Gå til innhold

Kan dette være ME?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Har helt siden desember slitt med en rekke "problemer" hvis jeg kan kalle det det. Jeg vet at dere ikke er noen eksperter, men jeg vet også at det kan være vanskelig å få utredning for ME, og vil derfor spørre her først om dere tror det i det hele tatt er noe vits.

I desember i fjor gikk jeg på skole og jobbet 220 timer. Dvs. at HVER dag var fra klokka 06.30 på morgenen til 21.00 før jeg fikk slappe av. Helt i slutten av desember "gikk jeg på en smell" og ble veldig syk. Halsbetennelse, spysyke, you name it. Etter denne perioden har jeg liksom aldri følt meg helt frisk. Jeg kan jo ramse opp symptomene mine:
- Kvalme (det mest fremtredende)
- Utslitt (ikke i den forstand at jeg er trøtt HELE tiden, men bare helt gåen i kroppen uansett hvor mye jeg sover)
- Mye kramper i bena
- Mye smerter i ledd og generelt muskler
- Blir døendes sliten etter en treningsøkt
- Vektøkning (sikkert pga. jeg ikke orker å trene)
- Humørsvigninger
- Angst (Emetofobi, sosialangst)
- Stressa
- Hatt problemer med synet og måtte begynne med lesebriller
- Dårlig matlyst (noen uker med bra matlyst, noen uker med dårlig)
- Treg mage, kan gå flere dager mellom hvert "dobesøk"
- Tissetrengt
- Ser på ALT som negativt
- Kunne sikkert sovet hele tiden om det ikke var for at jeg dro meg selv opp
- Konstant dårlig smak i munnen hvis jeg ikke bruker tyggis
- Det har begynt å knekke i alle leddene mine
- Hetetokter
- Hodepine som ofte varer i perioder. Kjennes ikke ut som en "vanlig" hodepine
- Virker som jeg har dårligere imunforsvar
- Stadig vondt i halsen
- Hovne lymfeknuter
Osvosv. Kunne sikkert fortsatt i all evighet.

Så hvis det er noen der ute med ME, burde jeg be legen om en utredning for det?



Anonymous poster hash: 985c5...b05
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde vel be om en utredning sånn generelt, når du hangler såpass mye. Noe av det kan minne om ME, men kan også være andre ting.

Disse punktene får meg til å lure på om det kan være noe annet som ligger i bunn:

- Humørsvigninger
- Angst (Emetofobi, sosialangst)
- Stressa

- Ser på ALT som negativt

Har selv ME, og har etterhvert snakka med ganske mange med diagnosen - og slike psykiske symptomer er ikke vanlig.

Her kan du lese kortversjonen de såkalte Canada-kriteriene for ME på norsk (pdf) http://me-foreningen.com/meforeningen/wp-content/uploads/2012/04/Canada-kriteriene.pdf



Anonymous poster hash: c7b36...415
Skrevet

Jeg tror du bare har møtt veggen. Du må legge om livsstilen! Begynn på yoga, kanskje? Ta tid til ingenting, bare eksistere og puste. Noen kan sikkert hjelpe deg, jeg har dessverre ikke peiling, men tror ikke du har ME.

Skrevet

Legger til - faktisk så er ikke bare psykiske symptomer uvanlig ved ME, det er også på lista over diagnoser som skal utelukkes før ME-diagnose kan settes.

Så selv om media stadig ynder å nevne ME sammen med depresjon og stress, så skal altså ME-pasienter være 'kontrollert og funnet i orden' for slike lidelser.



Anonymous poster hash: c7b36...415
Skrevet

Det skal veldig mye utredninger til før man begynner å tenke på ME. De symptomene du nevner kan være alt fra stoffskiftesykdom, psykosomatisk lidelse til i verste fall uoppdaget kreft + myye annet.

Snakk med en erfaren lege, skriv gjerne ned symptomer og når du har de og han vil sansynligvis ordne med prøvetagning og evt. henvise deg videre.



Anonymous poster hash: abae1...b42
Skrevet

Legger til enda en ting :)

Det er også flere svært typiske ME-symptomer som de fleste har, som du ikke har på lista.

Men - det er tydelig at du ikke har det særlig bra :hug: det kan være en god ide å ta med denne lista til legen og ta en grundig prat om hvordan du har det. Veldig ofte går en til legen med enkeltsymptomer, så er ikke sikkert at legen har sett hele bildet av funksjonsnivået ditt.

Et annet godt tips er å skrive aktivitetsdagbok en uke f.eks Trenger ikke være mer enn stikkord. Men en fin måte å få fram hvordan du fungerer i hverdagen. Noter hva du gjør i løpet av en dag rett og slett :)



Anonymous poster hash: c7b36...415
Skrevet

Det skal veldig mye utredninger til før man begynner å tenke på ME. De symptomene du nevner kan være alt fra stoffskiftesykdom, psykosomatisk lidelse til i verste fall uoppdaget kreft + myye annet.

Snakk med en erfaren lege, skriv gjerne ned symptomer og når du har de og han vil sansynligvis ordne med prøvetagning og evt. henvise deg videre.

Anonymous poster hash: abae1...b42

Du sa det bedre enn meg i grunn. :) ME er en utelukkelsesdiagnose, så alt annet skal være utelukka.

Anonymous poster hash: c7b36...415

Skrevet

Hm, takk for gode svar! :-) Ja, jeg må jo helt klart få legen til å ta meg mer seriøst når dette har pågått i 8 måneder. Orker såvidt å løfte en finger før jeg føler jeg kunne deiset i veggen. Jeg føler det slik at jeg kan ha 2 uker med bare "dårlige" dager, og plutselig har jeg 1 "bra" dag. På denne "bra" dagen så vil jeg jo finne på alt mulig, og tar mest sannsynlig på meg mer en kroppen takler - det ender da opp med at jeg blir sengeliggenes og sove. Kan jo liste opp flere symptomer jeg har:
- Umettelig, jeg føler meg konstant "tom" selvom jeg kanskje akkurat har spist
- Korttidsminnet min er betydelig "nedsatt"
- Problemer med å konsentrere meg på skolen, noe jeg aldri har sliti med før
- Jeg har problemer med å gå på jobb fordi jeg er så utmattet, føler at jeg lever i en egen "boble"

Min mor og to onkler har MS, så jeg frykter også dette.....



Anonymous poster hash: 985c5...b05
Skrevet

Kom nesten akkurat hjem fra Tyrkia, noe som ikke var en veldig vellykket tur. Jeg var kvalm og uggen under hele oppholdet og sov fra 10-11 på kvelden til 13-14 dagen etter - hvis jeg ikke ble vekt.



Anonymous poster hash: 985c5...b05
Skrevet

Dette kan være en eller flere ting, alt fra depresjon, generalisert angst, PTSD, annen psykisk lidelse + somatiske symptomer, hull i tennene (lymfeknuter, hodepine), stress og "nedkjørthet", allergi/intoleranse mot en eller flere matvarer, MS, diabetes... Herregud, alle disse symptomene kan være cirka hva som helst og du bør utredes for mye rart. ME er en diagnose som først gis når diverse helsepersonell har sjekket pasienten for alt annet.



Anonymous poster hash: fea4d...143
Skrevet

Blant alt det andre kan det også være mangelfullt kosthold (vitaminer og diverse mineraler) og hypokondri, forresten.



Anonymous poster hash: fea4d...143
Skrevet

Syns det høres ut som utbrenthet. Hadde mange av de symptomene selv.

Anonymous poster hash: 4dfd7...6b9

Skrevet

Hm, takk for gode svar! :-) Ja, jeg må jo helt klart få legen til å ta meg mer seriøst når dette har pågått i 8 måneder. Orker såvidt å løfte en finger før jeg føler jeg kunne deiset i veggen. Jeg føler det slik at jeg kan ha 2 uker med bare "dårlige" dager, og plutselig har jeg 1 "bra" dag. På denne "bra" dagen så vil jeg jo finne på alt mulig, og tar mest sannsynlig på meg mer en kroppen takler - det ender da opp med at jeg blir sengeliggenes og sove. Kan jo liste opp flere symptomer jeg har:

- Umettelig, jeg føler meg konstant "tom" selvom jeg kanskje akkurat har spist

- Korttidsminnet min er betydelig "nedsatt"

- Problemer med å konsentrere meg på skolen, noe jeg aldri har sliti med før

- Jeg har problemer med å gå på jobb fordi jeg er så utmattet, føler at jeg lever i en egen "boble"

Min mor og to onkler har MS, så jeg frykter også dette.....

Anonymous poster hash: 985c5...b05

Matintoleranse?

Hadde det slik i årevis før jeg fant ut av hva jeg ikke tålte. Det jeg oppfatta som sultfølelse var egentlig magen som murra og krangla.

Matintoleranse kan også fuck'e opp systemet ganske kraftig, og stort sett forklare alle symptomene du har nevnt.

Anonymous poster hash: c7b36...415

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...