Gå til innhold

hvordan skal jeg klare matten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå på kveldsskole å ta opp matten.slet sinnsykt på vgs men hadde ikke motivasjon.nå er det meningen at jeg skal ta disse to årene, på et halvt år helst.kanskje 1 år.er det noen som har noen råd?

Anonymous poster hash: 18dd2...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for svar ;) ja det er vell sikkert det eneste jeg kan gjøre.men jeg er ikke noe flink til å organisere meg selv.å jeg starter å får bare undervisning fra bok nr.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Tusen takk for svar ;) ja det er vell sikkert det eneste jeg kan gjøre.men jeg er ikke noe flink til å organisere meg selv.å jeg starter å får bare undervisning fra bok nr.2

Anonymous poster hash: 18dd2...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en mattestudent evt. pensjonert mattelærer som ikke tar blodpris til å undervise deg ekstra.Legg ut annonse i lokalavisen,på mittanbud (?).no eller finn.no :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk diverse matteforum aktivt, gå tilbake til ungdomskolenivå, pugg algebra og brøk, gjør oppgaver, og få reglene inn i fingrene. Da går det så mye lettere skal du se. Jeg strøk på vgs, tok opp 1p under undervisninig, og fikk 6. Jeg brukte mye tid i starten på å få inn grunnreglene, og etter jul gikk det av seg selv. Jeg tok 2p som privatist høstsemesteret etter, leste kun det jeg måtte og fikk 4 på eksamen, og så meg fornøyd med det. Men matteforumene er gull verd når man trenger en bedre beskrivelse av hvordan man skal gjøre oppgavene. Og så brukte jeg mye tid på å analysere fasitsvarene når jeg ikke fikk til oppgavene. Lykke til, du får det til hvis du vil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og bruk khanacademy.org til hvert tema du sliter med. På diskusjon.no kan du få mattehjelp (egen tråd). Og skaff privatlærer, omså bare en gang i måneden, spørs hvor mye du sliter. Kjøp gjerne mer grunnleggende bøker i matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, hva skal du bruke matten til? Studiekompetanse? Hva skal du i så fall studere?

Lite jeg liker mindre enn å se folk bruke masse tid og krefter på noe de ikke behersker.

Ellers har matematikk.net et bra forum, og du vil som regel få svar også her på KG, eller på diskusjon.no sitt forum for skole- og leksehjelp:



Anonymous poster hash: d7296...703
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar ;) men hvor finner jeg matteforumene ?har du ei bra sie du vet om ?

Diskusjon.no - utdanning - skole og leksehjelp - den store matteassistansetråden. Mange studenter som sitter der og svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken matte er det snakk om? Det finnes godt gjemte ressurser (på norsk) for alle vgs mattefag.

Skal finne link til deg om du forteller hvilken matte du tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med dette er vgs matte. Dersom det er 1p + 2p, 1s + 2s eller 1t så er det egentlig bare noen få kapitler som er virkelig viktige. Hvis du forstår det som er grunnleggende vil du nok klare å gjennomføre eksamen og.



Anonymous poster hash: 3ded9...2d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må regne oppgaver(!) bøker, forum, lærere og medstudenter kan hjelpe deg litt på vei. Men for å få til oppgavene på eksamen må du ha regnet liknende oppgaver før.

Jeg vil påstå at det aller fleste ganske lett vil kunne gå fra 2 til 5 i matte med et par uker jobbing før eksamen. 20 dager før eksamen (er det andre ting som må prioriteres må du begynne tidligere!) begynner du med 8 timer pr dag 6 dager i uka bør holde. Men for å få til å jobbe effektivt i 8 timer må du ha endel pauser. Sett derfor av ca 12 timer pr dag. Her er det gamle eksamenssett som gjelder, det skal være vanskelig i starten. Men hvis det er noe du virkelig ikke skjønner må du ha hjelp bruk medstudenter, familie, forum, khanacademy ell. Har du kommet opp på et nivå der du er ganske sikker på å få alt rett lar du være å jobbe de siste par dagene. Er du usikker kan du ha fri bare siste dagen før eksmaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil påstå at det aller fleste ganske lett vil kunne gå fra 2 til 5 i matte med et par uker jobbing før eksamen. 20 dager før eksamen (

Anlegg for matematikk har mye å si her. Har man ikke det, kan man glemme det du sier.

Anonymous poster hash: d7296...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøy i matte på videregårende, men nå tar jeg siste året ingeniør. Fikk B i første klasse og C i andre, så får vi se hva dette året gir...

Poenget er at jeg også sleit sinnsykt. Så mye at jeg bare gav det opp og bestemte at matte ikke er noe for meg. Men så gikk det noen år og jeg bestemte meg for ingeiørutdannelsen. Jeg kom inn via sommerkurset (fikk A på den matten) og har jobbet flittig siden.

Jeg har som sagt jobbet masse (!!!) med matten, og det har absolutt betalt seg.

Kanskje det samme for deg? Jobb og jobb og jobb. Ikke gi opp før du skjønner det.

Bruk Kahn academy på nett, søk etter løsninger på Wolfran Alpha. Løs oppgaver!!



Anonymous poster hash: 0cdb9...4fb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut campus.inkrement.no. Siden har vært nede idag, mulig den endres for skolestart.

Video og enkle oppgaver for (nesten) alle vgs matematikkfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvilken matte er det snakk om? Det finnes godt gjemte ressurser (på norsk) for alle vgs mattefag.

Skal finne link til deg om du forteller hvilken matte du tar.

1p- og 2p. Hvilke nettsider anbefaler du? :)

Anonymous poster hash: b73a5...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1p- og 2p. Hvilke nettsider anbefaler du? :)

Anonymous poster hash: b73a5...664

Se linken i mitt forrige innlegg. Den er som sagt nede idag, men den virket igår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se linken i mitt forrige innlegg. Den er som sagt nede idag, men den virket igår.

Tusen takk :)

Anonymous poster hash: b73a5...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :)

Anonymous poster hash: b73a5...664

Slike sider er gull verdt, men det er oppgaver som gir deg virkelig kunnskap. Regn MASSE!

Om du sitter fast på en oppgave, legg den bort en stund. Det er viktig å løse oppgaver du synes er vanskelige, men det er gjerne lettere å få den til om hjernen får litt tid på seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...