I Grosny Skrevet 22. august 2013 #421 Skrevet 22. august 2013 Intellektuelle afrikanske dommere? Come on.. Bare på universitetet i Kinshasa så er det over 26000 studenter, så ædda bædda. Det finnes intellektuelle akademiske utdanningsmiljøer til og med i det svarteste Afrika, i byer omringet av apekatter og andre jungledyr. http://en.wikipedia.org/wiki/University_of_Kinshasa
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #422 Skrevet 22. august 2013 Bare på universitetet i Kinshasa så er det over 26000 studenter, så ædda bædda. Det finnes intellektuelle akademiske utdanningsmiljøer til og med i det svarteste Afrika, i byer omringet av apekatter og andre jungledyr. http://en.wikipedia.org/wiki/University_of_Kinshasahvor godt er det universitetet da ? Er det akkurat som universitet i Norge? Anonymous poster hash: 09dd0...2b7
I Grosny Skrevet 22. august 2013 #423 Skrevet 22. august 2013 (endret) hvor godt er det universitetet da ? Er det akkurat som universitet i Norge?Anonymous poster hash: 09dd0...2b7 Det er ranket som nummer 2 av 17 universiteter i Kongo, og nummer 6261 i verden. Universitetet i Bergen er ranket som nr 213 i verden og er vel nummer 3 i Norge, så foreløbig har vi ett forsprang. Vi bør ikke legge for mye vekt på disse ratingene. http://www.4icu.org/reviews/12190.htm http://www.4icu.org/reviews/3484.htm Universitetet for miljø- og biovitenskap i Ås er ett fantastisk universitet og ligger nede på plass nummer 1859 http://www.4icu.org/reviews/3467.htm Endret 22. august 2013 av I Grosny
Larsern Skrevet 22. august 2013 #424 Skrevet 22. august 2013 (endret) Bare på universitetet i Kinshasa så er det over 26000 studenter, så ædda bædda. Det finnes intellektuelle akademiske utdanningsmiljøer til og med i det svarteste Afrika, i byer omringet av apekatter og andre jungledyr. http://en.wikipedia.org/wiki/University_of_Kinshasa So what? Var det der militærdomstolen lærte domsprosessen som konkluderte med at M&F spionerte for Norge og vektla et plastvåpen som aldri hadde vært utenfor Norges grenser som bevis? For å opplyse deg så er ikke et universitet i en by et tilstrekkelig kriterie for at alt går rett for seg i byen. Det er jo isåfall merkelig at vi har hatt rettsfarser her i Norge, som f.eks Fritz Moen-saken eller Bjugn-saken siden vi har NTNU i trøndelag, men det spørs om det ikke var fordi NTNU ikke ranket høyt nok. Endret 22. august 2013 av Larsern 3
I Grosny Skrevet 22. august 2013 #425 Skrevet 22. august 2013 So what? Var det der militærdomstolen lærte domsprosessen som konkluderte med at M&F spionerte for Norge og vektla et plastvåpen som aldri hadde vært utenfor Norges grenser som bevis? For å opplyse deg så er ikke et universitet i en by et tilstrekkelig kriterie for at alt går rett for seg i byen. Det er jo isåfall merkelig at vi har hatt rettsfarser her i Norge, som f.eks Fritz Moen-saken eller Bjugn-saken siden vi har NTNU i trøndelag, men det spørs om det ikke var fordi NTNU ikke ranket høyt nok. Bra universiteter er ingen garanti for at juristene holder mål, og heller ikke noen garanti for at det er nok gode jurister, samt at de holder på prinsippene når de kommer ut på jobb i diffuse miljøer. Men bra universitet med juridisk fakultet viser iallfall at de har ett juristmiljø og at yrket blir tatt på alvor. Dette farsepreget på retten må vel først og fremst de tiltalte ta ansvar for siden de viste ringeakt for retten og nektet å forklare seg. Da blir det jo farse da. Profesjonelle freelance leiesoldater står kanskje nederst på lista i Afrika når det gjelder cred og troverdighet, noe som gjør ting vanskeligere for dem.
Larsern Skrevet 22. august 2013 #426 Skrevet 22. august 2013 Dette farsepreget på retten må vel først og fremst de tiltalte ta ansvar for siden de viste ringeakt for retten og nektet å forklare seg. Da blir det jo farse da. Høna og egget? En rett som anklager dem for å spionere for Kongen og fedrelandet, fremlegger softgunvåpen som bevis og våpen som aldri hadde vært utenfor Norges grenser, ingen obduksjon, vitner som krever erstatning (og var det ikke noen vitner som plutselig endret slektsforhold etter forgodtbefinnende også?), og ikke minst en erstatningssum som hadde gjort den norske befolkningen pensjonsløse.. og så kaller du det en farse når man ikke klarer å ta slikt seriøst? 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #427 Skrevet 22. august 2013 Jeg skal være ærlig å si at jeg ikke har oversikt over bistandsmidlene som ytes til Kongo, mye av det er frivillighetsarbeid og NGO's, men at korrupsjon er utbredt er hevet over tvil. Om kun 10% av bistanden gis av norske myndigheter så er det fortsatt snakk om millioner av dollars som mektige menn der nede nødig vil miste. Korrupsjon er utbredt ja, det er nettopp derfor bistand gis gjennom internasjonale organisasjoner som har lang erfaring med å få mest ut av pengene, ikke gjennom Kongos myndigheter. Det meste av bistandsmidlene brukes i tillegg i Øst- Kongo, et område regjeringen ikke har kontroll over. Så du må ikke tro de vil ta det så innmari tungt om disse pengene forsvinner. De barna som vil miste sin mor i barsel på grunn av manglende fødselshjelp dersom bistand trekkes derimot... Intellektuelle afrikanske dommere? Come on.. Fordommer anyone? Jeg har faktisk vært mye i Øst-Afrika, og har møtt mange afrikanske intelektuelle. Både dommere og andre folk. Anonymous poster hash: 3c63e...31b 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #428 Skrevet 22. august 2013 Jeg håper at du er hverken mor eller far, fordi jeg unner ikke et barn et slikt kynisk menneske til forelder. Videre er det jo også typisk at du ikke våger å stå fram med navn, men forholder deg anonym. Det er verre å gå ut med falsk navn som du har gjort...... Anonymous poster hash: e22cb...d8c 5
Larsern Skrevet 22. august 2013 #429 Skrevet 22. august 2013 Korrupsjon er utbredt ja, det er nettopp derfor bistand gis gjennom internasjonale organisasjoner som har lang erfaring med å få mest ut av pengene, ikke gjennom Kongos myndigheter. Det meste av bistandsmidlene brukes i tillegg i Øst- Kongo, et område regjeringen ikke har kontroll over. Så du må ikke tro de vil ta det så innmari tungt om disse pengene forsvinner. De barna som vil miste sin mor i barsel på grunn av manglende fødselshjelp dersom bistand trekkes derimot... Fordommer anyone? Jeg har faktisk vært mye i Øst-Afrika, og har møtt mange afrikanske intelektuelle. Både dommere og andre folk. Anonymous poster hash: 3c63e...31b Fordommer!? Har du i det hele tatt fått med deg noe som helst om rettsaken? Bare 'rasist' som gjenstår nå så er du tom for argumenter.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #430 Skrevet 22. august 2013 Fordommer!? Har du i det hele tatt fått med deg noe som helst om rettsaken? Bare 'rasist' som gjenstår nå så er du tom for argumenter. Ingenting med rettssaken som forteller meg at det ikke finnes noe slikt som intellektuelle afrikanske dommere. Som tidligere påpekt har jeg faktisk møtt noen av de. Rettsaken har fåregått anderledes enn hva norske rettsaker har. De har også andeledese og færre krav til bevisføring i strafferetten enn hva som er tilfelle i Norge. Jeg sier ikke at dette er en bra ting. Men det betyr heller ikke at det ikke finnes intelektuelle afrikanske dommere. Forøvrig unnlot du galant å svare på resten av innlegget mitt. Anonymous poster hash: 3c63e...31b
Gjest Lincoln Skrevet 22. august 2013 #431 Skrevet 22. august 2013 (endret) Ingenting med rettssaken som forteller meg at det ikke finnes noe slikt som intellektuelle afrikanske dommere. Som tidligere påpekt har jeg faktisk møtt noen av de. Rettsaken har fåregått anderledes enn hva norske rettsaker har. De har også andeledese og færre krav til bevisføring i strafferetten enn hva som er tilfelle i Norge. Jeg sier ikke at dette er en bra ting. Men det betyr heller ikke at det ikke finnes intelektuelle afrikanske dommere. Forøvrig unnlot du galant å svare på resten av innlegget mitt. Anonymous poster hash: 3c63e...31b Annerledes ja. Type "jeg så en film en gang med en rettsak i så vi prøver å gjøre noe liknende". Det var en farse fra ende til annen. Som om en klasse på barneskolen skulle prøve å lage en rettsak uten hjelp fra voksne. Endret 22. august 2013 av Lincoln
Gjest Dina Skrevet 22. august 2013 #432 Skrevet 22. august 2013 Mhm, om jeg er livredd, på flukt fra skyting og på grensa til å implodere, så tror jeg at det hadde fallt meg helt naturlig å stoppe bilen, og finne frem kameraet for å forevige blodvasking med et smil. Om du hadde drept noen, hadde det falt deg naturlig å ta bilde av at du vasket vekk blodet, da? Det virker mere naturlig at de faktiskt tok det bildet, kanskje med tanke på at om de overlevde skulle de fortelle historien fra "bushen" om at noen drepte sjåføren deres, og at de overlevde, til manneblad som feks "Vi Menn". Og om de visste de var i fare, og også visste hvor korrupt Kongo er, så er det ganske naturlig å tenke på å vaske bort blod på bilen, slik at de ikke skulle bli stoppet. Virker som om kvinneguiden er blitt ganske fullt av kjerringmenn i det siste. Så overfemininiserte at de ikke har noen peiling om ting som skjer ute i verden, men bare sitter på løkka og får mainpedi, mens de sitter og koseskravler over kaffelatten. Mens de vrir seg i misunnelse og sjalusi over menn som oppfører seg litt mere som menn.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2013 #433 Skrevet 22. august 2013 Hvordan forklarer dere dette?? French sparer de i flere ganger hodet imens de ligger nede og tvinger de til å drepe en hund. Stormannsgale begge to.Anonymous poster hash: 0083c...284 Da har jeg sett denne opprørende videoen. Hehe. Ærlig talt, jeg hadde ventet verre saker. Dette er slikt du ser i enhver millitærfilm som Hjortejegeren eller Apocalypse Now. Tror dere US Marines, Israel eller UK spesialstyrkers trenng består av å bake cupcakes? “What the fuck do you think you’re doing?!” The blond instructor had focused his attention on the two of us. “What are you looking at?!” Clearly this was a rhetorical question and I didn’t even try to answer. “You are not fit to breathe the same air as this class!” he yelled at us. “If you know what’s best, you will turn the fuck around and shut the fuck up, or I will personally ensure that you are on the first boat leaving San Diego Bay for the western Pacific ocean this week!” Read more: http://sofrep.com/navy-seals/a-day-in-the-life/#ixzz2cjYh6eFo Selv den norske helvetesuka er nesten like tøff. Vel, de har kuttet ut den verste språkbruken her i Norge. De som ble hundset på videoen hadde meldt seg frivillig, og videoen viser 10 minutter av et 10 dagers opphold. Altså et utvalg av scener. http://www.pfu.no/case.php?id=2292 «VG har vært meget selektive, ikke bare med bruken av videosnuttene de har fått tak i, men også med opplysningene av treningsoppholdet i sin helhet. Av filmens råmateriale, som Kari Hilde Hodne French og advokatfullmektig Jon Sverdrup Efjestad fikk fremvist av VG, var det også andre klipp som kunne bidra til et langt mer nyansert bilde av situasjonen.» «Blant klippene kunne man se deltagerne og nordmennene samlet rundt et bål, fullt påkledd, der de satt og snakket sammen, tilsynelatende i en god tone. Slike scener svekker inntrykket av oppholdet som VG forsøker å formidle, men scenene er i stor grad utelatt.» Advokaten viser til at han personlig gjennomførte intervjuer med «de tre berørte rekruttene» under sitt opphold i Kongo senere i september 2009 (utskrift på engelsk vedlagt). Gjennom intervjuene mener advokaten å ha fått følgende bekreftet: * «Samtlige rekrutter var inneforstått med hva de hadde i vente.» * «Samtlige rekrutter ble med på treningen av egen fri vilje.» * «Samtlige rekrutter avviser at de hadde noen nedverdigende eller traumatiserende opplevelser under treningen, eller noen psykiske problemer i ettertid.» * «Samtlige rekrutter beholdt et godt forhold til både Moland og French i ettertid. Treningen skal ha gjort vennskapsforholdet bare sterkere.» French har forklart at han baserte treningen på treningen han hadde gjennomgått i sin tjeneste i den Britiske arme. French var dermed forberedt til å overleve tortur i Kongo. Joshua ble bundet opp meget hardt, mens skuddene fremdeles ble avfyrt ved ham. Mye av det han hadde på seg ble stjålet. Tauet han ble bundet med hadde metallstreng i seg. Han ble bundet så hardt at han var redd for at han ville få permanente skader. Dernest ble han slått og sparket voldsomt, blant annet mot nyrene. Det var blod i urinen hans dagen etter. Han ble slått i hodet gjentatte ganger med lommelykt. Dernest ble han trukket langs bakken på magen bakover med hendene stramt bakbundet. Landsbybeboerne samlet seg og drev gjøn med ham på ulike måter. To simulerte henrettelser fant sted. Kuler ble skutt så nær hodet hans at han delvis mistet synet på høyre øye i noen timer. Han sliter fremdeles med ringelyder i det ene øret til tider og også skulderplager. Joshua ble forflyttet flere ganger over fredagen 8. mai og lørdag 9. mai. Hendene var bundet så hardt at det ga ham store smerter og merker i dagesvis etterpå. Han ble ofte slått av politiet og sivilister og nær lynsjet en rekke ganger av landsbybeboere da han ble fraktet til Kisangani. Han ble stilt frem til spe og spott i en rekke landsbyer. Både politiet og landsbybeboerne hadde stokker og macheter. Han ble slått i ansiktet og spyttet på. Flere ganger flyktet han og militæret for i siste liten å bli reddet fra lynching. Gang på gang ble han drapstruet av både politi, militære og den lokale befolkningen. Og det ble ofte tydelig gitt til kjenne at han skulle spises. (Det praktiseres kannibalisme i Kongo). Han fikk ingen mat og drikke disse dagene og besvimte flere ganger av behandlingen og dehydrasjon. Det er ironisk at alle de som hevder at Moland og French er upålitelige fordi de er leiesoldater/livvakter, er så raske til å akseptere andre leiesoldater/livvakter som sikre kilder. Er de pålitelige bare når de sier noe dere vil tro på? Når hørte dere sist en journalist hevde han hadde en usikker kilde? Denne amerikaneren med historien om hunden hørtes ut som om han smurte på så det holdt. Hva Moland og French gjorde i Kongo, og usikkerheten angående det: Jeg tror de hadde flere grunner. Livet er skjelden så enkelt som når man sitter og analyserer og vurderer i ettertid. Min antagelse er at de kombinerte en guttetur med hva annet de enn hadde fore.... undersøke om de kunne finne kunder som trengte livvakter, verve livvakter, kansje se om de fant en farm billig til leie for å hente inn rike businessmenn og la de leke leiesoldater i jungelen noen uker. Da de ble avhørt, fortalte de hva de trodde passet best. De hadde neppe noen tro på å få rettferdig behandling, og når de hadde en tolk til stede, ble ofte det de sa oversatt feil. M&F prøvde sikkert å si minst mulig. Jeg tror de har både løyet og holdt tilbake opplysninger i frykt for eget liv. Jeg tror de er uskyldige i drapet på Kasongo. Ikke fordi M&F sier det, men basert på vitnenes merkelige forklaringer, mangelen på tekniske bevis, og ikke minst at det aktor hevdet var drapsvåpenet befinner seg i Norge og er en softgun! Aktor og Tomm Kristensen har noe til felles. Aktor hevdet han kunne lese tankene til de tiltalte, han forklarte inngående hva de tenkte på hvert bilde. Tomm Kristensen har lest tankene til hver kongoleser og uttaler seg bare på deres vegne, må vite... ikke noe av hans egen agenda der nei. (ironi)
Gjest Kari Moland Skrevet 22. august 2013 #434 Skrevet 22. august 2013 Det er verre å gå ut med falsk navn som du har gjort...... Anonymous poster hash: e22cb...d8c Du får tro hva du vil.
Gjest Kari Moland Skrevet 22. august 2013 #435 Skrevet 22. august 2013 Jeg kan legge til i diskusjonen av sjåføren ble skutt med skarpt. De av dere som bare har litt peiling på våpen og ammunisjon vet at en hagle ikke kan forårsake et slikt skuddsår uansett siktlengde. Tjostolv og Joshua bar ikke med seg skarpt inn i Kongo - de to våpnene som de ble anklaget for å være i besittelse av var 1. et lekevåpen og 2. i Oslo.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #436 Skrevet 22. august 2013 Orker du, søsteren hans, virkelig sitte å lese alt som blir skrevet om dem på diskusjonsforum? Jeg hadde blitt veldig lei meg og ikke tatt det så bra..Anonymous poster hash: 0083c...284 5
Gjest Kari Moland Skrevet 22. august 2013 #437 Skrevet 22. august 2013 Det er merkelig hva man venner seg til.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #438 Skrevet 23. august 2013 Det er merkelig hva man venner seg til. Om du ikke er henne, er du jammen meg frekk som bruker det navnet. Anonymous poster hash: 7730a...68c
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #439 Skrevet 23. august 2013 Om du ikke er henne, er du jammen meg frekk som bruker det navnet. Anonymous poster hash: 7730a...68c Indeed. Anonymous poster hash: 01921...cc2
Gjest Kari Moland Skrevet 23. august 2013 #440 Skrevet 23. august 2013 Ja, det hadde vært frekt. Kongo er faktisk veldig annerledes enn hva vi kan fatte. Jeg har ikke vært der, og jeg tviler på at noen av dere har vært der. Det at jeg skriver på denne feeden kommer jeg sikkert til å angre på, og jeg forstår de som ikke skjønner at man kan være så idiot at man utsetter seg for sånt. At jeg derfor antagelig er et troll. Det finnes mange som tydeligvis "vet" alt fra sofaen. Folk har vel et behov for å diskutere, markere seg og for å forstå. Dette er mitt siste forsøk på å få folk til å forstå. -Sjåføren ble skutt med skarpt, Tjostolv og Joshua bar ikke med seg skarpt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå