Gå til innhold

Når kan jeg kaste regninger?


Myrthel

Anbefalte innlegg

Det er ingen formelle krav til oppbevaring av dokumenter for privatpersoner, nei.

Fakturaene du mottatt har uansett ingen verdi, da den ikke bekrefter noe annet enn at du har mottatt en faktura. Betalingene blir uansett tilstrekkelig dokumentert ved betaling i nettbank.

Jeg kaster altså alle fakturaer rett etter betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For oversikten, og "bevisdelen" sin skyld, så må det da være mye enklere å printe ut de månedlige kontoutskriftene om man ønsker noe på papir? Her står det jo alle overføringer både den ene og andre veien.
Jeg sparer ikke på regninger privat, men firma er noe helt annet som skrevet tidligere i tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg er nok en av de som lever litt i den gamle verden der alt oppbevares alt for lenge. Men til dere som sier at det bare er å søke i nettbanken: jeg kan da ikke søke på et kidnummer jeg ikke har? Altså hvis f.eks får purring fra Canaldigital og det hevdes at faktura nr x ikke er betalt så kan jeg jo ikke søke på denne med mindre jeg har kidnummeret på bankgirodelen foran meg?

Men ja: hvis det er påstand om manglende betaling så pleier jeg faktisk å søke i nettbanken på rett forfallsdato/måned og se om jeg har et utøvende beløp av denne størrelsen.

Jeg også merker kvitteringen med at de er betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alt i minimum 5 år. I egene permer som har lapper som Bank, jobb, regninger, kvitteringer, reise, familie,

Det kalles å være organisert og tar null tidog null plass. Har redde meg mange ganger å tatt vare på kvitteringer skal jeg si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alt i minimum 5 år. I egene permer som har lapper som Bank, jobb, regninger, kvitteringer, reise, familie,

Det kalles å være organisert og tar null tidog null plass. Har redde meg mange ganger å tatt vare på kvitteringer skal jeg si.

Kvitteringer forstår jeg, men ikke regninger?

Hva skal du med de?

Anonymous poster hash: a57fd...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en av de som lever litt i den gamle verden der alt oppbevares alt for lenge. Men til dere som sier at det bare er å søke i nettbanken: jeg kan da ikke søke på et kidnummer jeg ikke har? Altså hvis f.eks får purring fra Canaldigital og det hevdes at faktura nr x ikke er betalt så kan jeg jo ikke søke på denne med mindre jeg har kidnummeret på bankgirodelen foran meg?

Men ja: hvis det er påstand om manglende betaling så pleier jeg faktisk å søke i nettbanken på rett forfallsdato/måned og se om jeg har et utøvende beløp av denne størrelsen.

Jeg også merker kvitteringen med at de er betalt.

Nei, du kan ikke søke på kid. Men du kan søke på beløp, navn osv.

Man er absolutt ikke avhengig av fakturaen. Og skulle man trengt den, så kan man be om kopi :)

Anonymous poster hash: a57fd...db7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvitteringer forstår jeg, men ikke regninger?

Hva skal du med de? Anonymous poster hash: a57fd...db7

Siden jeg allerede tar vare på orginaler er ikke regninger noe stress å putte i egen folder. I tilfelle et langt kidnummer blir feil og man reiser på ferie og tror alt er ok, men så har det blitt krøll...purringer osv. Går noe feil er det min egene skyld. Nei takk.

Orginale billag er gode å ha. Be om kopier er sløsing. Ikke alt kan legges på autogiro. Noe kommer på epost.

Jeg har dette som jobb også, så jeg kan dette å fremvise kvitteringer osv. I min jobb har vi ca 200 milliarder kroner i året ut og inn, Så regninger er mer enn papir for meg. Har vært slik siden jeg først ble gitt en organiseringsmappe av foreldrene mine.

.

Endret av Wonders
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg allerede tar vare på orginaler er ikke regninger noe stress å putte i egen folder. I tilfelle et langt kidnummer blir feil og man reiser på ferie og tror alt er ok, men så har det blitt krøll...purringer osv. Nei takk. Orginale billag er gode å ha.

Jeg har dette som jobb også, så jeg kan dette å fremvise kvitteringer osv. I min jobb har vi ca 200 milliarder kroner i året ut og inn, Så regninger er mer enn papir for meg. Har vært slik siden jeg først ble gitt en organiseringsmappe av foreldrene mine.

Hvis man har det for vane, skjønner jeg der :)

Men for å spore betalinger, skjønner jeg ikke. Man finner jo alt ved å søke på navn, sum el.l.

Men for all del, jeg mener ikke at det er teit å ta vare på om man i det!

Skjønner bare ikke biten om å bruke det til noe ;)

Anonymous poster hash: a57fd...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...