Gå til innhold

Ekstrem tretthet


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med ekstrem tretthet i snart 15 år. "alle er jo trøtte innimellom" pleier vennene mine/legen min og si men det her er så ekstremt at jeg nesten ikke orker å leve mer. Det eneste jeg tenker på når jeg våkner er " når kan jeg legge meg igjen?" og hver eneste dag håper jeg det skjer et eller annet med meg som gjør at jeg kan sove (brekke beinet, bli påkjørt etc)

jeg orker ikke gjøre noen ting av det normale mennesker gjør og bare det å skulle dusje krever utrolig mye av meg. Jeg legger meg til vanlig tid på kvelden (22-23) og sover til 8. På natten har jeg utrolig mange mareritt og oppvåkninger og har slitt en del med hallusinasjoner og søvnparalyse. Når jeg kommer på jobb kjemper jeg hele dagen med å holde øynene oppe og når jeg kommer hjem sovner jeg gjerne til 20-21 for så og spise også legge meg igjen.

Jeg har tatt utallige blodprøver, tester, MR og alle slags "vanlige" undersøkelser og nå vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Heldigvis er sjefen min veldig forståelsefull, og hadde jeg jobbet et annet sted hadde jeg nok fått sparken for lenge siden. jeg vet ikke om jeg klarer å jobbe lenger heller.

Jeg har prøvd å tvinge meg selv til å være våken etter jobb og har drevet med søvnhygiene veldig lenge, men til slutt så blir det bare verre og verre og det ender opp med at jeg møter veggen og bare ligger i sengen i flere uker.

Hva kan jeg gjøre videre? Jeg orker ikke ha det sånn med :(



Anonymous poster hash: 45f1c...2ce
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres helt grusomt ut :( Hvordan er det med kosthold og trening?

Skrevet

alle blodprøver er fine. Jeg spiser som oftest ren mat, mye grønnsaker , egg, frukt/bær og kjøtt. Driver med lagsport så jeg tvinger meg selv på trening tre dager i uka hvor treningene varer i 2,5 time hver gang..noen ganger mer, men vet ikke hvor lenger jeg klarer å opprettholde det.

Drikker sjeldent alkohol (orker ikke rett og slett) og føler at jeg er ganske sunn.

For syv år siden var jeg veldig usunn og spiste for det meste halvfabrikata hele tiden, var lubben og trente ingenting men trettheten har vært uforandret. Da jeg var yngre (er 25 nå) var det samme greia.



Anonymous poster hash: 45f1c...2ce
Skrevet

Kjøp lavendel-olje på Panduro-hobby, drypp fem-seks dråper på hodeputa så du kan lukte på det når du skal sove. Det har en veldig beroligende effekt, og hjalp meg mye. Men ikke fokuser på lavendel-oljen når du skal sove, prøv å fokuser på at du skal være avslappet og skal sove, - ikke fokuser på at du skal lukte på oljen.

Har du prøvd alternativ behandling som f.eks. healing? Det hjalp meg, og etter tre behandlinger hos healer var jeg 100% kvitt søvnvanskene

Skrevet

Det kan være en mental greie også. Føler du deg mye deppa? Negativ tankegang?

Skrevet

Kjøp lavendel-olje på Panduro-hobby, drypp fem-seks dråper på hodeputa så du kan lukte på det når du skal sove. Det har en veldig beroligende effekt, og hjalp meg mye. Men ikke fokuser på lavendel-oljen når du skal sove, prøv å fokuser på at du skal være avslappet og skal sove, - ikke fokuser på at du skal lukte på oljen.

Har du prøvd alternativ behandling som f.eks. healing? Det hjalp meg, og etter tre behandlinger hos healer var jeg 100% kvitt søvnvanskene

Har prøvd lavendelolje. Har prøvd kamillete, rosenterapi, sovemedisiner, antipsykotika, søvnhygiene, psykolog, coach, terapi, antideppressiva. Jeg har tatt MR av hodet, MR av lunger og hjerte, tatt vevsprøver, alle blodprøver du kan tenke deg, tatt en full nevrologisk undersøkelse som gikk over flere dager, Vær hos fire psykologer, blodsukkermålinger. full sjekk for diabetes , sjekket kortisonnivået og om binyrebarken er i orden. Tatt EEG, EKG. Jeg har bedt til gud, jesus og alle guder du kan tenke deg (enda jeg er ateist).

jeg har sovet så mye jeg føler jeg har hatt behov for, og jeg har prøvd å sove de 8 timene som er anbefalt . alt i lengere perioder. Jeg har prøvd lavkarbodietter og andre kosthold/treningsmetoder og nå klikker det snart for meg.

Problemet mitt er ikke at jeg ikke får sove. Problemet mitt er at jeg sover hele tiden!

Det kan være en mental greie også. Føler du deg mye deppa? Negativ tankegang?

Jeg har vært hos utallige psykologer som alle har friskmeldt meg. Som jeg har sagt til de " jeg er ikke trøtt fordi jeg er deprimert, jeg er deprimert fordi jeg er trøtt" . De dagene jeg får nok søvn og føler meg oppegående så har jeg det utrolig bra. Og på jobb selv om jeg er trøtt som bare det så er jeg jo i "godt" humør. jeg både tuller og ler og føler jeg har det bra psykisk.

Anonymous poster hash: 45f1c...2ce

Skrevet

Har prøvd lavendelolje. Har prøvd kamillete, rosenterapi, sovemedisiner, antipsykotika, søvnhygiene, psykolog, coach, terapi, antideppressiva. Jeg har tatt MR av hodet, MR av lunger og hjerte, tatt vevsprøver, alle blodprøver du kan tenke deg, tatt en full nevrologisk undersøkelse som gikk over flere dager, Vær hos fire psykologer, blodsukkermålinger. full sjekk for diabetes , sjekket kortisonnivået og om binyrebarken er i orden. Tatt EEG, EKG. Jeg har bedt til gud, jesus og alle guder du kan tenke deg (enda jeg er ateist).

jeg har sovet så mye jeg føler jeg har hatt behov for, og jeg har prøvd å sove de 8 timene som er anbefalt . alt i lengere perioder. Jeg har prøvd lavkarbodietter og andre kosthold/treningsmetoder og nå klikker det snart for meg.

Problemet mitt er ikke at jeg ikke får sove. Problemet mitt er at jeg sover hele tiden!

Jeg har vært hos utallige psykologer som alle har friskmeldt meg. Som jeg har sagt til de " jeg er ikke trøtt fordi jeg er deprimert, jeg er deprimert fordi jeg er trøtt" . De dagene jeg får nok søvn og føler meg oppegående så har jeg det utrolig bra. Og på jobb selv om jeg er trøtt som bare det så er jeg jo i "godt" humør. jeg både tuller og ler og føler jeg har det bra psykisk.

Anonymous poster hash: 45f1c...2ce

Er du mye stresset da?

Skrevet

Er du mye stresset da?

nei. føler ikke det.

Anonymous poster hash: 45f1c...2ce

Skrevet (endret)

Problemet mitt er ikke at jeg ikke får sove. Problemet mitt er at jeg sover hele tiden!

Anonymous poster hash: 45f1c...2ce

Beklager, jeg leste ikke godt nok... Men en healer kan kanskje hjelpe deg :)

Endret av Millimani
Skrevet

Meditasjon eller andre avspenningsteknikker kan ha god effekt.

Skrevet

Når det er så ille som du beskriver, og du har gått den medisinske veien innen vitenskapen, så hadde jeg for all del prøvd noe annet.

F.eks akupunktur. Gi det en sjangse.. For du har vel bare alt å vinne?



Anonymous poster hash: 26d50...a2c
  • Liker 2
Skrevet

Be legen om spesifikt å sjekke b-12 nivået. Vet du skriver at alle blodprøver er fine, men det sa de til meg og i flere år. Fordi de så ikke etter det.
Merker du noen forskjell i pulsen? Har du alltid hvilepuls når du burde?



Anonymous poster hash: 077c5...efe
  • Liker 1
Skrevet

Kan det være noe du spiser som du ikke tåler? Det blir jo et skudd i blinde, og fordi det var sånn for meg, så trenger det jo ikke være sånn for deg, men kan jo dele min erfaring likevel, verdt et forsøk. Jeg var litt sånn før, etter mye om og men så ble det til at jeg kuttet ut gluten. Fikk følelsen av å våkne opp fra en apatisk dvale. Sannsynligvis en glutenintoleranse selv om det ikke har vistes på direkte allergitester.
Nå i senere tid har jeg kuttet ut sukker og mye karbohydrater også, og da har det blitt enda bedre!



Anonymous poster hash: 27f12...4e6
Skrevet

Kan det være noe du spiser som du ikke tåler? Det blir jo et skudd i blinde, og fordi det var sånn for meg, så trenger det jo ikke være sånn for deg, men kan jo dele min erfaring likevel, verdt et forsøk. Jeg var litt sånn før, etter mye om og men så ble det til at jeg kuttet ut gluten. Fikk følelsen av å våkne opp fra en apatisk dvale. Sannsynligvis en glutenintoleranse selv om det ikke har vistes på direkte allergitester.
Nå i senere tid har jeg kuttet ut sukker og mye karbohydrater også, og da har det blitt enda bedre!



Anonymous poster hash: 27f12...4e6
Skrevet

Be legen om spesifikt å sjekke b-12 nivået. Vet du skriver at alle blodprøver er fine, men det sa de til meg og i flere år. Fordi de så ikke etter det.

Merker du noen forskjell i pulsen? Har du alltid hvilepuls når du burde?

Anonymous poster hash: 077c5...efe

Har sjekket b12 nivået og, ingenting gærent.

Kan det være noe du spiser som du ikke tåler? Det blir jo et skudd i blinde, og fordi det var sånn for meg, så trenger det jo ikke være sånn for deg, men kan jo dele min erfaring likevel, verdt et forsøk. Jeg var litt sånn før, etter mye om og men så ble det til at jeg kuttet ut gluten. Fikk følelsen av å våkne opp fra en apatisk dvale. Sannsynligvis en glutenintoleranse selv om det ikke har vistes på direkte allergitester.

Nå i senere tid har jeg kuttet ut sukker og mye karbohydrater også, og da har det blitt enda bedre!

Anonymous poster hash: 27f12...4e6

jeg har gått på en lavkarbo diett i mange år og har kuttet ut sukker og stivelse. jeg har prøvd andre dietter og kuttet ut ting fra kostholdet uten at det har hatt noen effekt. det kan jo hende jeg er allergisk men tror faktisk ikke det, jeg reagerer aldri på noe av det jeg spiser.

Kanskje det er ME, men jeg tror faktisk ikke det for jeg føler ikke at kroppen er utslitt. jeg kan godt trene i flere timer og fortsette sånn det er bare det at jeg føler jeg må sove hele tiden.. ikke hvile om det høres logisk ut :P

Anonymous poster hash: 45f1c...2ce

Skrevet

Har du vært hos nevrolog for utredning for CFS?



Anonymous poster hash: 08b0f...604
Skrevet

Har du vært hos nevrolog for utredning for CFS?

Anonymous poster hash: 08b0f...604

Nei det har jeg ikke.

Går til en nevrolog nå men han har bare nevt narkolepsi og ideopatisk hypersomni. Jeg tror ikke jeg har ME, men jeg kan jo nevne det for legen . :)

Anonymous poster hash: 45f1c...2ce

Skrevet

Nei det har jeg ikke.

Går til en nevrolog nå men han har bare nevt narkolepsi og ideopatisk hypersomni. Jeg tror ikke jeg har ME, men jeg kan jo nevne det for legen . :)

Anonymous poster hash: 45f1c...2ce

OK, jeg skrev mens du svarte og så nå at det kanskje er narkolepsi likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...