Gjest *dragoon* Skrevet 17. august 2013 #1 Del Skrevet 17. august 2013 Nå er jeg så forbanna at jeg koker. I dag holdt jeg på å bli drept av en bilist, IGJEN. Jeg kjører nemlig moped. Og det gjør meg tydeligvis til fritt vilt for 50% av alle bilførere. Dere er noen hensynsløse bøller!! Ja jeg VET at det er irriterende å havne bak meg. Jeg får tross alt ikke lov til å kjøre fortere enn 45 km/t. Men jeg har faktisk like mye rett til å kjøre på norske veier som det dere har. Og det faktum at dere har dårlig tid gir dere ikke rett til å kjøre som noen villmenn! Hver eneste dag frykter jeg for livet mitt! For det er så mange av dere som bare SKAL forbi, uavhengig om det er klart eller ikke. Jeg trodde ærlig talt at korrekt forbikjøring var noe man måtte kunne for å ta førerkortet på bil. Men senest i dag var det en varebil som presset seg forbi meg mens det kom en møtende bil. I forbikjøringsøyeblikket var vi altså to biler og en moped i bredden på en dårlig norsk riksvei. Jeg burde virkelig ikke måtte forklare voksne mennesker at det ikke er forsvarlig kjøring??! Dette er desverre ikke et enkelttilfelle. Stadig blir jeg forbikjørt i svimlende hastigheter, så tett innpå at det kun er centimeter som skiller oss, mens det er møtende trafikk, midt i skarpe svinger osv osv... Nå er jeg 25 år og har kjørt såppass mye moped at jeg klarer å unngå de værste situasjonene (som oftest ved å balansere på asfaltkanten helt ute ved grøfta). Men hva med de uerfarne mopedistene på 16 år som nettopp har bevegd seg ut i trafikken for første gang? At det ikke er flere dødsfall på moped er et mirakel spør du meg.. Jeg er i tillegg veldig påpasselig med å svinge til side så bilene skal få kjøre forbi og således unngå mange av de værste forbikjøringene, men alikevel opplever jeg altså såppass mange livsfarlige situasjoner. Som sagt tidligere så har vi like mye rett til å ferdes på veien som dere og om jeg så aldri hadde kjørt til siden for å slippe dere forbi så har dere fortsatt ingen rett til å prøve å drepe meg, for JO det virker nettopp som det er det dere prøver på. Så kjære bilister: Vær så snill og vis litt mer hensyn mot mopedister. Vi er mennesker vi også!! PS: Vil samtidig få rette en kjempestor takk til de bilistene som ikke ligger helt oppi rumpa mi, men som holder trygg avstand og samtidig legger seg helt ut i andre fila under forbikjøring. Det finnes takk og lov noen av dere også! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #2 Del Skrevet 17. august 2013 Jeg er enig i deg med at veldig mange bilister kjører som idioter når det kommer til mopeder (og syklister!) på veiene, men hvorfor kjører du rundt på en moped som er plombert på 45km/t når du er 25 år? Anonymous poster hash: a4c54...06d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *dragoon* Skrevet 17. august 2013 #3 Del Skrevet 17. august 2013 Det er igrunn det samme hvorfor jeg gjør det. Det finnes folk i alle aldre som kjører moped. Kanskje strekker ikke økonomien til for å ta billappen. Kanskje syns de det er enklere å bare kjøre moped. Mindre vedlikehold og mas. Dette er uansett en melding til uansvarlige sjåfører, ikke en diskusjon om hvorfor noen kjører moped i stedet for bil (uansett alder). 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #4 Del Skrevet 17. august 2013 Kjøp deg et fornuftig kjøretøy da. Problem solved.Anonymous poster hash: 8cde8...928 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *dragoon* Skrevet 17. august 2013 #5 Del Skrevet 17. august 2013 Kjøp deg et fornuftig kjøretøy da. Problem solved.Anonymous poster hash: 8cde8...928 Så du ser ikke problemet med kjøringen til bilistene altså? Og ungdom på 16 har ikke mulighet til å kjøre bil, så hva mener du de skal gjøre? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #6 Del Skrevet 17. august 2013 Så hårsåre vi var da. Anonymous poster hash: 7727e...0a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *dragoon* Skrevet 17. august 2013 #7 Del Skrevet 17. august 2013 Så hårsåre vi var da. Anonymous poster hash: 7727e...0a0 Jeg prøver faktisk å ta opp et seriøst problem her. At dere syns jeg burde kjøpe bil bryr jeg meg filla om. Har du ikke noe konstruktivt å komme med i forhold til hovedinnlegget da? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #8 Del Skrevet 17. august 2013 Hvis man putrer rundt i 60-70 soner så er det virkelig på tide å oppgradere eller vente til man er 18. Farlige forbikjøringer skjer vel helst utenfor 50 soner? Anonymous poster hash: f3dd7...8f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *dragoon* Skrevet 17. august 2013 #9 Del Skrevet 17. august 2013 Skjønner det bare ikke. Jeg tok opp et problem med at folk holder på å bli kjørt ihjel i trafikken pga grisekjøring og alt jeg hittils har fått til svar er kommentarer om at jeg kjører et ufornuftig kjøretøy. Altså er det min feil?? Om det er dere som er ute å kjører på mine trakter så begynner jeg plutselig å forstå hvorfor folk kjører som de gjør. Null respekt for andre mennesker.. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kråkefjas Skrevet 17. august 2013 #10 Del Skrevet 17. august 2013 Skjønner det bare ikke. Jeg tok opp et problem med at folk holder på å bli kjørt ihjel i trafikken pga grisekjøring og alt jeg hittils har fått til svar er kommentarer om at jeg kjører et ufornuftig kjøretøy. Altså er det min feil?? Om det er dere som er ute å kjører på mine trakter så begynner jeg plutselig å forstå hvorfor folk kjører som de gjør. Null respekt for andre mennesker.. Viker du for bilistene er det null problem med moped Du kjører ikke midt i veien, gjør du vel? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *dragoon* Skrevet 17. august 2013 #11 Del Skrevet 17. august 2013 Viker du for bilistene er det null problem med moped Du kjører ikke midt i veien, gjør du vel? På steder meg god oversikt og gode forbikjøringsmuligheter så legger jeg meg til siden av veien. Men i svinger, før bakketopper osv legger jeg meg midt i veien. Dette for å hindre farlige forbikjøringer. Det er mye lettere for bilister å prøve å snike seg forbi i en sving om jeg ligger helt i kanten. Men om det nå skulle kommet en trailer i høy hastighet mot deg, ville du prøvd å rekke det? Eller ville du presset meg av veien? De fleste ville nok valgt det siste. Men helt seriøst. Om jeg hadde ligget midt i veien hele tiden og ikke svingt av, så mener du vel ikke at bilister plutselig har rett til å kjøre på en måte som kan forårsake ulykke?? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aoede Skrevet 17. august 2013 #12 Del Skrevet 17. august 2013 Viker du for bilistene er det null problem med moped Du kjører ikke midt i veien, gjør du vel? Tohjulinger har vel strengt tatt lov til å bruke hele kjørefeltet? Greit nok at mopedister bør ta hensyn og ikke skape problemer i trafikken, men det rettferdiggjør ikke å drive med forbikjøringer av den typen TS beskriver. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kråkefjas Skrevet 17. august 2013 #13 Del Skrevet 17. august 2013 . Men helt seriøst. Om jeg hadde ligget midt i veien hele tiden og ikke svingt av, så mener du vel ikke at bilister plutselig har rett til å kjøre på en måte som kan forårsake ulykke?? Tohjulinger har vel strengt tatt lov til å bruke hele kjørefeltet? Greit nok at mopedister bør ta hensyn og ikke skape problemer i trafikken, men det rettferdiggjør ikke å drive med forbikjøringer av den typen TS beskriver. Man skal vike for trafikkanter som vil forbi. Uansett. Som mopedist er det ekstra viktig å være obs på dette. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *dragoon* Skrevet 17. august 2013 #14 Del Skrevet 17. august 2013 Man skal vike for trafikkanter som vil forbi. Uansett. Som mopedist er det ekstra viktig å være obs på dette. Og det vet jeg! Og de fleste andre mopedister.. Men skal jeg bare kaste meg ut i grøfta med en gang jeg ser en bil i speilet da?? Jeg må nødvendigvis vente til det er mulighet for meg til å vike, men mange bilister venter ikke et eneste sekund for å se ann forbikjøringsmulighetene. De bare gir bånn gass og presser seg frem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spirula Skrevet 17. august 2013 #15 Del Skrevet 17. august 2013 Jeg er enig med trådstarter! Det samme opplever jeg når jeg kjører alle typer tohjulinger, også de som uten problemer følger fartsgrensen på stedet. For et par dager siden skulle jeg kjøre en moped på verksted, og siden verkstedet lå innenfor et bysentrum, var den høyeste fartsgrensen 60 km/t, som også er topphastigheten på mopeden. (Gammel moped som ikke er plombert på 45 km/t.) Jeg lå altså i fartsgrensen hele veien. Likevel oppIevde jeg 6 farlige forbikjøringer i løpet av de 4-5 km jeg kjørte! Det virker som om enkelte bilister bare må kjøre forbi tohjulinger, uansett hvor fort disse kjører, og uansett om det er trafikksikkert, eller ikke. Jeg er til tider direkte bekymret når kjente er ute med moped eller motorsykkel. Jeg henger meg derfor på trådstarters oppfordring om å ta hensyn i trafikken. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #16 Del Skrevet 17. august 2013 Klart du har et ansvar for å kjøre langt under fartsgrensen. Moped som klarer 45km/t er ment å brukes i byen, der slik fart er tilstrekkelig. Kjører du traktor i 60/70/80-sone får du tut og irritasjon også. Ta bussen da! Ingen liker uregulerte mopeder som bråker som f*, forurenser massivt fordi EU-byråkratene liksom har glemt de, og som forsinker trafikken til nærmest stillstand. Og får du ikke ordentlige svar? Blir du lei deg for det må du være helt ny her. Kvinneguiden er 95% trollvisdom.Anonymous poster hash: 8cde8...928 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *dragoon* Skrevet 17. august 2013 #17 Del Skrevet 17. august 2013 Likevel oppIevde jeg 6 farlige forbikjøringer i løpet av de 4-5 km jeg kjørte! Det virker som om enkelte bilister bare må kjøre forbi tohjulinger, uansett hvor fort disse kjører, og uansett om det er trafikksikkert, eller ikke. Nettopp! Dette gjelder forsåvidt syklister, traktorer og biler med L i bakruta også. Når bilister ser dette virker det som det blir kortslutning et sted og alt de vet er at de bare MÅ FORBI!! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spirula Skrevet 17. august 2013 #18 Del Skrevet 17. august 2013 Klart du har et ansvar for å kjøre langt under fartsgrensen. Moped som klarer 45km/t er ment å brukes i byen, der slik fart er tilstrekkelig. Kjører du traktor i 60/70/80-sone får du tut og irritasjon også. Ta bussen da!Anonymous poster hash: 8cde8...928 Så hvilke unnskyldninger har disse (beskrevet i innlegget under) da? For et par dager siden skulle jeg kjøre en moped på verksted, og siden verkstedet lå innenfor et bysentrum, var den høyeste fartsgrensen 60 km/t, som også er topphastigheten på mopeden. (Gammel moped som ikke er plombert på 45 km/t.) Jeg lå altså i fartsgrensen hele veien. Likevel oppIevde jeg 6 farlige forbikjøringer i løpet av de 4-5 km jeg kjørte! Det virker som om enkelte bilister bare må kjøre forbi tohjulinger, uansett hvor fort disse kjører, og uansett om det er trafikksikkert, eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *dragoon* Skrevet 17. august 2013 #19 Del Skrevet 17. august 2013 Klart du har et ansvar for å kjøre langt under fartsgrensen. Moped som klarer 45km/t er ment å brukes i byen, der slik fart er tilstrekkelig. Kjører du traktor i 60/70/80-sone får du tut og irritasjon også. Ta bussen da! Ingen liker uregulerte mopeder som bråker som f*, forurenser massivt fordi EU-byråkratene liksom har glemt de, og som forsinker trafikken til nærmest stillstand. Og får du ikke ordentlige svar? Blir du lei deg for det må du være helt ny her. Kvinneguiden er 95% trollvisdom.Anonymous poster hash: 8cde8...928 Ment å brukes i byen er det mye mulig de er. Men det er ingen lov mot å kjøre de på landet. Det det derimot ER en lov mot er å kjøre uaktsomt!! Og ta buss i stedet for å kjøre traktor?? Hva mener du bøndene skal gjøre da? Sette propell og vinger på doningen og fly til åkeren? Og jeg blir ikke lei meg, den tonen kan du spare deg. Jeg skrev dette for å prøve å bevisstgjøre bilistene litt på oppførselen deres, ikke for å få plusser og stryking med hårene. Og når jeg ser på svarene jeg får er det tydeligvis på høy tid. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #20 Del Skrevet 17. august 2013 Ment å brukes i byen er det mye mulig de er. Men det er ingen lov mot å kjøre de på landet. Det det derimot ER en lov mot er å kjøre uaktsomt!! Og ta buss i stedet for å kjøre traktor?? Hva mener du bøndene skal gjøre da? Sette propell og vinger på doningen og fly til åkeren? Og jeg blir ikke lei meg, den tonen kan du spare deg. Jeg skrev dette for å prøve å bevisstgjøre bilistene litt på oppførselen deres, ikke for å få plusser og stryking med hårene. Og når jeg ser på svarene jeg får er det tydeligvis på høy tid. Nei, det er selvsagt ikke meningen av bønder må ta buss istedenfor å kjøre traktor. Det er jo traktoren som skal flytte på seg. Men man kan ta buss istedenfor å kjøre moped - jeg håper du skjønner forskjellen. Mopeder er et voldsomt irritasjonsmoment på veien. Min erfaring med mopeder er at de kjører grusomt seint, vingler på veien, legger seg ikke inn så man kan kjøre forbi og putrer generelt rundt på veien i et bedagelig tempo. Jeg er for at man begrenser antall mopeder på veien. Mopeder kan brukes av 16 - 18åringer, og da kun på lavhastighetsveier. Det burde seriøst vært en øvre grense for å bruke så håpløse kjøretøy som det. Det er helt hårreisende at du som 25 bruker dette. Jeg var faktisk ikke klar over at det var vanlig for voksne folk å kjøre moped. Hvis vi setter en øvre aldersgrense på f.eks 20 år, vil vi kunne begrense bruken av dette kjøretøyet og veien vil bli tryggere for alle. Anonymous poster hash: 1fcd5...8f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå