Gå til innhold

Bur/bingetrening


milco

Anbefalte innlegg

Men du er ikke en gang villig til å prøve uten bur...? Anonymous poster hash: 1fbbb...5f0

Hvis du leser lenger opp ser du at jeg har hatt mislykket forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du leser lenger opp ser du at jeg har hatt mislykket forsøk!

Hvor lenge var valpen alene da? Og hvor lenge/mye hadde du/dere trent?

Og har du ikke et alternativt rom? Hva med badet f.eks?

Er buret stor/lite ifht valpen...? Får den ha leker o.l inni der? Har dere prøvd sånn dings for å plugge i veggen med beroligende effekt?

Går den og legger seg frivillig i buret, eller blir den bare plassert inni der?

Har dere stengt den inni i noen få min bare, for så å la den få komme ut igjen? Viktig at den er rolig før den får komme ut igjen... Ros masse når den er rolig og gi godbiter.

Anonymous poster hash: 1fbbb...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje 20 min.. Da hadde vi trent i kanskje tre uker, hver dag, mye, på at han er alene i noen sekunder før vi kommer tilbake, for så øke tiden.. Dette har vi prøvd både med og uten bur.

Buret vil jeg si er ganske passe størrelse og vi putter alltid inn tyggeleker. Sånn beroligende dings du prater på har jeg ikke hørt om en gang :P

Han er ikke redd for å gå inn buret sitt, det hender han frivillig går og legger seg der ellers også. Vi viser han vei inn i buret når vi skal bort og han stritter ikke imot, han legger seg ned med en gang han kommer inni der. Det er bare det at så fort han skjønner at han er igjen alene, så begynner bjeffinga..

Han må være rolig for å komme ut som du sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aksepterer at andre ikke bruker bur, jeg bare mente at dette var en tråd for hvordan få hunden til å trives i bur, ikke tips til å gjøre om hele huset og skifte ut hele det elektriske anlegget slik at hunden kan gå løs :P

Jeg ser at det er mange gode argumenter mot bruk av bur, men jeg mener også at det er mange gode argumenter for! Folk har nok positive og negative erfaringer med begge deler, jeg tror man må finne ut hva som passer for seg og hunden. Jeg var åpen for tanken uten bur helt til jeg prøvde, han hadde skrapt av maling av dørlist og dør, rivd ned duk med en plante og litt diverse andre pynteting på slik at noe ble knust og som nevnt tidligere, biti godt i en strømledning.. Jeg liker ikke tanken på å la han være hjemme alene når sånne ting skjer, er han i buret vet jeg at han er trygg ;) Det kan hende med tiden at jeg kan vurdere å kutte ut bur, men da skal jeg vite at han er rolig og ikke klikker på inventaret selv om vi reiser bort en times tid..

Jeg skal lese linken ;)

Jeg synes vi skal tenke mer på erfaringene til de som faktisk må være i buret jeg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver folk som en fellesbetegnelse for hund og eier. Har hunden hatt dårlig erfaring med ting har eier det også.

De hundene og eierne jeg kjenner har best erfaring med bur, da den blir roligere. Bare den blir vant med og fortrolig med buret. Mange hunder blir stresset av å ha et mye større område å passe på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot bur, men når valpen ødelegger så mye at han er en fare for seg selv ser jeg jo det blir vanskelig. Men fins det ikke noe man kan kle ledningene med så han ikke får bitt på dem? Når det er sagt, jeg syns det høres ut som du stresser for mye. Øver for mye med kort tid. Gi ham noe kjempegodt han ikke har fått før, en aktiviseringsleke som er litt vanskelig og som er fylt med f.eks vom & hundemat, gjerne fryst. Når han er kjempeopptatt av den går du, og passer på å komme igjen før han er ferdig med den, kanskje en halvtime senere. Så lar du det gå noen dager der han slipper stresset av at eier blir borte, og så prøver du igjen, en time denne gangen, men også med noe som er kjempegodt og tar lang tid å spise opp. Og ha gjerne på skype eller en app som tar opp hva som skjer hjemme, så du hører hvor stressa han er.

Anonymous poster hash: b7d18...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i mot bur, men når valpen ødelegger så mye at han er en fare for seg selv ser jeg jo det blir vanskelig. Men fins det ikke noe man kan kle ledningene med så han ikke får bitt på dem? Når det er sagt, jeg syns det høres ut som du stresser for mye. Øver for mye med kort tid. Gi ham noe kjempegodt han ikke har fått før, en aktiviseringsleke som er litt vanskelig og som er fylt med f.eks vom & hundemat, gjerne fryst. Når han er kjempeopptatt av den går du, og passer på å komme igjen før han er ferdig med den, kanskje en halvtime senere. Så lar du det gå noen dager der han slipper stresset av at eier blir borte, og så prøver du igjen, en time denne gangen, men også med noe som er kjempegodt og tar lang tid å spise opp. Og ha gjerne på skype eller en app som tar opp hva som skjer hjemme, så du hører hvor stressa han er.Anonymous poster hash: b7d18...3e4

Øver med lenger tid også da, bare fikk et tips om å begynne med bare noen sekunder ;) Prøver å ha han inni der når jeg skal på do, dusje, henge opp klær osv... Kjøpte et griseøre som det virker som han digger! Men det virker ikke helt som det hjelper heller, han er mer opptatt av at jeg har reist. :-/ Har hørt noen bruke kong, så tenkte å prøve det :) Har vurdert som du sier, å ta opp eller noe mens jeg er borte.. Det kan jo hende han er roligere enn jeg tror ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje 20 min.. Da hadde vi trent i kanskje tre uker, hver dag, mye, på at han er alene i noen sekunder før vi kommer tilbake, for så øke tiden.. Dette har vi prøvd både med og uten bur.

Buret vil jeg si er ganske passe størrelse og vi putter alltid inn tyggeleker. Sånn beroligende dings du prater på har jeg ikke hørt om en gang :P

Han er ikke redd for å gå inn buret sitt, det hender han frivillig går og legger seg der ellers også. Vi viser han vei inn i buret når vi skal bort og han stritter ikke imot, han legger seg ned med en gang han kommer inni der. Det er bare det at så fort han skjønner at han er igjen alene, så begynner bjeffinga..

Han må være rolig for å komme ut som du sier

3 uker er nok ikke nok, og mye hver dag er kanskje for mye :P Kan være lurt å gi han noen pauser innimellom :) Tålmodighet er nok cluet her.

Har du forresten prøvd å la radioen stå på? Kanskje han blir usikker når han blir helt alene og det er helt stille...?

Anonymous poster hash: 1fbbb...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det et rabalder når vi prøvde uten bur på natta.

Satte buret åpent i gangen utenfor soverommet og lot valpen være der (det sikreste stedet for han å være løs alene) også gikk vi inn på soverommet. Det ble hyl, skrik og bjeffing.

Når han er i buret nede i stua er han rolig hele natta.

Så jeg lurer på hva som er det beste for vår valp, virker som han aksepterer bedre å være alene når han er i bur enn når han går løs

Anonymous poster hash: a9663...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øver med lenger tid også da, bare fikk et tips om å begynne med bare noen sekunder ;) Prøver å ha han inni der når jeg skal på do, dusje, henge opp klær osv... Kjøpte et griseøre som det virker som han digger! Men det virker ikke helt som det hjelper heller, han er mer opptatt av at jeg har reist. :-/ Har hørt noen bruke kong, så tenkte å prøve det :) Har vurdert som du sier, å ta opp eller noe mens jeg er borte.. Det kan jo hende han er roligere enn jeg tror ;)

Her holder det ikke med griseøre, hvert fall. Det er godt, men ikke så godt at det trumfer at vi går. Du må finne ut hva han syns er aller best. Kong funker også, men den blir fort for lett og tar for kort tid. Og du må fylle den med noe de syns er kjempegodt. Derfor jeg foreslo vom & hundemat. Leverpostei funker, men de kan gå lei før de har spist opp hele. Men jeg skjønner godt han er urolig i et bur. Ligger han der om natta også? Da burde du regne på timene han må være i bur. Hvis du jobber fulltid og det tar deg en halvtime å komme til jobb blir det ni timer, pluss åtte om natta, da er det plutselig bare sju timer igjen av døgnet valpen kan bevege seg på. Da tilbringer han faktisk mesteparten av livet på under en kvadratmeter.

Hvor mange uker hadde dere ham før han måtte være alene mens dere var på jobb? Det kan hende det ble for tidlig for ham, rett og slett. Han er jo bare liten, og har akkurat forlatt en søskenflokk han var vant til å ligge inntil hele døgnet.

Her ble det et rabalder når vi prøvde uten bur på natta.

Satte buret åpent i gangen utenfor soverommet og lot valpen være der (det sikreste stedet for han å være løs alene) også gikk vi inn på soverommet. Det ble hyl, skrik og bjeffing.

Når han er i buret nede i stua er han rolig hele natta.

Så jeg lurer på hva som er det beste for vår valp, virker som han aksepterer bedre å være alene når han er i bur enn når han går løs

Anonymous poster hash: a9663...209

Og her ble alt mye bedre. Vi prøvde også bur fordi oppdretter sa det var så bra. Valpen roer seg mye bedre nå som han får sove hvor han vil. Men vi lukker ham ikke ute fra soverommet. Han sover ved siden av senga, for det meste. Han er rolig når han får være sammen med oss. Han ødelegger ingenting om natta, da sover han også.

Anonymous poster hash: b7d18...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer egentlig på hvorfor den må være i bur? Det er absolutt ikke tryggere enn å la den slippe buret. Da er det bedre å bruke badet, eller stenge av gangen e.l når dere er på jobb.



Anonymous poster hash: d23a6...614
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 uker er nok ikke nok, og mye hver dag er kanskje for mye :P Kan være lurt å gi han noen pauser innimellom :) Tålmodighet er nok cluet her.Har du forresten prøvd å la radioen stå på? Kanskje han blir usikker når han blir helt alene og det er helt stille...? Anonymous poster hash: 1fbbb...5f0

Ja, det har jeg også tenkt.. Igår gjorde vi ikke noe trening med bur, men prøvd igjen litt idag ;)

Har prøvd å ha på tven noen ganger, men vet ikke helt om det har gjort noen forskjell egentlig.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det et rabalder når vi prøvde uten bur på natta.

Satte buret åpent i gangen utenfor soverommet og lot valpen være der (det sikreste stedet for han å være løs alene) også gikk vi inn på soverommet. Det ble hyl, skrik og bjeffing.

Når han er i buret nede i stua er han rolig hele natta.

Så jeg lurer på hva som er det beste for vår valp, virker som han aksepterer bedre å være alene når han er i bur enn når han går løs Anonymous poster hash: a9663...209

Så bra!! Dere er heldige, løsningen er jo ganske enkel for dere ;) Når hunden er i bur har den mindre å passe på, enn om den må passe på hele stua ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her holder det ikke med griseøre, hvert fall. Det er godt, men ikke så godt at det trumfer at vi går. Du må finne ut hva han syns er aller best. Kong funker også, men den blir fort for lett og tar for kort tid. Og du må fylle den med noe de syns er kjempegodt. Derfor jeg foreslo vom & hundemat. Leverpostei funker, men de kan gå lei før de har spist opp hele. Men jeg skjønner godt han er urolig i et bur. Ligger han der om natta også? Da burde du regne på timene han må være i bur. Hvis du jobber fulltid og det tar deg en halvtime å komme til jobb blir det ni timer, pluss åtte om natta, da er det plutselig bare sju timer igjen av døgnet valpen kan bevege seg på. Da tilbringer han faktisk mesteparten av livet på under en kvadratmeter. Hvor mange uker hadde dere ham før han måtte være alene mens dere var på jobb? Det kan hende det ble for tidlig for ham, rett og slett. Han er jo bare liten, og har akkurat forlatt en søskenflokk han var vant til å ligge inntil hele døgnet. Og her ble alt mye bedre. Vi prøvde også bur fordi oppdretter sa det var så bra. Valpen roer seg mye bedre nå som han får sove hvor han vil. Men vi lukker ham ikke ute fra soverommet. Han sover ved siden av senga, for det meste. Han er rolig når han får være sammen med oss. Han ødelegger ingenting om natta, da sover han også. Anonymous poster hash: b7d18...3e4

Han ligger i bur om natta ja, det funker supert, han er helt rolig;)

Vi hadde ferie i tre uker etter at vi fikk han. Men jeg jobber bare kveldstid og samboeren min jobber bare dagtid, så han er ikke mye alene! Kanskje en time, max to, fra jeg reiser til han kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra!! Dere er heldige, løsningen er jo ganske enkel for dere ;) Når hunden er i bur har den mindre å passe på, enn om den må passe på hele stua ;)

Tror hunden skal klare å passe på en stue ;) Det er vel heller hvis de får tre etasjer å passe på at de blir stressa.

Anonymous poster hash: b7d18...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra!! Dere er heldige, løsningen er jo ganske enkel for dere ;) Når hunden er i bur har den mindre å passe på, enn om den må passe på hele stua ;)

Jeg tror det er noe du ikke helt har forstått. Hunder har normalt sett ikke noe problem med å være fritt i et hus eller "passe på hele stua". Husk at hunder stammer fra ulv som har ENORME områder å "passe på".

Om hunden din er utrygg uten å være i bur, så er det et problem. Det er altså ikke normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...