Gå til innhold

Til alle bilister: Vis hensyn!

Fremhevede innlegg

Gjest *dragoon*
Skrevet

Og om du mente at jeg burde ta bussen:

Jeg bruker 45 min til jobb med moped. Med buss og tog bruker jeg to timer..

Månedskort koster 1500kr. Bensin, olje, forsikring og årsavgift betaler jeg ca 800kr i måneden for på mopeden.

Alikevel mener du jeg skal drite i å kjøre moped fordi det er irriterende for deg??

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Gjest *dragoon*
Skrevet

Det burde seriøst vært en øvre grense for å bruke så håpløse kjøretøy som det. Det er helt hårreisende at du som 25 bruker dette. Jeg var faktisk ikke klar over at det var vanlig for voksne folk å kjøre moped. Hvis vi setter en øvre aldersgrense på f.eks 20 år, vil vi kunne begrense bruken av dette kjøretøyet og veien vil bli tryggere for alle.

Anonymous poster hash: 1fcd5...8f0

Tenk om det skulle vært sånn at alle folks irritasjonsmomenter ikke skulle vært lovlig? Godt ikke verden er slik, da ville MYE vært ulovlig.

Og om det nå først skulle settes en grense på dette så burde det heller vært høyere aldersgrense slik som på bil. For de av oss mopedister som er over 20 år vil jeg vel påstå er de mest modne og hensynsfulle trafikantene.

Skrevet (endret)

Enig med trådstarter. Virker som om mange har en innebygd av-knapp på fornuftig kjøring med en gang man havner bak mopedister! Kommer aldri til å glemme en kjørelærer jeg hadde i forbindelse med teorien på MC fortalte at hans barn rett og slett ikke fikk lov til å kjøre scooter eller moped, fordi det er for farlig. Jeg syns det var ganske ironisk i og med at det kom fra en mc-lærer, men han hadde sett så mange farlige forbikjøringer når han kjørte med elever. Så hans barn fikk kun lov å ta lappen på lett eller tung motorsykkel, og det anbefalte han alle andre også. Da kan man i det minste følge fartsgrensene. Jeg er sjeleglad for at folk har litt mer respekt for tunge motorsykler! Til og med de gangene jeg kjører sakte, opplever jeg at folk heller holder seg bak meg enn å forsøke å presse seg forbi, sikkert fordi folk er så vant til at motorsyklistene kjører svin :P

Endret av Thorn
  • Liker 4
Gjest *dragoon*
Skrevet

Enig med trådstarter. Virker som om mange har en innebygd av-knapp på fornuftig kjøring med en gang man havner bak mopedister! Kommer aldri til å glemme en kjørelærer jeg hadde i forbindelse med teorien på MC fortalte at hans barn rett og slett ikke fikk lov til å kjøre scooter eller moped, fordi det er for farlig. Jeg syns det var ganske ironisk i og med at det kom fra en mc-lærer, men han hadde sett så mange farlige forbikjøringer når han kjørte med elever. Så hans barn fikk kun lov å ta lappen på lett eller tung motorsykkel, og det anbefalte han alle andre også. Da kan man i det minste følge fartsgrensene. Jeg er sjeleglad for at folk har litt mer respekt for tunge motorsykler! Til og med de gangene jeg kjører sakte, opplever jeg at folk heller holder seg bak meg enn å forsøke å presse seg forbi, sikkert fordi folk er så vant til at motorsyklistene kjører svin :P

Nettopp det samme har jeg også hørt flere si.

Å være mopedist er risikosport på høyt nivå. For to år siden solgte jeg den forrige mopeden min da jeg ikke turte å kjøre mer av de grunnene jeg har nevnt hittils i tråden.

Men så ble nå engang situasjonen min slik at det lønner seg å kjøre moped fremfor kollektivt, så jeg dristet meg utpå veien igjen. Angrer allerede. Gleder meg faktisk litt til vinteren når jeg ikke kan kjøre mer..

Er så synd at det skal være sånn. :(

• Liker 1
Skrevet

Dessverre er det mange idioter i trafikken. Det gjelder både de som kjører med to og fire hjul. Her om dagen lå jeg bak to jenter på en scooter hvorav en ikke hadde hjelm. Derfor burde ikke 16-åringer hatt lov å bevege seg ut i trafikken i det hele tatt. Jeg har også opplevd å nesten blitt kjørt ned som fotgjenger i fotgjengerfelt (var noen cm unna, klarte å hoppe vekk), og det er nok samme type mennesker som ikke klarer å ta hensyn til fotgjengere og folk på to hjul. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg var sivilpoliti :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes at de som bør holde seg unna trafikken er de som mener at ting som er lov ikke burde være lov fordi det er ubeleilig for dem selv. Hvis du har tenkt å drite i reglene kan du drite i å kjøre, mener jeg.

Anonymous poster hash: 95d4d...c08

• Liker 4
Skrevet

Man kan gjerne mene at moped burde være forbudt på veien, men enn så lenge så er de ikke det, og da har alle trafikanter å rette seg etter det. Verre er det ikke. Veitrafikkloven §3.

• Liker 2
Skrevet

Man kan gjerne mene at moped burde være forbudt på veien, men enn så lenge så er de ikke det, og da har alle trafikanter å rette seg etter det. Verre er det ikke. Veitrafikkloven §3.

Den gjelder for mopedister også

Skrevet

Den gjelder for mopedister også

Sa jeg noe annet? Eller inkluderer ikke begrepet "alle trafikanter" mopedister?

• Liker 1
Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg kan irritere meg over mye i trafikken på en dårlig dag, men mopedister irriterer jeg meg sjeldent over. De fleste slipper biler forbi så jeg opplever nesten aldri å bli liggende bak mopedister over lengre tid. Jeg vil mye heller ha mopeder i trafikken fremfor syklister i fullt sportsutstyr. Jeg har aldri opplevd at en syklist i fancy sportsutstyr har syklet ut og sluppet biler forbi, uansett hvor lang køen blir. Mopedister, derimot, pleier vanligvis å ta hensyn og kjører ut når det trengs. Det samme gjelder traktorsjåfører.

Uansett hvor irritert jeg blir, kjører jeg likevel aldri forbi på farlige sterkninger eller på måter som er farlig for meg eller andre. Det er mulig å ta hensyn selv om man ikke liker sakteregående kjøretøy.

Skrevet

Det er så mange idioter i trafikken!! Jeg kjører ikke moped, men jeg driver med hest og møter så sinnsykt mange tullinger som ikke tar hensyn. Jeg prøver selv å ta hensyn til alle andre i trafikken, og kjører med den tanken i bakhodet at alle andre er idioter, og tar forholdsregler deretter.

Anonymous poster hash: 15210...2af
  • Liker 1
Gjest *dragoon*
Skrevet

Sa jeg noe annet? Eller inkluderer ikke begrepet "alle trafikanter" mopedister?

Jeg trur det er det som er kjernen til problemet her. At bilistene ser ikke på mopeder som fullverdige trafikanter.

Men uansett om vi burde være på veien eller ikke, så fatter jeg ikke hvordan noen kan kjøre så hensynsløst at det er fare for liv og helse. Noen ganger er det nesten så jeg håper de treffer meg. Bare så de kan få seg en vekker.

• Liker 1
Gjest J.Bourne
Skrevet

Jeg skjønner problemstillingen, men jeg kan ikke skjønne hvorfor du gidder å kjøre en plombert moped? Sett nå i hvertfall på et effektanlegg, dette koster ikke så mye og du øker hastigheten til 60-70.

Skrevet

Nettopp! Dette gjelder forsåvidt syklister, traktorer og biler med L i bakruta også. Når bilister ser dette virker det som det blir kortslutning et sted og alt de vet er at de bare MÅ FORBI!!

Selvfølgelig må vi forbi dere... Hvem bilist vil ligge bak en syklist eller traktor eller noe annet som ligger under fartsgrensa? Inkludert biler!

Skrevet

Selvfølgelig må vi forbi dere... Hvem bilist vil ligge bak en syklist eller traktor eller noe annet som ligger under fartsgrensa? Inkludert biler!

MÅ du forbi selv om du lager en farlig situasjon også?

• Liker 1
Skrevet

MÅ du forbi selv om du lager en farlig situasjon også?

Benytter første sjanse hvertfall! Og hvis det går for lang tid med saktekjørende idioter foran meg som ikke tar hensyn (to kilometer med kø bak en som øvelseskjører burde være hint nok!) er jeg glad i tuten min :fnise:

Skrevet

Jeg skjønner problemstillingen, men jeg kan ikke skjønne hvorfor du gidder å kjøre en plombert moped? Sett nå i hvertfall på et effektanlegg, dette koster ikke så mye og du øker hastigheten til 60-70.

bøter og avskilting kan bli resultatet om man gjør som du foreslår. hvorfor skal man risikere det, bare for å få en bittelitt høyere toppfart?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, det er irriterende å havne bak et kjøretøy som kjører saktere enn sitt eget, det være seg traktor, sykliskt scooter/moped osv.

Når man tar lappen, lærer man å vise hensyn ovenfor andre da det ikke finnes egne veier for alle som kjører et transportmiddel. Men jeg syns også man skal vise hensyn når man kjører noe som ikke går like raskt som fartsgrensen, dvs stoppe til siden når det mulighet og slippe folk forbi. Jeg har kun sett sjafører av traktorer som gjør dette (jada, toppfarten er litt mindre).

Endret av Is_te
Skrevet

Har ingen problemer med å ligge bak hverken mopeder, traktorer, trege biler eller syklister så fremt det ikke finnes andre alternativer som for eksempel sykkelsti/ felt eller krabbefelt.

Men noe som irriterer meg veldig er trafikanter på to hjul sin trang til å kjøre mellom andre trafikanter på midtdeler i veien (typisk i kø ved kryss).

Hvorfor Mr. hobbysyklist med sin tettsittende treningsdrakt, XL-1 sportsdrikkeflaske og fulldempede offroadsykkel føler at det å kjøre midt i veibanen i svimlende fart av 15 km/t i 50-sonen er en så mye bedre idé enn å holde seg i det 2-meter brede sykkelfeltet er for meg et mysterium.

Skrevet

Jeg vet akkurat hva du snakker om, jeg opplever det samme når jeg går tur med hunden langs veien, ofte. Bilene har ikke tid til å vente med å kjøre forbi bilen foran, de må presse seg forbi, akkurat der hvor jeg og hunden går, og de legger seg så langt ut at jeg kjenner lufttrykket i det de suser forbi. Selv om det er alle muligheter for å kjøre forbi nesten hvor som helst ellers.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...