Gå til innhold

Bur/bingetrening


milco

Anbefalte innlegg

Jeg har en valp på snart 4 mnd. Den skriker og bjeffer med en gang vi forlater rommet eller han blir satt i bur.

De to første ukene vi hadde han måtte vi ligge nede i stua sammen med han, ellers ble det et rabalder uten like.. Nå sover han heldigvis alene på natt:)

Men så fort vi går i et annet rom for å dusje, gå på do, henge opp klær osv, begynner han å bjeffe.. Vi prøver å ha han med på det meste, men vi må også på jobb, butikken og diverse ærender..

Jeg vet han ikke er gammel og at dette kanskje er vanlig i denne alderen, men har noen tips til hvordan vi kan venne han til å være litt alene?

Vi har nå bygd en binge ute, trodde kanskje han skulle like den bedre enn bur inne, men han bjeffer like mye her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Valpener 4 mnd og dere har ennå ikke vent han til å være alene?? På høy tud i såfall. Hvorfor skaffet du deg hund hvis du skulke drite i alene-trening i 2 måneder???

Og hunder skal ikke være stengt inne i et bur! Ville du likt det selv?? Skulke vært obligatorisk hundesertifikat i landet! Dere tar han med på alt, dere har sviktet fra dag en! Lever hunden tilbake til oppdretter slik at han kan få et nytt skikjelig hjem!

Anonymous poster hash: 569ab...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en valp på snart 4 mnd. Den skriker og bjeffer med en gang vi forlater rommet eller han blir satt i bur.

De to første ukene vi hadde han måtte vi ligge nede i stua sammen med han, ellers ble det et rabalder uten like.. Nå sover han heldigvis alene på natt:)

Men så fort vi går i et annet rom for å dusje, gå på do, henge opp klær osv, begynner han å bjeffe.. Vi prøver å ha han med på det meste, men vi må også på jobb, butikken og diverse ærender..

Jeg vet han ikke er gammel og at dette kanskje er vanlig i denne alderen, men har noen tips til hvordan vi kan venne han til å være litt alene?

Vi har nå bygd en binge ute, trodde kanskje han skulle like den bedre enn bur inne, men han bjeffer like mye her!!

For det første; kutt ut buret. Han kan få bruke buret hvis døra er oppe. Da er det bedre å begrense området han kan få være på når han er alene, lukk dører til rom hvor dere ikke vil at han skal være.

Har dere trent skikkelig på å venne han til å være alene? Hvis ikke er det lurt å begynne med det NÅ, med en gang :) Babysteps....

Får den nok mental stimulans? ''Sliter'' dere han ut før dere stenger han inne alene? Og hvor mange timer er han alene? Hvor lenge var han alene første gangen dere dro i fra han?

Anonymous poster hash: 1fbbb...5f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stakkars dyr. Uerfaren er de fleste ved første kjøp,men når en bommer grossalt på basis tingene,sier jeg stakkars dyr.

Valpen kommer fra en flokk som oftest,med mor og søsken.Du slenger hunden i bur og forventer at den kan det samt tie stille.Så synes du det er rart at valpen piper (det betyr å rope på mor) når du forsvinner.Valpen er redd,derfor piper den. Valper skal koses med,gies mat,taes ut for tissing og trenes opp.



Herrigud jeg får vondt i hjerte jeg.



Anonymous poster hash: 1816d...5f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpener 4 mnd og dere har ennå ikke vent han til å være alene?? På høy tud i såfall. Hvorfor skaffet du deg hund hvis du skulke drite i alene-trening i 2 måneder???

Og hunder skal ikke være stengt inne i et bur! Ville du likt det selv?? Skulke vært obligatorisk hundesertifikat i landet! Dere tar han med på alt, dere har sviktet fra dag en! Lever hunden tilbake til oppdretter slik at han kan få et nytt skikjelig hjem!Anonymous poster hash: 569ab...e53

Eh, okey!

For det første har vi trent masse på det.. Har satt han i buret, gått unna i noen sekunder for så å komme tilbake, og prøvd å øke tiden.. Dette har vi øvd på HVER dag! Bare syns ikke det funker noe særlig..

For det andre er det tryggest for hunden å være i bur når han er alene. En liten valp tygger på alt som er, hva syns du om at den tygger på ledninger og får strøm i seg?? Både oppdretter, hundetreneren min og egentlig alle jeg kjenner som har hund har oppfordret meg til å bruke bur, nettopp fordi det er tryggest og fordi hunden slapper mer av i et bur enn å måtte passe på og holde oversikten over et helt hus...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første; kutt ut buret. Han kan få bruke buret hvis døra er oppe. Da er det bedre å begrense området han kan få være på når han er alene, lukk dører til rom hvor dere ikke vil at han skal være.Har dere trent skikkelig på å venne han til å være alene? Hvis ikke er det lurt å begynne med det NÅ, med en gang :) Babysteps....Får den nok mental stimulans? ''Sliter'' dere han ut før dere stenger han inne alene? Og hvor mange timer er han alene? Hvor lenge var han alene første gangen dere dro i fra han? Anonymous poster hash: 1fbbb...5f0

Jeg vil ikke kutte ut bur. Som nevnt ovenfor har både oppdretter og hundeinstruktør rådet meg til å bruke bur. Han var fri i stua en gang, og han beit på strømledninger.. Farlig!

Har øvd masse masse på å ha han i bur og forlatt rommet..

Hvis jeg skal la han være alene ei stund bruker jeg å gå tur med han først eller stimulere han på andre måter. Han er ikke alene lenge om gangen, fra halvtime til max to timer..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stakkars dyr. Uerfaren er de fleste ved første kjøp,men når en bommer grossalt på basis tingene,sier jeg stakkars dyr. Valpen kommer fra en flokk som oftest,med mor og søsken.Du slenger hunden i bur og forventer at den kan det samt tie stille.Så synes du det er rart at valpen piper (det betyr å rope på mor) når du forsvinner.Valpen er redd,derfor piper den. Valper skal koses med,gies mat,taes ut for tissing og trenes opp.Herrigud jeg får vondt i hjerte jeg. Anonymous poster hash: 1816d...5f4

Hva mener du? Jeg forventet ikke at han skulle være stille første gang jeg hadde han i bur, jeg har trent på det mye hver dag men syns ikke det funker noe særlig! Spørs derfor etter tips og råd til andre metoder.. Siden du tydeligvis er verdensmester regner jeg med du har råd til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke kutte ut bur. Som nevnt ovenfor har både oppdretter og hundeinstruktør rådet meg til å bruke bur. Han var fri i stua en gang, og han beit på strømledninger.. Farlig!

Har øvd masse masse på å ha han i bur og forlatt rommet..

Hvis jeg skal la han være alene ei stund bruker jeg å gå tur med han først eller stimulere han på andre måter. Han er ikke alene lenge om gangen, fra halvtime til max to timer..

Da må du gå til en mer oppdatert instruktør og snakke med oppdaterte oppdrettere. Det finnes utallige tråder om bur her og jeg har skrevet mye om det. Kan anbefale dette også:

http://gooddog.no/2012/11/djur-i-bur/

Forøvrig har alle de hundene jeg har kjent som har sluttet med bur roet seg betraktelig. Å gjøre et rom valpesikert er ikke hokus-pokus heller. Det handler mer om vilje fra eieren sin side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du gå til en mer oppdatert instruktør og snakke med oppdaterte oppdrettere. Det finnes utallige tråder om bur her og jeg har skrevet mye om det. Kan anbefale dette også:

http://gooddog.no/2012/11/djur-i-bur/

Forøvrig har alle de hundene jeg har kjent som har sluttet med bur roet seg betraktelig. Å gjøre et rom valpesikert er ikke hokus-pokus heller. Det handler mer om vilje fra eieren sin side.

Han begynte å bite i strømledningene som er festet inntil gulvlistene. Jeg får nesten ikke fjernet de, er forsåvidt ganske avhengig av strøm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke kutte ut bur. Som nevnt ovenfor har både oppdretter og hundeinstruktør rådet meg til å bruke bur. Han var fri i stua en gang, og han beit på strømledninger.. Farlig!

Har øvd masse masse på å ha han i bur og forlatt rommet..

Hvis jeg skal la han være alene ei stund bruker jeg å gå tur med han først eller stimulere han på andre måter. Han er ikke alene lenge om gangen, fra halvtime til max to timer..

Hva med å ha han alene i et annet rom, hvor du da evnt kan slå av sikringene? F.eks i gangen?

Prøvd å smøre eddik på ledningene?

La han ha tyggebein og leker lett tilgjengelig.

Du kan da vel prøve å øve uten bur?

Anonymous poster hash: 1fbbb...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter og instruktør burde jo forresten kunne svare deg på dette...........



