AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #21 Del Skrevet 27. august 2013 Helt enig. De programmene jeg har sett som er fra USA og U.K. sitter ofte damene å strikker eller leser bok helt til siste slutt. Det er i mine øyne missbruk av smertestillende. Det er større framvekst av private sykehus og private fødetilbud i både UK, og særlig i USA.Det er derfor stor sannsynlighet for at dette "misbruket" av smertestillende er noe pasientene betaler for av egen lomme. Jeg synes det er helt greit så lenge det er medisinsk forsvarlig for mor og barn. Å bli påprakket "urkvinne"opplevelsen med levende lys som eneste smertestillende (for å sette det litt på spissen) synes jeg er helt på trynet. Men i Norge er det jo det som er trenden nå,så da må alle være "flinke" og gjøre nettop det Samtidig sparer jo denne natur-trenden også den skakkkjørte sykehusøkonomien for noen kroner,og det er en vel så viktig årsak til at mange oppfordres til å føde uten smertestillende tror jeg. For mye smertestillende er ikke bra nei,men de medikamentene som benyttes under fødsler hadde aldri vært indisert til slik bruk dersom de potensielle bivirkningene hadde vært større enn nytteverdien. Anonymous poster hash: 9d694...f28 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 27. august 2013 #22 Del Skrevet 27. august 2013 Det må jo fortone seg som et helvete på jord og nasjonal helsekrise i de tilfellene av styrtfødsler de sikkert har der og. Når man ikke rekker bedøve og må gjennomgå en naturlig fødsel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kim Skrevet 27. august 2013 #23 Del Skrevet 27. august 2013 Når sykehusene har økonomiske motiv ved fødsler, så sier det seg selv at keisersnitt er mer vanlig. Amerikanere har jo også et HELT annet forhold til medikamenter enn oss nordmenn... Der borte er det jo også mye fokus på at en fødsel ikke skal sees på kvinnens kropp, så mange tror vel at de ødelegger vagina ved å føde normalt, ting som testosteron for å stoppe melkeproduksjon osv... Det viktigste er jo at mor har flotte pupper! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 27. august 2013 #24 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Kjenner jeg blir litt irritert over at ønsket om en naturlig fødsel er sett på som synonymt med ønsket om å være "flink". Det synes jeg er nedsettende faktisk. Jeg har gjennomgått begge deler, og naturlig fødsel var LANGT å foretrekke for meg og min kropp. Både under og etter fødsel. Jeg skulle føde barn, ikke realisere et behov for å markere meg. Flink er et helt horribelt ord å benytte i en fødselssammenheng. Uansett hvilken "side" man sitter på. Endret 27. august 2013 av siebaeo 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #25 Del Skrevet 27. august 2013 Synes mange generaliserer voldsomt her nå.Dere har bare sett et tv-program,og ingen vet om det kanskje er vinklet helt feil. At nesten alle fødsler og alle fødende kvinner og alle sykehus i hele USA er sånn og sånn - det er jo konklusjonen så langt. Anonymous poster hash: 9d694...f28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #26 Del Skrevet 27. august 2013 Kjenner jeg blir litt irritert over at ønsket om en naturlig fødsel er sett på som synonymt med ønsket om å være "flink". Det synes jeg er nedsettende faktisk. Jeg har gjennomgått begge deler, og naturlig fødsel var LANGT å foretrekke for meg og min kropp. Både under og etter fødsel. Jeg skulle føde barn, ikke realisere et behov for å markere meg. Flink er et helt horribelt ord å benytte i en fødselssammenheng. Uansett hvilken "side" man sitter på. Enig! For et par år siden var det en status som var veldig populær på Facebook som provoserte meg veldig. Den handlet om at "jeg føde uten noe smertelindring så jeg er en bedre mor" og den ble selvsagt postet av de som har født uten smertelindring, så de som har valgt smertelindring er liksom dårlige mødre?? Ei venninne gjorde om på den og ramset opp det hun fikk av smertelindring, og hun fikk MANGE flere liker og kommentarer enn de andre. Hvorfor er de som har født naturlig bedre personer og bedre mødre? Helt på tryne å si noe sånt og tenke sånn om seg selv! Litt off topic.. Anonymous poster hash: cc716...e84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 27. august 2013 #27 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Strikker og leser bok i UK? Da bør du se de episodene fra UK på nytt! Der skriker og stønner de seg gjennom 12 timer lange fødsler. Det ser rett og slett helt forferdelig ut. Å se på episodene fra USA derimot var jo rene "kose-tv" i forhold!Anonymous poster hash: d1a21...ab7 Har du sett alle episoder av alle seriene fra UK som innebærer fødsel du da? Det er ikke tilfelle i de episodene jeg har sett. Endret 27. august 2013 av Nerine_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #28 Del Skrevet 27. august 2013 Når sykehusene har økonomiske motiv ved fødsler, så sier det seg selv at keisersnitt er mer vanlig. Amerikanere har jo også et HELT annet forhold til medikamenter enn oss nordmenn... Der borte er det jo også mye fokus på at en fødsel ikke skal sees på kvinnens kropp, så mange tror vel at de ødelegger vagina ved å føde normalt, ting som testosteron for å stoppe melkeproduksjon osv... Det viktigste er jo at mor har flotte pupper! Å få vedvarende problemer i form av f.eks.smerter eller ufrivillig vannlating er ganske vanlig.Men få snakker høyt om sånt her i landet. Vent til du selv har født. Så kan vi snakkes da Anonymous poster hash: 9d694...f28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 27. august 2013 #29 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Å få vedvarende problemer i form av f.eks.smerter eller ufrivillig vannlating er ganske vanlig.Men få snakker høyt om sånt her i landet. Vent til du selv har født. Så kan vi snakkes da Anonymous poster hash: 9d694...f28 Ufrivillig vannlating og andre bekkenbunns relaterte problemer kan komme av selve svangerskapet også, det er det mange som ikke vet. Endret 27. august 2013 av Nerine_ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #30 Del Skrevet 27. august 2013 Husker i en episode fra US-versjonen at det er en dame som føder helt uten smertelindring, og alle syns hun er helt gæren som tørr. Til og med moren hennes sitter på rommet og sier hun aldri hadde turt det og at hun tok keisersnitt begge gangene hun fikk barn (eller noe i den duren). Anonymous poster hash: e5bda...7a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #31 Del Skrevet 27. august 2013 Har du sett alle episoder av alle seriene fra UK som innebærer fødsel du da? Det er ikke tilfelle i de episodene jeg har sett. Ja, det har jeg faktisk! Enkelte fødsler har sett enklere ut enn andre, men størsteparten har sett helt forferdelige ut, smertemessig. Anonymous poster hash: d1a21...ab7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #32 Del Skrevet 27. august 2013 Ufrivillig vannlating og andre bekkenbunns relaterte problemer kan komme av selve svangerskapet også, det er det mange som ikke vet. Absolutt,men føler det er en stor motvilje i det norske helsevesenet mot å ta på alvor de som faktisk har fått problemer etter svangeskap og fødsel.Man skal bare knipe knipe knipe og så ordner alt seg. Det gjør ikke det for alle.Noen trenger faktisk operasjon for å bli bedre.Men i Norge er ikke dette noe akseptert problem å snakke om,så lenge man har fått et friskt barn skal man være fornøyd virker det som. Anonymous poster hash: 9d694...f28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #33 Del Skrevet 27. august 2013 Jeg har nevnt før at jeg så en episoden av USA-versjonen tidligere i dag. Og da ville den ene mora ha epidural (hun var den eneste som så ut som at hun hadde smerter av de 3 kvinnene som fødte, de andre to så ut som at de koset seg der de lå) og da sa mora hennes at hun IKKE skal ha epidural. Sykepleieren/jordmora prøvde å informere den fødende om epidural og mora hennes bare avbrøt fordi hun var helt i mot det. Etter hvert ble det snakk om keisersnitt og da ringte mora til noen og ba de om å samle masse folk for å be til gud om at dattera skulle slippe keisersnitt. Og selv ba hun for dattera og hadde helligvann på henne. Og da det ikke ble keisersnitt jublet hun og priset herren som det heter med masse halleluja osv. Så ikke alle amerikanere liker smertestillende og keisersnitt Anonymous poster hash: cc716...e84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 27. august 2013 #34 Del Skrevet 27. august 2013 Ja, det har jeg faktisk! Enkelte fødsler har sett enklere ut enn andre, men størsteparten har sett helt forferdelige ut, smertemessig.Anonymous poster hash: d1a21...ab7 Javel, du vet sikkert best Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #35 Del Skrevet 27. august 2013 Javel, du vet sikkert best Ettersom jeg har sett alle episodene, så gjør jeg det, ja Sånn går det når man er gravid og sykemeldt.Anonymous poster hash: d1a21...ab7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kim Skrevet 27. august 2013 #36 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Å få vedvarende problemer i form av f.eks.smerter eller ufrivillig vannlating er ganske vanlig.Men få snakker høyt om sånt her i landet. Vent til du selv har født. Så kan vi snakkes da Anonymous poster hash: 9d694...f28 Ja klart ting skjer og vaginal fødsel er ikke uten risiko... Nå tror jeg helvete fryser over før jeg kommer til å føde da Endret 27. august 2013 av Kim Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #37 Del Skrevet 27. august 2013 Absolutt,men føler det er en stor motvilje i det norske helsevesenet mot å ta på alvor de som faktisk har fått problemer etter svangeskap og fødsel.Man skal bare knipe knipe knipe og så ordner alt seg. Det gjør ikke det for alle.Noen trenger faktisk operasjon for å bli bedre.Men i Norge er ikke dette noe akseptert problem å snakke om,så lenge man har fått et friskt barn skal man være fornøyd virker det som. Anonymous poster hash: 9d694...f28 Det er ikke min erfaring. Jeg har blitt operert for ufrivillig vannlating etter svangerskap (hadde KS faktisk). Det ble tatt på alvor av fastlegen og jeg fikk henvisning til den ene gynekologen i fylket! som holdt på med dette. Etter timen hos han ble det fort operasjon Problemet er nok interessen for ufrivillig vannlating og avføring er liten hos legene, det er så få leger som holder på med dette. Det er ikke prestisje nok rett og slett. Anonymous poster hash: e8cc6...606 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #38 Del Skrevet 27. august 2013 Jeg har nevnt før at jeg så en episoden av USA-versjonen tidligere i dag. Og da ville den ene mora ha epidural (hun var den eneste som så ut som at hun hadde smerter av de 3 kvinnene som fødte, de andre to så ut som at de koset seg der de lå) og da sa mora hennes at hun IKKE skal ha epidural. Sykepleieren/jordmora prøvde å informere den fødende om epidural og mora hennes bare avbrøt fordi hun var helt i mot det. Etter hvert ble det snakk om keisersnitt og da ringte mora til noen og ba de om å samle masse folk for å be til gud om at dattera skulle slippe keisersnitt. Og selv ba hun for dattera og hadde helligvann på henne. Og da det ikke ble keisersnitt jublet hun og priset herren som det heter med masse halleluja osv. Så ikke alle amerikanere liker smertestillende og keisersnitt Anonymous poster hash: cc716...e84 Men så er sterkt religiøse amerikanske kristne en rase for seg selv:p Anonymous poster hash: faf30...163 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 27. august 2013 #39 Del Skrevet 27. august 2013 Ja, det har jeg faktisk! Enkelte fødsler har sett enklere ut enn andre, men størsteparten har sett helt forferdelige ut, smertemessig.Anonymous poster hash: d1a21...ab7 Jeg har også sett alle episodene, samt alle de norske, alle de svenske og en god del av de amerikanske. Og ja, enkelte fødsler ser enklere ut og noen ser helt forjævlige ut, men at brorparten ser helt forferdelig ut, det er jeg ikke enig i. I One born every minute UK er de ganske kjapp med å både gi epi og å overføre kvinnene fra mykenheten til vanlig føde. At det i perioder er svært smertefullt er ikke til å stikke under en stol og gjett hva; når de ikke orker mer, får de smertestillende, som oftest epi. Du mener vel ikke at man skal smertestilles uten behov? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #40 Del Skrevet 27. august 2013 Jeg syns de episodene fra UK er litt fæle, jeg... Noen av jordmødrene er så slemme og nedlatende! Der ligger folk i en veldig sårbar stilling og er redde, og så sier de ting som "Det hjelper ikke å skrike, vet du, det blir ikke bedre av det" på en skikkelig ekkel og nedlatende måte. Og når folk gråter etter epidural later de som om de ikke hører dem eller prøver å overtale dem til ikke å ta det lenge nok til at det har blitt for sent å få epidural. USA-versjonen virker som rake motsetningen, der er alle klin gærne, ikke bare noen av jordmødrene Anonymous poster hash: 67a01...3b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå