Gå til innhold

Bekymringsmelding til bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i det siste sett 2 familier som ikke sikrer barnet sitt godt nok i bil. Enten sitter barnet fastspent uten bilstol i pasasjersetet, og i dag så det ut som det ene barnet satt uten bilbelte (ikke 100% sikker) i baksetet. Jeg vet at begge familiene bor nære barnehage og det er 30 sone til og fra bhg, men skulle vel ikke spille noen rolle. Jeg ønsker ikke å konfrontere vedkommende selv, men føler at jeg allikevel bør si i fra. Bør jeg varsle lederen på bhg? Dette gjelder 2 familier og barna går på forskjellige avdelinger. Begge familier er av utenlansk opprinnelse, så det kan være de har annen holdning til sikkerhet i trafikken....

Hva ville du gjort?

Anonymous poster hash: 1c33f...337
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jada, gi en lyd til styrer og så kan de ta det fra der.

Skrevet

Jeg ville kanskje gitt et tips til politiet, så kan de gjennomføre en kontroll...

Anonymous poster hash: ded05...0d0

• Liker 3
Skrevet

Si i fra til noen av de som jobber på barnehagen, så kan de ta det opp med de det gjelder.

Skrevet

Det ene barnet vet jeg ikke hva heter eller hvilken avd. han/ hun går på. Det er en stor bhg. Så derfor er det kanskje greit at de informerer alle om viktigheten av å sikre barn i bil?

TS

Skrevet

Snakk med styrer så kan de sende ut informasjon til foreldre om viktighet av sikring i bil, det burde jo la seg gjøre og er verdt et forsøk i første omgang

• Liker 1
Skrevet

Det ene barnet vet jeg ikke hva heter eller hvilken avd. han/ hun går på. Det er en stor bhg. Så derfor er det kanskje greit at de informerer alle om viktigheten av å sikre barn i bil?

TS

Kan ikke du heller sjekke hvem som eier bilen - http://www.dinside.no/383657/sjekk-hvem-som-eier-bilen , og deretter si i fra til styrer i barnehagen? Eller evt. varsle politiet, slik at de får tatt en kontroll i området?

Selv misliker jeg når barnehage eller skole "belærer" oss foreldre om ting som "alle vet", hvis det ikke er nødvendig. Det som dessverre ofte skjer, når det blir informert generelt, er at de det gjelder ikke tar til seg informasjonen likevel. Da er det bedre at styrer i barnehagen tar det opp direkte med dem det gjelder.

Anonymous poster hash: eb7ca...6d4

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal folk alltid bry seg om hva andre gjør, og melde fra til noen??

Dette er da virkelig foreldrenes problem og ikke barnehagen!!

La saken ligge og ikke bry deg.

(og ja jeg sikkrer barna godt i bil uansett!)

Anonymous poster hash: c0df5...69a
  • Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal folk alltid bry seg om hva andre gjør, og melde fra til noen??

Dette er da virkelig foreldrenes problem og ikke barnehagen!!

La saken ligge og ikke bry deg.

(og ja jeg sikkrer barna godt i bil uansett!)

Really?

Jeg kan liksom ikke la være å bry meg når jeg ser et barn USIKRET i bilen. Spesielt når det er et barn jeg "kjenner". H*n går på samme avd som mitt barn. Jeg legger meg ikke opp i hvordan andre oppdrar barna sine, men dette er direkte farlig!

• Liker 1
Gjest Elseby13
Skrevet

Men du er ikke sikker på at barnet var fastspent eller ikke! Og det å spenne barnet fast uten barnesete er heller ikke ulovlig. Har du egentlig sett noe ulovlig? Eller er du egentlig ute etter å "ta" disse familiene?

Skrevet

Really?

Jeg kan liksom ikke la være å bry meg når jeg ser et barn USIKRET i bilen. Spesielt når det er et barn jeg "kjenner". H*n går på samme avd som mitt barn. Jeg legger meg ikke opp i hvordan andre oppdrar barna sine, men dette er direkte farlig!

Men det er fortsatt ikke noe du behøver å bry deg om!

Det er ikke ditt problem, annet enn at det irriterer deg...

• Liker 2
Gjest Lite nytt
Skrevet

Mange barnehager henger oppslag om trafikksikkerhet på tavlene sine. Kanskje du skulle forslå at de gjorde det?

Jeg har selv gitt beskjed til ped.leder i avd daj eg så ett barn som ble satt usikret (kun bilbelte på en 2 år er både farlig og ulovlig!).

Av og til vet så vet ikke folk hva som er lovpålagt og hva som er farlig.

Ja, da vi var små var det ikke mye snakk om bilsikkerhet. Men da var det flere alvorlig skadde og døde enn det langt flere barn i bilulykker enn i dag.

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Si ifra til den lokale imamen. Det er ham innvandrere har respekt for (uansett hvor de innvandrer fra)

Gjest Lite nytt
Skrevet

Men du er ikke sikker på at barnet var fastspent eller ikke! Og det å spenne barnet fast uten barnesete er heller ikke ulovlig. Har du egentlig sett noe ulovlig? Eller er du egentlig ute etter å "ta" disse familiene?

Les dette: I følge norsk lov er det påbudt å sikre barn i bil i godkjent barnesikringsutstyr til barnet er 135 cm høyt.

Dette sier loven:
  • Det er påbudt å sikre barn i bil. Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt.
  • Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Reglene gjelder for barn under 36 kilo, etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet.
  • Barn skal ikke transporteres i bakovervendt barnestol i forsete der det er kollisjonspute. Unntaket er hvis kollisjonsputen er deaktivert manuelt eller automatisk.
  • Ved bruk av bilbarnestol er det påbudt å ha den bakovervendt til barnet blir 9 kg.
  • I bil der det ikke er bilbelter (veteranbiler) skal barn under tre år ikke transporteres. Barn over tre år skal ikke transporteres i forsete i biler uten bilbelte.

http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/

Skrevet

Jeg bare spør fordi jeg ikke vet: Er det barnehagens oppgave å ta tak i dette? Jeg tror jeg bare ville sagt fra selv (på en hyggelig måte).

• Liker 5
Skrevet

Jeg bare spør fordi jeg ikke vet: Er det barnehagens oppgave å ta tak i dette? Jeg tror jeg bare ville sagt fra selv (på en hyggelig måte).

Er i utgangspkt enig med deg, jeg synes ikke det er barnehagens oppgave å håndheve trafikklover.

Men så tror jeg det også er slik at mange barnehager har det samme forsikringsopplegget som skoler; at barnehagens forsikring gjelder hele veien hjem (selv når barnet er hentet). Og dermed kan det jo være viktig for barnehagene også å bedrive trafikksikringskurs for uvitende foreldre ;-)

Skrevet

Men det er fortsatt ikke noe du behøver å bry deg om!Det er ikke ditt problem, annet enn at det irriterer deg... Anonymous poster hash: c0df5...69a

Enig.

Ettersom TS er så samfunnsengasjert håper jeg hun er lokalpolitisk aktiv. Det er mange viktigere saker å engasjere seg i.

Og; hold nå barnehagen utenfor. De kommer bare til å se på deg som masete, TS...det angår jo ikke de.

Anonymous poster hash: c4ce8...715

• Liker 1
Skrevet

Legg en lapp på vinduet på bilen sent på kvelden/natten/tidlig morgen når det er mørkt og de ikke er der. Så slipper du å konfrontere de face to face.

Anonymous poster hash: e4997...09e
  • Liker 4
Skrevet

Her er det vanlig at politiet tar seg en runde og sjekker utenfor barnehager og skoler at barn er sikra i bil sånn nå på høsten. Også minner på stressa foreldre at barn skal sikres også på korte turer.

Anonymous poster hash: 7e627...628
Skrevet

Legg en lapp på vinduet på bilen sent på kvelden/natten/tidlig morgen når det er mørkt og de ikke er der. Så slipper du å konfrontere de face to face.

Anonymous poster hash: e4997...09e

Enig! "jeg følger med på deg, og ser jeg at du kjører med barna usikret i bil framover kommer jeg til å anmelde deg!" :redd:

Ey, FuturePrimitive: hva er det babbelet om å si ifra til imamen??? Hvorfor må dette absolutt dreie seg om muslimer? Her hvor vi bor finnes det veldig mamma vietnamesere, og de er forferdelig dårlige på å sikre ungene sine i bil, alle sammen. Men den verste, det er naboene: de kjører til barnehagen med sønnen sin på 4 på fanget. Kjempemoro! Han holder rattet, og gliser fra øre til øre! Det er 40-fartsgrense i 300 meterne bort til barnehagen, men de kan krasje der også. Nasjonalitet: så norske som noen! :jepp:

Anonymous poster hash: 001bf...44d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...