Gå til innhold

De vakre er selvopptatte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det å være selvsikker er ikke det samme som å være selvopptatt. Jeg vet at jeg er fin å se på, men det er bare en ting med meg, det er mye annet jeg ikke er flink på og mye annet jeg er flink til. Vi er alle forskjellige. De som tror at det å vite at man er pen er det samme som å tro man er bedre enn andre er de som er overfladiske.

Anonymous poster hash: 0a79f...b14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min egen del stemmer ikke dette i alle fall. Jeg har alltid fått høre hvor pen jeg er helt siden jeg var barn, både av menn og kvinner. Ukjente folk har kommet bort til meg ved flere anledninger for å fortelle meg hvor pen de synes jeg er. Likevel sliter jeg med dårlig selvtillit og er alt annet enn selvopptatt. Jeg får hele tiden høre hvor jordnær og snill jeg er. Det kommer an på personligheten om man blir selvopptatt av å høre at man er pen. Har alltid hatt beina godt plantet på jorda og tror ikke jeg er noe bedre enn andre. Er et veldig følsomt og sensitivt menneske og verdsetter indre verdier.

Anonymous poster hash: a2e2e...8de
Skrevet

Jeg tror ikke nødvendigvis vakre er mer selvopptatte enn andre, samtidig kan jeg se for meg at det kan være en statistisk sammenheng her (nå synser jeg bare litt for meg selv her). De som får kommentarer på utseende fra de er små kan kanskje bli mer opptatt av det og legge mer verdi i egen skjønnhet, og også bli vant med oppmerksomhet og føle litt mer at verden sentrerer rundt dem enn de som har vært grå mus. Jeg kan også tenke meg at de som er selvopptatte bruker mer tid på utseende og dermed blir penere, altså blir det litt høna eller egget: er de selvopptatte fordi de er pene, eller er de pene fordi de er selvopptatte?

Samtidig tror jeg det med kommentarer på utseende også gjelder de mindre heldige, de som får negative kommentarer og har blitt mobbet, har angst, er veldig usikre osv er jo på en måte veldig selvopptatte når de tror at hver minste lille ting de gjør legges merke til av alle andre. De tenker jo gjerne også mye på seg selv, bare på en negativ måte. Hvis en bil tuter så kan de også være sikre på at det er på dem fordi de må ha stappet skjørtet nedi strømpebuksa eller noe.

Jeg kjenner to genuint selvopptatte mennesker, han ene ser helt gjennomsnittlig ut og jeg ser tydelig at det stammer fra usikkerhet og har en vag teori om at han ikke fikk nok klemmer og bekreftelse av foreldrene sine. Hun andre er relativt søt, men her tror jeg det er omvendt fra han andre, hun er enebarn og er vant med at alt dreier seg om henne og at folk står på pinne for henne. Han første er ekstremt opptatt av å fremme egne prestasjoner, hun siste er bare ekstremt opptatt av å snakke om seg selv sånn generelt og utrolig dårlig til å lytte dersom noen andre skulle ha noe å fortelle om sitt liv. Jeg tror ikke det har med utseende å gjøre for noen av dem.

Anonymous poster hash: a3d31...b7b
Skrevet

Mange pene blir selvopptatte fordi de er vant til å bli diskutert og vurdert på grunnlag av utseendet.Det er utrolig slitsomt i lengden.

Anonymous poster hash: 40772...33e
Gjest Rodion Raskolnikov
Skrevet

De fleste mennesker enten de er vakre, stygge eller alminlige er selvopptatte

Gjest Heartbeat
Skrevet

Visste ikke hvor jeg skulle poste dette innlegget, fordi det kan handle om flere ting...

Jeg har lurt på en ting en stund nå, noe jeg har tolket meg fram til, og hørt... Det er mange som mener vakre, fine mennesker er selvopptatte. At de VET at de er fine å se på, at de er bedre enn andre. Det er det jeg har fått inntrykk av, og jeg har hørt folk snakke om det, og jeg synes det er så ufattelig trist at det er sånt folk tenker.

Det finnes så utrolig mange pene mennesker, men ikke alle er klare over det selv. Mange vet nok hvor pene de er og, selvfølgelig, men ikke alle tror de er bedre enn andre. Derfor synes jeg det er synd at det er det mange tror. Fordommer kalles det.

Jeg selv opplever en del at biler tuter etter meg, og med en gang jeg snur meg, kommenterer ofte de bekjente jeg går med at "du snudde deg fordi du vet du er fin". Jeg snur meg av ren nysgjerrighet, fordi lyden er høy; instinkt på en måte. Ikke fordi jeg "vet" jeg er fin? Å få slike kommentarer får meg til å føle meg selvopptatt, selv om jeg ikke er det.

Hva mener du? Oppfatter du det slikt?

Anonymous poster hash: 26f73...e42

Ja

Skrevet

Det jeg tror TS snakker om er de der blonde svinmerrene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...