Gå til innhold

hvordan skal jeg klare matten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ts her ;) ja det er vgs matte. P1og P2.jeg slet jævlig med matten når jeg gikk på vgs.læreren vi hadde gjorde heller ikke saken bedre i og med at han var overklok så jeg skjønte ikke det han forklarte.jeg gav opp rett og slett.var ikke motivert til det.gjorde aldri lekser og torte ikke si fra vist jeg ikke skjønte det.følte at det var bare meg å at jeg var dum.men nå er jeg veldig motivert.grunnen til at jeg skal ta det er at jeg vil ha generell studiekompetanse. Jeg skal søke meg ( forhåpentligvis på vernepleieren neste år. Men matte ligger virkelig ikke for meg.å jeg har ikke brukt matten på flere år.da tenker jeg ligninger å brøk og etc.så aner ikke hvordan jeg skal gripe fatt i dette.jeg får også bare undervisning i p2.fra nå til jul.jeg vet liksom ikke om jeg må gå til anskaffelse av ei ungdomsskole matte bok..som jeg sa tidligere er jeg ekstremt dårlig å organisere meg selv.å når det blir "mye" å ta tak i , kapitulere jeg å sitter bare å tenker hvordan jeg skal begynne å hvavheg skal gjøre etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrev akkurat et langt innlegg, men musen min er helt på styr ikveld og lukket vinduet :(

Forstår at du er frustrert. Det er vanskelig å vite hvor man skal begynne når grunnmuren er full av sprekker.

Gjør følgende:

1. Start med veldig enkel matematikk. Er du stødig i engelsk, bør du trykke på denne linken. Lag deg en bruker og hold på med oppgavene der til du har et grunnlag. En mattebok for 10. kl er heller ikke så dumt, da 1P og ungdomsskolepensum overlapper en del (handler mye om det samme).

Det virker kanskje latterlig enkelt med 2+3, men det hjelper på hoderegningsevnene dine. Trust me.

2. Følg Lektor Thues 1P på campus.inkrement.no. Bruk videoene til å lære, så løser du alle oppgavene i oppgavesamlingen din. Få hjelp på KG, diskusjon.no og matematikk.net. Videoene ser slik ut. (Denne gjelder for R1, men du får ihvertfall se hvordan det fungerer.)

3. Løs eksamenssett den siste tiden før eksamen.

4. Ta eksamen i 1P. Gå så løs på 2P. Når du har lagt et solid grunnlag i 1P, vil ikke 2P være så ille å begynne på.

Du må også bestemme deg for når du skal melde deg opp i det første faget. Fristen for å melde seg opp til jul er 15. september.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1p- og 2p. Hvilke nettsider anbefaler du? :)

Anonymous poster hash: b73a5...664

Tror nok det vil gå helt fint, er akkurat det samme som man hadde på ungdomsskolen. Så lenge du ikke har seriøse lærevansker er det bare å gjøre alle oppgavene bak i boken til hvert kapittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det vil gå helt fint, er akkurat det samme som man hadde på ungdomsskolen. Så lenge du ikke har seriøse lærevansker er det bare å gjøre alle oppgavene bak i boken til hvert kapittel.

Når hun "slet sinnsykt", så er det nok lurt å starte mykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun "slet sinnsykt", så er det nok lurt å starte mykt.

Grunnen til at hun slet var jo at hun begynte å henge etter klassen fordi hun ikke arbeidet nok. Eneste måten å fikse på det er god innsats og hard jobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at hun slet var jo at hun begynte å henge etter klassen fordi hun ikke arbeidet nok. Eneste måten å fikse på det er god innsats og hard jobbing.

Joda, men i mine ører høres det ikke ut som hun har et godt grunnlag.

Jeg hadde 5 og 6 i matte frem til andre klasse på videregående. Da raste korthuset fordi jeg ikke hadde fulgt med siden barneskolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts ;)

Nei jeg vet ikke om jeg har en mur engang jeg..det er det som er litt vanskelig. I og med at jeg får undervisning i P2 . Nå !! Så må starte en heeeeelt annen plass .for å bygge opp grunnmuren..å håper virkelig det ikke er den fossilen av en lærer jeg hadde når jeg gikk der :/ men det er jo en anen sak igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name="amonyn" post="13160044"

Jeg hadde 5 og 6 i matte frem til andre klasse på videregående. Da raste korthuset fordi jeg ikke hadde fulgt med siden barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreguuuuud det ble mye feil.jeg skal oversette.

Hvordan er det mulig? Når du var så flink 1 og 2 kl. På vgs.er det liksom ikke det " samme " ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreguuuuud det ble mye feil.jeg skal oversette.

Hvordan er det mulig? Når du var så flink 1 og 2 kl. På vgs.er det liksom ikke det " samme " ?

Jeg har alltid vært ganske flink i matematikk og brukte logikk for å løse oppgaver. Ikke formlene vi skulle kunne. Så da jeg begynte i 2.kl forsto jeg ingenting fordi jeg ikke kunne pensum fra årene før. Jeg var ikke flink, jeg gjorde meg selv en diger bjørnetjeneste.

Matematikk er ikke som andre fag. Man kan starte rett på nyere historie, men man kan ikke regne derivasjonsoppgaver uten å ha lært aritmetikk og algebra.

Har du sett noe på sidene jeg ga deg? KhanAcademy hjalp meg masse. Han har gått på samme smellen selv og han er mye smartere enn meg ;)

Følg punktene i min post og jobb hardt. Da får du det til!

Endret av amonyn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts.

Nå skal jeg begynne på kurset.men gruer meg helt jævlig. Lurer på å ringe å gi beskjed at jeg er syk.er ikke forberedt i det hele tatt.har hanglet den siste tiden å vært dårlig form. ; ( off....gruer meg...de har jo tatt det kurset et halvt år allerede å så nå dukker jeg opp ? Dette er virkelig dritt!!! Gruer meg til dust tinger ;( men har ont i magen å føler jeg må spy ; p koselig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts.

Nå skal jeg begynne på kurset.men gruer meg helt jævlig. Lurer på å ringe å gi beskjed at jeg er syk.er ikke forberedt i det hele tatt.har hanglet den siste tiden å vært dårlig form. ; ( off....gruer meg...de har jo tatt det kurset et halvt år allerede å så nå dukker jeg opp ? Dette er virkelig dritt!!! Gruer meg til dust tinger ;( men har ont i magen å føler jeg må spy ; p koselig

Hvorfor har du meldt deg på et kurs som er over det nivået du ligger på? Du lager bare problemer for deg selv ;)

Men de kan jo ikke gjøre deg noe. Kanskje du finner noen du kan lese sammen med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over det nivå jeg ligger ? Får å få generell studiekompetanse MÅ jeg ha den matten.uansett om det er over mitt nivå.klarer det hvertfall ikke UTEN undervisning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Over det nivå jeg ligger ? Får å få generell studiekompetanse MÅ jeg ha den matten.uansett om det er over mitt nivå.klarer det hvertfall ikke UTEN undervisning

Var ikke sånn jeg mente det. Mente bare at det kanskje hadde vært lurere å begynne på 1P, som er mye nærmere der du ligger i kunnskap. Ta 1P eksamen før jul og 2P etter jul, for eksempel.

Husker bare at jeg begynte på 2MX og var omtrent på nivå med en 8. klassing :fnise:

Forsto ingenting og fikk null utbytte av timene. Derfor tenker jeg det er litt dumt å betale for et kurs du kanskje ikke får så mye ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts.første dagen ferdig.det gikk faktisk veldig greit.likte godt læreren.å jeg fortalteat jeg ikke hadde noe kunnskap ;/ så vi begynte på boken, å han forklarte godt;) så nå sitter jeg faktisk med matte lekser ;;)regner potenser ;)))))

Ps.jeg har funnet min magiske kalkulator fra vgs.den funker meeeen nå husker jeg jo hvertfall ingenting av alt mulig som er der.er det noen muligheter til å finne bruksanvisningen for den på nett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meen en ting er at det er jo myye enklere når han forklarer enn når jeg sitter her alene ; p ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts.første dagen ferdig.det gikk faktisk veldig greit.likte godt læreren.å jeg fortalteat jeg ikke hadde noe kunnskap ;/ så vi begynte på boken, å han forklarte godt;) så nå sitter jeg faktisk med matte lekser ;;)regner potenser ;)))))

Ps.jeg har funnet min magiske kalkulator fra vgs.den funker meeeen nå husker jeg jo hvertfall ingenting av alt mulig som er der.er det noen muligheter til å finne bruksanvisningen for den på nett ?

Så flott :D Hvilken kalkulator er det? Anbefaler Casio, for de kan løse ligninger uten å bruke graf.

Bruksanvisning ligger nok på nett, men de er ganske tunge å lese (synes jeg). Lærer heller fra andre eller fra boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Jeg har flere ganger anbefalt 'Matematikk På Nytt' av John Haugan, men vet ikke om noen hører etter. Jobb deg gjennom den, forstå hva som står der og gjør masse oppgaver.

Som alt påpekt, er matematikk et logisk språk som i stor grad bygger på det du har lært tidligere og derfor er det umulig å gjøre det bra om fundamentet ikke er på plass. Om du ikke kan løse elementære ligninger eller regne med enkel algebra, er det håpløst å jobbe med mer avansert matematikk, da det er tatt for gitt at du kan dette til fingerspissene.

Når jeg begynte på VGS innså jeg at det var en tabbe å ikke ha fulgt med på ungdomsskolen, så jeg droppet faktisk mer eller mindre ut av undervisningen og begynte å jobbe med boken jeg nevnte ovenfor. Har gjort det veldig bra siden den gang.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger anbefalt 'Matematikk På Nytt' av John Haugan, men vet ikke om noen hører etter. Jobb deg gjennom den, forstå hva som står der og gjør masse oppgaver.

Som alt påpekt, er matematikk et logisk språk som i stor grad bygger på det du har lært tidligere og derfor er det umulig å gjøre det bra om fundamentet ikke er på plass. Om du ikke kan løse elementære ligninger eller regne med enkel algebra, er det håpløst å jobbe med mer avansert matematikk, da det er tatt for gitt at du kan dette til fingerspissene.

Når jeg begynte på VGS innså jeg at det var en tabbe å ikke ha fulgt med på ungdomsskolen, så jeg droppet faktisk mer eller mindre ut av undervisningen og begynte å jobbe med boken jeg nevnte ovenfor. Har gjort det veldig bra siden den gang.

:)

Godt tips. Hvor høyt opp går pensum i denne boken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Godt tips. Hvor høyt opp går pensum i denne boken?

Den starter på sen barneskole/ungdomskolematematikk og går opp mot 1T antar jeg. Den er også veldig godt skrevet med mange gode eksempler.

Når jeg var ferdig med den og hadde regnet gjennom alle oppgavene, enkelte av de flere ganger, hadde jeg få problemer med VGS matematikk.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...