Anonymous poster hash: 1fbbb...5f0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdretter og instruktør burde jo forresten kunne svare deg på dette........... Anonymous poster hash: 1fbbb...5f0

Ja, har brukt det tipset de ga meg, men syns ikke det viser særlig forbedring.. Tenkte jeg bare skulle høre her, regner med det er mange som har opplevd det samme og at det finnes mange forskjellige løsninger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han begynte å bite i strømledningene som er festet inntil gulvlistene. Jeg får nesten ikke fjernet de, er forsåvidt ganske avhengig av strøm!

Det er fullt mulig å ta opp ledningene og feste de oppe langs taklistene. Det er også mulig å spraye på noe hunden ikke liker (eddik), ha på pepper eller smøre på sennep. Mange eksempler på at det fungerer fint.

Igjen, det er snakk om vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å ta opp ledningene og feste de oppe langs taklistene. Det er også mulig å spraye på noe hunden ikke liker (eddik), ha på pepper eller smøre på sennep. Mange eksempler på at det fungerer fint.

Igjen, det er snakk om vilje.

Så du mener jeg skal ha alle stikkontaker i taket? Det funker dårlig.. Å ha på noe på ledningene går an..

Men igjen, dette er ikke en tråd for diskutering om bur er greit eller ikke. Jeg spurte etter tips til trening av bur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi prøvde å spraye bitterspray på sofaen. Da nøys hunden én gang og tygde videre! :fnise:



Anonymous poster hash: 40d7b...c13
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener jeg skal ha alle stikkontaker i taket? Det funker dårlig.. Å ha på noe på ledningene går an..

Men igjen, dette er ikke en tråd for diskutering om bur er greit eller ikke. Jeg spurte etter tips til trening av bur ;)

Det var du som først tok det opp at det ikke gikk an. Og når du spør etter tips om hvordan hunden best skal trives i bur, så må du akseptere at andre har erfaringer om at hunder IKKE trives i bur på generell basis. Om du leser linken jeg refererte til, så ser du at den også er skrevet av en hundetrener. En med veldig mye erfaring og høy utdanning. Du vil finne flere gode argumenter fra mange hundetrenere og atferdsterapauter mot bruk av bur.

Her er en til av Gry Løberg:

http://www.manimal.no/?p=1165

Du kan si hva du vil, men faktum er at det finnes uhyre mange gode grunnre til ikke å bruke bur. Fra hundetrenere ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har brukt det tipset de ga meg, men syns ikke det viser særlig forbedring.. Tenkte jeg bare skulle høre her, regner med det er mange som har opplevd det samme og at det finnes mange forskjellige løsninger ;)

Men du er ikke en gang villig til å prøve uten bur...?

Anonymous poster hash: 1fbbb...5f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var du som først tok det opp at det ikke gikk an. Og når du spør etter tips om hvordan hunden best skal trives i bur, så må du akseptere at andre har erfaringer om at hunder IKKE trives i bur på generell basis. Om du leser linken jeg refererte til, så ser du at den også er skrevet av en hundetrener. En med veldig mye erfaring og høy utdanning. Du vil finne flere gode argumenter fra mange hundetrenere og atferdsterapauter mot bruk av bur.

Her er en til av Gry Løberg:

http://www.manimal.no/?p=1165

Du kan si hva du vil, men faktum er at det finnes uhyre mange gode grunnre til ikke å bruke bur. Fra hundetrenere ;-)

Jeg aksepterer at andre ikke bruker bur, jeg bare mente at dette var en tråd for hvordan få hunden til å trives i bur, ikke tips til å gjøre om hele huset og skifte ut hele det elektriske anlegget slik at hunden kan gå løs :P

Jeg ser at det er mange gode argumenter mot bruk av bur, men jeg mener også at det er mange gode argumenter for! Folk har nok positive og negative erfaringer med begge deler, jeg tror man må finne ut hva som passer for seg og hunden. Jeg var åpen for tanken uten bur helt til jeg prøvde, han hadde skrapt av maling av dørlist og dør, rivd ned duk med en plante og litt diverse andre pynteting på slik at noe ble knust og som nevnt tidligere, biti godt i en strømledning.. Jeg liker ikke tanken på å la han være hjemme alene når sånne ting skjer, er han i buret vet jeg at han er trygg ;) Det kan hende med tiden at jeg kan vurdere å kutte ut bur, men da skal jeg vite at han er rolig og ikke klikker på inventaret selv om vi reiser bort en times tid..

Jeg skal lese linken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...