Gå til innhold

Hvordan foregår fødsler i USA?

Nixnick

Anbefalte innlegg

Synes mange generaliserer voldsomt her nå.Dere har bare sett et tv-program,og ingen vet om det kanskje er vinklet helt feil.

At nesten alle fødsler og alle fødende kvinner og alle sykehus i hele USA er sånn og sånn - det er jo konklusjonen så langt.

Anonymous poster hash: 9d694...f28

I følge dokumentaren som ble lagt ut i denne tråden, så får under 8 % av alle fødekvinner hjelp av en jordmor. Resten får medisinsk hjelp av lege hvor de får det ene medikamentet etter det andre og hvor de må føde innenfor et visst tidsskjema for å unngå keisersnitt. Så det er nok ganske så riktige konklusjoner som er trukket i denne tråden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble ganske overrasket da jeg så på TLC her om dagen. "Teen mums ?" Eller noe sånn. Et program om tenåringsjenter som går på en skole for gravide og jenter med barn. Ei av jentene hadde vært på kontroll på sykehuset, og ble plutselig innlagt og fødselen ble satt i gang umiddelbart rett før termin, fordi barnet var ca 4 kg. 4 kg, er ikke det ganske normal vekt? Gutten ble født, og det viste seg at han var 3100 gram..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er hysterisk redde for store barn. Hysterisk! Folk settes i gang helt ned i uke 37 fordi de er redd for at barnet skal bli stort. Og da snakker vi 4 kilo ja.

Heldigvis er det bedring på gang der også og disse irrasjonelle igangsettelsene begynner å endres på, blant annet ved at man ikke anbefaler induksjon før 38 uker. Men jeg kjenner til flere som blir spurt på første kontroll "når vil du føde?" og så setter de en dato der det passer for alle. Jeg vet også om flere som har blitt indusert i uke 37 av bekvemmelighetsgrunner eller fordi det passer med en høytid. Helt insane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at i USA, gjeder sikkert ikke alle sykehus/ klinikker, og er sikkert mer for de som har mye penger.

Men, det får de ofte tummy tuck som en del av keisersnittet også. De tilbys botox behandling før de blir skrevet ut.

Det er kanskje litt mer kroppshysteri i USA... må for all del ikke ha et spor på kroppen etter graviditet og fødsel.

Og vi har vel alle hørt om ammehysteriet der borte. De har et helt annet syn på det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne fødte sitt 3 barn i USA og hun fortalte at det ikke virket som at de hadde noen kunskap om hvordan en naturlig fødsel forløp. Alt var mekanisert. Det her pga redselen for å bli saksøkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammingen er også på vei til å bedres, heldigvis. Men fremdeles er det omtrent 50 % som går rett på flaske. Og de selger "jurbeskyttere", eller udder covers, som det heter, slik at ingen skal se noenting offentlig når det ammes.

https://www.uddercovers.com/cart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ammingen er også på vei til å bedres, heldigvis. Men fremdeles er det omtrent 50 % som går rett på flaske. Og de selger "jurbeskyttere", eller udder covers, som det heter, slik at ingen skal se noenting offentlig når det ammes.

Nei, gudforby at man skal kunne mate barnet sitt, det er jo PUPPER :sjokkert:

:sarkasme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke født selv, så skal ikke late som om jeg vet alt her.

Men jeg synes at One born every minute var mye bedre enn den amerikanske. Tror jeg så 2-3 episoder av den og det var nok.

De var fulle av epidural, og de aller fleste fikk ks.

Jeg er absolutt ikke i mot smertestillende eller ks, men mener at det gikk over alle hauger i den amerikanske.

Eneste episoden av den amerikanske som var underholdene var da et par hadde med en sånn doula (?) som bestemte alt.

Sykehus personellet var fikk spader, og doulaen sendte paret sammen i dusjen for å stå der å stønne høyt.

"AAAAAAAAAAAAAAAHHHHHH OOOOOOOOOOHHHHHH MMMMMMMMMMHHHH AAAAAAH"

hørtes ut som de drev med noe helt annet enn fødsel :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doula er virkelig populært i USA. Det skjønner jeg godt, siden det ofte er den eneste personen som støtter de.

Så en episode i går, en jente var inne til induksjon,seff, og ville ikke ha epi. Men alle maste og regelrett gjorde narr av henne. Og istedet for å hjelpe henngjennom riene, som hun taklet bra, men syns var vonde, så var det bare; epi nå? Nå da, epi? Og sykepleieren var rett og slett sarkastisk når hun kom inn og liksom; ja det er den tiden nå, det visste jeg jo. Helt forkastelig. I sånne situasjoner er en doula bra å ha, som kan støtte og følge opp fødekvinnens ønsker, fremfor å bidra med negativitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doula er virkelig populært i USA. Det skjønner jeg godt, siden det ofte er den eneste personen som støtter de.

Så en episode i går, en jente var inne til induksjon,seff, og ville ikke ha epi. Men alle maste og regelrett gjorde narr av henne. Og istedet for å hjelpe henngjennom riene, som hun taklet bra, men syns var vonde, så var det bare; epi nå? Nå da, epi? Og sykepleieren var rett og slett sarkastisk når hun kom inn og liksom; ja det er den tiden nå, det visste jeg jo. Helt forkastelig. I sånne situasjoner er en doula bra å ha, som kan støtte og følge opp fødekvinnens ønsker, fremfor å bidra med negativitet.

Så klart er de gode å ha.

Syntes bare den der stønnegreia hun sendte dem på var, ja, ganske morsom å se på igrunn.

Likte mye bedre UK versjonen. Så doulaer der også, og spesielt den ene så jeg virkelig trengte en doula. Mannen hennes taklet ikke å se fruen i den situasjonen så han gikk seg mange turer. Da er en doula god å ha. I den episoden satt også jordmoren og bare oppmuntret, gjorde ingenting annet slik at hun fikk føde helt på egenhånd.

Syntes det var ganske fint. Fikk lyst til å prøve det selv, når/ hvis det blir min tur en dag, og hvis det er mulig såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fluttershy

Helt greit at man kan dekke seg til, men snakk om å overdrive det da!

Jeg har kun sett en episode av den amerikanske utgaven av programmet, men lurte veldig på hvorfor det så ut til at de ikke hadde smerter i det hele tatt. Hele opplegget rundt fødselen virket snål for min del og jeg er veldig glad for at jeg ikke skal føde der borte til tross for at jeg gruer meg veldig til fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim Kardashian fødte f.eks 5 uker før termin. Kan dette være av eget ønske kanskje? Redd for (flere) strekkmerker sikkert. Det er hårreisende.

Anonymous poster hash: 6242c...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim Kardashian fødte f.eks 5 uker før termin. Kan dette være av eget ønske kanskje? Redd for (flere) strekkmerker sikkert. Det er hårreisende.

Anonymous poster hash: 6242c...a3d

Det aner jeg ikke. Men det høres sært ut til og med for USA. 35 uker er noe tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det aner jeg ikke. Men det høres sært ut til og med for USA. 35 uker er noe tidlig.

Kanskje det passet bedre med innspillingen til showet deres?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på Fødeavdelingen nå og kommentar fra jordmor til stående kvinne med rier; du bør komme deg opp i sengen, jeg vil ikke miste babyen i gulvet.

Snakk om å oppfordre til naturlig fødsel og bruk av tyngdekraften ...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...