Gjest Marmot Skrevet 19. august 2013 #21 Skrevet 19. august 2013 Sønnen min sto heller ikke opp annet enn når han skulle, men jeg er veldig for å fremme selvstendighet og utvikling, og å holde tilbake på babystadier unødvendig, er helt poengløst i mine øyne. At en nesten to-åring tvinges til å holde senga ved at han/hun rett og slett ikke har mulighet til å forlate den er heller ikke noe jeg ser på som positivt. 1
Harlekin Skrevet 20. august 2013 #22 Skrevet 20. august 2013 Sønnen min sto heller ikke opp annet enn når han skulle, men jeg er veldig for å fremme selvstendighet og utvikling, og å holde tilbake på babystadier unødvendig, er helt poengløst i mine øyne. At en nesten to-åring tvinges til å holde senga ved at han/hun rett og slett ikke har mulighet til å forlate den er heller ikke noe jeg ser på som positivt. Spiller det så stor rolle da? Min 4-åring klarer fint å forlate sengen selv, den er ikke noe fengsel, og hun er ikke mindre selvstendig selv om hun sover i sprinkelseng.
Kara W Skrevet 20. august 2013 #23 Skrevet 20. august 2013 Vi har fått ganske tette barn, så de to eldste fikk ny seng da de var ca 18 mnd, Jeg syntes det var litt tidelig, men det har gått bra. Minstemann skal nok få lov til å ligge i sprinkelsengen en del lenger. Vi valgte vokseseng til begge barna. De ligger alltid sammenkrøllet i et hjørne av sengen allikevel, så de trenger ikke plassen, og det blir mer gulvplass å leke på. Det er dessuten ekstremt stas når vi så kan si at de har vokst såpass at vi utvider sengen ett hakk (sengene har tre lengder).
Teriyaki Skrevet 20. august 2013 #24 Skrevet 20. august 2013 Sønnen min sto heller ikke opp annet enn når han skulle, men jeg er veldig for å fremme selvstendighet og utvikling, og å holde tilbake på babystadier unødvendig, er helt poengløst i mine øyne. At en nesten to-åring tvinges til å holde senga ved at han/hun rett og slett ikke har mulighet til å forlate den er heller ikke noe jeg ser på som positivt. Tvinges til å holde senga? Hvis han våkner så roper han på oss og vi kommer. Veldig selvstendig er han også, så kan ikke se hvordan han holdes tilbake av å sove i sprinkelseng.
Gjest Magdalene Skrevet 20. august 2013 #25 Skrevet 20. august 2013 Spiller det så stor rolle da? Min 4-åring klarer fint å forlate sengen selv, den er ikke noe fengsel, og hun er ikke mindre selvstendig selv om hun sover i sprinkelseng. Syns hun det er greit, så er det jo greit. Men for min fireåring hadde det vært helt utenkelig å sove i babyseng.
Harlekin Skrevet 20. august 2013 #26 Skrevet 20. august 2013 Syns hun det er greit, så er det jo greit. Men for min fireåring hadde det vært helt utenkelig å sove i babyseng. Hun velger det selv, ja. Men snart vokser hun ut av sengen, så da løser det seg selv.
Gjest Marmot Skrevet 20. august 2013 #27 Skrevet 20. august 2013 At en fireåring som klarer å komme seg ut av sprinkelsenga selv, velger å fortsatt bruke den (eller en som ikke kommer seg ut for den del), er noe helt annet enn å bruke "da klarer han ikke komme seg ut selv" som argument for å bruke sprinkelsengen på et stort barn. Hva hadde dere f.eks. sagt dersom jeg sa at da sønnen min ble stor nok til å åpne døren selv, begynte jeg bare å låse den, så kommer han seg ikke ut? Det er veldig satt på spissen altså, men prinsippet blir jo det samme. Å bruke babyutstyr/småbarnsutstyr på barn som ikke trenger det, fordi det er komfortabelt for de voksne, enten det er sprinkelseng, vogn eller bleier, er i mine øyne et overtramp mot barnets personlige integritet.
Gjest Riskjeks Skrevet 20. august 2013 #28 Skrevet 20. august 2013 Jøssenam, unger klarer da å klatre ut av en sprinkelseng. Mine var ikke to engang da de begynte med det Så klart en 3-4-åring klarer.
Teriyaki Skrevet 20. august 2013 #29 Skrevet 20. august 2013 At en fireåring som klarer å komme seg ut av sprinkelsenga selv, velger å fortsatt bruke den (eller en som ikke kommer seg ut for den del), er noe helt annet enn å bruke "da klarer han ikke komme seg ut selv" som argument for å bruke sprinkelsengen på et stort barn. Hva hadde dere f.eks. sagt dersom jeg sa at da sønnen min ble stor nok til å åpne døren selv, begynte jeg bare å låse den, så kommer han seg ikke ut? Det er veldig satt på spissen altså, men prinsippet blir jo det samme. Å bruke babyutstyr/småbarnsutstyr på barn som ikke trenger det, fordi det er komfortabelt for de voksne, enten det er sprinkelseng, vogn eller bleier, er i mine øyne et overtramp mot barnets personlige integritet. Kanskje på grunn av sikkerhet? Et barn på 2,5-3 år skjønner mer enn ett på rett under to. Vi har en farlig trapp og en ytterdør som gutten klarer å få opp. Nå skal det sies at hvis han virkelig går inn for det så kommer han seg selvsagt ut av senga. Men jeg tror han skjønner hvor mye enklere det er å rope på mamma eller pappa hvis han våkner, enn at han skal styre med å klatre ut. Er det en ting et barn virkelig ikke tar skade av, så er det å ligge i sprinkelseng til de er 2-3 år. Å frarøve barnet frihet? Jaja, tviler på at sønnen min føler det slik.
Vera Vinge Skrevet 20. august 2013 #30 Skrevet 20. august 2013 Jeg skjønner hva noen av dere mener med å ikke bruke babyutstyr lengre enn nødvendig. Men er dette virkelig en av de viktige tingene? Så lenge barna ikke klatrer ut av sprinkelsenga og skader seg, kan jeg ikke se at hvilken seng de ligger i har så mye å si. Så lenge de ellers oppfordres til selvstendighet og mestring. Ellers blir jeg litt overrasket hvis dere tenker at det er er overgrep mot et barns personlige integritet å la en på 1,5 sove i sprinkelseng. Når jeg har nevnt for noen venninner at vi vurderer å bytte seng snart, ser de på meg med så store, blanke øyne, at jeg tenker at mange bruker sprinkelseng mye lengre enn det. 1
Sushi Skrevet 20. august 2013 #31 Skrevet 20. august 2013 Fordi det er så mye mer praktisk. Ved å bytte til stor seng kunne jeg f.eks. ligge ved siden av ham i sengen når vi leser om kvelden, legge meg ved siden av ham for å roe ham i hans egen seng når han våknet om natten, bruke sengen hans som gjesteseng når det en sjelden gang trengtes, slippe å løpet ham opp og ned fra sengen osv. Jeg synes det er veldig sært at noen foretrekker å bruke sprinkelseng lenger enn de må, for meg blir det som å sette en 5-åring i barnevogn. Babyutstyr bruker jeg så lenge det er behov for det, men ikke lenger. Hvor sover han hvis senga brukes som gjesteseng? Jenta vår bruker enn så lenge sprinkelsenga, men med den ene siden tatt av. Synes det er veldig mye koseligere at hun ikke lenger er i et "bur", særlig med tanke på lesing på senga og at jeg kan komme helt inntil henne og gi nattakos.
Gjest Marmot Skrevet 21. august 2013 #32 Skrevet 21. august 2013 Ellers blir jeg litt overrasket hvis dere tenker at det er er overgrep mot et barns personlige integritet å la en på 1,5 sove i sprinkelseng. Det er veldig stor forskjell på overgrep og overtramp, og enorm forskjell på 1,5 og 3 år. Hvor sover han hvis senga brukes som gjesteseng? Enten er han ikke hjemme, eller så har han sovet i min seng. Det var stor stas de gangen han fikk lov å legge seg i mamma sin seng.
Vera Vinge Skrevet 21. august 2013 #33 Skrevet 21. august 2013 Det er veldig stor forskjell på overgrep og overtramp, og enorm forskjell på 1,5 og 3 år. : Ser nå at det gikk litt fort unna. Ser at du skrev overtramp, ikke overgrep. Uansett, så bare at det var nevnt barn på 1,5/nesten 2, og da ble jeg litt i stuss. Jeg vet om noen barn i den alderen jeg ikke ville latt være å ha under oppsyn det meste av tiden (vet om en gutt som garantert hadde stukket av gårde og ut av huset midt på natta, siden han er enormt utforskende og ikke har frykt for noe, virker det som). Mens andre barn i den alderen klarer mer og passer på mer selv.
Teriyaki Skrevet 21. august 2013 #34 Skrevet 21. august 2013 (endret) Må bare fortelle noe her inne, som er litt artig. I dag var gutten veldig motvillig til å legge seg. Han begynte å gråte og var ikke glad for å legge seg. Da jeg gikk inn til han for andre gang, så sa han "æ lalle der", mens han pekte på gjestesenga. Så nå ligger han og sover i storsengen med puter dandert rundt seg. I morgen får han dermed ny seng. Han bare fant ut selv at han var ferdig med sprinkelseng. Synes det var søtt, jeg. Og han skal som sagt selvsagt få ny seng nå. Tvinger han ikke til å ligge der. Edit: må visst trekke det tilbake. Han ligger i sin egen seng nå, etter eget ønske. Fant ikke roen i den store senga. Endret 21. august 2013 av Teriyaki
Teriyaki Skrevet 21. august 2013 #36 Skrevet 21. august 2013 Så søtt! Ja. Bare synd han ikke fant roen der. Men vi har muligens en vokseseng vi kan låne. Tror vi bytter til den uansett. siden han elsker den han har på hytta.
Harlekin Skrevet 21. august 2013 #37 Skrevet 21. august 2013 Slik er min jente også, Teriyaki. Veksler mellom sengene - noen ganger klarer hun rett og slett ikke å bestemme seg, og bytter frem og tilbake mellom sengene før hun endelig slår seg til ro ...
Gjest Riskjeks Skrevet 21. august 2013 #38 Skrevet 21. august 2013 Mtp. dette med "overtramp" mot barnets integritet osv - barna vet jo ikke forskjell på babyutstyr/møbler og annet! Man bør ikke tillegge små barn den slags meninger. Det er et overtramp!
Teriyaki Skrevet 21. august 2013 #39 Skrevet 21. august 2013 Slik er min jente også, Teriyaki. Veksler mellom sengene - noen ganger klarer hun rett og slett ikke å bestemme seg, og bytter frem og tilbake mellom sengene før hun endelig slår seg til ro ... Åja. Ja kanskje er det konsekvensen for å ha valgalternativer, hehe.
Gjest Magdalene Skrevet 21. august 2013 #40 Skrevet 21. august 2013 Mtp. dette med "overtramp" mot barnets integritet osv - barna vet jo ikke forskjell på babyutstyr/møbler og annet! Man bør ikke tillegge små barn den slags meninger. Det er et overtramp! Da min var tre år, var hun fullstendig klar over at en sprinkelseng er seng for babyer. For det er det jo, akkurat som smokk, flaske og bleier... Det er jo ikke meninger jeg ilegger henne, men noe hun selv mener.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå