AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #21 Skrevet 26. august 2013 Hvis hun vil ha ungen sin renvasket kan vel ppt ta en titt på ham? Hvorfor i alle dager skal ppt bruke tid på en utredning av et barn som aldri har hatt problemer tidligere, når det enkleste er at skolen gjør en henvendelse til den andre gutten sin tidligere skole for å forhøre seg litt om hva som egentlig skjedde der? Så får de litt kjøtt på beina, og kan jobbe videre med å løse floene både mellom guttene og mødrene deres. Man utreder ikke unger i ppt for moro skyld, og det er heller ikke sånn at denne gutten nødvendigvis må ha et adferdsproblem fordi han har kommet i klinsj med en annen. Anonymous poster hash: 11a6f...cd4 2
ainna Skrevet 26. august 2013 #22 Skrevet 26. august 2013 Det er vel ikke snakk om et adfersproblem, men mobbing... Og hvis ungen min får mobbeanklage på seg, så vil jeg jo få hjelp til ham?!!! Og det kan ppt, de kan hjelpe. Jeg hadde nå villet stoppe det, sett til at han ikke mobbet eller plaget noen. Eller er denne damen så sikker på at hennes sønn ikke har gjort noe? Hva har det desuten for seg å forske på hva som har skjedd tidligere med den nye gutten. Om han har blitt mobbet før kan det være at han er ekstremt sårbar, og ikke tåler noenting. Kanskje han tar tidobbelt igjen for "ingenting". Dette kan ppt bidra til å finne ut av. Er det et poeng her å finne det ut på egenhånd? hvorfor vil man ikke bruke de instansene som er til for å hjelpe barna i slike saker?????
ainna Skrevet 26. august 2013 #23 Skrevet 26. august 2013 Herregud. Få sønnen utredet? Hva er det for noe piss? Hvis denne gutten aldri tidligere har hatt problemer med mobbeanklager på skolen, så synes jeg det er naturlig å sjekke opp litt rundt den nye gutte, som i følge ts skal være den som har skapt problemer siden han kom. Skoleledelsen på guttenes skole kan ta kontakt med skoleledelsen ved den andre gutten sin skole for å få rede på litt mer rundt gutten. Ingen bryter taushetsplikten ved å utveksle relevant informasjon for å få klarhet i en vanskelig situasjon mellom barn på skolen. Taushetsplikt skal aldri være til hinder for samarbeid, og det er da ikke sånn at skoleledelsen skal løpe til ts for å sladre om hvordan gutten fungerte på sin tidligere skole. My God. Anonymous poster hash: 11a6f...cd4 De som mobbet datteren min, foreldrene deres hadde heller aldri hatt problemer med mobbeanklager fra skolen. Men nå er det slik at når ppt oppdaget at de mobbet, så fikk de vite det. Det kan skje at man får vite at ens barn er en mobber. Hva gjør man da? Renvasker eller reparerer?
ainna Skrevet 26. august 2013 #24 Skrevet 26. august 2013 Hvorfor i alle dager skal ppt bruke tid på en utredning av et barn som aldri har hatt problemer tidligere, når det enkleste er at skolen gjør en henvendelse til den andre gutten sin tidligere skole for å forhøre seg litt om hva som egentlig skjedde der? Så får de litt kjøtt på beina, og kan jobbe videre med å løse floene både mellom guttene og mødrene deres. Man utreder ikke unger i ppt for moro skyld, og det er heller ikke sånn at denne gutten nødvendigvis må ha et adferdsproblem fordi han har kommet i klinsj med en annen. Anonymous poster hash: 11a6f...cd4 Om kommunen velger å flytte over en elev fra en skole til en annen, så må vel kommunen gripe inn om det ikke funker... Da har de ppt som kan hjelpe. De kan vite litt om problemene som kan oppstå hos et barn som er mobbet, og farene for at dette barnet fort kan gå inn i en rolle som gjør at det blir mobbet igjen. Om ikke ppt er løsningen så kan det være noen kompetansepersoner på skolen som kan mye om temaet, for eksempel sosiallærer eller spesialpedagoger. Dette er skolen og kommunen sitt problem, vi som foreldre skal bare gjøre det vi kan for å hjelpe våre barn, om de blir plaget eller plager andre. Begge deler er vel like ille?? 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #26 Skrevet 26. august 2013 Gidder ikke diskutere det mer, det er bare et forslag til ts, for jeg vet om saker der dette er gjort. Og det er ikke rykteflom og stalking å få info fra andre som har vært i samme situasjon og som til og med kan sitte på info til nytte for ts. Vedtak hjelper ingenting, det må handling til. Du er tydligvis foreldre til en mobber selv, kos deg med det på samvittigheten at du ikke gjorde noe for å stoppe det. Anonymous poster hash: 41ec5...ef4 9a.3 er et lovfestet vedtak med klagefrist om foreldrene mener det ikke er godt nok, og og det blir klage på et slikt tiltak skal jeg love deg at skolen tar det seriøst. For om ikke nytt vedtak godtas av foreldrene er det fylkesmannen neste. En skole kan lovforfølges for å ikke ha gjort tilstrekkelig i mobbesaker. Jobber på et ressurssenter som hjelper skolene med mobbesaker blandet annet så jeg har flere ganger sett effektive tiltak. Et av tiltakene kan være å bruke Innvlikk som er en omfattende kartleggingsmetode for å finne ut av klikker, gjenger, mobbere og offer. Jeg skal love deg at skolene tar et 9a.3 tiltak veldig seriøst, og plutselig får de til å hoste opp ressurser til ekstra vakter, ART, voksenstyrte friminuttaktiviteter, gruppedelte friminutt etc. Skolene er i dag redde for å få klagesaker på seg for dette. Forelder til en mobber selv? Er personangrep din beste argumentasjonsteknikk når du er uenig med noen? Jeg var faktisk den over her som skreiv at mange foreldre benekter at barna selv er mobbere, jeg er mobbeofrene selv så jeg ville tatt hardt tak i det om mitt barn fikk slike anklager mot seg og gjort alt for å få innsikt i hva som var realiteten. Om mitt barn var en mobber ville jeg kontaktet BUPA for å få hjelp til å jobbe med selvbildet til barnet mitt. Men nå er mitt barn bare 16 mnd og blir beskrevet som et godt tilpasset barn i barnehagen, så foreløpig har vi ikke det problemet nei. I de kommuner som ikke har ressurssenter som oss kan PPT kanskje ha kjennskap til Innblikk. Da melder lærer og skole inn problemet på klassenivå, og det er ikke enkeltbarn som meldes opp. I og med at det er så strenge regler på dette er selvsagt 9a.3 vedtak veien å gå, heller enn å involvere uskyldige andre foreldre. Som sakt, kanskje er ta sin gutt selv delskyldig eller kanskje har den andre gutten diagnoser som også påvirker hele bildet, og da er det skolen som har best oversikt over dette.Anonymous poster hash: 925b5...20c
ainna Skrevet 26. august 2013 #27 Skrevet 26. august 2013 9a.3 er et lovfestet vedtak med klagefrist om foreldrene mener det ikke er godt nok, og og det blir klage på et slikt tiltak skal jeg love deg at skolen tar det seriøst. For om ikke nytt vedtak godtas av foreldrene er det fylkesmannen neste. En skole kan lovforfølges for å ikke ha gjort tilstrekkelig i mobbesaker. Jobber på et ressurssenter som hjelper skolene med mobbesaker blandet annet så jeg har flere ganger sett effektive tiltak. Et av tiltakene kan være å bruke Innvlikk som er en omfattende kartleggingsmetode for å finne ut av klikker, gjenger, mobbere og offer. Jeg skal love deg at skolene tar et 9a.3 tiltak veldig seriøst, og plutselig får de til å hoste opp ressurser til ekstra vakter, ART, voksenstyrte friminuttaktiviteter, gruppedelte friminutt etc. Skolene er i dag redde for å få klagesaker på seg for dette. Forelder til en mobber selv? Er personangrep din beste argumentasjonsteknikk når du er uenig med noen? Jeg var faktisk den over her som skreiv at mange foreldre benekter at barna selv er mobbere, jeg er mobbeofrene selv så jeg ville tatt hardt tak i det om mitt barn fikk slike anklager mot seg og gjort alt for å få innsikt i hva som var realiteten. Om mitt barn var en mobber ville jeg kontaktet BUPA for å få hjelp til å jobbe med selvbildet til barnet mitt. Men nå er mitt barn bare 16 mnd og blir beskrevet som et godt tilpasset barn i barnehagen, så foreløpig har vi ikke det problemet nei. I de kommuner som ikke har ressurssenter som oss kan PPT kanskje ha kjennskap til Innblikk. Da melder lærer og skole inn problemet på klassenivå, og det er ikke enkeltbarn som meldes opp. I og med at det er så strenge regler på dette er selvsagt 9a.3 vedtak veien å gå, heller enn å involvere uskyldige andre foreldre. Som sakt, kanskje er ta sin gutt selv delskyldig eller kanskje har den andre gutten diagnoser som også påvirker hele bildet, og da er det skolen som har best oversikt over dette.Anonymous poster hash: 925b5...20c Takk og lov at det finnes sånne som deg!!! Kloke ord, som gjorde min dag bedre :-)
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #28 Skrevet 26. august 2013 Det ble stille.... Det er vel fordi folk ikke orker å diskutere med deg. Mye av det du skriver går ut fra at det er sønnen til ts som er problemet, noe det selvsagt kan være, men her må man jo gå ut fra det ts skriver. Og å kaste bort dyrebar tid hos ppt blir bare dumt. Slik ts skriver er det den andre gutten som burde vært utredet der. Både han og moren. Anonymous poster hash: f9ca9...ad5 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #29 Skrevet 26. august 2013 Om mitt barn var en mobber ville jeg kontaktet BUPA for å få hjelp til å jobbe med selvbildet til barnet mitt. Anonymous poster hash: 925b5...20c Hvorfor? Det er ikke sånn at mobbere sliter med selvbildet, det er en seiglivet myte. Anonymous poster hash: b9fae...d8f
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #30 Skrevet 26. august 2013 9a.3 er et lovfestet vedtak med klagefrist om foreldrene mener det ikke er godt nok, og og det blir klage på et slikt tiltak skal jeg love deg at skolen tar det seriøst. For om ikke nytt vedtak godtas av foreldrene er det fylkesmannen neste. En skole kan lovforfølges for å ikke ha gjort tilstrekkelig i mobbesaker. Jobber på et ressurssenter som hjelper skolene med mobbesaker blandet annet så jeg har flere ganger sett effektive tiltak. Et av tiltakene kan være å bruke Innvlikk som er en omfattende kartleggingsmetode for å finne ut av klikker, gjenger, mobbere og offer. Jeg skal love deg at skolene tar et 9a.3 tiltak veldig seriøst, og plutselig får de til å hoste opp ressurser til ekstra vakter, ART, voksenstyrte friminuttaktiviteter, gruppedelte friminutt etc. Skolene er i dag redde for å få klagesaker på seg for dette. Forelder til en mobber selv? Er personangrep din beste argumentasjonsteknikk når du er uenig med noen? Jeg var faktisk den over her som skreiv at mange foreldre benekter at barna selv er mobbere, jeg er mobbeofrene selv så jeg ville tatt hardt tak i det om mitt barn fikk slike anklager mot seg og gjort alt for å få innsikt i hva som var realiteten. Om mitt barn var en mobber ville jeg kontaktet BUPA for å få hjelp til å jobbe med selvbildet til barnet mitt. Men nå er mitt barn bare 16 mnd og blir beskrevet som et godt tilpasset barn i barnehagen, så foreløpig har vi ikke det problemet nei. I de kommuner som ikke har ressurssenter som oss kan PPT kanskje ha kjennskap til Innblikk. Da melder lærer og skole inn problemet på klassenivå, og det er ikke enkeltbarn som meldes opp. I og med at det er så strenge regler på dette er selvsagt 9a.3 vedtak veien å gå, heller enn å involvere uskyldige andre foreldre. Som sakt, kanskje er ta sin gutt selv delskyldig eller kanskje har den andre gutten diagnoser som også påvirker hele bildet, og da er det skolen som har best oversikt over dette.Anonymous poster hash: 925b5...20c Men det går jo an å kreve det vedtaket samtidig som man forhører seg med noen av foreldrene på den forrige skolen. Jeg synes det var en lur ide. Hadde jeg vært ts hadde jeg sporet opp noen av foreldrene til den gamle klassen til gutten og forhørt meg om hva det egentlig gikk i. Anonymous poster hash: f9ca9...ad5 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #31 Skrevet 26. august 2013 Hvorfor? Det er ikke sånn at mobbere sliter med selvbildet, det er en seiglivet myte.Anonymous poster hash: b9fae...d8f Vel, om et barn mobber er i alle fall noe galt. Mye litteratur peker på vansker med selvbilde. Men om det så er jeg som mor som har feilet, atferdstiltak som må til, eller hva enn nå tiltaket ville vært, ville jwg søkt hjelp fra apparatet, var mitt poeng. Som sakt, PPT kan ta i mot saker på klassenivå også, og mobbesaker er da ofte problemstillinger de jobber med. Det er på ingen måte bortkasta tid, men det vbr gå via klassetrinnet og skolen ikke som enkeltsak.Anonymous poster hash: 925b5...20c 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #32 Skrevet 26. august 2013 Angående dette med å kontakte andre foreldre, så vil jeg fraråde det fordi: dersom den andre moren får vite det kan det lede til mer konflikter som igjen smitter over på barna (eks: for all del hold deg unna x for moren hans er ikke riktig vel bevart. X går så på skolen og videreforteller dette, og barnet til ta vil da sitte igjen som syndebukk). I en av sakene jeg jobbet i viste det seg at det faktisk var private konflikter mellom foreldrene som var opphavet til konflikter mellom elevene, fordi foreldrene baksnakkelser hverandre hjemme. Det kan slå negativt tilbake på barnet om konfliktnivået mellom foreldrene blir høyere. Fører man en klagesak på skolen vil ikke ytterligere informasjon om gutten ha noen i innvirkning på tiltakene likevel. Før i tiden måtte foreldrene selv ordne opp, men i dag har man lovfestet rett til hjelp og da er det best å forsøke å forholde seg nøytral og ikke skape mer konflikt på foreldrenivå. Dersom mor til den andre gutten kan anklage TS for ryktespredning og "konspirasjon" i, hun stille svakere i sin sak. Man er aldri sikker på at foreldrene til gutten ikke får nyss i om TS er på fisketur og at hun da kan bruke dette videre mot både TS og gutten hennesAnonymous poster hash: 925b5...20c 1
ainna Skrevet 26. august 2013 #33 Skrevet 26. august 2013 Det er vel fordi folk ikke orker å diskutere med deg. Mye av det du skriver går ut fra at det er sønnen til ts som er problemet, noe det selvsagt kan være, men her må man jo gå ut fra det ts skriver. Og å kaste bort dyrebar tid hos ppt blir bare dumt. Slik ts skriver er det den andre gutten som burde vært utredet der. Både han og moren. Anonymous poster hash: f9ca9...ad5 Ja, det kan man si, at det er bare "de andre" som er problemet.. eller man kan ta tilbakemeldingene man får på alvor og prøve å finne ut av hva som er saken. Det er jo valgfritt.
ainna Skrevet 26. august 2013 #34 Skrevet 26. august 2013 Hva slags ansvar har vi som foreldre? drive etterforskning om enkeltpersoner på fritiden, for å finne ut "sannheten" Kjære vene, hva er det dette skal føre til? Oppklaring? Til TS Hvordan kan du endre denne dama? Hvordan sette grenser for henne? Er det lurt å ha kontakt med henne privat, eller kan du kommunisere mer gjennom skolen? Hvem eier problemet? du privat, eller skolen? Hvordan kan skolen hjelpe deg ut av dette? Kan de f.eks observere gutten din og samspillet mellom de to? hva vil de finne? Kan de bruke f.eks innblikk som metode for å avdekke hvem som mobber hvem? Eller er det bedre at du snakker med noen som virkelig kjenner sannheten? Noen av foreldrene til de som mobbet ham der han gikk før? Hva vil du få ut av å snakke med dem? Hvem eier sannheten? Hvordan vet du at det er et reellt bilde disse foreldrene har?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #35 Skrevet 26. august 2013 Angående dette med å kontakte andre foreldre, så vil jeg fraråde det fordi: dersom den andre moren får vite det kan det lede til mer konflikter som igjen smitter over på barna (eks: for all del hold deg unna x for moren hans er ikke riktig vel bevart. X går så på skolen og videreforteller dette, og barnet til ta vil da sitte igjen som syndebukk). I en av sakene jeg jobbet i viste det seg at det faktisk var private konflikter mellom foreldrene som var opphavet til konflikter mellom elevene, fordi foreldrene baksnakkelser hverandre hjemme. Det kan slå negativt tilbake på barnet om konfliktnivået mellom foreldrene blir høyere. Fører man en klagesak på skolen vil ikke ytterligere informasjon om gutten ha noen i innvirkning på tiltakene likevel. Før i tiden måtte foreldrene selv ordne opp, men i dag har man lovfestet rett til hjelp og da er det best å forsøke å forholde seg nøytral og ikke skape mer konflikt på foreldrenivå. Dersom mor til den andre gutten kan anklage TS for ryktespredning og "konspirasjon" i, hun stille svakere i sin sak. Man er aldri sikker på at foreldrene til gutten ikke får nyss i om TS er på fisketur og at hun da kan bruke dette videre mot både TS og gutten hennesAnonymous poster hash: 925b5...20c Det er da helt naturlig at man som foreldre forsøker å utrede og finne så mye fakta som mulig når sønnen blir anklaget for mobbing. Og det går helt sikkert an å finne oppegående foreldre som ikke forteller dette videre til moren. Man må jo få fakta på bordet her. Anonymous poster hash: f9ca9...ad5
ainna Skrevet 27. august 2013 #36 Skrevet 27. august 2013 Nå forstår jeg litt mer.... hvor alle løgnene oppstod... det var sånne foreldre som drev å "forsket" på egenhånd. Det er mange sannheter. Et barn som blir mobbet eier en av de sannhetene. Og så er det slik at når man har blitt utsatt for overgrep eller omsorgssvikt eller undertrykkelser eller krenkelser.. eller mobbing, så kan det hende man utvikler usympatiske trekk.. Det er trist. Og det samme kan skje når ens barn blir mobbet.
ViljaH Skrevet 27. august 2013 #37 Skrevet 27. august 2013 Jeg ville begynt å dokumentere sammen med sønnen min. For hver dag skriver vi ned i en bok hvordan forholdet mellom de to har vært den dagen. Hvilke ukvemsord ble sagt i hvilken situasjon, eskalerte detctil en episode osv. Viktig å få frem hvilken rolle hver av guttene spiller. Så kan du legge frem dette overfor skolen hvis behov, så de får et mer nyansert bilde. Det krever at din sønn forteller hele sannheten til deg, og du ser hvis han ikke gjør det. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #38 Skrevet 27. august 2013 Jeg ble mobbet som barn. Til tross for att moren til mobberen gikk psychobitch på mamma og prøvde å gi meg skylden så kom hun ikke langt. Det pleier å være veldig enkelt å si hvem som mobber hvem siden alle så at jeg var den som fikk juling og ble slengt ukvemsord etter. Anonymous poster hash: 06c44...07b 1
ainna Skrevet 27. august 2013 #39 Skrevet 27. august 2013 Jeg ble mobbet som barn. Til tross for att moren til mobberen gikk psychobitch på mamma og prøvde å gi meg skylden så kom hun ikke langt. Det pleier å være veldig enkelt å si hvem som mobber hvem siden alle så at jeg var den som fikk juling og ble slengt ukvemsord etter. Anonymous poster hash: 06c44...07b Skolen vet, hvis de ser etter. Spør man foreldrene til mobberne derimot, da er det ikke sikkert man får det reelle bildet proesentert.
Sylteagurk Skrevet 27. august 2013 #40 Skrevet 27. august 2013 Tusen takk for svar alle sammen :-) Jeg ringte rektor mandag morgen og kom til et møte samme dag. Der gikk det ganske fint, og vi fikk fortalt hvordan det egentlig hang sammen. Jeg tror både rektor, inspektør og lærer skjønte at det ikke var barna som i utgangspunktet var problemet her, men foreldrene til den andre gutten. Jeg fikk nå fortalt alt jeg har opplevd med moren det siste halvåret og fikk registrert min bekymring for fremtiden. Vi ble enige om at foreløpig skulle begge guttene holdes under oppsikt, de skulle ta daglige samtaler med begge, og jobbe med relasjonene deres. I tillegg håper jeg at de tar seg en prat med moren om hva som er grunnen til konflikten. Hvis ikke dette går, har jeg sagt til dem at den andre gutten må bytte klasse. Jeg kan ikke risikere at hun fortsetter å sverte min sønn og meg bak våres rygg til andre medelever og foreldre slik hun tidligere har gjort, og det gjør godt at skolen nå vet hele historien :-) 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå