AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #1 Skrevet 17. august 2013 Jeg er innvandrer men har bodd i Norge hele mitt liv. Jobber, betaler skatt og er ikke kuet eller undertrykket av mannen min. Vi er muslimer, men lever som alle andre i Norge. Men når jeg leser foruminnlegg og kommentarfelt slår det meg hvor generaliserende mange er. Man leser ofte at alle muslimer voldtar, snylter, driver med tvangsekteskap og Gud vet hva annet. Da blir jeg trist. Samtidig møter jeg aldri disse "haterne" i virkeligheten, og lurer ofte på hvor de er. Er du nyansert? Innser du at muslimer kan være oppegående intellektuelle borgere som yter noe til samfunnet? At muslimske kvinner kan være frigjorte, være i arbeid og ha selvstendige meninger? Eller skjærer du alle over samme kam?Anonymous poster hash: 539e7...bcd 2
pinar Skrevet 17. august 2013 #2 Skrevet 17. august 2013 Jeg er for et flerkulturelt samfunn. Og jeg er heller ikke "imot" muslimer eller andre med ulike trosretninger. Jeg syns det er spennende å lære og å kjenne til mennesker med ulike kulturer. 2
Kjempeliten Skrevet 17. august 2013 #3 Skrevet 17. august 2013 Jeg kjenner noen muslimer som er kjempegreie, så jeg har ikke noe imot sånne mennesker. Men det er nok det mest ekstreme som kommer frem i forum og media. I virkeligheten er det ikke sånn.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #4 Skrevet 17. august 2013 Man leser ofte at alle muslimer voldtar, snylter, driver med tvangsekteskap og Gud vet hva annet. Anonymous poster hash: 539e7...bcd Kan du linke til dette? For jeg har aldri lest at nen har påstått at alle muslimer gjør det du nevner. Derimot har jeg ofte lest som argument fra venstresiden at "jammen det er jo ikke slik at ALLE voldtar" osv. Anonymous poster hash: 05f01...a0a 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #5 Skrevet 17. august 2013 Jeg er for et flerkulturelt samfunn. Og jeg er heller ikke "imot" muslimer eller andre med ulike trosretninger. Jeg syns det er spennende å lære og å kjenne til mennesker med ulike kulturer. Da er du altså for de negative tingene som følger med. Massiv kriminalitet, bråk, vold, voldtekter osv. Du kan ikke bare si du støtter det positive. Anonymous poster hash: 05f01...a0a 4
Version 2.0 Skrevet 17. august 2013 #6 Skrevet 17. august 2013 Jeg er fullstendig klar over at muslimer ikke er én og samme person med samme atferd og samme meninger. Herre verden. Det finnes jo ca 1,7 milliarder muslimer i verden. Kjenner til mange flotte mennesker som er muslimer..
pinar Skrevet 17. august 2013 #7 Skrevet 17. august 2013 Da er du altså for de negative tingene som følger med. Massiv kriminalitet, bråk, vold, voldtekter osv. Du kan ikke bare si du støtter det positive.Anonymous poster hash: 05f01...a0a Alt du nevner gjelder mennesker generelt. Ikke bare innvandrere.
Marie90 Skrevet 17. august 2013 #8 Skrevet 17. august 2013 (endret) Ja, jeg er nyansert fordi jeg har nære venninner som er muslimer men er selvstendige og oppegående. Mye av kritikken i media går ofte på muslimske menn. Statistikken er helt annerledes for menn og kvinner - muslimske jenter jobber ofte hardt på skolen, muslimske gutter faller ofte fullstendig fra. Jeg har aldri lest eller hørt at noen hevder at "alle" muslimer er sånn og sånn. Men muslimske menn representerer en altfor stor andel av overfallsvoldtekter og det er et faktum. Tallene er vanvittige når du ser på hvor mange muslimske menn det er i landet ift norske. Ingen har sagt at alle muslimer driver med tvangsekteskap og kjønnslemlestelse. Men i den grad det faktisk foregår i landet, så er det i muslimske miljøer. Det er et nytt problem for Norge og det var ikke et tema før innvandringen startet. Det er naturlig at det er fokus rundt det. Selvsagt vil ikke folk stå foran deg og si hva slags skade innvandringen har gjort for landet. Det du leser i kommentarfelt er ofte det folk virkelig mener. Når sant skal sies, har jeg problemer med å ha en oppriktig debatt med selv muslimske venner. Selv om de vet at tingene jeg kritiserer ikke angår dem, så kan de ikke unngå å bli defensive og ta hele den muslimske befolkningen under sin vinge. I stedet for å si, "ja herregud er det ikke forferdelig - disse mennene som voldtar, hva i helvete er galt med dem?" så blir det en diskusjon om at "jamen ikke alle er sånn". Hvorfor ikke bare distansere seg totalt, kanskje samle fronter for å ta disse menneskene, ettersom de ofte også er en del av samme miljø? Endret 17. august 2013 av Marie90 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #9 Skrevet 17. august 2013 Kan du linke til dette? For jeg har aldri lest at nen har påstått at alle muslimer gjør det du nevner. Derimot har jeg ofte lest som argument fra venstresiden at "jammen det er jo ikke slik at ALLE voldtar" osv.Anonymous poster hash: 05f01...a0a Ting som dette står ofte å lese i diverse kommentarfelt på vg/Dagbladet osv. Jeg blir overrasket over hvordan mange kommentarfelt ender opp med å handle om hvor ille muslimer er. Mange ganger uten at selve artikkelen over handlet om muslimer overhode!Anonymous poster hash: 539e7...bcd 1
Gjest Elseby13 Skrevet 17. august 2013 #10 Skrevet 17. august 2013 Ting som dette står ofte å lese i diverse kommentarfelt på vg/Dagbladet osv. Jeg blir overrasket over hvordan mange kommentarfelt ender opp med å handle om hvor ille muslimer er. Mange ganger uten at selve artikkelen over handlet om muslimer overhode!Anonymous poster hash: 539e7...bcd Alle kommentarfelt ender opp med at alt er Arbeiderpartiets feil..! Uansett hva man i utgangspunktet snakket om. Komisk at et parti kan ha skylden for at alt som går galt!
Cata Skrevet 17. august 2013 #11 Skrevet 17. august 2013 Tror nok jeg er nyansert, men ser ikke på innvandrere som bare muslimer. OK mennesker er OK mennesker uavhengig av opprinnelse, på samme måte som banditter er banditter uansett hvilken nasjonalitet, rase eller religion de tilhører. Så lenge innvandrere kommer hit på lovlig vis, får opphold og innretter seg etter norsk lov og levesett som best de kan, så bryr jeg meg ikke om hvilken religion de har og om eller hvordan de utøver den i sitt eget hjem. Det jeg har noe i mot er innvandrere som sniker seg inn i landet på ulovlig vis, hevder at "vi" må organisere samfunnet som det passer dem (både religiøst og på annet vis) og attpåtil forventer at den norske stat skal sørge for deres livsopphold, eller går hen og blir kriminelle. De kan for min del gjerne få enveisbillett tilbake dit de kom fra.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #12 Skrevet 17. august 2013 Alt du nevner gjelder mennesker generelt. Ikke bare innvandrere. Hyppigheten er svært mange ganger større blant ikke-vestlige innvandrere. Det vet du vel. Altså eksploderer denslags problemer i takt med denne innvandringen. Det blir ikke bedre med årene om intet gjøres. Anonymous poster hash: 05f01...a0a 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #13 Skrevet 17. august 2013 Ting som dette står ofte å lese i diverse kommentarfelt på vg/Dagbladet osv. Jeg blir overrasket over hvordan mange kommentarfelt ender opp med å handle om hvor ille muslimer er. Mange ganger uten at selve artikkelen over handlet om muslimer overhode!Anonymous poster hash: 539e7...bcd Og hvor har det stått at "ALLE muslimer gjør ditt og datt". Har jeg ikke lest der heller. Anonymous poster hash: 05f01...a0a 2
pinar Skrevet 17. august 2013 #14 Skrevet 17. august 2013 Hyppigheten er svært mange ganger større blant ikke-vestlige innvandrere. Det vet du vel. Altså eksploderer denslags problemer i takt med denne innvandringen. Det blir ikke bedre med årene om intet gjøres.Anonymous poster hash: 05f01...a0a Jeg har svart på det ts lurte på. Det er en mening jeg står for.
Gjest Thai clinch Skrevet 17. august 2013 #15 Skrevet 17. august 2013 Jeg føler meg ganske nyansert når det kommer til kunnskap og informasjon om innvandrere. Fra offisielt hold, som media (tenker ikke på nettkommentatorfeltet) leser jeg stadig om hvor bra det er med innvandring. Alle politikere fra de største partiene snakker positivt om innvandring med unntak fra et par representanter fra Frp. Stort sett all informasjon om innvandring fra offisielle kanaler sier at innvanring er positivt, fra SSB til Nrk. Eneste media som har retted noe som kan tolkes negativt om innvandrere kan være Finansavisen. Så hvorfor, med all den positiviteten fra offisiell media og stort sett alle politikere, blir da det skrevet negativt på nettet og i kommentarfeltet. Det finnes jo nesten ikke negativt syn på innvandrer fra offisielt hold.
Silfen Skrevet 17. august 2013 #16 Skrevet 17. august 2013 Jeg er mot idioter. Kulturell bakgrunn, religion, opprinnelsesland, hudfarge og alt det der spiller liten rolle. Samtidig så vet jeg med meg selv at jeg har enkelte fordommer. Men jeg prøver å la vær å etterleve noen av dem, iallfall ikke ytre dem altfor høyt.
Gjest Elseby13 Skrevet 17. august 2013 #17 Skrevet 17. august 2013 Jeg er mot idioter. Kulturell bakgrunn, religion, opprinnelsesland, hudfarge og alt det der spiller liten rolle. Samtidig så vet jeg med meg selv at jeg har enkelte fordommer. Men jeg prøver å la vær å etterleve noen av dem, iallfall ikke ytre dem altfor høyt. Det er ikke bare bare å kjempe mot fordommer Silfen. Jeg mente at somaliske menn var noen late slasker som kaller norske jenter for horer og tygger khat dagen lang. Men så ble det ansatt tre unge somaliske menn i bedriften vår. De er flittige, høflige og hyggelige. En fin overraskelse! Nå trenger jeg bare å kvitte meg med mine fordommer om romfolk...
Silfen Skrevet 17. august 2013 #18 Skrevet 17. august 2013 Romfolk ... der vet jeg faktisk ikke om jeg gidder å fjerne fordommer engang.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #19 Skrevet 17. august 2013 Jeg er selv av utenlandsk (ikke-vestlig) opprinnelse, og jeg er en helt oppegående, lovlydig og grei person. Jeg misliker kriminelle, bråkmakere og andre folk som trekker samfunnet ned i søla uansett opprinnelse. Likevel er jeg jo ikke så naiv at jeg ikke forstår at vi innvandrere langt oftere begår alvorlige forbrytelser enn andre. Vi kan diskutere årsakene til det, men det er et faktum. Jeg bryter sjelden lover selv (kjører for fort noen ganger og tar med meg noen øl for mye fra Sverige, men ikke verre enn det), men ikke-vestlige innvandrere som gruppe er sterkt overrepresentert på så godt som alle negative statistikker. Og det må jeg bare leve med. Jeg synes ikke det er så ille at jeg sjekkes en ekstra gang på vei inn på et utested, egentlig. Det er naturlig. Kommentarfeltene er heldigvis ikke representative for nordmenn flest, det er alltid de sinte og uopplyste som roper aller høyest og mest skråsikkert, men misnøyen med innvandringspolitikken er det ikke helt umulig å forstå. Anonymous poster hash: f7822...434 3
Gjest JakeGreen Skrevet 17. august 2013 #20 Skrevet 17. august 2013 Generalisering og fordommer kommer som regel av ignoranse. Jeg er god venn/bekjent med en muslim som er godt integrert i det norske samfunn og som har blitt rimelig sekulær med årene (han er intelligent nok til at han stiller spørsmål ved etablert religion), selv om han fortsatt er avholds, ikke spiser svin og faster ved Ramadan. Men ja, jeg er ikke fri for fordommer, det skal jeg lett innrømme. Husker en gang jeg sto i kø utenfor et utested og så en mørkhudet fyr i boblejakke. Han så ut som en av dopselgerne som står langs Akerselva og langer dop til norsk ungdom. Jeg forhåndsdømte han og tenkte mitt, men kom senere i snakk med han på innsiden (han var venn med en høns fra Madrid som jeg sjekket opp) og det viste seg at han studerte på Blindern og ikke langet dop. Hyggelig var han også. Og det er heller ikke første gangen jeg har blitt overrasket, men som regel stemmer fordommene mine ganske godt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå