Gjest Violetta Skrevet 19. august 2013 #21 Skrevet 19. august 2013 Om det er ulovlig eller ikke har ikke noe å si når barnet er skadet fordi det ikke var sikret ordentlig i bilen. 1
siebaeo Skrevet 19. august 2013 #22 Skrevet 19. august 2013 (endret) Men det er fortsatt ikke noe du behøver å bry deg om! Det er ikke ditt problem, annet enn at det irriterer deg...Anonymous poster hash: c0df5...69a Så utrolig merkelig å tro at det handler om irritasjon?! Er det virkelig noen som er så dumme at de tror det er en prinsippsak..? Det handler om bekymring for barn som potensielt kan bli skadet og enda verre. Jeg hadde ikke villet ha det på samvittigheten. Noe jeg trolig ville hatt om jeg ikke gjorde noe og ulykken plutselig var et faktum. Så klart, ikke alle ville fått det. Noen er mer opptatt av at man ikke skal bry seg. I dobbelt betydning. Endret 19. august 2013 av siebaeo
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #23 Skrevet 19. august 2013 Enig! "jeg følger med på deg, og ser jeg at du kjører med barna usikret i bil framover kommer jeg til å anmelde deg!" Ey, FuturePrimitive: hva er det babbelet om å si ifra til imamen??? Hvorfor må dette absolutt dreie seg om muslimer? Her hvor vi bor finnes det veldig mamma vietnamesere, og de er forferdelig dårlige på å sikre ungene sine i bil, alle sammen. Men den verste, det er naboene: de kjører til barnehagen med sønnen sin på 4 på fanget. Kjempemoro! Han holder rattet, og gliser fra øre til øre! Det er 40-fartsgrense i 300 meterne bort til barnehagen, men de kan krasje der også. Nasjonalitet: så norske som noen! Anonymous poster hash: 001bf...44d *mange. Jævla autokorrekt. Anonymous poster hash: 001bf...44d
Ada123 Skrevet 19. august 2013 #24 Skrevet 19. august 2013 Når vi var på møte med alle foreldrene på avdelinga sa de ansatte at de hadde observert at flere barn ikke var sikret i bil, og at de kom til å tipse politiet om å ha en kontroll ved barnehagen, men at de ansatte ikke kom til å ta det opp med foreldrene det gjelder, da det ikke er deres ansvar før barnet har satt føttene inn i barnehagen.... selv syns jeg det er rart at de sa det på den måten, det er nesten det samme som å si at "Ja bare la ungene sitte uten bilstol/belte, vi bryr oss ikke".. .
siebaeo Skrevet 19. august 2013 #25 Skrevet 19. august 2013 Jeg kan jo skjønne at de ansatte i barnehagen ikke er noe mer lystne på å ta den ubehagelige samtalen enn foreldrene selv er. Men å be politiet ha en kontroll, og informere foreldrene om at det trolig kom til å skje er kanskje en greiere måte å gjøre det på.. 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #26 Skrevet 20. august 2013 Tja, jeg har en barndomsvenninne som har to barn. Vi er fra en liten bygd. Husker fra jeg var liten at så lenge vi bare skulle kjøre til butikken, så kunne vi uten belte, mens om vi skulle videre skulle belte alltid på. (Dette er 35 år siden) Fikk derimot en gang jeg var hjemme i hjembygda. Der satt da begge barna hennes i passasjersetet fremme, i en forholdsvis ny bil. Aner ikke om de hadde selen på seg, men det spiller ikke noen rolle, for om den airbagen hadde løst seg ut tror jeg nok den 3,5 og 5,5 åringen hadde klinket hodene sine såpass sterkt sammen at sele eller ikke sele ville ikke betydd noe som helst..... Fikk helt vondt i hele meg, og var sjokket over at noen ikke tenker lenger. (Og om airbagen nå skulle vere slått av, ville vel tjangsen fortsatt vert stor for at de kan klinke hodene sammen selv ved en smell i 30 km t.) Fikk meg ikke til å si noe den gang, og har ikke klart det siden.... Dette er ei av dem jeg trodde hadde hodet skrudd på, i forhold til slike ting, så hadde ikke vist hvor jeg skulle ha begynt samtalen.... Anonymous poster hash: e2d3a...73d
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #27 Skrevet 20. august 2013 EDIT: "Fikk derimot SJOKK engang jeg var hjemme i hjembygda" Anonymous poster hash: e2d3a...73d
Miss moneypenny Skrevet 20. august 2013 #28 Skrevet 20. august 2013 Her er det ofte kontroll ved barnehagen, så jeg ville tatt en telefon til politiet og tipset om saken, siden det er en sjanse for at disse foreldrene ikke kommer til å høre på deg. Jeg ville også sagt fra til leder i bhg, det var det noen som hadde gjort i bhg vår en gang, jeg husker at det hang en lapp på porten da frøkna mi begynte der.
Lemming Skrevet 20. august 2013 #29 Skrevet 20. august 2013 Når vi var på møte med alle foreldrene på avdelinga sa de ansatte at de hadde observert at flere barn ikke var sikret i bil, og at de kom til å tipse politiet om å ha en kontroll ved barnehagen, men at de ansatte ikke kom til å ta det opp med foreldrene det gjelder, da det ikke er deres ansvar før barnet har satt føttene inn i barnehagen.... selv syns jeg det er rart at de sa det på den måten, det er nesten det samme som å si at "Ja bare la ungene sitte uten bilstol/belte, vi bryr oss ikke".. . Jeg skjønner godt at ikke barnehagen vil ta opp dette med enkeltpersoner. Det ER ikke deres ansvar, skal de være påpassere og voktere av hva foreldre gjør på fritiden? Tror ikke det vil gjøre underverker for samarbeidet mellom foreldre og ansatte. Jeg synes iallefall det høres bedre ut at det blir tatt opp på generelt grunnlag. Ingen nevnt og ingen glemt. Og ved å nevne at det kan bli kontroll får de nok oppmerksomheten til de som ellers ikke tar det så tungt. 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #30 Skrevet 20. august 2013 I barnehagen vår er det tydeligvis noen som lar bilene stå og gå på tomgang mens de er inne og leverer barna. Styrer sendte ut en fellesmelding om dette til alle. Sikkert noen som har klaget, og styrer sa ifra til alle selv om det bare gjaldt noen få/et foreldrepar? Det er jo en måte å begynne på, ta det opp på generelt grunnlag. Men sjangsen er jo stor for at disse foreldrene som ikke har fått med seg at man må sikre barn i bil, kanskje heller ikke snakker så godt norsk at de leser eposter fra barnehagen, eller bryr seg om hva man i Norge gjør med barn i bil? Anonymous poster hash: d9629...52a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #31 Skrevet 20. august 2013 Jeg er også eni I barnehagen vår er det tydeligvis noen som lar bilene stå og gå på tomgang mens de er inne og leverer barna. Styrer sendte ut en fellesmelding om dette til alle. Sikkert noen som har klaget, og styrer sa ifra til alle selv om det bare gjaldt noen få/et foreldrepar? Det er jo en måte å begynne på, ta det opp på generelt grunnlag. Men sjangsen er jo stor for at disse foreldrene som ikke har fått med seg at man må sikre barn i bil, kanskje heller ikke snakker så godt norsk at de leser eposter fra barnehagen, eller bryr seg om hva man i Norge gjør med barn i bil? Anonymous poster hash: d9629...52a I barnehagen vår er det opptil flere som gjør lar bilen stå på tomgang. Noen lar også babyene sitte i bilen, mens den går på tomgang, og de er inne og leverer eldstemann! Hvem som helst kunne jo bare satt seg inn i den bilen og kjørt avgårde med ungen.. Er forøvrig enig i at man bør tipse politiet så de kan ta en kontroll utenfor barnehagen. Har sett det opptil flere ganger før selv. Skal tipse politiet neste gang. Har faktisk sett en av foreldrene sitte med ungen på fanget i førersetet og latt ungen (3 år) styre Det var ikke på en hovedvei, men syns uansett det er drøyt. Anonymous poster hash: c0afc...1fa
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #32 Skrevet 20. august 2013 For å kverulere. At noe er påbudt er ikke det samme som at det motsatte er ulovlig. Anonymous poster hash: e67d2...6e6 2
Guybrush Skrevet 20. august 2013 #33 Skrevet 20. august 2013 Hva med å gjøre det enkleste? Hvorfor er vi blitt så tafatte at vi forventer at offentligeorganer skal ta tak i alt som vi iikke liker og reagerer på? Hva med å bare snakke til foreldrene og spørre? Eller er det slik at bekymringen for barnas vel er mindre en tanken på å ta det opp? Bryr man seg da egentlig så mye? 4
TheHairyToothfairy Skrevet 20. august 2013 #34 Skrevet 20. august 2013 Det er naturlig at du kontakter politiet i en slik sammenheng. Hvis det er sedvane at biler står på tomgang utenfor med barn ombord, så er det i alle fall viktig. Det kan være en ide å si fra til styrer i barnehage også, men jeg er redd for at du kan finne at enkelte styrere skyver fra seg alt som kan fremstå eller minne om mer ansvar.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #35 Skrevet 20. august 2013 Å, herregud, hvor stor er egentlig sjansen for at noen vil kjøre avgårde med en bil med et spedbarn i? Hvis man skal gå rundt og bekymre seg for så usannsynlige ting gjennom livet, så blir det bra slitsom,altså. Jeg forstår bekymringen rundt usikrede barn i bil, med det er strengt tatt ingen andres business enn foreldrenes. Det er påbudt å sikre både seg selv og barn i bilen, men det er ikke opp til andre enn politiet å håndheve dette. Oppfordre barnehagen til å kontakte politiet og be om at de foretar kontroller rundt barnehagen, eller ring og tips selv! Anonymous poster hash: 001bf...44d 3
TheHairyToothfairy Skrevet 20. august 2013 #36 Skrevet 20. august 2013 Å, herregud, hvor stor er egentlig sjansen for at noen vil kjøre avgårde med en bil med et spedbarn i? Hvis man skal gå rundt og bekymre seg for så usannsynlige ting gjennom livet, så blir det bra slitsom,altså. Jeg forstår bekymringen rundt usikrede barn i bil, med det er strengt tatt ingen andres business enn foreldrenes. Det er påbudt å sikre både seg selv og barn i bilen, men det er ikke opp til andre enn politiet å håndheve dette. Oppfordre barnehagen til å kontakte politiet og be om at de foretar kontroller rundt barnehagen, eller ring og tips selv! Anonymous poster hash: 001bf...44d "å herregud", det forekommer nok ganger. det er dog ikke det som er det mest interessante. dagens biler med alt mulig slags elektrisk system for kjøling etc er usedanvlig utsatt for elektrisk- og motorbrann. gjett når dette er på det skumleste? jo, når bilen står på tomgang. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #37 Skrevet 20. august 2013 Å, herregud, hvor stor er egentlig sjansen for at noen vil kjøre avgårde med en bil med et spedbarn i? Hvis man skal gå rundt og bekymre seg for så usannsynlige ting gjennom livet, så blir det bra slitsom,altså. Anonymous poster hash: 001bf...44d Utenfor en barnehage med mange smågutter som synes bil er kjempespennende...? Aldri i verden om jeg ville satt fra meg en bil på tomgang, og aldeles ikke med et spedbarn i! Det skjer da rett som det er at en nysgjerrige unge kræsjer bil, kjører utfor kai osv. Anonymous poster hash: 7e627...628 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #38 Skrevet 20. august 2013 Utenfor en barnehage med mange smågutter som synes bil er kjempespennende...? Aldri i verden om jeg ville satt fra meg en bil på tomgang, og aldeles ikke med et spedbarn i! Det skjer da rett som det er at en nysgjerrige unge kræsjer bil, kjører utfor kai osv. Anonymous poster hash: 7e627...628 Hæ? Skjer det rett som det er?? Hvor i all verden bor du? Anonymous poster hash: 001bf...44d 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #39 Skrevet 20. august 2013 Utenfor en barnehage med mange smågutter som synes bil er kjempespennende...? Aldri i verden om jeg ville satt fra meg en bil på tomgang, og aldeles ikke med et spedbarn i! Det skjer da rett som det er at en nysgjerrige unge kræsjer bil, kjører utfor kai osv. Anonymous poster hash: 7e627...628 Da ville jeg vært mer bekymret for at foreldre kan 1-5 åringer springe alene rundt i området uten foreldre eller andre enn at en bil står utenfor barnehagens område på tomgang..... Anonymous poster hash: e67d2...6e6 2
hjärterdam Skrevet 20. august 2013 #40 Skrevet 20. august 2013 Har lest gjennom tråden nå, og må si meg enig i de som sier at man burde snakke med de andre foreldrene. Dog er ikke det nødvendigvis like lett alltid, vi har ikke akkurat en kultur for å hverken bry oss med eller sette pris på tilbakemeldinger ang barneoppdragelse her i landet. Det hadde vært veldig fint om det var slik at det var OK å snakke til andre foreldre om måten de gjør ting på, men storparten av de foreldrene jeg kjenner er svært lite mottagelige for så veldig mange andre innspill enn sine egne meninger. Jeg er sikkert ikke noe særlig bedre selv heller, selv om jeg forsøker å være bevisst på det. Jeg tror det i mange tilfeller rokker ved den biten av oss som er redd for å være dårlige foreldre. Så det vil si at når vi får tilbakemeldinger eller kritikk føler vi oss ofte mer angrepet enn vi kanskje behøvde å føle. Når det kommer til biler på tomgang og unger rundt er det dessverre alt for fort gjort at unger som ikke skal være utenfor porten havner utenfor porten. Min sønn og en kamerat hadde fryktelig moro med å klatre over gjerdet, og selv om det i en perfekt verden skulle vært sånn at noen fikk stoppa dem FØR hver gang så var det ikke sånn. Det er mange barn og ofte for få voksne i ft antall barn. Om noen måneder skal jeg kjøre og hente en førsteklassing med en baby i bilen. jeg kan med hånda på hjertet si at den babyen blir ikke sittende alene i bil i et sekund. Om nå babyen sover så får den enten A) tåle å bli tatt med ut av bil, eller B) (hvis jeg får et barn som ikke er like lettvint som den forrige hva søvn angår) jeg ringer SFO som sender seksåringen ut til oss på parkeringsplassen. Man går for faen ikke fra en baby (eller et større barn) i bil alene. Jeg mener at både dårlig sikring og det å la barn stå igjen i bilen vitner om elendig dømmekraft, og om man da ikke ønsker å ta samtalen med foreldrene selv ville jeg meldt videre til noen som kunne tatt den praten. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå