Gå til innhold

Hva synes du om navnet Arwen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen år siden hilste jeg på en liten Aragon. Jeg synes det var merkelig den gangen. Men etter snart tre år i barnehage har jeg vert borti mange forskjellige typer navn. Det skal ikke lange stunden til før mine eventuelle negative tanker om navnet er blåst vekk.

Dessuten, for barnehagebarn er både Arwen og Amalie, Varg og Vegard nye og stort sett ukjente navn. De gjør ikke noe poeng av hvor navnet kommer fra. De hadde godtatt om navnet var både Panda og Solsikke. Navn skal være rimelig spesielle før barn mobber navnet. Når noen blir mobbet med å gjøre narr av navnet, er det sjelden navnet som er utgangspunktet for mobbingen.

Hva kg synes om navnet Arwen er egentlig ganske irrelevant. Det er ts og mannen som må like det, og lære datteren å bli glad i det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For noen år siden hilste jeg på en liten Aragon. Jeg synes det var merkelig den gangen. Men etter snart tre år i barnehage har jeg vert borti mange forskjellige typer navn. Det skal ikke lange stunden til før mine eventuelle negative tanker om navnet er blåst vekk.

Dessuten, for barnehagebarn er både Arwen og Amalie, Varg og Vegard nye og stort sett ukjente navn. De gjør ikke noe poeng av hvor navnet kommer fra. De hadde godtatt om navnet var både Panda og Solsikke. Navn skal være rimelig spesielle før barn mobber navnet. Når noen blir mobbet med å gjøre narr av navnet, er det sjelden navnet som er utgangspunktet for mobbingen.

Hva kg synes om navnet Arwen er egentlig ganske irrelevant. Det er ts og mannen som må like det, og lære datteren å bli glad i det.

Jeg pleide å ri en hest som het Aragon kom jeg på nå :)

Forøvrig syns jeg Arwen er et super LAME navn. Greit at ikke alle heter Kjersti og Oda, men hva med navn som Carla, Hailey og Stacey? Det er bra navn.

Anonymous poster hash: dc730...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heter Marte, men jeg har aldri fått spørsmål om jeg er oppkalt etter et av barna i Mormor og de åtte ungene. (Navnet fikk en oppblomstring etter de bøkene.)

Jeg tipper det er mange små Arwen-jenter rundt omkring og jeg tviler på at de har eller får store problemer med navnet sitt. Det er ikke deres generasjon som har lest LOTR, det er dermed ikke de som tenker fantasy når de hører det navnet. Og det er vel ikke vi voksne som mobber, eller hur?

Anonymous poster hash: f54e1...c1d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Houdini

Vet det er et jentenavn, men det høres ut som et guttenavn (Arve - Arven?). Og når sønnen deres heter Anakin, blir det jo parodisk rett og slett. Håper ikke dere skarrer....

Hva mener du? Jeg synes "Arwen" høres teit ut med rulle-r fra feks Ålesund eller Oslo, mens med skarre-r får det en viss tyngde, høres mer saklig ut. Oslosk = Ahrvhæhhhnh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Hva mener du? Jeg synes "Arwen" høres teit ut med rulle-r fra feks Ålesund eller Oslo, mens med skarre-r får det en viss tyngde, høres mer saklig ut. Oslosk = Ahrvhæhhhnh.

Ja, alle som ikke skarrer snakker "oslosk" :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier "go for it!". Jeg liker navn som ikke alle andre har, som bla. Linnea, Thea, Theodor, osvosv. Blir heller kvalm over slike navn som sååååå mange barn heter fordi foreldrene kaster seg over bølgen over populære navn, i stedet for å våge å velge et vakkert, spesielt, navn fordi man ikke tør å skille seg ut!

Anonymous poster hash: 6250e...bc9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HÆ? Arwen på østlandsdialekt blir Arvenn. Omtrent rett fram med andre ord. Stavangerdialekten derimot, hadde fått Arwen til å høres mer ut som det du påstår det hadde vært på "oslosk".

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mest foreldre som vil komme med fordommer! For barna blir det et naturlig navn som alle andre i barnehagen. Husk at det er 15år siden den første filmen kom ut. Og når barnet blir 10år er det 25år siden! Og enda er det 5år til hun er gammel nok til å se filmene. Altså, hun og alle gjevngamle vil se en 30år gammel film, og si "se hun heter det samme som deg!"

Det er kun foreldrene som vil tenke "ringenes herre" av det navnet. Hennes gjevngamle kjenner ikke til bøkene og filmen og vil aldri tenke over det! Og igjen når de er 15år gamle og gamle nok, er filmene 30år gamle.

Anonymous poster hash: a92f9...559

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Houdini

HÆ? Arwen på østlandsdialekt blir Arvenn. Omtrent rett fram med andre ord. Stavangerdialekten derimot, hadde fått Arwen til å høres mer ut som det du påstår det hadde vært på "oslosk".

Synes østlandsk-e ofte har en mellomting mellom æ og e i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er faktisk godt opp i 30årene ;) Unge mødre er vel altfor ung til å ha hørt om dette navnet en gang.

Det er uansett et tåpelig navn.

Anonymous poster hash: 580bc...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke å tråkke på noens tær,men navnet Arwen passer i ringenes herre ,samt på tisper (hund altså.)

På unger synes jeg det ikke passer

Hvem kaller ungen sin Gandalf, Frodo,legolas osv ... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke å tråkke på noens tær,men navnet Arwen passer i ringenes herre ,samt på tisper (hund altså.)

Skjønner ikke helt hvor du vil hen. Vi har ingen planer om og det er vel ingen som kaller ungen sin Gandalf, Frodo og Legolas. Tåpelig sammenligning.

Arwen er et helt vanlig walisisk navn. (Og om du måtte lure så er Wales et land som ligger i Storbritannia)

Tolkien og LOTR var en inspirasjonskilde, men det er viktig å understreke at vi aldri har kunnet gitt henne et fantasinavn, men et ekte navn som Arwen faktisk er.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kaller barna sine Hermione. Noe "folk flest" har fra Harry Potter-filmene. Er det noe bedre eller verre enn Arwen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, alle som ikke skarrer snakker "oslosk" :roll:

Sjalu på Oslo-folk?

Anonymous poster hash: d344a...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som er født i 1982 og døpt E.T. her?

Anonymous poster hash: f1c98...e83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kaller barna sine Hermione. Noe "folk flest" har fra Harry Potter-filmene. Er det noe bedre eller verre enn Arwen?

:sjokkert: Uff.Det er ikke pent asså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke helt hvor du vil hen. Vi har ingen planer om og det er vel ingen som kaller ungen sin Gandalf, Frodo og Legolas. Tåpelig sammenligning.

Arwen er et helt vanlig walisisk navn. (Og om du måtte lure så er Wales et land som ligger i Storbritannia)

Tolkien og LOTR var en inspirasjonskilde, men det er viktig å understreke at vi aldri har kunnet gitt henne et fantasinavn, men et ekte navn som Arwen faktisk er.

Som jeg nevnte i mitt første innlegg, "Mener ikke å tråkke på noens tær" .Ser ut som du går i forsvarsposisjon. Du selv laget en post og spurte.Da får du nesten tåle at folk er ærlige .

Wales vet jeg hvor er!! :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at ikke alle heter Kjersti og Oda, men hva med navn som Carla, Hailey og Stacey? Det er bra navn.

Anonymous poster hash: dc730...c48

Hailey og Stacey, bra navn? ... knis!

Anonymous poster hash: ec3f6...dd9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Her på KG lærer man mye. Jeg visste ikke at Wales var et eget land. Når ble det det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevnte i mitt første innlegg, "Mener ikke å tråkke på noens tær" .Ser ut som du går i forsvarsposisjon. Du selv laget en post og spurte.Da får du nesten tåle at folk er ærlige .

Wales vet jeg hvor er!! :sjokkert:

Jeg påpekte bare hvor hjernedødt og idiotisk det var av deg å sammenligne navnet med Gandalf, Frodo og Legolas. ;)

Alle har forskjellige meninger om et navn er fint eller ikke uansett hvilket navn det snakk om. Så det at noen sier at Arwen ikke er fint bryr jeg meg ikke om, så lenge vi selv synes det er pent. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...