jeg kan ikke bare gå å kjøpe et hus til svimlende summer. Å det kommer fra en som tjener nesten 700 tusen i året. Barna og jeg har det fint sammen, selv om det er litt trangt og vi ikke har egen hage. Tror ikke det er noe rart med min bosituasjon, og ganske så normalt her (tettstedet) hvor vi bor. Det ville vært forjævlig om jeg skulle ha sagt at nei du kan ikke ta med deg kompisen din bort å hoppe på trampolina hos mamma. Du skjønner det gutten min at da kommer hun å bruke det mot pappa. Så det er strengt forbudt det!!! Hun tror hun kan ta med seg mannen sin i møtet hos familievernkontoret. Hun må liksom ta med alle kanonene hun kan gang på gang. Jeg gidder ikke fortelle henne hvor feil hun tar. Jeg akter i hvert fall ikke å ha ham med, og da blir det jo nettopp slik. Jeg kunne skrevet til i morgen, og ennå lenger. Må lære meg å ikke være så bitter, men alle løgnene, usannhetene, lurendreieriene, osv, får meg sint men også deprimert. Jeg håper hun til slutt, etter livet, at hun ender et sted hvor det er varmt. Jeg forventer at det er VELDIG varmt. Ønsk meg lykke til ;-) Anonymous poster hash: 9522f...ee3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #5 Del Skrevet 28. august 2013 Du som hadde den andre tråden også? Du betaler mer enn du må ja. Etter at de la om bidragsordningen slik at bidraget reduseres etter hvor mye samvær det er, blir som du fant ut bidraget nesten 0 når det er 50 % samvær. Mor kan ikke med loven i hånd kreve at du skal betale klær, utstyr, fritidskativiteter, sfo, osv. Men du gjør nok lurt i å få på plass en formell samværsavtale før du evt begynner å krangle om pengene. Så du ikke risikerer at mor setter seg på bakbena og nekter samvær sånn at hun kan kreve deg for bidrag. Få deg en advokat som kan dette fagfeltet. Anonymous poster hash: aaf01...573 Ja jeg har en annen tråd. Jeg trodde det hadde skjedd en feil da jeg ikke fant igjen tråden. Men det viser seg jo at når man poster anonymt så forsvinner også referansen til det du skrev. Litt dumt det altså. Får bare beklage. Når jeg først skjønte hvordan dette henger samme så fant jeg igjen denne. Jeg har alltid ønsket en avtale, men hun er så lite samarbeidsvillig. Hun ville ikke gå med på å diskutere løsninger med familievernkontoret. Skulle ikke sette sin fot der igjen sa hun. Vet ikke helt, men kan hun sette seg på bakbena i forhold til samvær? Jeg mener vi har tilnærmet optimal situasjon for 50% samvær. Tror aldri i verden barna ville gått med på å ha det noe annerledes heller, i den grad de kan påvirke situasjonen. Jeg tror ikke jeg trenger noen advokat. Jeg har min litt til at familievern kontoret klarer å komme med et forslag til løsning som begge kan leve med. Å så lenge jeg ikke gir hun ei krone mer enn hun har krav på, er jeg også fornøyd. Hun har loppet meg for mange hundre tusen allerede. Anonymous poster hash: 9522f...ee3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #6 Del Skrevet 28. august 2013 Ah... Nå skjønner jeg litt mer situasjonen ja Synes e-posten du sendte var god og saklig, og virker som om du håndterer dette på en god måte. Skjønner du har tenkt på barnas beste og strekt deg langt i situasjonen - også økonomisk. Må nok regne med at hun kommer til å bråke litt når du nå vil stramme inn på dette. Damen virker relativt selvsentrert... Hører ingen plass hjemme å drive å invitere barna hjem til seg på dine dager - i hvert fall ikke uten å ha avtalt med deg først, om det var noe spesielt. Når det gjelder barnebidrag så er det vel ikke familievernkontoret som bestemmer beløpet. Det er NAV som gjør den beregninga. Ikke helt sikker på hvordan det slår ut at mor jobber redusert stilling, men redd hun kan ha rett i det - husker i hvert fall mye diskusjoner i media når bidragsreglene ble lagt om. Du bør nok sjekke opp dette. Du gir et godt inntrykk i skrift i hvert fall, sindig og gjennomtenkt - håper det går bra i meklingsmøtet Anonymous poster hash: aaf01...573 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvetanten Skrevet 28. august 2013 #7 Del Skrevet 28. august 2013 Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #8 Del Skrevet 28. august 2013 Ah... Nå skjønner jeg litt mer situasjonen ja Synes e-posten du sendte var god og saklig, og virker som om du håndterer dette på en god måte. Skjønner du har tenkt på barnas beste og strekt deg langt i situasjonen - også økonomisk. Må nok regne med at hun kommer til å bråke litt når du nå vil stramme inn på dette. Damen virker relativt selvsentrert... Hører ingen plass hjemme å drive å invitere barna hjem til seg på dine dager - i hvert fall ikke uten å ha avtalt med deg først, om det var noe spesielt. Når det gjelder barnebidrag så er det vel ikke familievernkontoret som bestemmer beløpet. Det er NAV som gjør den beregninga. Ikke helt sikker på hvordan det slår ut at mor jobber redusert stilling, men redd hun kan ha rett i det - husker i hvert fall mye diskusjoner i media når bidragsreglene ble lagt om. Du bør nok sjekke opp dette. Du gir et godt inntrykk i skrift i hvert fall, sindig og gjennomtenkt - håper det går bra i meklingsmøtet Anonymous poster hash: aaf01...573 Trådstarter igjen. Takk, jeg velger å tro at du har rett :-) For meg er det helt greit at barna er der borte med kamerater på kveldstid, eller innom i helgene for å leke eller hva de gjør. Det som ikke er greit er at hun tror hun gjør meg en tjeneste. Aldri noen barn som har dødd under de kårene jeg tilbyr, det er nå helt sikkert :-) Nav får komme inn når/om aktuelt, eller så kan jeg og hun bli enige (yea right..hørte jeg en flue på veggen her si). Bare hun skjønner at jeg ikke vil betale noe ekstra. Da kan vi like godt gjøre det selv. Familevernkontoret tenker jeg først og fremst må være den instansen som kan fortelle henne hvordan ting henger sammen, og at vi to bør ha på plass en avtale. Anonymous poster hash: 9522f...ee3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #9 Del Skrevet 28. august 2013 Det er vel en god slagplan så langt vil jeg tro Men siden hun ser ut til å gjøre seg vanskelig tror jeg det er smart å sette seg inn i ting på forhånd, så du er sikker på å ikke bli lurt igjen. Familievernkontoret skal ikke ta part i saken, men dette er så viktige ting at det er greit å være forberedt. Om ikke annet så vet du å stille de riktige spørsmålene. Jeg ville lest litt på NAV sine sider om bidrag, hva bidrag skal dekke og hvordan det beregnes. Her starter du: http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Hovedregler Anonymous poster hash: aaf01...573 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ron Skrevet 28. august 2013 #10 Del Skrevet 28. august 2013 (endret) Lykke til. Endret 28. august 2013 av Ron Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #11 Del Skrevet 28. august 2013 Det er vel en god slagplan så langt vil jeg tro Men siden hun ser ut til å gjøre seg vanskelig tror jeg det er smart å sette seg inn i ting på forhånd, så du er sikker på å ikke bli lurt igjen. Familievernkontoret skal ikke ta part i saken, men dette er så viktige ting at det er greit å være forberedt. Om ikke annet så vet du å stille de riktige spørsmålene. Jeg ville lest litt på NAV sine sider om bidrag, hva bidrag skal dekke og hvordan det beregnes. Her starter du: http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Hovedregler Anonymous poster hash: aaf01...573 Trådstarter her. Takk, men jeg er ikke så bekymret for bidraget. Er mer opptatt av å få spikret den en eller andre avtalen. Delt bosted er hva jeg tenker er best, alternativt et barn hver. Uansett mener jeg 50% samvær er best. Så lenge jeg har 50% samvær så tror jeg ikke bidraget er rare greiene, om noe i det hele tatt. Kjenner ikke lønnen hennes helt nå, men tidligere var den minst like høy som min. Mulig mindre nå som hun har byttet jobb. Uansett, jeg forholder meg til det som vi blir enige om hos familievernkontoret (rettelse forhåpentligvis enige om). Anonymous poster hash: 9522f...ee3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 28. august 2013 #12 Del Skrevet 28. august 2013 Dere må få formalisert avtalen. Dersom dere ikke blir enige på familievernkontoret går dere til retten. Jeg noterer meg at du har presentert et helt konkret forslag med tre alternativer - hun har kun svart at hun vil opprettholde status q. Det forteller meg MYE om henne og hennes holdninger. Man trenger ikke være Einstein for å skjønne at det her gjelder penger. Referansen til din bolig og egnethet for barn får du tvinge ut av henne i møtet - still spørsmålet "hva med min bolig er det du mener gjør den uegnet til barn". Hvis hun sliter med økonomien fordi barna hopper på trampolinen (det er vel strengt tatt barnas trampoline ...?) og får saft får hun sende dem hjem til deg for forfriskninger. Det samme gjelder selvsagt alle andre "ubekvemmeligheter" ved at barna er hos henne når de skulle vært hos deg. Send dem hjem, er svaret på alle slike innvendinger. Det at barna kan komme og gå mellom foreldrenes hjem er litt av poenget med 50/50 ordning. Det vil aldri fungere hvis en av partene skal bruke dette mot den andre forelderen at de leker hos den som har hage. Så her er hun urimelig. Det er ikke ditt ansvar å forsørge hennes bortfall av 20 % av inntekten - det må de sol par faktisk ordne seg i mellom. Det at du lager "bråk" av 9xx kroner kan jo like greit snus mot henne: hvorfor lager HUN bråk av det? En annen fordel for deg med en formell samværsavtale er at du har krav på den ene ekstra barnetrygden selv om hun ikke har krav på det. Hvis du er aleneboende da. Jeg tror ikke du skal frykte så veldig mye at mannen hennes er med. Han får ikke være med inn dersom du sier at han ikke får det, men det kan jo være at det finnes 5 gram fornuft i knollen på han, og det kan jo også være en fordel at han får den riktige versjonen av det som blir sagt på FV-kontoret og ikke den parfyrmerte versjonen hennes. Jeg ønsker masse lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #13 Del Skrevet 28. august 2013 For å følge med en tråd du har skrevet anonymt, velg "følg dette emnet" - da får du e-post når emnet blir oppdatert.Anonymous poster hash: 4a37f...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #14 Del Skrevet 28. august 2013 Dere må få formalisert avtalen. Dersom dere ikke blir enige på familievernkontoret går dere til retten. Jeg noterer meg at du har presentert et helt konkret forslag med tre alternativer - hun har kun svart at hun vil opprettholde status q. Det forteller meg MYE om henne og hennes holdninger. Man trenger ikke være Einstein for å skjønne at det her gjelder penger. Referansen til din bolig og egnethet for barn får du tvinge ut av henne i møtet - still spørsmålet "hva med min bolig er det du mener gjør den uegnet til barn". Hvis hun sliter med økonomien fordi barna hopper på trampolinen (det er vel strengt tatt barnas trampoline ...?) og får saft får hun sende dem hjem til deg for forfriskninger. Det samme gjelder selvsagt alle andre "ubekvemmeligheter" ved at barna er hos henne når de skulle vært hos deg. Send dem hjem, er svaret på alle slike innvendinger. Det at barna kan komme og gå mellom foreldrenes hjem er litt av poenget med 50/50 ordning. Det vil aldri fungere hvis en av partene skal bruke dette mot den andre forelderen at de leker hos den som har hage. Så her er hun urimelig. Det er ikke ditt ansvar å forsørge hennes bortfall av 20 % av inntekten - det må de sol par faktisk ordne seg i mellom. Det at du lager "bråk" av 9xx kroner kan jo like greit snus mot henne: hvorfor lager HUN bråk av det? En annen fordel for deg med en formell samværsavtale er at du har krav på den ene ekstra barnetrygden selv om hun ikke har krav på det. Hvis du er aleneboende da. Jeg tror ikke du skal frykte så veldig mye at mannen hennes er med. Han får ikke være med inn dersom du sier at han ikke får det, men det kan jo være at det finnes 5 gram fornuft i knollen på han, og det kan jo også være en fordel at han får den riktige versjonen av det som blir sagt på FV-kontoret og ikke den parfyrmerte versjonen hennes. Jeg ønsker masse lykke til. Tusen takk blondie65. Du har virkelig oppfattet situasjonen akkurat slik jeg opplever den. Jeg skal ta med meg flere av de smarte tingene du skriver. Igjen tusen takk. Det gledet meg å lese dette! Anonymous poster hash: 9522f...ee3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #15 Del Skrevet 28. august 2013 For å følge med en tråd du har skrevet anonymt, velg "følg dette emnet" - da får du e-post når emnet blir oppdatert.Anonymous poster hash: 4a37f...c85 Takk, jeg skjønte det etterhvert. Så nå har jeg jo flere tilnærmet like tråder her ute som en følge av at jeg ikke skjønte det etter de 2 første gangene :-P Anonymous poster hash: 9522f...ee3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #16 Del Skrevet 28. august 2013 Trådstarter her. Takk, men jeg er ikke så bekymret for bidraget. Er mer opptatt av å få spikret den en eller andre avtalen. Delt bosted er hva jeg tenker er best, alternativt et barn hver. Uansett mener jeg 50% samvær er best. Så lenge jeg har 50% samvær så tror jeg ikke bidraget er rare greiene, om noe i det hele tatt. Kjenner ikke lønnen hennes helt nå, men tidligere var den minst like høy som min. Mulig mindre nå som hun har byttet jobb. Uansett, jeg forholder meg til det som vi blir enige om hos familievernkontoret (rettelse forhåpentligvis enige om). Anonymous poster hash: 9522f...ee3 Jeg skjønner at å få spikra en formell samværsavtale er det viktigste for deg nå - og helt enig i det. Men mente ikke at du skulle kjøre på med å kreve beregning av barnebidrag altså. Er enig med Blondie65 om mora høres ut som om hun har helt klart økonomiske motiv når hun går inn i denne meklingen. Poenget mitt er at med mest mulig kunnskap om alle lover og regler omkring barnefordeling og økonomi står du rett og slett sterke i meklingen. Anonymous poster hash: aaf01...573 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #17 Del Skrevet 29. august 2013 Hadde dere registrert dere hadde delt samvær med barna hadde dere fått delt barnetrygd også. Litt usikker hvordan de gjør det om det er annen hver mnd eller delt beløpet i to hver mnd . Dere hadde også fått skatteklasse 2 annet hvert år med delt omsorg. Vist kriteria for å være aleneforsørger er oppfylt. Gift og barn med ny samboer faller dette vekk. Men er du alene så har du rett på skattekl 2 annet hvert år vist dere har delt. Trur du får skattekl to med kun ha samboer uten felles barn også. Vist hun også har dekt kriteria så blir det et år på henne og et år på deg med skatteklasse 2. Kankje det er den og barnetrygda hun ikke vil miste? Slu av henne isåfall siden dere har de 50% Går også an å ha hver sin unge med boadr med en av dere vist dere har 2 barn. Flere som gjør det også. Mulig dere begge vil få skattekl 2 hvert år når hver av dere har hovedomsorgen for et barn hver. Der er jeg litt usikker, men sjekk det opp. Anonymous poster hash: 9a806...9b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #18 Del Skrevet 29. august 2013 Hadde dere registrert dere hadde delt samvær med barna hadde dere fått delt barnetrygd også. Litt usikker hvordan de gjør det om det er annen hver mnd eller delt beløpet i to hver mnd . Dere hadde også fått skatteklasse 2 annet hvert år med delt omsorg. Vist kriteria for å være aleneforsørger er oppfylt. Gift og barn med ny samboer faller dette vekk. Men er du alene så har du rett på skattekl 2 annet hvert år vist dere har delt. Trur du får skattekl to med kun ha samboer uten felles barn også. Vist hun også har dekt kriteria så blir det et år på henne og et år på deg med skatteklasse 2. Kankje det er den og barnetrygda hun ikke vil miste? Slu av henne isåfall siden dere har de 50% Går også an å ha hver sin unge med boadr med en av dere vist dere har 2 barn. Flere som gjør det også. Mulig dere begge vil få skattekl 2 hvert år når hver av dere har hovedomsorgen for et barn hver. Der er jeg litt usikker, men sjekk det opp. Anonymous poster hash: 9a806...9b9 Vil bare si jeg har ikke lest igjennom tråden, så mulig du har fått svar på det jeg har skrevet.. Anonymous poster hash: 9a806...9b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #19 Del Skrevet 29. august 2013 Hadde dere registrert dere hadde delt samvær med barna hadde dere fått delt barnetrygd også. Litt usikker hvordan de gjør det om det er annen hver mnd eller delt beløpet i to hver mnd . Dere hadde også fått skatteklasse 2 annet hvert år med delt omsorg. Vist kriteria for å være aleneforsørger er oppfylt. Gift og barn med ny samboer faller dette vekk. Men er du alene så har du rett på skattekl 2 annet hvert år vist dere har delt. Trur du får skattekl to med kun ha samboer uten felles barn også. Vist hun også har dekt kriteria så blir det et år på henne og et år på deg med skatteklasse 2. Kankje det er den og barnetrygda hun ikke vil miste? Slu av henne isåfall siden dere har de 50% Går også an å ha hver sin unge med boadr med en av dere vist dere har 2 barn. Flere som gjør det også. Mulig dere begge vil få skattekl 2 hvert år når hver av dere har hovedomsorgen for et barn hver. Der er jeg litt usikker, men sjekk det opp. Anonymous poster hash: 9a806...9b9 Trådstarter her. Takk. Delt bosted eller et barn på hver adresse er etter min mening beste løsning Utvidet barnetrygd faller bort 12 mnd etter man flytter sammen/gifter seg, eller mnd etter man har fått særkullsbarn. Står mer om det her http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/regpubl/otprp/20002001/otprp-nr-57-2000-2001-/8/5.html?id=123228 Skatteklasse 2 finnes ikke mer. http://www.dinepenger.no/jobb-og-pensjon/slutt-paa-skatteklasse-2/20283735 Litt av problemet med min eks er at hun gjør og tenker så mye rart. Feks er alt annet hennes egne vurderinger feil. Alt jeg foretar eller ikke foretar for den saksskyld feil, når hun mener det skal være annerledes. Siden jeg ikke kan tilby det samme som henne siden hun og mannen har hus og hage så er det liksom dårlige kår hos meg som kun har 3-roms leilighet. Da tilbyr og ønsker hun at de skal komme til henne hele tiden. Å det er jo egentlig kjekt at de kan gå litt frem og tilbake, men så bruker hun det altså mot meg. Vi bor 400 meter fra hverandre! Hun mener at hun gir alt tilbake til barna av den barnetrygden, og det kan godt være. Men slik jeg kjenner henne fra vi var gift så har vel ikke den "full sjømann budsjett"-tendensen gitt seg helt ennå. Hun klarer ikke styre penger, de brenner i lommen og har alltid gjort det. Klart hun trenger/ønsker å ha de pengene hun kan. Forleden så kranglet vi da jeg tok om temaet om at jeg syntes det var skjevdeling hva angår regninger vs trygden. Da jeg spurte om hun kunne gi eksempler på hva hun kjøpte som ikke jeg kjøpte, for barnetrygden ble det stille i noen dager. Så kom dette svaret. Har klippet bort en del eder og galle, og annet irrelevant. Det er jeg som tar de med på ting. Du bruker ikke 5 øre på ski, slalom, staver, skisko, snowboardutstyr, rollerblades, stumpeski, akebrett, snowracere, reiser, opplevelser, treningstøy, tykke sko og jakker. Hvorfor i all verden skal du ha barnetrygd når det er jeg som betaler for 90% av ting? Det er jeg som ordner utstyr til dem, det er jeg som tar de med på ting, det er jeg som følger opp fysisk aktivitet og det er jeg reiser med dem. Det er jeg som kjøper ting til dem, det er jeg sørger for frisør i 99% av tilfellene, det er jeg betaler 70 % av klær, det er jeg som kjøper 95% av sportsutstyr. Konkret på det over svarte jeg dette (klipping her også for å få frem poenget) Et annet faktum er at min økonomi ikke takler budsjetter laget av fulle sjømenn. Beklager, men det koster å være alene om økonomien. Du må gjerne tro at du kjøper 90% av ting, 99% frisør, 70% klær og 95% sportsutstyr. Hvis så er tilfelle så vil jeg råde deg og roe deg ned litt med kjøpingen. Et barn som har 90% mer ting enn det guttene har her trenger ikke de tingene. Et barn som klipper seg så ofte trenger antakeligvis ikke all den klippingen. Et barn som har 70% mer klær enn det de har her, trenger antakeligvis ikke alle de klærne. Å et barn som har fått 95% mer sportsutstyr enn det jeg har kjøpt, trenger antakeligvis ikke alt det sportsutstyret. Jeg har kjøpt de siste 3 par treningsbukser. Jakkene kjøpte hun, eller jeg er egentlig ganske sikker på at det er fra moren hennes, men det kan være det samme. Vinterjakkene kjøpte også hun. Vinterskoene kjøpte vi et par hver. Sommersko har jeg kjøpt over 50% av. Slalomskiene har jeg betalt, et par (om ikke begge) slalåmstøvlene har jeg kjøpt. Bindinger måtte jeg bytte på det ene paret i vinter. Alt det andre har jeg ikke hatt så veldig mye mer med å gjøre. Eller snowracerene fikk de i gave av faren hennes mens vi ennå var gift. Men så er det alltid..., hun tar kreditten. Sykler har vi gitt en hver av. Fotballmedlemskap (4200 pr år, pr barn) har vi delt. Fotballskoler har vi delt. Hun har rett i at hun har kjøpt mer enn meg, men ikke så mye. Dessuten er det meste ting som aldri vi har hatt glede av hos meg. Eller det er ting som hun synes de trenger, eller hun bare kjøper. Det er aldri noe hun avtaler med meg. Hun vet alltid best. At hun er den som tar de mest til frisør er faktisk sant. Jeg gjorde det sist gang, etter at hun hadde bestilt time i perioden jeg hadde barna. Min ene sønn trengte ikke klipp engang. Vi gjorde det uansett, men det var dyrt. 900 kr takk. Å det er der hun går fast med de to. Så hvis dette var 1% har hun altså betalt de andre 99% for intent mindre enn 89.100 kr ;-) Det er utrolig frustrerende å samarbeide med henne..., dvs det er null samarbeid. Hun er enig så lenge jeg stiller opp og betaler slik hun befaler. Setter jeg meg noen gang på bakbeina så får jeg høre det til gangs. Overdrivelser er noe hun alltid bruker i hennes favør, og hun underdriver når det gjelder ting jeg gjør eller har gjort. Sånn har det alltid vært. Litt utblåsing her. Det blir fort litt sånn i forhold til disse tingene :-P Anonymous poster hash: 9522f...ee3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #20 Del Skrevet 29. august 2013 Går det an å være så naiv å tro at barnetrygden skal dekke alle utgiftene man har ved barn?? Seriøst? Å ha barn er ikke gratis og utgiftene dekkes ikke av staten... Siden du er uenig om utgiftene får dere begge samle kvitteringer på utstyr etc og gå igjenom og faktisk bli enige om en fordeling og om disse utgiftene er nødvendige eller ikke. Husk at ting vokses fra og slites ut, det kan godt være de trenger flere par sko og jakker i løpet av en sesong. Når dere foreldre bor så nært hverandre, så få rman faktisk tåle at ungene går litt frem og tilbake på besøk.Det er både absurd og unaturlig å klage på dette. Eller forventer du at ungene ikke sla vise seg hos mor i dine uker? Det er jo en god situasjon for ungene, så at du er misfornøyd med dette kan jeg bare ikke forstå. HUsk at ditt forhold til mor ikke skal gå ut over barna! Ikke bland økonomi og følelser. Ditt forhold og følelser overfor barnas mor er irrelevante i denne sammenheng. Tenk igjenom hvorvidt din misnøye er sakelig begrunnet i økonomi eller faktisk skyldes dine negative følelser for mor. Anonymous poster hash: b2d4c...402 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå