Paddeline Skrevet 19. august 2013 #41 Del Skrevet 19. august 2013 Håper noen ringer barnevernet... Anonymous poster hash: e5986...f2c Dummeste jeg har hørt... la barnevernet bruke tid på barn som faktisk har det fælt.. Ikke på barn som har foreldre med en annen navnesmak enn deg! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #42 Del Skrevet 19. august 2013 Jeg hadde syntes Arwen var et latterlig navn om jeg møtte på noen som het det. Jeg er så glad jeg har et super vanlig navn noen ganger Anonymous poster hash: 4ff77...623 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #43 Del Skrevet 20. august 2013 Når man ser navnet skrevet..Arwen.. Da er det fint. Men når man uttalerer som man gjør på norsk, da er det ikke lenger noe særlig. Arven. Det som er med slike navn er at de fleste kommer til å tenke sitt om foreldrene. At de er "speisa", og stakkars barn som har fått LOTR navn, og barn som kommer til å få spørsmål om navnet sitt evt erting. TS; Selv om dere synes det er et flott navn så hadde jeg brukt 5 sekunder på å tenke over hva dette betyr i praksis for din datters hverdag? Anonymous poster hash: a2187...7b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #44 Del Skrevet 20. august 2013 Dere gjør det i hverfall vanskelig for dere selv (og barna kanskje). Hvis jeg møtte ei jente som het Arwen, ville jeg spurt om hvor navnet kom fra. Selv om jeg har lest bok og sett film, er jeg ikke så fan av Ringnes herre at jeg ville tatt den (og jeg måtte tenke meg om hva LOTR betydde her). Hvis jenta i tilegg hadde en bror som het Anakin, ville jeg skjønt det, og virkelig tenkt mitt om foreldrene. Så hvis dere dukket opp på foreldremøte i barnehagen og viste dere å være normale, oppegående, hyggelige voksne mennesker, ja da ville jeg blitt overrasket. For dere hadde garantert vært de foreldrene mannen min og jeg hadde vært mest nysgjerrige på på forhånd. Anonymous poster hash: 62933...419 Å, huff, kan vi risikere at vi er de foreldrene du og mannen din er mest nysgjerrige på på et foreldremøte, altså? For en skjebne. Vi takler spørsmål om hvor navna stammer fra, og svarer gjerne på det. Ingen problemer. Anonymous poster hash: f2196...4a6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Solstråle Skrevet 20. august 2013 #45 Del Skrevet 20. august 2013 Syns det er et pent navn, men tenker Ringenes herre med en gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #46 Del Skrevet 20. august 2013 Liker navnet, men ville ikke brukt det selv...men det fordi det ikke høres pent ut på min dialekt Men kunne selv uten problem brukt navn fra bøker/filmer dersom jeg kom over noe som virkelig satt seg i hjertet. Men foreløpig har vi valgt et veldig norrønt navn om vi får en gutt Syns det er trist at det er så mange krasse folk her, helt greit å ha en mening, men med en gang noe strider mot det vanlige "normale" og kjedelige, ja da er det jo et hylekor uten like her. Tenker folk som spyr av seg slike usmaklige kommentarer er bitre fordi de selv ikke er tøffe nok til å skille seg fra mengden Som sagt greit å ikke like et navn, men da holder det vel å si at en ikke liker det? Er det virkelig nødvendig å påpeke hvor "unge mødre" navnet er, hvor stygt det er og at mobbefaren er stor osv? Eller, hvorfor i heiteste er det så forbanna viktig for fugler og hvermann å vite hvor navnet kommer fra?? Bare lurer Selv har jeg det mest kjedelige normale navnet som det er mulig å ha, men jeg har jammen måtte tåle å høre mye likevel, så kom ikke å si at det bare er navn som Arwen en risikerer å måtte høre mye tull om Anonymous poster hash: 0d527...7a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 20. august 2013 #47 Del Skrevet 20. august 2013 Syns det er et nydelig navn:) Ronja er også et "eventyrnavn" men ganske vanlig likevel, så hvorfor ikke Arwen? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #48 Del Skrevet 20. august 2013 Min datter heter noe veldig likt. Ta bort -en- og erstatt det med a, så har du det Jeg synes din variant var også fin Anonymous poster hash: fb2c0...6ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #49 Del Skrevet 20. august 2013 Å, huff, kan vi risikere at vi er de foreldrene du og mannen din er mest nysgjerrige på på et foreldremøte, altså? For en skjebne. Vi takler spørsmål om hvor navna stammer fra, og svarer gjerne på det. Ingen problemer.Anonymous poster hash: f2196...4a6 Det er nettopp det som er poenget mitt. Dere må være forberedt på at de fleste vil ha "fordommer" mot dere, og dere og barna må takle spørsmål rundt navnene, resten av deres liv. Er det det dere ønsker, er det jo greit. Anonymous poster hash: 62933...419 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #50 Del Skrevet 20. august 2013 Helt enig i at det er et fint navn! Virker som mange folk her ikke har fått med seg at mange navn er "konstruerte", eller fra litteraturen. Det vakre navnet Linnea, er prosaisk nok laget av etternavnet til Carl von Linné - men det er helt greit for de mange som heter det. Og hva med alle de jødiske navnene som blomstrer opp i Norge, i ikke-jødiske familier. Nathaniel, for eksempel. Ingen stiller spørsmål ved det. Anonymous poster hash: ec3f6...dd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven Emerald Skrevet 20. august 2013 #51 Del Skrevet 20. august 2013 Synes Arwen er et pent navn, dog ville jeg heller valgt et navn fra Silmarillion dersom jeg skulle gitt navn fra Tolkiens verden til mine barn. Mange pene der. Mange av dem er selvsagt også uvanlige og spesielle, men ikke så spesielle at folk nødvendigvis vil reagere med å heve øyebrynene til bakhodet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #52 Del Skrevet 20. august 2013 Helt enig i at det er et fint navn! Virker som mange folk her ikke har fått med seg at mange navn er "konstruerte", eller fra litteraturen. Det vakre navnet Linnea, er prosaisk nok laget av etternavnet til Carl von Linné - men det er helt greit for de mange som heter det. Og hva med alle de jødiske navnene som blomstrer opp i Norge, i ikke-jødiske familier. Nathaniel, for eksempel. Ingen stiller spørsmål ved det. Anonymous poster hash: ec3f6...dd9 Jødiske? Hva har det med bøker og film å gjøre da? Anonymous poster hash: a2187...7b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rodion Raskolnikov Skrevet 20. august 2013 #53 Del Skrevet 20. august 2013 Synes det er et stygt navn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Riskjeks Skrevet 20. august 2013 #54 Del Skrevet 20. august 2013 Vet det er et jentenavn, men det høres ut som et guttenavn (Arve - Arven?). Og når sønnen deres heter Anakin, blir det jo parodisk rett og slett. Håper ikke dere skarrer.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormborn Skrevet 20. august 2013 #55 Del Skrevet 20. august 2013 Jeg syns spesielle navn er fine, Arwen er helt greit, men jeg ville heller kalt hesten min det enn dattera :-) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #56 Del Skrevet 20. august 2013 Synes enkelte her er ganske spydige. Det er veldig vanlig å kalle opp barn etter tv,bøker,film,musikk,kjendiser osv. Hvem har ikke gjort det før oss? Veldig veldig mange. Arwen. Smak litt på navnet. Se bort i fra LOTR filmen. Arwen er et veldig sterkt og pent navn synes jeg. Og det er 40stk som heter Arwen, og mange mange andre rundt om i verden. Såklart helt greit å ikke like navnet. Jeg liker ikke Chriander og Nathaniel selv, men spyr ikke ut med dritt om navnene. Anonymous poster hash: a92f9...559 Men, er jo ingen i norge som vil uttale navnet som på engelsk, det eren svak o der inne et sted. Høres bare teit ut på norsk, og jentavil garantert bli lei av 100000 spørsmål rundt navnet + mobbing.Anonymous poster hash: d72f3...4f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #57 Del Skrevet 20. august 2013 Jabba, kan jeg tenke meg? Anonymous poster hash: 5afa3...f41 Jabba er fra SW da, ikke LOTR...Anonymous poster hash: d72f3...4f6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #58 Del Skrevet 20. august 2013 Å, huff, kan vi risikere at vi er de foreldrene du og mannen din er mest nysgjerrige på på et foreldremøte, altså? For en skjebne. Vi takler spørsmål om hvor navna stammer fra, og svarer gjerne på det. Ingen problemer. Anonymous poster hash: f2196...4a6 Men takler barna det?Anonymous poster hash: d72f3...4f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #59 Del Skrevet 20. august 2013 Jeg er enig i at spesielle navn er fint og at Tolkien har skapt et fantastisk univers, men i populærkulturen, som de fleste vil ha assosiasjoner til når de hører navnet, er det bare nok et fantasyunivers. Det er trist, men slik er det. Folk tenker ikke over hvor genuint gjennomtenkt det er; de tenker på alver og orker og en hobbit som løper rundt med en ring. Dessuten har filmene en stygg forbindelse til stygg behandling av dyr. Nei, det var ikke Tolkiens intensjon med universet og det har ingenting med det opprinnelige å gjøre, men det er like fullt filmene og stæsjet folk flest forbinder Arwen med. Jeg ville heller gitt barnet et mindre kjent navn. Da slipper du at alle forbinder det med fantasyfilmer (for det er, trist nok, det Tolkiens univers er for de fleste) og du lar dessuten barnet ha sin "egen" identitet. Det gjør meg ingenting å få kommentarer på navnet mitt, men det blir bare slitsomt om alle skal svare "Åh, etter alven i Ringenes Herre?" hver gang du presenterer deg. Dere som foreldre har kanskje ikke noe imot det, men tenk om ungen mot formodning ikke synes det er like artig som dere gjør. Et helt nøytralt navn som alle unger kommer til å elske er ikke å oppdrive, det er jeg klar over, men å kalle ungen opp etter en alv i et fantasyunivers... Det blir litt dårlig gjort, synes jeg. Og ja, Arwen er et navn fra før. Det er også Gandalf - det er av norrøn opprinnelse. Det er likevel få som vil motsi meg på at det nok også her er Ringenes Herre folk flest forbinder det med. Anonymous poster hash: d2842...9c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #60 Del Skrevet 20. august 2013 Men takler barna det?Anonymous poster hash: d72f3...4f6 Ja, de takler det. De er stolte av navnet sitt og forteller gjerne uoppfordret om opprinnelsen Anonymous poster hash: f2196...4a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå