Gå til innhold

Storseng - når?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på når deres små begynte med stor seng? og hvordan det hele gikk?

Vesla nærmer seg 2 år og jeg har vurdert en stor seng til bursdagsgave, men er usikker på om hun er klar for dette ennå.

Hun klatrer ikke ut av sprinkelsenga, men den begynner å bli liten.

Har streifet tanken på såkalt vokseseng, men slo tanken fra meg da vi like gjerne kan ha en vanlig str seng med en gang og slippe å kjøpe så mange senger.

Setter pris på tilbakemeldinger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis sengen begynner å bli liten - som du sier - og vesla virker moden nok til en vanlig seng så er det bare å prøve. :)

Skrevet

Vi fikk til bursdagen når hun ble to, men hun var litt for glad i sprinkelsenga og tulla så mye i den store senga at vi måtte vente til hun var nærmere 2,5 med å begynne helt. Var en vanskelig periode en stund når hun nekta å sove i sprinkelsenga, og bare tullet og ikke fikk sove i den store senga :fnise:

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Hoppet over juniorseng og gikk rett pås stor seng da hun var 2år og 3mmd.

Vi flyttet akkurat da, så det var mest praktisk.

Skrevet

Måtte skifte når hun var 1 år og 5 mnd. hoppet da over kanten og vi trodde hun kom til å brekke nakken... Siden hun var såpass liten gikk vi da for en 150 seng av laveste type slik at hun ikke skulle slå seg sånn om hun forvillet seg over kanten på natten.
Har fungert kjempefint, og vi er også veldig glade for å ha en såpass liten seng siden det gir mye ekstra plass på rommet hennes :)
Hun kan fint bruke den til nestemann er stor nok til å ta den over om ca 2 år (er gravid nå) Så vi syns ikke det er noe bortkastede penger :)
Hun er nå 2 år og koser seg i sengen sin. Sitter der på dagtid og leser bøker :)

Anonymous poster hash: 3d032...b9a
  • Liker 1
Skrevet

Sønnen min var halvtannet, og det gikk helt supert. Han fikk vokseseng som var 90 cm bred og like høy som en vanlig seng, men jeg valgte vokseseng for å utnytte plassen på rommet hans bedre.

Skrevet

Mine har vært omtrentlig halvannet. Har aldri vært noe problem.

Skrevet (endret)

Eldste var 2 år og 1 mnd da vi fikk yngste, og vi kjøpte da ny sprinkelseng til yngste fordi vi trodde eldste trengte den lenge enda. Det var jo bare tull, hun klatret jo bare ut av den og det ble litt farlig til slutt, så hun fikk ny da.

Yngste tok vi av ene siden på sprinkelsengen rundt på samme alder. Nå er han 2,5 og har akkurat fått ny stor seng. Ikke junior, men vanlig 90 x 200. Han stoooorkoser seg oppi der, og vil endelig sove i egen seng hele natta (før ville han inn til oss i løpet av natten).

Endret av SummerJoy
Skrevet

Takk for tilbakemeldingene :)

Siden hun ennå tuller endel i større senger så kan det være jeg drøyer det til jul istedenfor, må se an hvor mye hun vokser også selvsagt.

Skrevet

Jenta vår skiftet da hun var 2,5 år. Da fikk hun nytt rom der det sto en stor seng fra før av, hun hoppet oppi og erklærte at det var hennes seng og der skulle hun sove i natt. Så da ble det slik ;)

Hun har forresten sovet godt i "nye" senga fra første natt, står aldri opp igjen og roper på oss om morgenen.

Anonymous poster hash: e6e5b...70b

Skrevet

Våre to gutter har byttet ved ca 22 mnd. Det har vært litt tull i starten, og vi måtte bruke et par uker på å passe på at de ikke gikk ut, osv, men etter det har det gått smertefritt.

Skrevet

Min fikk juniorseng da hun var under to år. Var litt bekymret for at hun skulle tulle rundt når hun skulle legge seg, men det gikk fint. Og det var så mye mer behagelig å legge henne etterpå. Nå leser vi bøker på sengekanten, og hun kan selv klatre ned fra sengen og gå inn til oss dersom hun vil det i løpet av natta.

Skrevet

Hvorfor bytter dere om de ikke klatrer ut? Her har vi fortsatt sprinkelseng og hun nærmer seg tre år!! Vi vil vente så lenge som mulig vi... håper da at det blir mindre tull:-)

Anonymous poster hash: 8c55a...4dc

• Liker 1
Skrevet

Her blir vi å bytte når han begynner å klatre ut av senga.

Skrevet

Jeg må si tanken har streifet meg å bytte nå når sønnen min er 19 mnd. I leiligheten vi bodde før hadde vi lite soverom, og for at sprinkelsenga skulle passe inn på langsiden av vår seng, kappet mannen den til både i lengden og bredden. Gutten vår er littegranne stor for alderen, så jeg syns han begynner å se veldig stor ut oppi der nå. Hadde egentlig tenkt å vente med sengbytte til neste barn kommer, men når jeg nå ser at han nesten får tærne nedi enden når han ligger strukket helt ut (nå sover han stort sett litt sammenkrøllet da) og han sikkert kunne ønske seg mer armslag til siden, så har jeg lurt på et bytte. Men det vil bety at vi må sette trappegrind foran trappa fra soverommene, i tilfelle han vandrer om natta og i halvsøvne ramler ned trappa (trappegrind har vi i praksis nesten ikke hatt behov for i noen av trappene for øvrig). Så jeg er bare litt lat.

Uansett, et praktisk spørsmål. Her soves det urolig, så er mer bekymret for at han skal falle ut enn at han skal gå av gårde. Hvordan har dere som har gått rett over på vanlig seng gjort det med sengehest? Snekret på en planke, liksom?

Skrevet

MIn jente er passert 4 og sover fortsatt i sprinkelseng. Vi har både vanlig seng og sprinkelseng på rommet hennes, og hun får velge hvilken seng hun vil sove i. Høres litt sprøtt ut, men den store sengen var på rommet da vi flyttet hit (etasjeseng), og må demonteres hvis den skal ut av rommet.

Hun sover greit i begge sengene, så jeg har tenkt tanken på å kutte ut sprinkelsengen helt. Snart er den for kort uansett. Men egentlig spiller det ikke så stor rolle for meg, hun kan bruke den så lenge hun vil og kan.

Skrevet

Hvorfor bytter dere om de ikke klatrer ut?

Fordi det er så mye mer praktisk. Ved å bytte til stor seng kunne jeg f.eks. ligge ved siden av ham i sengen når vi leser om kvelden, legge meg ved siden av ham for å roe ham i hans egen seng når han våknet om natten, bruke sengen hans som gjesteseng når det en sjelden gang trengtes, slippe å løpet ham opp og ned fra sengen osv. Jeg synes det er veldig sært at noen foretrekker å bruke sprinkelseng lenger enn de må, for meg blir det som å sette en 5-åring i barnevogn. Babyutstyr bruker jeg så lenge det er behov for det, men ikke lenger.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Da de begynte å klatre ut, mellom 1,5 og 2 år. De fikk juniorsenger fordi vi arvet det. Hvis ikke er det like greit med "voksenseng".

Skrevet

Hvorfor bytter dere om de ikke klatrer ut? Her har vi fortsatt sprinkelseng og hun nærmer seg tre år!! Vi vil vente så lenge som mulig vi... håper da at det blir mindre tull:-)

Anonymous poster hash: 8c55a...4dc

Vi byttet nå rett før gutten min fylte tre. Han elsket sprinkelsengen og klatret aldri ut. Vi byttet fordi vi fikk et barn til som trengte senga. Og eldstemann er kry som en hane over den store sengen sin. Ikke klatrer han ut, heller :)

Skrevet

Fordi det er så mye mer praktisk. Ved å bytte til stor seng kunne jeg f.eks. ligge ved siden av ham i sengen når vi leser om kvelden, legge meg ved siden av ham for å roe ham i hans egen seng når han våknet om natten, bruke sengen hans som gjesteseng når det en sjelden gang trengtes, slippe å løpet ham opp og ned fra sengen osv. Jeg synes det er veldig sært at noen foretrekker å bruke sprinkelseng lenger enn de må, for meg blir det som å sette en 5-åring i barnevogn. Babyutstyr bruker jeg så lenge det er behov for det, men ikke lenger.

Men det kommer jo an på hvilke behov man har?

- her ligger han i armene mine når jeg synger tre nattasanger før han legges og jeg går ut.

- våkner han om natten er det stort sett bare å gi smokk og legge han ned (kunne ikke det for tre måneder siden)

- siden han stort sett sover natten gjennom må jeg kun løfte ut av senga når vi står opp

- jeg slipper å bekymre meg for om han står opp og går ut ytterdøra på natten

- han får ikke mulighet til å forlate senga hvis han mot formodning skulle være uenig i å legge seg

- gjesteseng har vi uansett.

Så for oss er det kun fordeler med å fortsette å bruke sprinkelsenga. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...