Gå til innhold

Tjostolv Moland er død?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og noe helt annet enn dette. Du befant deg ikke i livsfare når din slektning brakk beinet. Du hadde ikke vært vitne til at noen ble myrdet. Du var ikke på flukt.

Nettopp, men likevel reagerte jeg i sjokk med å le. Og tenk da hvor merkelig man kan reagere i deres ekstreme situasjon.

Personlig mener jeg de virker uskyldige. Hva slags motiv skulle de hatt for å drepe sin egen sjåfør. De trengte han jo. Og en drapsmann villeikke tatt bilde av seg selv mens han vasker vekk blodet.

Anonymous poster hash: af902...b0e

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går f*** ikke an å sammenligne en Marte/Dubai-saken med Moland og French! Eier du ikke skam i livet? Ærlig talt! Anonymous poster hash: ba408...f01

Hvorfor ikke? Det er nordmenn som har rotet seg opp i trøbbel i utlandet, fordi de ikke tar alvorlig nok det landets lover og regler. Likevel synes jeg oppriktig synd på Moland og French. Ingen fortjener en sånn skjebne.

Anonymous poster hash: af902...b0e

• Liker 5
Skrevet

Jeg må bare, som venn av familien Moland, få si at noenav dere her inne overrasker meg. INGEN, kan si at bildet er fellende bevis til noe annet enn det faktum at de var på åstedet. Å si at de har fått som 'fortjent' er også urovekkende. Hva vet dere om hva de har gjort, og hva som skjedde? Har dere snakket med dem? Har dee snakket med familien deres? Jeg må få pressisere at Tjøstolv var en fin fyr, ikke noe vondt i han og ordentlig hyggelig var han også.

Hold utsagnene deres om guttenes skyldighet for dere selv, skjønner dere ikke at det er fælt for familien til Tjøstolv å lese dette. Tenk på frykten til familen French når deres gutt nå er alene i dette hølet av et fengsel.

Dette burde ha vært en kondolansetråd, ikke en tråd om hvorvidt guttene er wkyldige eller ikke. Tjøstolv er død, familien har prøvd å få han hjem i fire år, uten særlig hjelp av norske myndigheter. Som mange av dere sikkert så på nyhetene er Knut/faren rasende og sint på grunn av manglende oppfølging.

Til Tjøstolvs søskenbarn, jeg kondolerer virkelig og håper norske myndigheter klarer å få båren hjem.

Anonymous poster hash: 3fc20...938

• Liker 16
Gjest Lincoln
Skrevet

Det går f*** ikke an å sammenligne en Marte/Dubai-saken med Moland og French! Eier du ikke skam i livet? Ærlig talt! Anonymous poster hash: ba408...f01

Nei, moland/french-saken er jo mye alvorligere. Men det gjør det desto verre.

• Liker 4
Skrevet

Hadde det vært så jevla mye bedre om han gren på bildet??

Anonymous poster hash: accae...be0

Hadde vell vært mye bedre om de ikke tok bilde i det hele tatt

Skrevet

Bare tenk hvordan vi ville reagert om et annet land forlangte å få utlevert en vi hadde dømt for drap på en seksbarnsfar...

Anonymous poster hash: ba408...f01

Krav om utlevering av en fange som er dømt i et land hvor det ikke eksisterer grunnleggende rettssikkerhet eller øvrige menneskerettigheter til et land som besitter begge deler, f.eks altså fra Kongo til Norge, er ganske annerledes enn dersom f.eks Tyskland beordret utlevering og evt frifinnelse a env tysker som er dømt for drap i Norge. Det er jo ikke et lands reaksjon over "forlangelsen av utlevering" til et annet land som man bør henge seg opp i her, men at man krever utlevering fra et land og en kultur hvor mennesker behandles som dyr til et land og kultur hvor mennesker behandles som mennesker..

Skrevet

Jeg må bare, som venn av familien Moland, få si at noenav dere her inne overrasker meg. INGEN, kan si at bildet er fellende bevis til noe annet enn det faktum at de var på åstedet. Å si at de har fått som 'fortjent' er også urovekkende. Hva vet dere om hva de har gjort, og hva som skjedde? Har dere snakket med dem? Har dee snakket med familien deres? Jeg må få pressisere at Tjøstolv var en fin fyr, ikke noe vondt i han og ordentlig hyggelig var han også.

Hold utsagnene deres om guttenes skyldighet for dere selv, skjønner dere ikke at det er fælt for familien til Tjøstolv å lese dette. Tenk på frykten til familen French når deres gutt nå er alene i dette hølet av et fengsel.

Dette burde ha vært en kondolansetråd, ikke en tråd om hvorvidt guttene er wkyldige eller ikke. Tjøstolv er død, familien har prøvd å få han hjem i fire år, uten særlig hjelp av norske myndigheter. Som mange av dere sikkert så på nyhetene er Knut/faren rasende og sint på grunn av manglende oppfølging.

Til Tjøstolvs søskenbarn, jeg kondolerer virkelig og håper norske myndigheter klarer å få båren hjem.

Jeg er sjokkert over hvordan denne tråden har utviklet seg. Hvem er de mennesker som får seg til å skrive så stygge ting om en mann som nylig har gått bort på tragisk vis? Ingenting er bevist og alle de negative kommentarene er kun ondsinnede spekulasjoner!

Dette er faktisk den mest ondskapsfulle tråen jeg har vært borte i på lenge.

Når det er skrevet ser det heldigvis ut til at de mest reflekterte og oppegående svarene kommer i fra sympatiske mennesker.

Det er mye sympati og nestekjærlighet her ute, selv om det drukner litt i det negative innimellom.

Kondolerer så mye til dere som kjente han og var glad i han. Dette er forferdelig trist!

• Liker 8
Skrevet

Hun selv anmeldte noen for voldtekt og fikk en fengselsdom i retur. Soningsforholdene er antagelig langt bedre med tanke på personlig sikkerhet og hygieniske forhold, men jeg tviler på at den psykiske påkjenningen er noe mindre. Hun var etter alt å dømme offer for en voldshandling som i seg selv er en enorm belastning, ikke utøveren av en. Hun var i Dubai i forbindelse med en helt vanlig jobb. Med respekt å melde var Moland og French cowboyer.

Anonymous poster hash: ba408...f01

:murvegg::murvegg::murvegg::murvegg::murvegg:

Anonymous poster hash: 5d991...1b7

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg har sett mange bilder som er langt styggere enn dette, bla fra opprøret i Libya. Det er en enorm forskjell på dette og de. Ikke fordi de griner på bildene fra Libya heller. Det er bilder bilder som er tatt for å dokumentere. Men tro meg, ingen av dem ligner på dette. Det er ikke noe tommel opp og smil til kameraet mens vi tar et bilde av vaskejobben.

Og igjen, det er ikke smil/gråt jeg har størst problemer med. Det er hele settingen. Du tar et slikt bilde fordi du er redd og i sjokk? Hvorfor stopper du da bilen, går ut og bruker tid på å vaske og ta bilde? Er du trygg nok til å gjøre det, er du da så livredd og i sjokk at du ikke skjønner hva du gjør og reagerer i alle retninger? Det henger ikke på greip.

Det er også en enorm forskjell mellom å være midt i en krig hvor hele ens hjemsamfunn er i oppløsning, og hvor ens familie og venner er truet, og situasjonen Moland og French befant seg i. Som en annen skrev: dette er to cowboyer, to eventyrere (jeg sier ikke at de nødvendigvis var eventyrere på den gode måten, så klart), to menn som sannsynligvis hadde et ganske annet forhold til død, våpen og farlige situasjoner enn noen av oss. Det kan godt hende at skytedramaet fortonte seg som en ganske spennende affære for to adrenalinjunkies som er vant til å distansere seg mentalt fra død, ihvertfall når sjokket og den instinktive panikken hadde lagt seg litt. Å stoppe for å ta bilde av blodet i bilsetet passer absolutt inn i en slik vinkling.

Når det gjelder deres egen forklaring om hvor redd, hysterisk og irrasjonelt de agerte, så kan det nok godt tenkes at den anonyme brukeren jeg siterer under er inne på noe. Det er nok lett å gripe til den forklaringen som vil vekke mest sympati hos oss uten samme bakgrunn og levemåte, uavhengig av skyld. Man sier vel det man føler man må, uten at det nødvendigvis er vanntett rent logisk. Om Moland og French ikke drepte denne sjåføren, en udåd som hittil ikke har kunnet festes på dem, så er det utrolig synd på dem. Kanskje var de noen bajaser, men de fortjente ikke å bli dømt til å sitte i et høl av et kongolesisk fengsel til de både mistet forstand og etterhvert livet.

Og om jeg skal begi meg på gjetting, så når de ble konfrontert med "bildebeviset", så tror jeg det bare ballet på seg, at de følte at de måtte konstruere en noenlunde akseptabel forklaring på oppførselen og om bildet.

Tror nok de aldri følte seg i direkte livsfare før de virkelig måtte flykte. Fort gjort å rote seg i et nett av forklaringer de tror kan være til hjelp for egen situasjon, og så i et fremmed land med like fremmed rettsystem.

Anonymous poster hash: 8935c...1f8

Edit: omformulering.

Endret av Cosette
  • Liker 6
Skrevet

Ja enig. Kunne gjerne lagt til 10 år ekstra om det måtte koste det hvis det gjaldt meg.

Hvorfor skulle man lagt til flere år ekstra på straffen hvis han skulle sonet i Norge?

Hvordan skal man klare å legge til 10 år ekstra på dødsstraff? Dødsstraff er i realiteten livsvarig fengsel.

Hvis han skulle sone straffen i Norge hadde det vel ikke vært aktuelt å sone straffen for spionasje for Norge? Siden det er lett å bevise at de ikke gjorde det.

Han har heller ikke drept noen. Noen vil kanskje mene at han medvirket til drap. Da ville han fått 12 - 18 år i fengsel. Han har allerede sonet over 4 år.

Hvis han blir overflyttet til et norsk fengsel tipper jeg at han slipper ut om maks 10 år.

En annen mulighet er at han blir benådet i Kongo. Da er han en fri mann når han kommer tilbake til Norge.

Skrevet

Jeg skjønner ikke stort av hva som har eller ikke har skjedd i denne historien, men uanett fortjener de en ordentlig rettssak, og human straff. Synes landet vårt burde gjort mer for dem. Noe måtte de klart å gjøre for å få de hit. Samtidig blir jeg kvalm om alt av bistand og dikkedarer til dette landet. Krana burde være tettet igjen!

• Liker 2
Skrevet

Krana burde være tettet igjen!

Akkurat det går jo bare utover uskyldige...

Anonymous poster hash: accae...be0

• Liker 5
Skrevet

Ja, men jeg synes heller man burde gitt bistand i andre midler enn penger, og sørget for at det kommer til riktig plass. Er jo korrupt som fy der nede etter hva jeg har lest. Kan gi mat, medisiner og utdannelse.

Skrevet

Jeg vet ikke om noen av de som godter seg og mener "de fikk som fortjent" er intelligente nok til å lese og forstå engelsk?

Hvis noen mener de klarer å lese engelsk, utfordrer jeg de til å lese synet organisasjonen reprieve.uk har på denne saken. Joshua French er halvt britisk. http://www.reprieve.org.uk/press/2010_04_22joshua_french_case_quashed/

Legg merke til følgende:

But both men maintain that they were ambushed by gunmen. The authorities also allege that French and Moland are Norwegian spies, and that the maps, compasses, GPS system, mobile phones and cameras they were carrying prove this. After his arrest, French, who has a Norwegian mother and British father, was forced to sign a confession after being beaten and subjected to a mock execution.

Så kart, kompass og GPS er bevis for at man er spioner? Dette overser de som gjør besittelse av norske milltær ID til en forbrytelse som bør straffes med dødsstraff. Hadde de ikke hatt noe annet, ville kart, kompass og GPS vært nok "bevis".

Skjønner dere hva "mock execution" betyr? La meg forklare det til dere som sammenligner dette med behandlingen Marte fikk i Dubai, French ble fortalt at han skulle dø, og to skarpe skudd avfyrt i bakken ved siden av han mens han sto på kne med armene over hodet. Den redsel man føler i en slik situasjon kan naturligvis ikke norske borgere skjønne.

There is no physical evidence against them and over time the State’s case against them has changed drastically. Witness statements have also been modified over time and appear to be manufactured to fit in with the prosecutions version of events.

Despite blatant discrepancies the courts have taken the prosecution’s version of events as read and have refused to investigate other leads. As evidence the prosecution has produced photographs of two guns – both photographs were taken in Norway and neither weapon has ever left Norway. To date the courts have refused to allow ballistics to be tested.

Dere plukker ut et eneste bilde og sier "Hvorfor smiler han? Hvorfor tok de bildet... blabla". Men overser resten av rettsaken. De har ikke gjennomført en eneste test av kulen for å bevise hvilket våpen som drepte sjåføren. Resten er like horribelt. Den Norske Stat er også dømt til å betale "US $500 million in damage". Jeg regner med at dere synes dette er en helt grei rettsak, ikke noe problem med å sone i Kongo?

Reprieve: http://en.wikipedia.org/wiki/Reprieve_(organisation)

Skrevet

Enig i det du skriver. Jeg er rystet over all den ondskapen som kommer fram i denne tråden.

Anonymous poster hash: 743c2...e65

• Liker 3
Gjest Lincoln
Skrevet

Hun selv anmeldte noen for voldtekt og fikk en fengselsdom i retur. Soningsforholdene er antagelig langt bedre med tanke på personlig sikkerhet og hygieniske forhold, men jeg tviler på at den psykiske påkjenningen er noe mindre. Hun var etter alt å dømme offer for en voldshandling som i seg selv er en enorm belastning, ikke utøveren av en. Hun var i Dubai i forbindelse med en helt vanlig jobb. Med respekt å melde var Moland og French cowboyer. Anonymous poster hash: ba408...f01

Hun innrømmet å ha gitt en falsk voldtektsanmeldelse i tillegg til å ha brukt ulovlige rusmidler. Det gir straff også i Norge. Det er ingenting som tyder på at hun var utsatt for noe som helst.

Helt skandaløst at norske myndigheter har brukt så mye ressurser på å hjelpe henne, mens de ikke ha gjort noe for french og moland.

Skrevet

Hun innrømmet å ha gitt en falsk voldtektsanmeldelse i tillegg til å ha brukt ulovlige rusmidler. Det gir straff også i Norge. Det er ingenting som tyder på at hun var utsatt for noe som helst.

Helt skandaløst at norske myndigheter har brukt så mye ressurser på å hjelpe henne, mens de ikke ha gjort noe for french og moland.

Er det et likestillingspoeng du skal ha frem?

Anonymous poster hash: 39cfd...8ef

Skrevet

Kanskje på tide å slutte med diktningen.

Anonymous poster hash: 5d991...1b7

Slik som her "DIKTING", mener du, tatt fra dagbladet nå:

http://www.dagbladet.no/2013/08/18/nyheter/tjostolv_moland/joshua_french/utenriks/kongo-saken/28769309/

Banket opp

I fjor ble nordmennene banket opp og rundstjålet, ifølge et brev de sendte til sin daværende advokat Morten Furuholmen.

- De beskriver svært brutale forhold og roper om hjelp. De har vært utsatt for fysiske overgrep av både fanger og betjenter. De har blitt rundstjålet og advokaten deres kommer ikke inn i fengselet, sa Furuholmen til Fevennen.

- Et helvete

Han fortalte at de frykter for sin egen sikkerhet.

- De har et helvete i fengselet og situasjonen er vanskelig å kontrollere. De føler seg rett og slett hjelpeløse, sa Furuholmen.

Gjest Lincoln
Skrevet

Er det et likestillingspoeng du skal ha frem? Anonymous poster hash: 39cfd...8ef

Jeg konstaterer faktum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...