Gå til innhold

Når kan jeg kaste regninger?


Myrthel

Anbefalte innlegg

Før var det jo en "regel" på at man skulle spare regningene sine i 10 år.(Dengang banken stemplet regningene når man betalte) Nå betaler jeg jo alt over nettet, som jeg jo også har gjort i mange år. Kvitteringen har jo ingen "verdi" lenger. Trenger jeg da å spare den? Inneholder den noen nr. som banken trenger for å søke opp registreringen? Kan man virkelig få purring på en regning etter 3- 5 eller 8 år????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gresshoppesang

Jeg kaster dem i gjenvinningskassen med en gang de er betalt.

Får lite fakturaer på papir, de fleste går rett i nettbanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amber Rose

Før var det jo en "regel" på at man skulle spare regningene sine i 10 år.(Dengang banken stemplet regningene når man betalte) Nå betaler jeg jo alt over nettet, som jeg jo også har gjort i mange år. Kvitteringen har jo ingen "verdi" lenger. Trenger jeg da å spare den? Inneholder den noen nr. som banken trenger for å søke opp registreringen? Kan man virkelig få purring på en regning etter 3- 5 eller 8 år????

Jeg ligger svett an hvis man skal spare på de, for jeg kaster de bare når de er betalt :S

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster dem i gjenvinningskassen med en gang de er betalt.

Får lite fakturaer på papir, de fleste går rett i nettbanken.

Takk for svarene ;-) De fleste her går også rett i nettbanken, men så dukker det jo opp noen fakturaer. Jeg er midt i en stor oppryddings"aksjon" og vil helst hive ALT.... :laugh: . Er bare så redd jeg skal få noen purringer og ikke ha noe "bevis" på at alt er betalt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest RompeRusk

Jeg fikk plutselig brev fra inkasso, om at jeg ikke hadde betalt mine regninger på et treningssenter jeg meldte meg ut av for 6 måneder siden. Kravet var på over 3000.. hadde dessverre ingen bevis på at jeg verken hadde betalt eller meldt meg ut, heldigvis hadde ikke treningsenteret motbevis :) så kravet ble forlagt ;) bottom line is, etter det har jeg beholdt alle dokumenter i minst ett år!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

no er jeg ikke helt sikker, men tror det er slik at du kan få krav mot deg i inntil tre år etter,

altså om f.ex kommunen har glemt å sende deg regning for noe, eller glemt å prisjustere en regning så kan de sende regning for tre år , og kreve at du betaler, så tror at kvitteringer/konto utskrifter må takes vare på i tre eller fem år, har du et krav mot kommunen så kan du ikke kreve for mer enn tre år , mer enn tre år er foreldet

vet at da jeg begynte å levere selvangivelse sa foreldrene mine at jeg måtte ta vare på de i ti år , viss det skulle bli noe kluss en gang og etterligning , for å kunne bevise at du har ditt på det tørre



Anonymous poster hash: ca054...524
Lenke til kommentar
Del på andre sider

no er jeg ikke helt sikker, men tror det er slik at du kan få krav mot deg i inntil tre år etter,

altså om f.ex kommunen har glemt å sende deg regning for noe, eller glemt å prisjustere en regning så kan de sende regning for tre år , og kreve at du betaler, så tror at kvitteringer/konto utskrifter må takes vare på i tre eller fem år, har du et krav mot kommunen så kan du ikke kreve for mer enn tre år , mer enn tre år er foreldet

vet at da jeg begynte å levere selvangivelse sa foreldrene mine at jeg måtte ta vare på de i ti år , viss det skulle bli noe kluss en gang og etterligning , for å kunne bevise at du har ditt på det tørre

Anonymous poster hash: ca054...524

Selvangivelser ligger jo på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en ipad eller iphone anbefaler jeg å installere "Scanner Pro". Fantastisk app som synker opp mot dropbox. Det jeg gjør er at jeg scanner alt av regninger, kvitteringer ol. med en gang, så lastes det automatisk opp til dropbox og ligger der hvis jeg trenger det.

Så lenge jeg betaler alt via nettbanken uansett så skal det mye til for at dette skal bli feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk plutselig brev fra inkasso, om at jeg ikke hadde betalt mine regninger på et treningssenter jeg meldte meg ut av for 6 måneder siden. Kravet var på over 3000.. hadde dessverre ingen bevis på at jeg verken hadde betalt eller meldt meg ut, heldigvis hadde ikke treningsenteret motbevis :) så kravet ble forlagt ;) bottom line is, etter det har jeg beholdt alle dokumenter i minst ett år!!!

Det hadde ikke hjulpet å ha fakturaen. Kopi av oppsigelsen derimot - det hadde hjulpet!

Krav foreldes etter 3 år, så noe lenger enn det er det liten vits i å beholde fakturaer/kvitteringer. Men garantier og reklamasjonsrett kan være lengre, så noen kvitteringer kan det lønne seg å bevare i 5-10 år. Dersom det er verdifulle saker som man vil bevise opphavet til, så bør disse bevares i lengre tid.

Anonymous poster hash: 8b56b...961

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en perm for regninger og en tynn mappe for hver "forhandler".

Jeg liker å ha ting på papir for å huske på det. Merker betalte regninger med rosa markør og dato for betalt. Bor i utlandet og har kostnader både her og hjemme så er simpelthen nødt til å ha alt i en perm for å gjennomgå jevnlig og dobbeltsjekke at alt er betalt.

Jeg kastet nettopp noen faktura som er betalt (og bekreftet betalt). Ellers har jeg for de siste 6 mnd liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du blander 10-årsregelen med regnskapsførsel for firma. Bedrifter i Norge må oppbevare all bilag i 10 år. For en privatperson gjelder ingen slike regler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke hjulpet å ha fakturaen. Kopi av oppsigelsen derimot - det hadde hjulpet!

Krav foreldes etter 3 år, så noe lenger enn det er det liten vits i å beholde fakturaer/kvitteringer. Men garantier og reklamasjonsrett kan være lengre, så noen kvitteringer kan det lønne seg å bevare i 5-10 år. Dersom det er verdifulle saker som man vil bevise opphavet til, så bør disse bevares i lengre tid.

Anonymous poster hash: 8b56b...961

Takker igjen for svar. Garantier beholder jeg til de har gått ut. Jeg har også hittil beholdt fakturaer/kvitteringer og notert dato for betaling. (Men jeg har så lyst til å kaste mye av dette uten at det kan oppstå trøbbel siden.) Men som sagt at en lengre opp i tråden - en faktura er ikke lenger et bevis.

Jeg har en perm for regninger og en tynn mappe for hver "forhandler".

Jeg liker å ha ting på papir for å huske på det. Merker betalte regninger med rosa markør og dato for betalt. Bor i utlandet og har kostnader både her og hjemme så er simpelthen nødt til å ha alt i en perm for å gjennomgå jevnlig og dobbeltsjekke at alt er betalt.

Jeg kastet nettopp noen faktura som er betalt (og bekreftet betalt). Ellers har jeg for de siste 6 mnd liggende.

Det er et system noe ala ditt jeg også har. Men etter mange år - er det MYE papir....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor man skal ta vare på regninger?!

Det eneste vi tar vare på er fra håndverkere, for å dokumentere at vi har gjort jobben hvitt.

Og det har vi faktisk fått bruk for ifm tilfeldig kontroll.

Hva en regning fra canal digital skal hjelpe deg, ser jeg ikke...

Anonymous poster hash: a57fd...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du blander 10-årsregelen med regnskapsførsel for firma. Bedrifter i Norge må oppbevare all bilag i 10 år. For en privatperson gjelder ingen slike regler.

Stemmer det? Jeg husker bare jeg lærte det, fra den tiden da det var vanlig å betale regninger i banken. (Men det er godt mulig jeg ble feilopplært...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for svar. Garantier beholder jeg til de har gått ut. Jeg har også hittil beholdt fakturaer/kvitteringer og notert dato for betaling. (Men jeg har så lyst til å kaste mye av dette uten at det kan oppstå trøbbel siden.) Men som sagt at en lengre opp i tråden - en faktura er ikke lenger et bevis.

Det er et system noe ala ditt jeg også har. Men etter mange år - er det MYE papir....

Jeg kommer nok ikke til å beholde disse i flere år. Jeg er bare 23 så mange av disse tingene er kostnader som ikke har vart så lenge. I permen er det:

- Invoince fra universitetet

- Kvitteringer og resept fra lege

- Faktura for skatteoppgjør

- Fellesutgifter leilighet

- Vann, gass + elektrisitet

- Kredittkortregninger

- Regning for mobil + internett

- Husleie for leilighet hjemme

- Leie i London

- Nedbetaling samt andel av leie for søsters andel i leilighet (et par Excel dokumenter med utregninger)

Når jeg har betalt ned kredittkort kommer jeg til å si dem opp, klippe kortene i to og kaste faktura.

Permen min er ikke så altfor stor.

Jeg ser ingen grunn til å beholde betalte faktura for betalingsforhold som ikke gjelder lenger. Hvis det er kvitteringer for ting tilbake i tid som allerede er løst og en butikk/bank/tjeneste du aldri kommer til å forholde deg til igjen, så er det ingen grunn til å beholde faktura. Den fungerer ikke som kvittering uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å søke opp kid/fakturanummer i nettbanken.

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...