AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #1 Skrevet 23. august 2013 Min sønn på 10 går i klasse med en gutt han har store problemer med. Gutten startet i klassen for halvannet år siden, og begrunnet skolebyttet med at han var blitt mobbet på sin forrige skole. Disse to guttene var venner i begynnelsen, men i påskeferien i år gikk det skikkelig gale mellom de to. De fortsatte kranglingen da skolen startet opp igjen, og ikke lenge etter innkalte lærer oss til konfliktsmøte. Møtet gikk fint, men uka etter tikket den første mailen inn fra moren til gutten med all slags anklager mot meg og min sønn. Hun fortsatte utover hele våren og sende eposter til lærer med meg som cc der hun kom med alvorlige beskyldninger mot min sønn, som lærer flere ganger måtte komme til bunns i og tilbakevise. Jeg fant fort ut at det gjaldt å holde hodet lavt og håpe på at det blåste over. Rett før sommerferien kom min sønn hjem og fortalte at gutten spredte rykter om meg på skolen, som ikke var sanne, dette hadde moren hans fortalt han. Jeg tok det opp med mor og lærer at dette var uakseptabelt, og at jeg forlangte at gutten trakk tilbake ryktene, dette ble avvist. Ved første skoledag i høst innprentet jeg til min gutt at han måtte holde seg unna denne andre gutten, men etter en prat med han i kveld viser det seg at denne andre gutten baksnakker min sønn ovenfor deres felles klassekamerater, han kommer med verbale utspill mot min sønn og plager han til gutten min tar igjen. Da går han til lærer og skylder alt over på min gutt. Nå i dag fikk jeg mail fra rektor på skolen at han hadde fått inn en mobbesak av en forelder mot min sønn, ingen navn ble nevnt, men jeg vet hvor det kommer fra. Hva gjør jeg nå? Er det noen som har erfaring med lignende, eller noen som har gode råd og tips? I siste mail jeg fikk fra denne moren i sommer skrev hun at sønnen hennes ikke hadde byttet skole pga mobbing, men pga dårlig læremiljø på den forrige skolen. Hennes sønn hadde løyet om det fordi han skammet seg over at han måtte bytte skole fordi han ikke lærte noe på den forrige. Jeg nekter å måtte bytte klasse/skole på min sønn, og jeg nekter å gi opp kampen mot en voksen psykopat som kriger mot min sønn gjennom sin egen sønn!Anonymous poster hash: 84b09...85a Anonymous poster hash: 84b09...85a
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #2 Skrevet 24. august 2013 Har ikke selv erfaing på dette området, men ser at du har fått endel mail fra moren til gutten. Disse ville jeg tatt utskrift av å tatt med på møte på skolen. For blir dette tatt som en alvorlig mobbesak, burde du som foresatt bli innkalt til møte. Anonymous poster hash: f3ed3...9db 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #3 Skrevet 24. august 2013 Hun moren virker ikke helt god. Snakk med læreren. Også må du være heeeelt sikker på at hun ikke har rett. Mange vil ikke åpne øynene for at deres eget barn mobber.Anonymous poster hash: 37697...a29 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #4 Skrevet 24. august 2013 Dette er en kinkig og kjedelig sak. Har en del erfaring med slike ting fra lærerperspektiv, men aldri som forelder. Kan kanskje gi noen råd likevel. Alle skoler er forpliktet til å ha en mobbeplan, og denne bør det være en lav terskel for å iverksette. Denne bør alle foresatte være kjent med gjennom skolens nettside eller et annet sted. Stort sett vil denne planen ha en saksgang som starter med samtale mellom elevene og lærer (dette er sikker også gjort..), deretter elever, foresatte og lærer, så elever, foresatte, lærer og rektor/inspektør (eller noe liknende) før man etter hvert må vurdere ande tiltak om ingen av disse møtene fører frem. Underveis i prosessen skrives det ofte kontrakter mellom elevene. Som tips er det viktig å holde seg rolig i alle møter (selv om den andre parten kanskje ikke gjør det og kommer med anklagelser), samt å forsøke å se saken fra begge perspektiv. Det er også lurt å være medgjørlig når lærer/ledelse kommer med forslag til løsning, og samtidig være åpen for at ditt barn kan ha en større del i dette enn man kanskje tror. Du kjenner barnet ditt best, og skal være hans/hennes advokat, men det er også viktig å vite at et barns skoleoppførsel ikke nødvendigvis er den samme som hjemme. Ville oppfordret læreren til å iverksette planen. Det er sikkert fornuftig at alle parter får snakket ut med hverandre! Lykke til Anonymous poster hash: f7157...82c 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #5 Skrevet 25. august 2013 Dette er en kinkig og kjedelig sak. Har en del erfaring med slike ting fra lærerperspektiv, men aldri som forelder. Kan kanskje gi noen råd likevel. Alle skoler er forpliktet til å ha en mobbeplan, og denne bør det være en lav terskel for å iverksette. Denne bør alle foresatte være kjent med gjennom skolens nettside eller et annet sted. Stort sett vil denne planen ha en saksgang som starter med samtale mellom elevene og lærer (dette er sikker også gjort..), deretter elever, foresatte og lærer, så elever, foresatte, lærer og rektor/inspektør (eller noe liknende) før man etter hvert må vurdere ande tiltak om ingen av disse møtene fører frem. Underveis i prosessen skrives det ofte kontrakter mellom elevene. Som tips er det viktig å holde seg rolig i alle møter (selv om den andre parten kanskje ikke gjør det og kommer med anklagelser), samt å forsøke å se saken fra begge perspektiv. Det er også lurt å være medgjørlig når lærer/ledelse kommer med forslag til løsning, og samtidig være åpen for at ditt barn kan ha en større del i dette enn man kanskje tror. Du kjenner barnet ditt best, og skal være hans/hennes advokat, men det er også viktig å vite at et barns skoleoppførsel ikke nødvendigvis er den samme som hjemme. Ville oppfordret læreren til å iverksette planen. Det er sikkert fornuftig at alle parter får snakket ut med hverandre! Lykke til Anonymous poster hash: f7157...82c Takk for svar og tips :-) Jeg må bare få si at jeg ikke er en av de foreldre med feilfrie barn, jeg er fullt klar over hvordan mitt barn reagerer ved de fleste situasjoner og hvordan han oppfører seg både når jeg er der og ikke. Moren til den andre gutten har derimot et feilfritt barn, og da blir forsøk på dialog med en gang umulig. Jeg kommer til å printe ut alt jeg har av korrespondanse mellom oss og levere det til skolen, når jeg tenker meg om burde jeg egentlig gjort det for en tid tilbake. Etter en lang prat med min sønn er det helt klart for meg hvem mobberen i denne situasjonen er, men siden min sønn er ganske trygg på seg selv og har ganske stor personlighet i tillegg, så lar han seg ikke mobbe så lett, og svarer tilbake med vold når han får nok. Dette er jo selvfølgelig uakseptabelt, og nok derfor han som oftest blir pekt ut som problemet i denne konflikten... Det jeg tenker er at siden denne konflikten har pågått i et halvt år nå, og ikke kommer til å gå over for den andre parten, så nekter jeg videre å la min sønn bli utsatt for daglig sjikane. Hvor står jeg med tanke på å kreve at den andre gutten må bytte klasse?Anonymous poster hash: 84b09...85a
AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #6 Skrevet 25. august 2013 I siste mail jeg fikk fra denne moren i sommer skrev hun at sønnen hennes ikke hadde byttet skole pga mobbing, men pga dårlig læremiljø på den forrige skolen. Hennes sønn hadde løyet om det fordi han skammet seg over at han måtte bytte skole fordi han ikke lærte noe på den forrige. Jeg nekter å måtte bytte klasse/skole på min sønn, og jeg nekter å gi opp kampen mot en voksen psykopat som kriger mot min sønn gjennom sin egen sønn!Anonymous poster hash: 84b09...85a Anonymous poster hash: 84b09...85a Jeg tipper den drittungen der har byttet skole fordi han mobbet medelevene på den gamle skolen. Anonymous poster hash: cdae3...c8e 9
Dagoberta Skrevet 25. august 2013 #7 Skrevet 25. august 2013 Etter opplæringslova paragraf 9a-3 kan dere be om at skolen fatter et enkeltvedtak der de beskriver hvordan de skal få slutt på disse problemene, og bedre det psykososiale miljøet. Jeg tror du må ha en veldig godt dokumentert sak for å vinne frem et krav om klassebytte for et annet barn, men skolens ansvar for å holde ro i situasjonen (i hvert fall i skoletida) er utstrakt. Jeg tror det er i både din og din sønns interesse å holde konfliktnivået med både skolen, medeleven og hans mor på et minimum, men et slikt vedtak har sine fordeler: Fordelen med å få et enkeltvedtak i saken, er at skolen blir mer bevisst på sitt ansvar, og at det gir dere rett til å klage på vedtaket, både om dere er uenige i vedtaket, og om dere mener skolen ikke gjennomfører tiltakene de beskriver i vedtaket på en tilfredsstillende måte. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #8 Skrevet 26. august 2013 Hvis denne gutten og hans familie kan være roten til langvarige problemer for din sønn, ville jeg kanskje svelget stoltheten og vurdert å bytte skole. Vel å merke hvis det finnes en annen skole i nærheten hvor din sønn har noen kamerater, slik at det ikke blir en kjempebrå overgang til noe helt nytt for ham. Det er så kjipt å mistrives på skolen, det går ut over selvtillit, faglig styrke og humør, ja, alt. I allefall hvis din sønn er av den litt introverte, nærtagende typen (nå har jeg ikke inntrykk av at han nødvendigvis er det, men...). Ville i allefall luftet disse tankene for rektor/lærer. Anonymous poster hash: 64d2c...218
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #9 Skrevet 26. august 2013 Jeg lurer litt på hvor mange foreldre av mobbere som har sakt det samme? "Det er den andre gutten/jentas skyld"? Krev paragraf 9.3 tiltak slik at skolen faktisk kan sette seg inn i hva som foregår på skolen og hva som kan gjøres for å stoppe det. Men vær åpen for at din gutt kanskje ikke er 100% så uskyldig som du tror. Om ikke annet kan det hende han feilleser noen situasjoner og handler ut i fra dette og derfor ikke er helt uskyldig i det hele.Anonymous poster hash: 925b5...20c 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #10 Skrevet 26. august 2013 Evt ta kontakt med den skolen gutten flyttet fra og be dem om hjelp. Anonymous poster hash: 41ec5...ef4 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #11 Skrevet 26. august 2013 Evt ta kontakt med den skolen gutten flyttet fra og be dem om hjelp.Anonymous poster hash: 41ec5...ef4 Skolen gutten flytta fra har taushetsplikt og kan selvsagt ikke gi noe informasjon. De har heller ingen hjelpeplikt for en elev som heller ikke går hos dem lenger. Det eneste de kan hjelpe med er at de kanskje har en ledig skoleplass til ts sin gutt siden en har flytta vekk.Anonymous poster hash: 925b5...20c 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #12 Skrevet 26. august 2013 Skolen gutten flytta fra har taushetsplikt og kan selvsagt ikke gi noe informasjon. De har heller ingen hjelpeplikt for en elev som heller ikke går hos dem lenger. Det eneste de kan hjelpe med er at de kanskje har en ledig skoleplass til ts sin gutt siden en har flytta vekk.Anonymous poster hash: 925b5...20c Skolen har taushetsplikt ovenfor ts, men de har lov å gi opplysninger til en annen skole. Uansett trenger man ikke spørre de ansatte, men kan spørre foreldrene i klassen gutten ble flyttet fra. De har ingen taushetsplikt, og er sikkert mer enn villig til å supplere info om dette krapylet. Anonymous poster hash: 41ec5...ef4 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #13 Skrevet 26. august 2013 Skolen har taushetsplikt ovenfor ts, men de har lov å gi opplysninger til en annen skole. Uansett trenger man ikke spørre de ansatte, men kan spørre foreldrene i klassen gutten ble flyttet fra. De har ingen taushetsplikt, og er sikkert mer enn villig til å supplere info om dette krapylet.Anonymous poster hash: 41ec5...ef4 De har ikke lov å gi ut noe informasjon uten at foreldrene til gutten selv har samtykket til at akkurat den spesifikke informasjonen overleveres. Taushetsplikten forhindrer at en skole kan ringe en annen og utlevere all info som de har lyst til nemlig. Så ja, da må man i så fall spore opp foreldre og grave ut informasjon, som da blir en del ryktebasert. Dårlig idé tenker jeg. Hva vet hi om hvilke spesielle behov denne gutten kan ha som de foreldrene ike har innsikt i? I slile saker skal man melde inn 9.3 og få et skriftlig vedtak fra skomen om hva de skal gjøre for å forhindre dette, ikke starte stalking og rykteflom med tifligere foreldre på en annen skole.Anonymous poster hash: 925b5...20c
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #14 Skrevet 26. august 2013 Jeg tipper den drittungen der har byttet skole fordi han mobbet medelevene på den gamle skolen. Anonymous poster hash: cdae3...c8e Enig. Og han kan fortsette mobbingen sin fordi moren hans mener han aldri gjør noe galt, og tror på hvert ord han sier. Anonymous poster hash: 11a6f...cd4 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #15 Skrevet 26. august 2013 De har ikke lov å gi ut noe informasjon uten at foreldrene til gutten selv har samtykket til at akkurat den spesifikke informasjonen overleveres. Taushetsplikten forhindrer at en skole kan ringe en annen og utlevere all info som de har lyst til nemlig. Så ja, da må man i så fall spore opp foreldre og grave ut informasjon, som da blir en del ryktebasert. Dårlig idé tenker jeg. Hva vet hi om hvilke spesielle behov denne gutten kan ha som de foreldrene ike har innsikt i? I slile saker skal man melde inn 9.3 og få et skriftlig vedtak fra skomen om hva de skal gjøre for å forhindre dette, ikke starte stalking og rykteflom med tifligere foreldre på en annen skole.Anonymous poster hash: 925b5...20c Gidder ikke diskutere det mer, det er bare et forslag til ts, for jeg vet om saker der dette er gjort. Og det er ikke rykteflom og stalking å få info fra andre som har vært i samme situasjon og som til og med kan sitte på info til nytte for ts. Vedtak hjelper ingenting, det må handling til. Du er tydligvis foreldre til en mobber selv, kos deg med det på samvittigheten at du ikke gjorde noe for å stoppe det. Anonymous poster hash: 41ec5...ef4
ainna Skrevet 26. august 2013 #16 Skrevet 26. august 2013 Min sønn på 10 går i klasse med en gutt han har store problemer med. Gutten startet i klassen for halvannet år siden, og begrunnet skolebyttet med at han var blitt mobbet på sin forrige skole. Disse to guttene var venner i begynnelsen, men i påskeferien i år gikk det skikkelig gale mellom de to. De fortsatte kranglingen da skolen startet opp igjen, og ikke lenge etter innkalte lærer oss til konfliktsmøte. Møtet gikk fint, men uka etter tikket den første mailen inn fra moren til gutten med all slags anklager mot meg og min sønn. Hun fortsatte utover hele våren og sende eposter til lærer med meg som cc der hun kom med alvorlige beskyldninger mot min sønn, som lærer flere ganger måtte komme til bunns i og tilbakevise. Jeg fant fort ut at det gjaldt å holde hodet lavt og håpe på at det blåste over. Rett før sommerferien kom min sønn hjem og fortalte at gutten spredte rykter om meg på skolen, som ikke var sanne, dette hadde moren hans fortalt han. Jeg tok det opp med mor og lærer at dette var uakseptabelt, og at jeg forlangte at gutten trakk tilbake ryktene, dette ble avvist. Ved første skoledag i høst innprentet jeg til min gutt at han måtte holde seg unna denne andre gutten, men etter en prat med han i kveld viser det seg at denne andre gutten baksnakker min sønn ovenfor deres felles klassekamerater, han kommer med verbale utspill mot min sønn og plager han til gutten min tar igjen. Da går han til lærer og skylder alt over på min gutt. Nå i dag fikk jeg mail fra rektor på skolen at han hadde fått inn en mobbesak av en forelder mot min sønn, ingen navn ble nevnt, men jeg vet hvor det kommer fra. Hva gjør jeg nå? Er det noen som har erfaring med lignende, eller noen som har gode råd og tips? I siste mail jeg fikk fra denne moren i sommer skrev hun at sønnen hennes ikke hadde byttet skole pga mobbing, men pga dårlig læremiljø på den forrige skolen. Hennes sønn hadde løyet om det fordi han skammet seg over at han måtte bytte skole fordi han ikke lærte noe på den forrige. Jeg nekter å måtte bytte klasse/skole på min sønn, og jeg nekter å gi opp kampen mot en voksen psykopat som kriger mot min sønn gjennom sin egen sønn!Anonymous poster hash: 84b09...85a Anonymous poster hash: 84b09...85a Det første du må gjøre er å lese deg opp. Hadde du lest litt om skolens plikter, og elevers rettigheter, så hadde du visst at læringsmiljø er den overordnede benevnelsen, og mobbing kan være en del av problemet i dårlig læringsmiljø. Les mer på udir.no For det andre kan det vel hende at din sønn mobber.. hvorfor er du så uforstående til dette? Om du er usikker ta kontakt med ppt og få sønnen din utredet. Samarbeid med skolen, med læreren, hør med dem hva de tenker.
ainna Skrevet 26. august 2013 #17 Skrevet 26. august 2013 Skolen har taushetsplikt ovenfor ts, men de har lov å gi opplysninger til en annen skole. Uansett trenger man ikke spørre de ansatte, men kan spørre foreldrene i klassen gutten ble flyttet fra. De har ingen taushetsplikt, og er sikkert mer enn villig til å supplere info om dette krapylet. Anonymous poster hash: 41ec5...ef4 I noen tilfeller vet ikke foreldrene så mye. I vårt tilfelle visste foreldrene ingenting, de fikk ingen info fra skolen om at deres barn var mobbere, enda det var godt dokumentert. Jeg tror det er lurt å forsøke å få til et godt samarbeid med skolen, og be om tiltak for at din sønn skal ha godt læringsmiljø.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #18 Skrevet 26. august 2013 Herregud. Få sønnen utredet? Hva er det for noe piss? Hvis denne gutten aldri tidligere har hatt problemer med mobbeanklager på skolen, så synes jeg det er naturlig å sjekke opp litt rundt den nye gutte, som i følge ts skal være den som har skapt problemer siden han kom. Skoleledelsen på guttenes skole kan ta kontakt med skoleledelsen ved den andre gutten sin skole for å få rede på litt mer rundt gutten. Ingen bryter taushetsplikten ved å utveksle relevant informasjon for å få klarhet i en vanskelig situasjon mellom barn på skolen. Taushetsplikt skal aldri være til hinder for samarbeid, og det er da ikke sånn at skoleledelsen skal løpe til ts for å sladre om hvordan gutten fungerte på sin tidligere skole. My God. Anonymous poster hash: 11a6f...cd4
ainna Skrevet 26. august 2013 #19 Skrevet 26. august 2013 Gidder ikke diskutere det mer, det er bare et forslag til ts, for jeg vet om saker der dette er gjort. Og det er ikke rykteflom og stalking å få info fra andre som har vært i samme situasjon og som til og med kan sitte på info til nytte for ts. Vedtak hjelper ingenting, det må handling til. Du er tydligvis foreldre til en mobber selv, kos deg med det på samvittigheten at du ikke gjorde noe for å stoppe det. Anonymous poster hash: 41ec5...ef4 Eh? hva i alledager får deg til å si dette, at vedtak ikke hjelper? Det er visst flere som trenger å sette seg inn i elevers rettigheter, og skolens forpliktelser overfor elevene.
ainna Skrevet 26. august 2013 #20 Skrevet 26. august 2013 Herregud. Få sønnen utredet? Hva er det for noe piss? Hvis denne gutten aldri tidligere har hatt problemer med mobbeanklager på skolen, så synes jeg det er naturlig å sjekke opp litt rundt den nye gutte, som i følge ts skal være den som har skapt problemer siden han kom. Skoleledelsen på guttenes skole kan ta kontakt med skoleledelsen ved den andre gutten sin skole for å få rede på litt mer rundt gutten. Ingen bryter taushetsplikten ved å utveksle relevant informasjon for å få klarhet i en vanskelig situasjon mellom barn på skolen. Taushetsplikt skal aldri være til hinder for samarbeid, og det er da ikke sånn at skoleledelsen skal løpe til ts for å sladre om hvordan gutten fungerte på sin tidligere skole. My God. Anonymous poster hash: 11a6f...cd4 Hvis hun vil ha ungen sin renvasket kan vel ppt ta en titt på ham?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå